Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Greve Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Christine Arnold-Larsen
Hold 2025 me/h (1h me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmsproget og praktiske produktioner
Titel 2 Gyserfilm
Titel 3 Dokumentar og true crime
Titel 4 Eksamensproduktion og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmsproget og praktiske produktioner

Filmsproget og praktisk produktion

Første forløb har til formål at introducere en række mediefaglige begreber, så eleverne kan tale om medier vha. faglig terminologi.

Områderne er:
Filmens grundelementer
Beskæringer og perspektiver
Komposition
Kameraet
Klipning
Lyd og musik
Lys og farver
FEMO

Vi har brugt Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske- virkemidler

Desuden producerer eleverne en række film, som træner delkompetencer i filmproduktion og som samtidigt giver erfaring med de teoretiske begreber. Hermed lærer eleverne at koble teori og praksis. Eleverne bruger egne telefoner til optagelser og redigerer i DaVinci Resolve 18.

Øvelser:
"Et møde" (bevidst brug af beskæringer og perspektiver)
"Forhøret" (1. produktion, at etablere en stemning og vise magtforhold)
"Hiphop-montage" (af filme i nære og ultranær beskæringer og lave elliptisk montage)
"Filmscene med to personer" (forstå grundreglerne for hvordan man dækker en filmscene ind med flere kameravinkler, kontinuitetsklipning, 180 graders reglen, 35 graders reglen og ”sent ind-tidligt ud” i klipningen)
"Drop det dovne kamera" (at bruge et varieret filmsprog)
"Jagten" (eller anden valgfri handling). Pilot-produktion, brug af kontinuitetsklipning og FEMO. I redigeringen laves titel, rulletekster og der arbejdes med lyd. Eleverne fremlægger gruppevis (prøve-gruppeeksamen))
Herudover er der lavet praktiske øvelser og produktioner i tilknytning til gyserforløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gyserfilm

Forløb om gyserfilm og dramaturgi


1. Genrebegrebet
"Genrebegrebet - en introduktion" (Levende billeder).
Begreber: genre, genremarkør, genreetiketter, genreforventninger, genrebrud, undergenrer

2. Gysergenren
Genreanalyse af gyserfilm: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-gyserfilm
Martin Houlind: HORRORFILMEN & GENRETEORI
Praktisk opgave: Tag uhyggelige billeder med brug af billedkomposition samt lys og skygger

3. Filmvisning "Weapons" (Zach Cregger, 2025, 2h8m, fremvisning i Nordisk Film Biografer Waves)

4. Weapons - genreanalyse og dramaturgi
Dramaturgi: karakterer (hovedkarakter, modstander, hjælper, følge- og kontrastkarakter), konflikter (indre og ydre), rammefortælling, berettermodellen, set up/pay off, suspense og surprise, chokket (det ventede, det uventede, det ægte og det falske)
Praktisk opgave: film en gyserscene med suspense eller surprise

5. Gyserfilmens historie kort fortalt
Alle gyserfilm har den samme grundhistorie: Almindelige mennesker bliver angrebet af uhyggelige monstre. Men i løbet af filmhistorien har det forandret sig, hvilke monstre der angriber os, og hvilke vi frygter. Vi har overfladisk berørt:
1890’erne–1920’erne: De første skrækbilleder
1930’erne–1940’erne: Universal-monstre og klassisk gys
1950’erne: Science fiction-horror
1960’erne og 70’erne: Psykologisk gys, guldalder og grænseoverskridelse
1980’erne og 90’erne: Franchise og gore
2000’erne: Splatter, found footage og globalisering
2010’erne og 20’erne: Arthouse, prestige-horror og nye medier
Eleverne fremlægger i grupper om selvlavet gyserscene

6. Gyserfilmens undergenrer (fokus på typen af monster)
I forlængelse af gyserfilmens historie har vi arbejdet med de fire undergenrer: den gotiske, den dæmoniske, den psykologiske gyser og teenage-gyseren
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/gyserfilmens-undergenrer
"De kommer og tar’ dig. Horrorfilmens historie. Dræbervæsener" (dokumentar, 2018, de første 12 min.)

