Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Falkonergårdens Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Kristoffer Steen Nielsen, Martin Blok Stensvig, Morten Skaarup Haugaard, Sarah Krogsgaard
|
|
Hold
|
2025 nv/TD1 (1g nv/TD1 bi-ke, 1g nv/TD1 fy-ge)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV TD1 - Kost og sundhed
Forløbet handler om kost og sundhed med særligt fokus på fedtmolekyler. Forløbet laves i samarbejde mellem biologi og kemi. I forløbet er der fokus på både den naturvidenskabelige metoder i de to fag samt kemi- og biologifagligt stof til emnet.
Den naturvidenskabelige metode fokuspunkter:
- induktive forsøg
- hypotetisk-deduktive forsøg
- hypotesedannelse
- Kvalitative vs. kvantitative undersøgelser
- kvalitative data
- kvantitative data
- kontrolleret forsøg
- variabler og variabelkontrol
- usikkerheder
- fejlkilder
Biologidelen:
- Forskelle mht. fødesøgning, fordøjelse og energibehov hos forskellige dyregrupper (rovdyr, byttedyr, ensvarm, vekselvarm, drøvtygger og ikke-drøvtygger)
- Energibalance: energiindtag, energiforbrug
- Aerob respiration (med ilt) i cellernes mitokondrier
- Basalstofskifte og arbejdsstofskifte (inkl. beregning af eget basalestofskifte)
- Energibehov afhængig af alder
- Blodkredsløbets opbygning og virkemåde
- Puls i hvile og under arbejde
- Lineær sammenhæng
- Kostens indhold af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer
- De officielle kostråd
- Energiprocentfordelingen
- Kostplaner til forskellige aldersgrupper
- Fordøjelsessystemets opbygning
- Fordøjelsesenzymer
- Fordøjelse af næringsstoffer i kosten
Forsøg:
- Induktivt forsøg: Melon-ananas forsøg. Enzymaktivitet i frugtsaft fra mht. frisk, kogt og frossen melon og ananas. Hvis et proteinnedbrydende enzym fortsat er aktivt, nedbrydes husblas.
- Hypotetisk deduktivt forsøg: Undersøgelse af sammenhængen mellem arbejdsbelastning og puls
- Induktivt forsøg: Kan man drikke vand på hovedet?
- Induktivt forsøg om emulgering (blanding af olie og vand, samt opvaskemiddel)
- Deduktivt forsøg: Nedbrydning af fedt (triglycerider, galdesalte, lipase)
Videoer:
- Hvad er sundt, og hvad er usundt? (https://www.youtube.com/watch?v=yNJSxZMWAUw)
- Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt (https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q)
Kemidelen
Den naturvidenskabelige metode fokuspunkter:
- induktivt arbejde
- hypotetisk-deduktivt arbejde
- kvalitative og kvantitative undersøgelser
- kvalitative data
- kvantitative data
- kontrolleret forsøg
- evaluering af pålidelighed ved forsøg (variabelkontrol)
- usikkerheder
- fejlkilder
Kemifagligt stof til emnet:
- læring om det periodesystemets hovedgrupper, antal skaller og antal elektroner i yderste skal
- Bohrs atommodel vises
- gentagelse af oktektreglen og dubletreglen
- læring om hvordan atomer kan dele elektroner og dermed danne kovalente bindinger
- læring om enkelt-, dobbelt- og tripelbinding.
- hydrofile og hydrofobe grupper.
- hydrofile og hydrofobe molekyler.
- læring om blandbarhed af hydrofile og hydrofobe stoffer.
- læring om opbygningen af triglycerider. Herunder læring om fedtsyrer, glycerol og estergruppen.
- læring om ekstraktion af fedtstof fra chips og mandler
- læring om additionsreaktioner. Specifikt addition af dibrom til diglycerider
Forsøg:
Induktivt forsøg: Hvilke molekyler kan blandes?
Deduktivt forsøg: Hvor stort er fedtindholdet i chips og mandler
- Herunder vejeanalyse og beregning af mængden af ekstraheret fedtstof.
Deduktiv forsøg: Hvilket fedtstof er sundest?
- Herunder læring om antallet af dobbeltbindinger for forskellige triglycerider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Hvilke molekyler kan blandes?
|
21-08-2025
|
|
Fedtindhold i chips og mandler
|
29-08-2025
|
|
Hvilket fedtstof er sundest?
|
04-09-2025
|
|
Puls forsøg biologi
|
14-09-2025
|
|
Lipase
|
21-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Liv på andre planeter
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb#1
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453929830",
"T": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453929830",
"H": "/lectio/7/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453929830"
}