Holdet 1h id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Greve Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Linda Hejselbak Jensen
Hold 2025 id/h (1h id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate - Grundforløb
Titel 2 Crossfitinspireret grundtræning og træningsplanlæg
Titel 3 Lindyhop
Titel 4 Rytmisk opvarmning
Titel 5 Judo
Titel 6 Volleyball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate - Grundforløb

Formål med forløbet
Undervisningsforløbet Ultimate fungerer som første undervisningsforløb i idræt på Greve Gymnasium og er et obligatorisk det af grundforløbet, som alle 1.g og 1h id eleverne gennemfører.
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til spillet og de tekniske, taktiske og spilforståelsesmæssige elementer, som spillet indeholder. Eleverne skal kunne redegøre for- og i praksis udføre optimal kaste- og gribeteknik, samt kunne variere dette under hensyntagen til spilsituation og flowet i spillet. Derudover skal eleverne kunne positionere sig, gøre sig spilbare og vurdere hensigtsmæssige løbemønstre ift. den enkelte spilsituation.
Forløbets praktiske undervisning er på et meget overordnet niveau koblet til teoretisk viden om teampsykologiske begreber og forhold som er afgørende for et godt samarbejde og resultat på banen.
Den primære undervisningsmetode/organisationsform har primært været gruppearbejde/ i mindre teams for dermed at højne muligheden for at de kunne koble teorien fra teampsykologien; herunder et teams forskellige faser, begreber om kohæsion og rollefordeling til deres egen praksis.


Lektionsbeskrivelse
Forløbet er bygget op omkring 7 undervisningsgange med hvert sit tema og teoretiske arbejde.

Introduktion til grundlæggende kaste- og gribeteknik.

Introduktion til idræt på Greve Gymnasium - omklædning, skader, karakterer, forløb mm.

Det primære fokus har været på praktikken jf. nedenstående
Grundlæggende kaste- og gribeteknik: Herunder kunne foretage et korrekt baghåndkast og forhåndskast med korrekt benarbejde
Spilforståelse og det tomme rum;  herunder kunne foretage cuts med passende tempo og retningsskifte, for at gøre sig spilbare.
Forsvar og forståelse for regler
Angreb - overblik og præcision
Taktik og repetition
Drejebøger og selvtræning
Forløbsprøve/evaluering
Spil/turnering.

Forløbet er på et overordnet plan koblet til teori
Teampsykologi, Kohæsion, Roller og hieraki


Faglige mål og kernestof
Forløbet tilgodeser følgende punkter inden for Idræt C’s faglige mål og kernestof:

Faglige mål:
Følgende faglige mål fra idræt c bekendtgørelsen, arbejdes der med i nærværende forløb
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Følgende kernestof fra idræt c bekendtgørelsen, arbejdes der med i nærværende forløb
Kernestoffet er:
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
De for undervisningen relevante digitale redskaber

Teoretiske mål:
Eleverne skal
- Kunne kende til og redegøre for regler og terminologier.
- Kunne redegøre for tekniske fokuspunkter i forbindelse med forhånds- og baghåndskast, samt forskellige gribeteknikker.
- Analysere og diskutere den enkelte spilsituation og agere hensigtsmæssigt på baggrund af med- og modspilleres bevægelsesmønstre.
- Desuden skal eleverne arbejde med følgende teampsykologiske læringsmål:
- Kunne redegøre for et teams forskellige faser
- Kunne redegøre for begrebet kohæsion
- Kunne redegøre for og diskutere forskellige roller på et team bl.a. ved indragelse af viden om hieraki
- Kunne perspektivere ovenstående til egne erfaringer fra nuværende eller tidligere idrætsdeltagelser.

Praktiske mål:
Eleverne skal kunne følgende praktiske færdigheder
- Udføre forhånds- og baghåndskast
- Udføre optimal gribeteknik
- Variere tempo og gøre brug af retningsskift i løbemønstre
- Gøre brug af forskellige taktiske dispositioner for dermed at kunne ændre kampforløbet.

Materiale:
Grupppeopgaver https://sites.google.com/gg-drev.dk/ultimategrevegymnasium/gruppeopgaver?authuser=0 - 10 ns
Teknikbeskrivelse - 5 ns
Videomateriale https://sites.google.com/gg-drev.dk/ultimategrevegymnasium/videomateriale?authuser=0 10 ns
Wolf og Hansen (2010),  B-for bedre idræt s. 156-166 Teampsykologi  - 4 ns
Yubio Idræt C+B (2023) , side 661-668, Ultimate regler mv. - 5 ns

Supplerende materiale (kun anvendt delvist via. gruppeøvelserne i undervisningen. Kan anvendes som supplerende stof til eksamen:
Tekniske øvelserhttps://sites.google.com/gg-drev.dk/ultimategrevegymnasium/%C3%B8velser/tekniske-%C3%B8velser?authuser=0
Spilrelaterede øvelserhttps://sites.google.com/gg-drev.dk/ultimategrevegymnasium/%C3%B8velser/spilrelaterede-%C3%B8velser?authuser=0
Forsvarsøvelserhttps://sites.google.com/gg-drev.dk/ultimategrevegymnasium/%C3%B8velser/forsvars-%C3%B8velser?authuser=0
Angrebsøvelserhttps://sites.google.com/gg-drev.dk/ultimategrevegymnasium/%C3%B8velser/angrebs-%C3%B8velser?authuser=0
ca. 10 ns. (Bruges på B niveau)

Du finder materiale i denne drevmappe:
https://drive.google.com/drive/folders/1drnNme2xbwRl_8MbVplkKYn6vqv4PQtd?usp=drive_link

Pensum:
44 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Crossfitinspireret grundtræning og træningsplanlæg

Forløbsbeskrivelse
Forløbet hører under færdighedsområdet, klassiske og nye idrætter, og den praktiske-teoretiske kobling sker som en kombination af teorien om grundtræning tematiseret til styrketræning; med særligt fokus på crossfit.
Formålet med forløber er, at eleverne bliver bekendte med teori om træningslære, udvalgte styrketræningstest, og får afprøvet et repertoire af crossfit-relaterede øvelser.
Vægten er på korrekt udført teknik og sekundært på den fysiske kapacitet.
Den teoretiske kobling til praksis har været særlig tydelig i forhold til de udførte WODs, hvor eleverne bl.a. har skulle reflektere over
1) Hvilke af de 10 fysiske domæner:
Kardiovaskulær og respiratorisk udholdenhed, muskeludholdenhed, muskelstyrke, fleksibilitet, power, hurtighed, koordination, behændighed, balance og præcision, der var mest frremtrædende i WOD’en.
2) Hvorvidt der var tale om øvelser der var hoftedominerede, hoftelukkende, knædominerede, horisontalt eller vertikalt pres.
3) Hvordan man ville kunne teste mulig fremgang.
4) Hvordan kan tilpasse træningspasset (WOD’en) til mere eller mindre trænede udøvere.
5) Hvilke type træning der er tale om- og hvad adaptationerne ville være over 12 uger.

tests
- Muskeludholdenhed - cirkeltræning (tabata og 45/15).
- Lodret hoppehøjde (jump and reach) - kun snakket om dem og ikke afprøvet i praksis.
- Estimeret RM test - kun snakket om dem og ikke afprøvet i praksis.
-       BIB-test - kun snakket om dem og ikke afprøvet i praksis.

Øvelser, som I bliver bedømt på jeres tekniske udførsel af:

• Funktionelle: Lunges, Squat, Variationer af Situps, Pushpres, Rygbøjninger, Burbees, Variationer af planker, Glut-bridge, Cardio-øvelser (sjip, Moutainclibers, shuttlerun)
• Klassiske løft med vægtstænger: Squat (front og back), Goodmorning, Dødløft
• Kettebell øvelser: Swings, Power clean, Pushpress, Goblet squats, Russian twist.
• Refleksioner over testning

Bedømmelse og forløbsprøve
Eleverne bedømmes løbende i undervisningen samt i form af en forløbsprøve, hvor hver gruppe har 7 minutter; hvor de 2 af minutterne går på at vise mindst 2 øvelser udført med god teknik og tilpas belastning/ intensitet. Herefter en selvvalgt WOD hvor intensiteten øges væsentligt, men ikke på bekostning af teknikken.

