|
Titel
2
|
Gyserfilm
Forløb om gyserfilm og dramaturgi
1. Genrebegrebet
"Genrebegrebet - en introduktion" (Levende billeder).
Begreber: genre, genremarkør, genreetiketter, genreforventninger, genrebrud, undergenrer
2. Gysergenren
Genreanalyse af gyserfilm: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-gyserfilm
Martin Houlind: HORRORFILMEN & GENRETEORI
Praktisk opgave: Tag uhyggelige billeder med brug af billedkomposition samt lys og skygger
3. Filmvisning "Weapons" (Zach Cregger, 2025, 2h8m, fremvisning i Nordisk Film Biografer Waves)
4. Weapons - genreanalyse og dramaturgi
Dramaturgi: karakterer (hovedkarakter, modstander, hjælper, følge- og kontrastkarakter), konflikter (indre og ydre), rammefortælling, berettermodellen, set up/pay off, suspense og surprise, chokket (det ventede, det uventede, det ægte og det falske)
Praktisk opgave: film en gyserscene med suspense eller surprise
5. Gyserfilmens historie kort fortalt
Alle gyserfilm har den samme grundhistorie: Almindelige mennesker bliver angrebet af uhyggelige monstre. Men i løbet af filmhistorien har det forandret sig, hvilke monstre der angriber os, og hvilke vi frygter. Vi har overfladisk berørt:
1890’erne–1920’erne: De første skrækbilleder
1930’erne–1940’erne: Universal-monstre og klassisk gys
1950’erne: Science fiction-horror
1960’erne og 70’erne: Psykologisk gys, guldalder og grænseoverskridelse
1980’erne og 90’erne: Franchise og gore
2000’erne: Splatter, found footage og globalisering
2010’erne og 20’erne: Arthouse, prestige-horror og nye medier
Eleverne fremlægger i grupper om selvlavet gyserscene
6. Gyserfilmens undergenrer (fokus på typen af monster)
I forlængelse af gyserfilmens historie har vi arbejdet med de fire undergenrer: den gotiske, den dæmoniske, den psykologiske gyser og teenage-gyseren
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilmens-undergenrer
"De kommer og tar’ dig. Horrorfilmens historie. Dræbervæsener" (dokumentar, 2018, de første 12 min.)
7. Filmvisning af "The Conjuring" (James Wan, 2013, 1h52m)
8. The Conjuring: genreanalyse og receptionsanalyse
Vi analyserer filmen ud fra gysergenrens fællestræk og undersøger dens modtagelse, bl.a. hvordan den er rated i "The Science of Scare Project":
https://www.moneysupermarket.com/broadband/features/science-of-scare/
Kino.dk: Top 10 mest uhyggelige film ifølge kino.dk's brugere. Link: https://kino.dk/nyheder/her-er-verdens-mest-uhyggelige-film
Vi snakker om sequels og spin-offs
9. Teenage-gyser:
Lærerdokument: Teenage-gyserens kendetegn
Eksempler:
Halloween (John Carpenter, 1978, The Opening Kill, 00:00-04:55. Link: https://www.youtube.com/watch?v=-3KwxcCA-bs)
Halloween (Rob Zombie, 2007, 10-Year-Old Michael Myers' Scene, 00:00-05:37. Link: https://www.youtube.com/watch?v=1CukgtWrHzg)
Scream (Wes Craven, 1996, 00:00-12.56. Link: https://www.youtube.com/watch?v=Sn5SkCvPEYo)
10: Gyser-marketingkampagne: Longlegs (tværmedialitet)
Vi arbejder med marketingskampagnen for Longlegs (Oz Perkins, 2024), som udspillede sig på mange forskellige platforme:
Trailers og teasers på Youtube
Kryptogram-annonce i The Seattle Times
Bloggen: https://thebirthdaymurders.net/
Tiktok-reaktionsvideoer med personer, som ringer op til Longlegs
Kampagnen beskrives her: "En genial kampagne gjorde ’Longlegs’ til sommerens horrorfænomen" (Soundvenue, 2024, link: https://soundvenue.com/film/2024/08/en-genial-marketingkampagne-gjorde-longlegs-til-sommerens-store-horrorfaenomen-583401
Vi ser desuden starten af Longlegs (Oz Perkins, de første 20 min.) og laver
næranalyse af denne scene: https://www.youtube.com/watch?v=8cmXNZ3WUK8
11. Distributionskanaler og medieplatforme + gys online
Vi undersøger forskellige distributionskanaler (biograf, TV, smartphone) og medieplatforme og snakker om seeroplevelse, flow vs. streaming og second screening. Herefter snakker vi om de "dårlige" (viral scares, dræberklovne-pranks) og "gode" gys online (gyserkortfilm på sociale medier):
Edge of Seventeen (Nuri Jeong, 2018)
Fear Filter – A snapchat Horror Short (Tracy Kleemann, 2019)
Spøgelsespigen (2008, Dorte Kindberg)
12: Horror-paradokset og rekreativ frygt
Afslutning arbejder vi med horror-paradokset: det paradoks, at vi frivilligt opsøger underholdning, der vækker skræk. Vi undersøger rekreativ frygt og forskning i gyserfilms positive effekter.
”Det gode gys. Derfor kan horrorfilm være gode for dit mentale helbred” (2021, link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/det-gode-gys-derfor-kan-horrorfilm-vaere-gode-for-dit-mentale-helbred/)
Kan frygt gøre dig stærkere? Link: https://m.youtube.com/watch?v=VQO-823JC1o&pp=0gcJCRsBo7VqN5tD
"Flugten fra en dræberklovn kan måske styrke dit helbred" (2024, link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/flugten-fra-en-draeberklovn-kan-maaske-styrke-dit-helbred/)
13: Individuelle fremlæggelser
Som opsamling får eleverne et af følgende citater, som de skal præsenterer individuelt
Weapons: https://www.youtube.com/watch?v=7PbVRY6w8jE
The Conjuring: https://www.youtube.com/watch?v=ifkoOl4RGXc (de første 4 min.)
Longlegs: https://www.youtube.com/watch?v=8cmXNZ3WUK8
Anvisninger:
1. Lav en næranalyse af citatet (= filmklippet) med fokus på dramaturgi samt filmiske virkemidler og deres effekt
2. Perspektiver til en valgfri kontekst:
- Gyserfilmens historie og undergenrer
- Horror-paradokset og rekreativ frygt
|