7. Filmvisning af "The Conjuring" (James Wan, 2013, 1h52m)

8. The Conjuring: genreanalyse og receptionsanalyse
Vi analyserer filmen ud fra gysergenrens fællestræk og undersøger dens modtagelse, bl.a. hvordan den er rated i "The Science of Scare Project":
https://www.moneysupermarket.com/broadband/features/science-of-scare/
Kino.dk: Top 10 mest uhyggelige film ifølge kino.dk's brugere. Link: https://kino.dk/nyheder/her-er-verdens-mest-uhyggelige-film
Vi snakker om sequels og spin-offs

9. Teenage-gyser:
Lærerdokument: Teenage-gyserens kendetegn
Eksempler:
Halloween (John Carpenter, 1978, The Opening Kill, 00:00-04:55. Link: https://www.youtube.com/watch?v=-3KwxcCA-bs)
Halloween (Rob Zombie, 2007, 10-Year-Old Michael Myers' Scene, 00:00-05:37. Link: https://www.youtube.com/watch?v=1CukgtWrHzg)
Scream (Wes Craven, 1996, 00:00-12.56. Link: https://www.youtube.com/watch?v=Sn5SkCvPEYo)

10: Gyser-marketingkampagne: Longlegs (tværmedialitet)
Vi arbejder med marketingskampagnen for Longlegs (Oz Perkins, 2024), som udspillede sig på mange forskellige platforme:
Trailers og teasers på Youtube
Kryptogram-annonce i The Seattle Times
Bloggen: https://thebirthdaymurders.net/
Tiktok-reaktionsvideoer med personer, som ringer op til Longlegs
Kampagnen beskrives her: "En genial kampagne gjorde ’Longlegs’ til sommerens horrorfænomen" (Soundvenue, 2024, link: https://soundvenue.com/film/2024/08/en-genial-marketingkampagne-gjorde-longlegs-til-sommerens-store-horrorfaenomen-583401

Vi ser desuden starten af Longlegs (Oz Perkins, de første 20 min.) og laver
næranalyse af denne scene: https://www.youtube.com/watch?v=8cmXNZ3WUK8

11. Distributionskanaler og medieplatforme + gys online
Vi undersøger forskellige distributionskanaler (biograf, TV, smartphone) og medieplatforme og snakker om seeroplevelse, flow vs. streaming og second screening. Herefter snakker vi om de "dårlige" (viral scares, dræberklovne-pranks) og "gode" gys online (gyserkortfilm på sociale medier):
Edge of Seventeen (Nuri Jeong, 2018)
Fear Filter – A snapchat Horror Short (Tracy Kleemann, 2019)
Spøgelsespigen (2008, Dorte Kindberg)

12: Horror-paradokset og rekreativ frygt
Afslutning arbejder vi med horror-paradokset: det paradoks, at vi frivilligt opsøger underholdning, der vækker skræk. Vi undersøger rekreativ frygt og forskning i gyserfilms positive effekter.
”Det gode gys. Derfor kan horrorfilm være gode for dit mentale helbred” (2021, link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/det-gode-gys-derfor-kan-horrorfilm-vaere-gode-for-dit-mentale-helbred/)
Kan frygt gøre dig stærkere? Link: https://m.youtube.com/watch?v=VQO-823JC1o&pp=0gcJCRsBo7VqN5tD
"Flugten fra en dræberklovn kan måske styrke dit helbred" (2024, link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/flugten-fra-en-draeberklovn-kan-maaske-styrke-dit-helbred/)

13: Individuelle fremlæggelser
Som opsamling får eleverne et af følgende citater, som de skal præsenterer individuelt
Weapons: https://www.youtube.com/watch?v=7PbVRY6w8jE
The Conjuring: https://www.youtube.com/watch?v=ifkoOl4RGXc (de første 4 min.)
Longlegs: https://www.youtube.com/watch?v=8cmXNZ3WUK8
Anvisninger:
1. Lav en næranalyse af citatet (= filmklippet) med fokus på dramaturgi samt filmiske virkemidler og deres effekt
2. Perspektiver til en valgfri kontekst:
- Gyserfilmens historie og undergenrer
- Horror-paradokset og rekreativ frygt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentar og true crime

