Holdet 1aG de (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Greve Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Christine Schoch Grathwohl
Hold 2025 de/aG (1aG de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - En undersøgelse af designparametrene

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - En undersøgelse af designparametrene

Litteratur:
* Bek, Jesper: "Design og arkitektur - grundbog til C-niveau", s. 20-22, 72-76
* Til hver læselektie hører fokusspørgsmål, som eleverne skal besvare og gemme i deres e-portfolio.

I dette grundforløb undersøges udvalgte designparametre gennem små individuelle øvelser, og undervejs anvendes forskellige mindsetøvelser som samtalestartere og skift i fokus.

De udvalgte designparametre og praktiske øvelser hertil er følgende:  
* Form:
    - Croquistegning af menneskekroppe og arkitektur.
    - Organisk formsprog: formjagt i naturen og indsamling af organiske former i naturen.
    - Geometrisk formsprog: lokalisering og identificering af geometriske former på udprintet foto af Sankta Maria Novella, Firenze (Alberti1460-67),udklip af formerne i karton og pålimning på sort/hvid print.

* Form og Funktion:
   - Lærergenererede eksempler på forskellige pavilloner
   - Individuelt design og udførsel af en pavillon som en rumlig model i papir.
   - Materialer til rådighed: Kraftigt hvidt A4-ark til pavillonmodel, sort ark som underlag, saks, blyant, lineal, lim.
   - Fotografering af pavillonen med lyssætning ra tre forskellige vinkler med skalafigurer.
   - Skalafigur
   - Refleksion over formsproget og funktionen i e-portfolien.

* Kommunikation
       * Farver: introduktion til farvecirklen gennem praktiske øvelser:
          1) Lav din egen farvecirkel med akvarel. Eleven blander sig til sekundære- og tertiære farver ud fra de tre primærfarver.
          2) Øvelser med nabo- og kontrastfarver: på papir med farveblyanter og farvekridt. Samme primærfarve bruges i begge i øvelser. Afsluttes med refleksion over, hvilken                                                            effekt det har, at farven er omgivet af nabo- eller kontrastfarver.   
          3) Logo-øvelse: Eleven vælger ét logo og overfører dette til et papir via lysbord, vindue eller computer, og skal nu give anvende nye farver i logoet, som adskiller sig fra                                                                                logoets oprindelige farver. Eleven skal beskrive, hvilke farver der er brugt både i det originale logo og i redesignet, samt hvilke farvekontraster, som opstår.
       
      * Komposition: arbejde med komposition gennem analyse og praktiske øvelser:
          1) Lærergeneret ppt-oplæg og samtale om følgende fagbegreber: ro, disharmoni/harmoni, symmetri/asymmetri, (u)balance, dynamisk/statisk, horisontale/vertikale                                                                       linjer, vægtfordeling etc., Det gyldne snit, gridsystemer.
          2) Analyse af reklamebilleder ift. ovenstående.
          3) Øvelse: miniskitser med fokus på komposition ved brug af følgende tre elementer - objekt, mumletekst og overskrift.
              Materialer: ark med 16 felter til miniskitserne, samt blyant.
              Afsluttes med analyse af naboens skitser ift. kompositionens opsætning.   

*Målgruppe:
   - Klasserumssamtale om målgruppens betydning i design og arkitektur.
   - Lærerstyret ppt-oplæg om bl.a. Minervamodellen.
    * Øvelse: moodboard. Hver elev trækker et tilfældigt rum, hvortil de skal lave et analogt moodboard.
       - Afsluttes med refleksion og tilknytning af fagbegreber til moodboardet og målgruppen. Hvem er målgruppen? Hvilke farver, materialer etc. har eleven brugt for at                  frembringe stemningen, etc.

Derudover introduceres designkrudsedullen og 6C-modellen, som eksempler på visualiseringer af designprocessen og dens faser, udfordringer og muligheder.
  * Mini-designproces:
      1) Research-tur på skolen med kamera (mobiltelefonen): udvælgelse og fotodokumentation på to gode og to dårlige designs.
      2) Beskrivelse af, hvorfor de udvalgte designs/arkitektoniske løsninger er gode eller dårlige.
      3) Forslag til forbedring til ét af de udvalgte og beskrevne dårlige designs.
   
Grundforløbet afsluttes med et individuelt projekt inden for kommunikationsdesign, med fokus på kommunikationsdesign og specielt forholdet mellem ord billede inden digitaliseringen indenfor syv stilhistoriske perioder, som tæller:
- Art Nouveau/Arts and Crafts
- Dadaisme
- Futurisme
- Bauhaus
- Modernisme   
- Psykedeliske plakater
- Britisk og dansk punk

Projektet: Eleven skal designe en plakat, hvis formål er at annoncere en selvvalgt begivenhed.
1) Analyse af en plakat udført i en af ovenstående stilarter
2) Udførsel af egen plakat i hånden, og i den stilart eleven har analyseret:
      -  Skitsering, miniskitser, research, idégenerering, vurdering
      -  Udvælgelse af bedste idé/skitse
      -  Rentegning på A3-format og detaljering   

Materialer til rådighed: papir, blyant, farveblyanter, akvarelfarer, farvekridt og evt. marker til opstregning

3) Skriftlig refleksion med brug af fagbegreber over, hvordan det er lykkedes at udføre plakaten i den udvalgte stilart, samt beskrivelse af kompositionen og forholdet       mellem ord og billede.
4) Mundtlig præsentation af plakaten.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer