Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Greve Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Lise Vindel Pedersen
|
|
Hold
|
2025 de/h (1h de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundlæggende forløb
Litteratur:
* Bek, Jesper: "Design og arkitektur - grundbog til C-niveau", s. 20-22, 72-76
* Til hver læselektie hører fokusspørgsmål, som eleverne skal besvare og gemme i deres e-portfolio.
I dette forløb undersøges udvalgte designparametre gennem små individuelle øvelser, og undervejs anvendes forskellige mindset-øvelser som samtalestartere og skift i fokus.
De udvalgte designparametre og praktiske øvelser hertil er følgende:
* Form:
- Croquistegning af menneskekroppe og arkitektur.
- Organisk formsprog: formjagt i naturen og indsamling af organiske former i naturen.
- Geometrisk formsprog: lokalisering og identificering af geometriske former på udprintet foto af Sankta Maria Novella, Firenze (Alberti1460-67),udklip af formerne i karton og pålimning på sort/hvid print.
* Form og Funktion:
- Lærergenererede eksempler på forskellige pavilloner
- Individuelt design og udførsel af en pavillon som en rumlig model i papir.
- Materialer til rådighed: Kraftigt hvidt A4-ark til pavillonmodel, sort ark som underlag, saks, blyant, lineal, lim.
- Fotografering af pavillonen med lyssætning ra tre forskellige vinkler med skalafigurer.
- Skalafigur
- Refleksion over formsproget og funktionen i e-portfolien.
* Kommunikation
* Farver: introduktion til farvecirklen gennem praktiske øvelser:
1) Lav din egen farvecirkel med akvarel. Eleven blander sig til sekundære- og tertiære farver ud fra de tre primærfarver.
2) Øvelser med nabo- og kontrastfarver: på papir med farveblyanter og farvekridt. Samme primærfarve bruges i begge i øvelser. Afsluttes med refleksion over, hvilken effekt det har, at farven er omgivet af nabo- eller kontrastfarver.
* Komposition: arbejde med komposition gennem analyse og praktiske øvelser:
1) Lærergeneret ppt-oplæg og samtale om følgende fagbegreber: ro, disharmoni/harmoni, symmetri/asymmetri, (u)balance, dynamisk/statisk, horisontale/vertikale linjer, vægtfordeling etc., Det gyldne snit, gridsystemer.
2) Analyse af reklamebilleder ift. ovenstående.
3) Øvelse: miniskitser med fokus på komposition ved brug af følgende tre elementer - objekt, mumletekst og overskrift.
Materialer: ark med 16 felter til miniskitserne, samt blyant.
Afsluttes med analyse af naboens skitser ift. kompositionens opsætning.
*Målgruppe:
- Klasserumssamtale om målgruppens betydning i design og arkitektur.
- Lærerstyret ppt-oplæg om bl.a. Minervamodellen.
* Øvelse: moodboard. Hver elev trækker et tilfældigt rum, hvortil de skal lave et analogt moodboard.
Derudover introduceres designkrudsedullen og 6C-modellen, som eksempler på visualiseringer af designprocessen og dens faser, udfordringer og muligheder.
* Mini-designproces:
1) Research-tur på skolen med kamera (mobiltelefonen): udvælgelse og fotodokumentation på to gode og to dårlige designs.
2) Beskrivelse af, hvorfor de udvalgte designs/arkitektoniske løsninger er gode eller dårlige.
3) Forslag til forbedring til ét af de udvalgte og beskrevne dårlige designs.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign: Typografi og stil
Individuelt projekt inden for kommunikationsdesign. Der er fokus på anderledes brug af typografi og forholdet mellem tekst og billede. Der er især syv stilhistoriske perioder, som er repræsenteret:
- Art Nouveau/Arts and Crafts
- Dadaisme
- Futurisme
- Bauhaus
- Modernisme i 50érne
- Psykedeliske plakater
- Britisk og dansk punk
Projektet: Eleven skal designe en plakat, hvis formål er at annoncere en selvvalgt begivenhed.
1) Analyse af en plakat udført i en af ovenstående stilarter
2) Udførsel af egen plakat i hånden, og i den stilart eleven har analyseret:
- Skitsering, miniskitser, research, idégenerering, vurdering
- Udvælgelse af bedste idé/skitse
- Rentegning på A3-format og detaljering
Materialer til rådighed: papir, blyant, farveblyanter, akvarelfarer, farvekridt og evt. marker til opstregning
3) Evaluering af plakaten
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Produktdesign: Siddemøbel
Siddemøbel med fokus på form (geometrisk/organisk), funktion, målgruppe og materialer.
I opstart arbejdes der med målgruppe (persona) og de andre parametre (undersøger og noterer til arbejde med præsentationen.
Der afsluttes med en præsentation med udgangspunkt i procesmodellen. På den måde trænes det at sætte ord på arbejdet og forholde sig kritisk, evaluerende til eget arbejde.
Baggrundsviden:
Jesper Bek: Design og arkitektur side 33-36, 72-76
Øvelse:
- Undersøgelse af stil og tid vha. ´stolekort´
- Siddemøbel, evt. multifunktionelt med skitsearbejde, eksperimenter med materialer og målfast model.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Forløbet handler bredt om det arkitektoniske udtryk og om arkitekturanalyse. Vi har især fokus på samtidsarkitektur, på materialer og konstruktioner, bæredygtighed og på hvordan fællesskaber kan understøttes gennem arkitektoniske løsninger.
Baggrundsmateriale:
Slot Kristensen mfl.: Designbogen, 2017, s. 237-243
Jesper Bek: Design og arkitektur, 2017, s. 29-39
Design to improve life Education, 2014, s. 8-12 (Bæredygtighed)
Albrechtsen og Reddersen: Zoom, 1999, s. 12-20
Jan Gehl: Livet mellem husene (dokumentarfilm)
Egen ppt om stilmæssig inspiration i arkitekturen fra antikken til i dag
Øvelser:
Sansning af arkitektur og rum (Københavns Museum, Domhuset og Det kgl. Bibliotek)
Arkitekturtegning med 2-punktsperspektiv
Projekt:
At designe en ungdomsbolig med fokus på det individuelle og fællesskabet i forening. Der er krav til målgruppeundersøgelse og bæredygtighed.
Udførelse af 3D-model
Der har været arbejdet med analogt skitsearbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Eksamenspræsentation
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/71/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72811437868",
"T": "/lectio/71/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72811437868",
"H": "/lectio/71/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72811437868"
}