Falkonergårdens Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g ap/TD3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Birgitte Greany Andersen, Søren Falgaard
Hold
2025 ap/TD3 (
1g ap-da/TD3
,
1g ap-la/TD3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP
Om AP's latindel:
Latins rolle i Almen Sprogforståelse er at konkretisere, eksemplificere og perspektivere de emner, der arbejdes med i forløbet. Da et vist kendskab til latin er vigtigt for forståelsen af sproghistorie, grammatik, ordsammensætninger mv.i både dansk og en række fremmedsprog, indgår læsning af korte, lette, tilrettelagte tekster på latin i Almen Sprogforståelse. Teksterne vil vise konkrete sproglige fænomener, som hører med til en grundlæggende uddannelse i sprog. Deres indhold vil give en baggrund for forståelse af den sprog-, kultur- og videnskabshistoriske rolle, latin har spillet og spiller."
Om APs almene del:
Læreplanen vægter sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed ligeligt. I den almene del arbejdes med viden om morfologi og syntaks. Det sker overvejende ud fra danske eksempler, men vi sammenligner også med andre sprog, herunder med latin. Med til sproglig bevidsthed hører desuden viden om sprogvariation i fx formelt og uformelt sprog og viden om sprogets semantik, herunder bevidst ordvalg og billedsprog.
Vi arbejder desuden med brugen af denne sproglige viden til at karakterisere tekster med og til selv at producere tekst ud fra ved mindre omskrivninger.
Indhold
Kernestof:
Siddepladser
AP/TD3 2025
Substantiver_Sprogenes verden.pdf
Velkommen til ap. Glæder mig usigeligt meget til at møde jer i undervisningsrummet
Velkommen til 2. modul i AP. Læs ned
Adjektiver, s.34.pdf
Læs Sprogenes verden (udleveret bog) s. 37, 38, 40 og 42 (til og med skemaet) med fokus på:
Læs også Adjektiver, s.34.pdf
Slides
Medbring bogen Sprogenes Verden
docs.google.com
1. Fejltekst.docx
Læs Sprogenes verden s. 49, 50, 52 (øverst) og 53 (subjekt og verbal) med fokus på:
Faste pladser
teksti_word.docx
Læse s. 116-117 i Sprogenes verden + besvare nedenstående spørgsmål. Skriv dine svar her under elevfeedback
Husk faste pladser
Læs Sprogenes verden s. 54, 56, 60, 63 og 64 med fokus på:
Sådan sidder I
Læs s. 67, 75 og 76 i sprogenes verden. Vi repeterer sætningsled og arbejder med hel- og ledsætninger.
Hvilke køn har substantiver på latin, og hvordan ser man det på ordene? Hvilke personendelser har verberne?
Læs s. 123 (om den trojanske krig) og besvar flg. spørgsmål under elevfeedback:
Overvej om du vil være med i elevrådet
Læsning
OBS: Udvalgscafé i Salen kl. 10:05-10:25. I mødes med jeres lærer i klassen og går sammen ned i salen, hvor I kan høre om Falkos udvalg og skrive jer på en liste, hvis I er interesserede i at være med i et af dem.
Læs om forvægt og bagvægt i PDF'en Forvægt og bagvægt.pdf Vi arbejder videre med syntaks
Læs de to vedhæftede tekster og lav en hurtig karakteristik af de to tekster og forklar, hvordan de er forskellige i deres udtryk.
slides
Læs s.128-129 om Æneas og besvar flg. spørgsmål. Læg dine svar her under elevfeedback
Du skal til i dag læse Billedsprog Ind i sproget.pdf Du skal ikke lave opgaverne, men du skal lave en lille liste med begreberne i teksten
Læs om Lucretia og Sextus Tarquinius s. 135 og besvar spørgsmålene:
Quizlet latinske talemåder
Quizlet
Læs de to ansøgninger i PDFen her. Skriv her i elevfeedback to linjer om, hvordan de to tekster er forskellige...
Læs om Cicero i Sprogenes verden s. 146-147 og besvar nedenstående spørgsmål. Skriv dine svar i elevfeedback:
Fejltekster
Øvelsestekst, AP - Billedsprog - Turen går til Berlin (1).pdf
Vi træner frem mod eksamen
Kun til Victoria:
Vi skaber det fulde overblik over pensum og paralleltekster, og så træner vi sproglig karakteristik med syntaktisk og morfologisk analyse
Quizlet sum i datid
ALLE skal have stribet t-shirt/bluse på i dag!!! Det her er vores sidste modul før eksamen, og jeg er vild med jer! Vi skal udelukkende arbejde på at blive HELT klar til eksamen i næste uge. I skal nok klare det.
Se denne hjemme (lagt ind torsdag, men det tager kun fem minutter at se den) Ledsætninger - hvordan finder man dem i helsætningen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71360034567", "T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71360034567", "H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71360034567" }