Holdet 1g nv/6 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Falkonergårdens Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Alexander Hein Eriksen, Lars Friis Gråbæk, Rikke Maria Breiner, Sarah Krogsgaard
Hold 2025 nv/6 (1g nv/6 bi-ke, 1g nv/6 fy-ge)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV: Liv på andre planeter? (fy,ng)
Titel 2 NV STX 6 - Kost og sundhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV: Liv på andre planeter? (fy,ng)

Liv på andre planeter

Vi skal arbejde med naturgeografi og fysik, men overordnet handler det om, hvordan de naturvidenskabelige fag arbejder.

Fysik og naturgeografi arbejde med hvorvidt der kan være liv på andre planeter, fx Mars, og har fokus på vand og temperatur

Naturgeografi:
Vi opstiller forsøg der kan fortælle os om der kan have været vand på Mars og om der er en temperatur som vi kan leve i. For at der kan være en god temperatur, skal der være en atmosfære, så vi undersøger forholdene omkring Jordens atmosfære og strålingsbalance.

Naturgeografi forsøg:
Fluvialmorfologi og satellitbilleder
Drivhuseffekten
Strålingsbalancen

Fysik:
Artiklen: Hvad-skaber-en-beboelig-planet.pdf.
Artiklen: HansKjeldsen-exoplaneter.pdf
Klip fra bogen Basisfysik C: sol-jord-måne.pdf
BBC-udsendelsen om Planeterne
samt metodekompendiet.

Forsøg i fysikdelen
Kvantitativ undersøgelse af sammenhængen mellem masse og tyngdekraft, der bestemmer tyngdeaccelerationen g. (Journal forsøg)
Kvantitativ undersøgelse af sammenhængen mellem den lysstyrke vi måler og afstanden til en stjerne – det viser sig at hænge sammen med afstandskvadratloven. (Demonstrationsforsøg)
Undersøgelse af hvordan exoplaneter detekteres (opdages). Forsøget Detektion af Exoplaneter har kvantitative data, men vi bruger data kvalitativt og (1) ser om vi kan se dykket i lysstyrke når en planet kommer ind foran stjernen set fra "jorden" (Journalforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV STX 6 - Kost og sundhed

Forløbet handler om kost og sundhed med særligt fokus på fedtmolekyler. Forløbet laves i samarbejde mellem biologi og kemi. I forløbet er der fokus på både den naturvidenskabelige metoder i de to fag samt kemi- og biologifagligt stof til emnet.


Den naturvidenskabelige metode fokuspunkter:
- induktive forsøg
- hypotetisk-deduktive forsøg
- hypotesedannelse
- Kvalitative vs. kvantitative undersøgelser
- kvalitative data
- kvantitative data
- kontrolleret forsøg
- variabler og variabelkontrol
- usikkerheder
- fejlkilder


Biologidelen:
- Forskelle mht. fødesøgning, fordøjelse og energibehov hos forskellige dyregrupper (rovdyr, byttedyr, ensvarm, vekselvarm, drøvtygger og ikke-drøvtygger)
- Energibalance: energiindtag, energiforbrug
- Aerob respiration (med ilt) i cellernes mitokondrier
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte (inkl. beregning af eget basalestofskifte)
- Energibehov afhængig af alder
- Blodkredsløbets opbygning og virkemåde
- Puls i hvile og under arbejde
- Lineær sammenhæng
- Kostens indhold af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
- De officielle kostråd
- Energiprocentfordelingen
- Kostplaner til forskellige aldersgrupper
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Fordøjelsesenzymer
- Fordøjelse af næringsstoffer i kosten

Forsøg:
- Induktivt forsøg: Melon-ananas forsøg. Enzymaktivitet i frugtsaft fra mht. frisk, kogt og frossen melon og ananas. Hvis et proteinnedbrydende enzym fortsat er aktivt, nedbrydes husblas.

- Hypotetisk deduktivt forsøg: Undersøgelse af sammenhængen mellem arbejdsbelastning og puls

- Induktivt forsøg: Kan man drikke vand på hovedet?

- Induktivt forsøg om emulgering (blanding af olie og vand, samt opvaskemiddel)

- Deduktivt forsøg: Nedbrydning af fedt (triglycerider, galdesalte, lipase)

Videoer:
- Hvad er sundt, og hvad er usundt? (https://www.youtube.com/watch?v=yNJSxZMWAUw)

- Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt (https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q)




Kemidelen
Den naturvidenskabelige metode fokuspunkter:
- induktivt arbejde
- hypotetisk-deduktivt arbejde
- kvalitative og kvantitative undersøgelser
- kvalitative data
- kvantitative data
- kontrolleret forsøg
- evaluering af pålidelighed ved forsøg (variabelkontrol)
- usikkerheder
- fejlkilder

Kemifagligt stof til emnet:
- læring om det periodesystemets hovedgrupper, antal skaller og antal elektroner i yderste skal
- Bohrs atommodel vises
- gentagelse af oktektreglen og dubletreglen
- læring om hvordan atomer kan dele elektroner og dermed danne kovalente bindinger
- læring om enkelt-, dobbelt- og tripelbinding.
- hydrofile og hydrofobe grupper.
- hydrofile og hydrofobe molekyler.
- læring om blandbarhed af hydrofile og hydrofobe stoffer.
- læring om opbygningen af triglycerider. Herunder læring om fedtsyrer, glycerol og estergruppen.
- læring om ekstraktion af fedtstof fra chips og mandler
- læring om additionsreaktioner. Specifikt addition af dibrom til diglycerider

Forsøg:
Induktivt forsøg: Hvilke molekyler kan blandes?

Deduktivt forsøg: Hvor stort er fedtindholdet i chips og mandler
- Herunder vejeanalyse og beregning af mængden af ekstraheret fedtstof.

Deduktiv forsøg: Hvilket fedtstof er sundest?
- Herunder læring om antallet af dobbeltbindinger for forskellige triglycerider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvilke molekyler kan blandes 19-09-2025
Fedtindhold i chips og mandler 03-10-2025
Hvilket fedtstof er sundest 08-10-2025
Fedt i sødmælk og lipase 23-10-2025
Puls og arbejdsbelastning 23-10-2025
Portefølje 28-10-2025
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer