Holdet 1mG sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Greve Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anne Birgitte Castberg
Hold 2025 sa/mG (1mG sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i samfundsfag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i samfundsfag

Forløbet har haft politik og demokrati som omdrejningspunkt. Vi startede med at lære om de tre styreformer; demokrati, autokrati og teokrati, og dernæst zoomede vi ind på demokrati og arbejdede med de fire demokratiformer: Direkte, indirekte, konkurrence- og deltagelsesdemokrati samt Dahls fem principper. Det første os videre til Eastons model, og vi diskuterede borgerforslag som en måde for borgerne at påvirke den politiske beslutningsproces på. Derefter så vi på forskellene på parlamentariske og det præsidentielle system, hvor vi brugte USA som eksempel på det præsidentielle system. Vi så på de to valgmåder (forholdstalsvalg og winner takes all) og kom kort ind på det amerikanske valgsystem med valgmænd. Vi kiggede også på forskellene på, hvordan regeringen i de to lande vælges (præsidentvalg vs. valg til Folketinget, hvor regeringen efterfølgende dannes). Vi kiggede desuden på positiv og negativ parlamentarisme og vi brugte den parlamentariske styringskæde til at forstå den lovgivende, udøvende og dømmende magt, herunder lovgivningsprocessen, hvor vi kiggede på et konkret lovforslag på Folketingets hjemmeside. I den sidste del af forløbet fokuserede vi på ideologier og partier. I lærte om de klassiske ideologier samt kort om socialliberalisme, socialdemokratiske og nationalkonservatisme med fokus på deres syn mennesket, staten og samfundet.Vi koblede ideologierne til partierne, og i grupper hold oplæg om et parti. I lærte om fordelings- og værdipolitik samt vælgeradfærd (kerne, marginal og issuevælger) og om partityper (klasse og catch-allpartier) samt om partiadfærd. Vi anvendte Downs modul, som både forklarer vælger- og partiadfærd, og Molins model, der fokuserer på partiadfærd. Vi brugte Molins model i en analyse af DF's udmelding om, at de alligevel ikke vil modsætte sig lettelser af topskatten. Desuden kiggede vi på meningsmålinger og vælgervandringer, og I lærte at beregne indekstal og procentvise andele. Vi afsluttede forløbet med at se på mediernes rolle i demokratiet. I lærte om forskellen på massemedier og sociale medier.

Kernestof: Vi har læst følgende sider i Luk samfundet op:
Kap. 5:
- S. 100-106: De tre klassiske ideologier
- S. 112-120: Parti- og vælgeradfærd
Kap. 6:
- S. 121-122: Styreformer
- S. 122-125: Demokratiformer
- S. 125-128: Eastons model og magt
- S. 128-135: Det præsidentielle og det parlamentariske system samt den parlamentariske styringskæde
- S. 135-137: Lovgivningsprocessen + forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde
Kap. 7
Hele kapitlet, som omhandler mediernes rolle i demokratiet

Supplerende materiale
- Freedom House: https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=all&year=2025
- Artikel: "Fem forslag vedtaget på fire år: Borgerforslag tvinger politikere til at tage stilling til værdimæssige spørgsmål" af N. Reenberg, Kristeligt Dagblad, 23.01.2022: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/fem-forslag-vedtaget-paa-fire-aar-borgerforslag-tvinger-politikere-til-tage-stilling-til
- Video fra Luk samfundet op: "Det danske demokratis kendetegn": https://luksamfundetop.dk/kapitel-6/debatfilm
- Videoen "Fra ide til lov" om lovgivningsprocessen: https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- Folketingets hjemmeside: https://www.ft.dk
- Meningsmålinger på DR: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- Video om beregning af indekstal: M. Pedersen: https://www.youtube.com/watch?v=Pb6JG9gFtcQ
- Artikel: "'Folk har kaldt mig retarderet og en dårlig mor’: Nye tal viser, at tonen fortsat er dårlig på Facebook", af P. Kjeldgaard Kristensen m.fl, dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/folk-har-kaldt-mig-retarderet-og-en-daarlig-mor-nye-tal-viser-tonen-fortsat-er
- Video fra Luk samfundet op: "Hvad handler politiske ideologier om?": https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/instruktionsvideoer
- Udvalgte partivideoer fra Luk samfundet op: https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
- Klip fra TV-Avisen 23/9, kl. 18.30 om ministerrokaden, hvor Rasmus Stoklund blev udlændinge og integrationsminister
- Udvalgte figurer fra artiklen "Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik. Velkommen til den troløse politiske tidsalder", af S. Abrahamsen og J.H. Jensen, Zetland, 27.02.2024: https://www.zetland.dk/historie/se7ja0YD-ae7jrB33-b4cab
- Uddrag af artiklen "Messerschmidt vil ikke rippe op i gammel konflikt med LA: Klar til kompromis om topskat" af A. Byskov Svendsen og M. Henriksen, 27.09.2025: dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/politik/messerschmidt-vil-ikke-rippe-op-i-gammel-konflikt-med-la-klar-til-kompromis-om

Faglige mål
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof
-  politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer