Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Alexander Hein Eriksen, Maria Juhl Jønsson, Martin Blok Stensvig, Sarah Krogsgaard
|
|
Hold
|
2025 nv/8 (1g nv/8 bi-ke, 1g nv/8 fy-ge)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV: Liv på andre planeter? (fy,ng)
Liv på andre planeter
Vi skal arbejde med naturgeografi og fysik, men overordnet handler det om, hvordan de naturvidenskabelige fag arbejder.
Fysik og naturgeografi arbejde med hvorvidt der kan være liv på andre planeter, fx Mars, og har fokus på vand og temperatur
Naturgeografi:
Vi opstiller forsøg der kan fortælle os om der kan have været vand på Mars og om der er en temperatur som vi kan leve i. For at der kan være en god temperatur, skal der være en atmosfære, så vi undersøger forholdene omkring Jordens atmosfære og strålingsbalance.
Naturgeografi forsøg:
Fluvialmorfologi og satellitbilleder
Drivhuseffekten
Strålingsbalancen
Fysik:
Artiklen: Hvad-skaber-en-beboelig-planet.pdf.
BBC-udsendelsen om Planeterne
samt metodekompendiet.
Forsøg i fysikdelen
Kvantitativ undersøgelse af sammenhængen mellem masse og tyngdekraft, der bestemmer tyngdeaccelerationen g.
Kvantitativ undersøgelse af sammenhængen mellem den lysstyrke vi måler og afstanden til en stjerne – det viser sig at hænge sammen med afstandskvadratloven.
Undersøgelse af hvordan exoplaneter detekteres (opdages). Forsøget Detektion af Exoplaneter har kvantitative data, men vi bruger data kvalitativt og (1) ser om vi kan se dykket i lysstyrke når planet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV STX 8 - Kost og sundhed
Forløbet handler om kost og sundhed med særligt fokus på fedtmolekyler. Forløbet laves i samarbejde mellem biologi og kemi. I forløbet er der fokus på både den naturvidenskabelige metoder i de to fag samt kemi- og biologifagligt stof til emnet.
Den naturvidenskabelige metode fokuspunkter:
- induktive forsøg
- hypotetisk-deduktive forsøg
- hypotesedannelse
- Kvalitative vs. kvantitative undersøgelser
- kvalitative data
- kvantitative data
- kontrolleret forsøg
- variabler og variabelkontrol
- usikkerheder
- fejlkilder
Biologidelen:
- Forskelle mht. fødesøgning, fordøjelse og energibehov hos forskellige dyregrupper (rovdyr, byttedyr, ensvarm, vekselvarm, drøvtygger og ikke-drøvtygger)
- Energibalance: energiindtag, energiforbrug
- Aerob respiration (med ilt) i cellernes mitokondrier
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte (inkl. beregning af eget basalestofskifte)
- Energibehov afhængig af alder
- Blodkredsløbets opbygning og virkemåde
- Puls i hvile og under arbejde
- Lineær sammenhæng
- Kostens indhold af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
- De officielle kostråd
- Energiprocentfordelingen
- Kostplaner til forskellige aldersgrupper
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Fordøjelsesenzymer
- Fordøjelse af næringsstoffer i kosten
Forsøg:
- Induktivt forsøg: Melon-ananas forsøg. Enzymaktivitet i frugtsaft fra mht. frisk, kogt og frossen melon og ananas. Hvis et proteinnedbrydende enzym fortsat er aktivt, nedbrydes husblas.
- Hypotetisk deduktivt forsøg: Undersøgelse af sammenhængen mellem arbejdsbelastning og puls
- Induktivt forsøg: Kan man drikke vand på hovedet?
- Induktivt forsøg om emulgering (blanding af olie og vand, samt opvaskemiddel)
- Deduktivt forsøg: Nedbrydning af fedt (triglycerider, galdesalte, lipase)
Videoer:
- Hvad er sundt, og hvad er usundt? (https://www.youtube.com/watch?v=yNJSxZMWAUw)
- Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt (https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q)
Kemidelen
Den naturvidenskabelige metode fokuspunkter:
- induktivt arbejde
- hypotetisk-deduktivt arbejde
- kvalitative og kvantitative undersøgelser
- kvalitative data
- kvantitative data
- kontrolleret forsøg
- evaluering af pålidelighed ved forsøg (variabelkontrol)
- usikkerheder
- fejlkilder
Kemifagligt stof til emnet:
- læring om det periodesystemets hovedgrupper, antal skaller og antal elektroner i yderste skal
- Bohrs atommodel vises
- gentagelse af oktektreglen og dubletreglen
- læring om hvordan atomer kan dele elektroner og dermed danne kovalente bindinger
- læring om enkelt-, dobbelt- og tripelbinding.
- hydrofile og hydrofobe grupper.
- hydrofile og hydrofobe molekyler.
- læring om blandbarhed af hydrofile og hydrofobe stoffer.
- læring om opbygningen af triglycerider. Herunder læring om fedtsyrer, glycerol og estergruppen.
- læring om ekstraktion af fedtstof fra chips og mandler
- læring om additionsreaktioner. Specifikt addition af dibrom til diglycerider
Forsøg:
Induktivt forsøg: Hvilke molekyler kan blandes?
Deduktivt forsøg: Hvor stort er fedtindholdet i chips og mandler
- Herunder vejeanalyse og beregning af mængden af ekstraheret fedtstof.
Deduktiv forsøg: Hvilket fedtstof er sundest?
- Herunder læring om antallet af dobbeltbindinger for forskellige triglycerider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NV Kemi 2025 MC v1_7.docx
-
NV Kemi 2025 MC v1_7.pdf
-
NV metodekompendium version 2025.pdf
-
Skriv inde under elevfeedback, hvad du allerede ved om og indenfor kemi - stort og småt - alt du kan huske :) (elevfeedback finder du oppe i venstre hjørne af siden - se billedet.
-
NV biologikompendium 2025
-
NV - bio
-
Hvis du ikke nåede at blive helt færdig med opgaverne i sidste modul, skal du lave dem færdig inden dette modul.
-
Idé bank til gruppearbejde om dyr og deres fødeindtag
-
Energiberegner
-
Læs side 6-8 i biologi kompendiet hjemmefra
-
Arbejdsbelastning og puls_Resultater.xlsx
-
Læs side 9-12 i biologikompendiet
-
Forsøg_sammenhæng mellem arbejdsbelastning og puls.docx
-
Læs s. 14-16 i pdf'en (eller dit worddokument) og lav opgaven på s. 15 NV Kemi 2025 MC v1_7.pdf. Vi snakker om det i modulet, så hvis du synes, at det er svært, så er det helt okay :)
-
Hvad er sundt, og hvad er usundt? #Sundtellerfalsk
-
Lang lektie....I know ;-): Læs side 17-27 i biologikompendiet
-
Da det er lang tid siden sidste modul, vil jeg gerne have, at I læse afsnittet under "modul 3", så I er helt med på, hvad vi lavede i sidste modul.
-
Vi arbejder med disse to i modulet
-
Læs side 28-34 i bio kompendiet
-
Læs s. 35-37 i bio kompendiet
-
Nedbrydning af fedt - forsøgsvejledning
-
NV prøvekrav 2025.docx
-
Poster - eksempel_v2 (2).pdf
-
Oversigt NV forsøg alle 4 fag 2025.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Arbejdsbelastning og energiforbrug
|
06-10-2025
|
|
Hvilke molekyler kan blandes?
|
07-10-2025
|
|
Fedt i chips og mandler journal
|
22-10-2025
|
|
Nedbrydning af fedtstoffer i sødmælk
|
23-10-2025
|
|
Hvilket fedtstof er sundest?
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453918986",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453918986",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453918986"
}