Dokumentar og true crime

1. Genrebegrebet, fakta/fiktion, blandingsformer
Indledningsvist har vi repeteret genrebegrebet. Hvad er en genre, og ikke mindst, hvad er fakta og fiktion? Vi har arbejdet med genreforventninger, fakta- og fiktionskontrakt og autenticitetsmarkører. Her har vi bl.a. undersøgt "American Vandal" (true crime-mockumentary) og snakket om dokumentaristens magt over fortællingen
Materiale
American Vandal (Netflix, mockumentary, de første 10 min.)
Canon Australia: THE LAB: DECOY | 6 Photographers 1 Man - A Portrait Photography Session With A Twist. https://www.youtube.com/watch?v=F-TyPfYMDK8

2: "Monster. The Jeffrey Dahmer Story"
Vi har dernæst haft fokus på fremstillingen af seriemorderen Jeffrey Dahmer. Først i Monster (true crime-drama). Vi har undersøgt brugen af filmiske virkemidler, elementer fra virkeligheden samt den kritik, serien har modtaget.
Materiale:
"Monster. The Jeffrey Dahmer Story" (Netflix, 2019, true crime-drama, fiktionsserie, afsnit 1 (slutningen fra 33.00 - 49.00) og afsnit 2 (fra start - 16.20 og 28.30 - slut)
Billeder fra retssagen
Twitter-opslag fra Eric Perry (pårørende til et af Dahmes ofre) + video med sammenligning af hhv. oprindelig retsag og rekonstruktion fra Monster. Link: https://www.dailymail.co.uk/news/article- 11246329/Family-Jeffrey-Dahmers-victim-says-theyre-retraumatized-Netflixs-reenactment.html
TikTok-reaktioner (sympati med Dahmer)

3: "Conversations with a killer. The Jeffrey Dahmer tapes"
Vi har dernæst set uddrag fra "Conversations with a killer. The Jeffrey Dahmer tapes" (true crime-dokumentar), og sammenlignet de to produktioner Vi har i den forbindelse undersøgt autenticitatsmarkører, snakket om hensynet til de pårørende, og om at lave true crime i hhv. fiktion og i fakta. Endelig har vi også undersøgt Netflix som medieplatform.
Materiale:
Conversations with a killer. The Jeffrey Dahmer tapes (Netflix, true crime-dokumentarserie, afsnit 1)
Netflix som medieplatform (Levende billeder) (Kontekst)

4: Dokumentargenren
Eleverne er blevet præsenteret for de tre klassiske dokumentargenre: den observerende, den autoritative og den deltagende, og eleverne har fået viden om forskellige slags portrætter og interviewtyper.
Filmcentralen.dk: Dokumentarfilm. Link: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/dokumentarfilm (inkl. undermenuerne "Fortælleformer", "Den observerende dokumentarfilm", "Den autoritative dokumentarfilm" og "Den deltagende dokumentarfilm"
Eksempler på de tre klassiske dokumentargenrer:
Kvindefængslet (DR, observerende dokumentar, 00:00-10:00)
Gerningsstedet - Amagermanden (TV2, den autoritative dokumentar, 01:30-09:00)
The Jinx (HBO, første 12 min. af afsnit 2 + slutningen afsnit 6, den deltagende dokumentar)

5:
Vi har afslutningsvist undersøgt true crime som genre, herunder genrens særtræk, kritik af genren samt tre medieteorier, som forklarer, hvorfor mange er fascinerede af true crime, nemlig 1) trafikuheldssyndromet, 2) play fighting og 3) at finde mening i det meningsløse.
Genren ”True Crime” - genrens fascinationskraft og sensationalisme.
Video fra videnskab.dk: "Hvorfor er vi så vilde med mord?" (2022) https://videnskab.dk/kultur-samfund/true-crime-hvorfor-er-vi-saa-vilde-med-mord/ (Kontekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer