Holdet 1dG nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Greve Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Ida Broe Lassen, Jens Ole Gaardsted, Simon Jakobi Rosendal, Thomas Peer Bruun
Hold 2025 nv/dG (1dG nv, 1dG nv-bi, 1dG nv-fy, 1dG nv-ke, 1dG nv-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturkatastrofer
Titel 2 NV kost

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturkatastrofer

Formål med forløbet
Det naturvidenskabelige grundforløb udgør den gymnasiale introduktion til naturvidenskab gennem arbejde med grundlæggende elementer af naturvidenskab. Der lægges vægt på både den faglige bredde og det sammenhængende i naturvidenskaben. Udgangspunktet for naturvidenskabeligt grundforløb er aktuelle problemstillinger med et naturvidenskabeligt indhold, som bredt repræsenterer de naturvidenskabelige fag, og som giver mulighed for en undersøgende, eksperimentel og oplevelsesorienteret tilgang til omverdenen.
Det naturvidenskabelige grundforløb tager udgangspunkt i fagene biologi, kemi, naturgeografi og fysik. I følgende forløb arbejder fagene naturgeografi og fysik sammen om det overordnede fællesfaglige emne Naturkatastrofer. Indenfor dette emne arbejdes der med meteornedslag, jordskælv og tsunamier.

Struktur, organisering og eksamen
Struktur
Det naturvidenskabelige grundforløb har 26 moduler, som fordeles ligeligt på de fire fag. Dvs. at hvert fag har 6 moduler á 95 min til rådighed. Undervisningen struktureres ud fra en modulplan der består af 1 ugentligt modul eller 2 ugentlige moduler lagt i forlængelse af hinanden. Så vidt muligt er disse moduler planlagt med én introduktion til dagens emne, én øvelse og journalskrivning inkl. opsamling på dette.

Omfang
Det forventede omfang af fagligt stof svarer til 30-70 sider fordelt på de fire fag. Dvs. at vi i naturkatastrofer maksimalt kan arbejde med fagligt stof svarende til op til 35 sider.

Portfolio
Elevernes eksperimentelle arbejde og feltarbejde udgør en væsentlig del af undervisningstiden. I forbindelse med det eksperimentelle arbejde og feltarbejde udarbejder eleverne journaler, som tilsammen dokumenterer arbejdet med de faglige mål. Journalerne udarbejdes i grupper af 4-5 elever pr. gruppe og journalerne samles løbende i en portfolio, som danner udgangspunkt for samtalen ved den mundtlige prøve. Ved afslutningen af forløbet udvælger eleverne individuelt, med henblik på fremlæggelse ved den interne prøve, dele af sin portfolio, som viser arbejdet med de faglige mål. Udvælgelsen sker under vejledning.

Afsluttende evaluering
Det naturvidenskabelige grundforløb afsluttes med en intern individuel mundtlig prøve af ca. 20 minutters varighed. Dvs. at eleverne fordeles ligeligt ved tilfældig lodtrækning på de to sideløbende emner. Til den individuelle mundtlige prøve vil de to tilknyttede lærere, som har undervist i det fællesfaglige emne være tilstede. Elevernes portfolio skal være til stede ved prøvens afholdelse. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen indledes med elevens fremlæggelse af udvalgte dele af sin portfolio - via en poster, efterfulgt at en uddybende samtale mellem eleven og eksaminatorerne.
Fremlæggelsen omfatter højst fem minutter af eksaminationstiden.
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvor høj grad elevens mundtlige præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet ovenfor. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.

Faglige mål og kompetencer
• Formulere og teste enkle hypoteser
• Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
• Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
• Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
• Formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
• Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

Eksperimentelt arbejde
Følgende eksperimentelt arbejde er gennemgået i undervisningen i nv-fy og de tre sidstnævnte udgør en del af elevernes portfolio.
• Bestemmelse af lydens hastighed i luft
• Bestemmelse af sammenhæng mellem kraterdiameter og kinetisk energi af meteorit
• Bestemmelse af sammenhæng mellem en tsunamis hastighed og havdybden
• Undersøgelse af "jordskælv" i betongulvet i klasselokalet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV kost

Formål med forløbet
Formålet med det naturvidenskabelige grundforløb er at introducere eleverne til naturvidenskabelige arbejdsformer, tankegange og argumentation. I forløbet Kost skal eleverne gennem et samarbejde mellem biologi og kemi forstå den kemiske opbygning af kostens tre energigivende stoffer, hvordan indholdet af dem kan bestemmes i udvalgte madvarer, og hvordan kroppen reagerer på indtagelse af dem. I forløbet vil der være særligt fokus på det eksperimentelle og analytiske arbejde, ligesom der også indgår grundlæggende metodiske diskussioner.

Faglige mål, kompetencer og læringsmål

Faglige mål og kompetencer
- Formulere og teste enkle hypoteser
- Gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- Anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- Formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- Demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

Læringsmål
Forløbet arbejder med følgende læringsmål og fagligt indhold. Eleverne skal:
- Redegøre for kulhydraters, proteiners og fedtstoffers kemiske opbygning
- Redegøre for ædelgasreglen (oktet/dublet-reglen)
- Redegøre for udvalgte simple metoder til bestemmelse af kulhydrat, protein og fedt i madvarer
- Redegøre for fordøjelsen af kulhydrater (og til dels protein og fedt)
- Redegøre for blodsukkerets regulering og forklare kulhydraternes påvirkning af blodsukkeret
- Redegøre for blodtryk og forklare hvordan dette kan påvirkes af bl.a. fedtstoffer i kosten
- Udregne energiindhold og energifordeling i fødevarer
- Analysere og diskutere de opnåede resultater fra de eksperimentelle øvelser
- Diskutere og forholde sig til de officielle kostråd, og hvad en sund kost består af
- Forstå og anvende de metodiske begreber kvalitativ, kvantitativ og hypotese
  

Mundtlig prøve
Portfolio
Elevernes eksperimentelle arbejde og feltarbejde udgør en væsentlig del af undervisningstiden. I forbindelse med det eksperimentelle arbejde udarbejder eleverne seks journaler, som tilsammen dokumenterer arbejdet med de faglige mål. Journalerne udarbejdes i grupper af 3-6 elever pr. gruppe og journalerne samles løbende i en portfolio, som danner udgangspunkt for samtalen ved den mundtlige prøve. Ved afslutningen af forløbet udvælger eleverne individuelt, med henblik på fremlæggelse ved den interne prøve, dele af sin portfolio, som viser arbejdet med de faglige mål. Eleven skal både vælge en journal fra biologi og en journal fra kemi

De seks journaler omfatter følgende:
- Biologi: Burger
- Biologi: Blodsukker
- Biologi: Blodtryk
- Kemi: Fedt i chips
- Kemi: Sukker i cola
- Kemi: Kvalitative forsøg

Afsluttende evaluering
Det naturvidenskabelige grundforløb afsluttes med en intern individuel mundtlig prøve af ca. 20 minutters varighed. Eleverne fordeles ligeligt ved tilfældig lodtrækning på de to sideløbende emner (Naturkatastrofer og Kost). Til den individuelle mundtlige prøve vil de to tilknyttede lærere, som har undervist i det fællesfaglige emne være tilstede. Elevernes portfolio skal være til stede ved prøvens afholdelse. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen indledes med elevens fremlæggelse af udvalgte dele af sin portfolio, efterfulgt at en uddybende samtale mellem eleven og eksaminatorerne.
Fremlæggelsen omfatter højst fem minutter af eksaminationstiden.
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvor høj grad elevens mundtlige præstation lever op til de faglige mål, som de er angivet ovenfor. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer