Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Tina Lund Hansen, Øjvind Erik Nagbøl Jørgensen
|
|
Hold
|
2025 ap/TD2 (1g ap-da/TD2, 1g ap-la/TD2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sProgforståelse_TD2
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller.
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gottschalck et Terp. 2018. 'Sprogenes Verden' Gyldendal, København; sider: 25-26, 28, 37-38, 40, 42, 49-50, 52, 54, 56, 60, 64-70, 113-117, 119
-
Ingen lektier til første gang!
-
Dagens program
-
AP-modulplan - 25-26
-
læs om leddene i mit løsark, og se om der er noget I ikke forstår om: SB, DO, IO, og prædikaterne
-
https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=353#c1664
-
læs Trojamyten
-
Læs slides: 22, 25, 27 (dem gik vi hurtigt hen over sidst)
-
lav hjemme sætningerne 4-8
-
Øvelse 22, side 54
-
OBS: Udvalgscafé i Salen kl. 13:05-13:25. I går sammen med jeres lærer ned i salen, hvor I kan høre om Falkos udvalg og skrive jer på en liste, hvis I er interesserede i at være med i et af dem.
-
Lav de sætninger I mangler af 'Paris et Helena' på side 119
-
Læs 'II. den trojanske krig' på side 123
-
Lav øvelse 3 (122) og 6 (126)
-
lav sætning 1 og 2 af Bellum Troianum på side 125
-
Lav sætningerne 1-13 af 'Bellum Troianum' på side 125
-
læs III. Æneas side 128-129
-
Lav A. og B. Æneas færdig p. 131
-
Hvordan genkender man en ledsætning? - Malene Bjerre
-
! Lav øvelse 15 på side 138
-
læs 'IV. Lucretia' p. 135
-
AP-mappen
-
Syntaks | Supplerende materialer
-
Metaforen
-
lav det I mangler af Lucretia-sætningerne på side 137
-
Husk at analyse Brøndby-teksten eller "Turen går til Berlin" med hensyn til billedsprog.
-
Genrer - tale og skriftsprog
-
! Lav Øvelse 18 og 19
-
? lav sætningerne ... TBD
-
Vi øver eksamenstekster, fejltekster
-
Lav en liste over områder, I gerne vil have gennemgået igen.
-
Husk at medbringe: Brøndby-teksten, to ansøgninger og den sidste vi lavede med "insekter og en fødselsdag".
-
Lav øvelse 18 og 19
-
Lav sætnigerne til 'Hannnibal' p.143
-
læs 'VI. Cicero' p. 146f
-
lav sætningerne 1-7 af 'Cicero Catilinam accusat' p. 149
-
Fejltekster Øve.docx
-
Rosenborg Have & Hedebølge
-
Særligt fokus på:
-
Lav 'verbernes konjugation' i hæftet p.44
-
Lav øvelse 31 p. 47 i hæftet, p. 166
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,40 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71360032658",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71360032658",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71360032658"
}