Faglige mål
Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit. De skal:
• have kendskab til crossfit og overfladisk kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
• have kendskab til de 5 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, det hoftelukkende, det vertikale træk og horisontale pres.
• kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
• kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
• have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
• kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
• kunne lave et træningsprogram, der forbedrer elevens crossfitness og reflektere over effekten heraf.
• kunne reflektere mundtligt over effekten af deres eget udformerede træningsprogram til en fiktiv udøver.

Materiale
• Udleveret ark med funktionelle øvelser til cirkeltræning
• Udleveret ark med udførlig teknisk beskrivelse af Klassiske styrkeløft og Kettlebell øvelser.
• Yubio, kapitel 25, side 902-910 (om crossfit)
• Yubio, kapitel 7, om testning, side 193-204
• Yubio, kapitel 3, side 66-77, om træningsplanlægning.

Du finder materiale i denne drevmappe:
https://drive.google.com/drive/folders/1M5BN1Vpn5V1luvWDPDMYUEPO7R3PgeE8?usp=drive_link


Videomateriale/ Links
Primært
Det knædominante bevægemønster https://www.youtube.com/watch?v=QT5ZadI6HPQ
Det hoftedominante bevægelsesmønster https://www.youtube.com/watch?v=eyzTjFup5Pw
Det hoftelukkende https://www.youtube.com/watch?v=MiSXKs73HMA
Det horisontale pres https://www.youtube.com/watch?v=Ki5Blpl9o-c
Det vertikale pres https://www.youtube.com/watch?v=xq_1wHyk6gM

Perifært
Det horisontale træk:  https://www.youtube.com/watch?v=lNV_TrhOMy8
Det vertikale træk:  https://www.youtube.com/watch?v=5byDhF7GJas

Pensum:   15 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Crossfit teori og forberedelse til egen WOD 08-09-2025
Ønske af makker til eksamen 21-09-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Lindyhop

Forløbsbeskrivelse  
Lindyhop forløbet er Greve Gymnasiums fælles forløb som alle 1h id valgfag og 2.g.'ere skal have.
I forløbet lærer eleverne de mest grundlæggende lindyhop trin samt løft aerieals. Vægten er på pardansens rolledynamik og alle elever skal både kunne føre/ danse leade og blive ført/ danse follower og vægten har her været på at kunne give tydelige verbale og nonverbale signaler, så lindyhoppens improvisatoriske element kan træde tydeligt frem i samspillet mellem danserne.
I forløbet er der lagt vægt på at eleverne skal lære tydelig bevægelseskvalitet, dvs. bounce og at eleverne skal kunne danse i takt til forskellige musiktyper, tempier og bevare rytmefornemmelsen.
Vi har arbejdet med humanistisk metode og italesat hvordan man kunne arbejde med oplevelsesbeskrivelser som metode til at indsamle viden, men ikke afprøvet den i praksis.


Faglige mål:
I forløbet vil du blive bedømt på din opfyldelse af følgende faglige mål:

- At beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
- Kommunikere kropsligt, herunder at føre og bliver ført Lindyhop/swingdans
- holde rytmen og bevægelser i takt til musikken
- udføre arieals/ løft på et sikkert niveau
- udføre dansetrin + arieals med bevægelseskvalitet. Herunder særligt: Grundtrinnet, rockstep, tripplestep-tripplestep

Variationerne:
- Tic toc
- Zig zag
- Kick the dog
- Mess around
- Tuck turn
- Bring her out – bring her in

Aerials:
* The frog
* I skal kunne mindst 2 selvvalgte aerials fra de 4 som vi har arbejdet med:
1) Kick in the pants
2) Lindy throw out
3) A form
4) Swing set

* Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
* kommunikere kropsligt, herunder at føre og bliver ført.
* At kunne danse med forskellige partnere med bevægelseskvalitet.
* Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
* Med egen makker at kunne udvikle og vise en danserutine/bevægelsessekvens, der ligger i ’zonen for nærmeste udvikling' hos begge partnere.
* Opnå kropsbevidsthed
* I stand til at beskrive og reflektere over sine egne og andres roller og oplevelser i bevægelsessituationer.
* via. rubric evalueringsskemaet istand til at beskrive og reflektere over egen udvikling i forhold til de faglige mål i forløbet.

* demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
* at kunne koble teori og praksis. Både at kunne inddrage teori i arbejdet med og refleksionen over praksis. Både konkret som bevægelse og dans som kulturelt fænomen om selve praksis

Materiale:
Udleveret lindyhop kompendium med videomateriale findes i nedenstående link.


https://drive.google.com/open?id=1kA7fq8Oz7DMyt87UAcvzYb9kn1bFbdF_&usp=drive_copy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Rytmisk opvarmning

Rytmisk opvarmningsprogram og idrætshistorie


Forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at eleven bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleven skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Idet forløbet er placeret under færdighedsområdet; musik og bevægelse er vægtningen på bevægelseskvalitet og brug af musik særligt betonet.
Teoretisk har forløbet lagt vægt på brug af musikken; og de dertil hørende fagbegreber, som BPM, Rytme, Puls, mv. For at fremme fokus på bevægelseskvalitet har vi inddraget Labans BESS koncept med særligt fokus Body og Effort kategorien.

Det naturvidenskabelige har vi koblet til forløbet med den fysiologiske teori til opbygning af et godt opvarmningsprogram; hvor vi har kigget på effekten af det gode opvarmningsprogram.

For at det skulle give mest muligt mening, har eleverne lavet idrætsspecifikke opvarmningsprogrammer målrettet judos bevægelsesmønster. Det har kørt parallelt med judo forløbet, så ca. 1/2 af et modul har været brugt på opvarmning og feedback , efterfulgt af judo som "hovedaktivitet".

Pratiske faglige mål:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op


Materiale:
Yubio kapitel 30, udgave 2023,  side 1287-1302~ 10 sider
Yubio Idræt C+B (2023)  kap, 3.3 Opvarmning / nedvarmning, side 71-72
Eksempel på drejebog

I alt: 15 normalsider

Alt materiale kan finde her i denne drevmappe https://drive.google.com/drive/folders/1oSeuU8Jj8ZfgTFBtiu5R0ODJyfu-xGr7?usp=drive_link


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teori til rytmiske opvarmningsprogrammer 23-10-2025
Genaflevering af drejebog + videoklip ryt. opvarmn 06-11-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Judo

Judo  

Færdighedsområde:
Nye og klassiske idrætter

Overordnede faglige mål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kampsportsdisciplinen; judo. Den praktiske del af forløbet sigter mod, at eleven skal opnå forbedrede alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder, der tilgodeser færdighedsområdet nye og klassiske idrætsdiscipliner. Endvidere sigter forløbet mod, at eleven skal udvikle sin kropsbevidsthed samt opnå en forbedret fysisk kapacitet. Udgangspunktet for den praktiske del af forløbet er trygheds- og tillidsskabende kamplege, hvorefter der undervises  i judo.
I forløbet er der lagt stor vægt på at eleverne får forståelse for af egen og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Vi har arbejdet meget meget med at indkoorperere kampsportens iboende værdier, som f.eks. Mod, Respekt, Beskedenhed, Venskab, Ære, Oprigtighed, Selvkontrol og Generøsitet i vores praksis.
Undervejs har eleverne udarbejdet en drejebog som delvist skal danne grundlag for en afsluttende forløbsprøve.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Grundlæggende principper for træning

Praktiske mål
Eleven skal kunne:
- Beherske og forstå udvalgte øvelser og kamplege, der har en funktionalitet i forhold til judo. Herunder kunne kæmpe/lege med tydelig forståelse og integrering af kamportens værdier som: Samarbejde, Tillid, Respekt og Fairplay.  

I judo (6 moduler)
- Kunne beherske og forstå følgende judoteknikker:
* Holdegreb
* Frigørelse
* Vendeteknik
* Guard og passering af guard
* Hoftekast
* Benkast

- At kunne kæmpe kampe ved at sætte disse teknikker sammen (simuleret judokamp); herunder forstå hvordan disse teknikker hænger sammen. F.eks. kast => fald=>holdegreb=> frigørelse fra holdegreb =>vendeteknik=> guard.

Teoretiske mål kampsport
- Kunne redegøre for hvilke to overordnede typer kampsport; herunder forskellen på judo (som vi har haft i praksis) og boksning (kun snakket om).
- Kunne redegøre for forskellen på grapple og strike-discipliner og bløde vs. hårde discipliner.
- Kunne redegøre for formålet med at have kamplege og sætte deres anvendelse i relation til egen læring omkring, begreberne kropskontakt, tillid og respekt.
- Kunne redegøre for begreberne kampånd, etik og fairplay og koble dem til egen praksis.

- Kunne redegøre for kampkunstens individuelle særtræk og koble dem til praksis i et sportsligt perspektiv. I skal kunne redegøre for følgende 3 principper:
1. Princip om bevægelse og forberedelse til angreb.
2. Princippet om balance og balancebrydning.
3. Angreb og vægtstangsvirkning.

Eleven skal kunne:
- Redegøre for vigtigheden af kamplege som opvarmning til judo.
- Redegøre for tekniske fokuspunker til de gennemgåede praktiske dele af kampsportsforløbet.
- Diskutere hvordan der skabes et trygt læringsrum til indlæring af kampsport.

Materialer:
-  Yubio side 933-939 om kampsportens, regler, idé og organisering. (3,5 ns) https://drive.google.com/file/d/1ys_ceMyuiRKqiJ1DJPZx52jMoQTzILjt/view?usp=sharing
Yubio, side 437-447_ Idrætten som mål eller middel, vægt på figur 9.80, side 438. (2 ns)
Videoer med judoteknik fra idrætsportalen: https://drive.google.com/drive/folders/12uuLC7inAJ3cIOY3btPCqvZqAN2b0mlj?usp=drive_link
- videoer fra kamp i skolen på youtube.com - https://www.youtube.com/playlist?list=PLaCK0PNJ_gxJ-SXaCFPu-OSS_FKbP0Mnw [/url]
Egne videolinks til judo (1ns) https://drive.google.com/drive/folders/1U4Nf_AgqU2zVWlPrEVlneU5sFiJdgowT?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1CNnRGx4dhkeMi06Y9sVexqzw7IvfffLy?usp=sharing
Rubric skema.

Pensum i alt (6,5 ns.)

Supplerende læsning
Yubio 2023-2026, side 968-971 , Ære og Kamp og Kamp og hormoner  https://drive.google.com/file/d/1L1LinoE7r3Hk0viRkGSP5mCeon8Hph6i/view?usp=sharing

Du finder alt materiale i denne drevmappe
https://drive.google.com/drive/folders/12_o8b3uJZAF-YI1L8l4n9W3ES0XD5zLl?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Volleyball

Volleyball

Færdighedsområde Boldspil :

Faglige mål og kernestof
Forløbet tilgodeser følgende punkter inden for Idræt C’s faglige mål og kernestof:

Faglige mål:
Følgende faglige mål fra idræt c bekendtgørelsen, arbejdes der med i nærværende forløb
Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Følgende kernestof fra idræt c bekendtgørelsen, arbejdes der med i nærværende forløb
Kernestoffet er:
Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
De for undervisningen relevante digitale redskaber

Formål med forløbet
Eleven skal gennem den praktiske del af forløbet træne sine samarbejds- og relationelle kompetencer, opnå en forbedret krops- og boldbeherskelse (teknik), opnå en forbedret tekniske færdigheder og taktiske forståelse i volleyball. Der arbejdes hen imod, at eleverne kan spille kamp 6 mod 6, dog 4:4 til eksamen. Ved undervisning i volleyball tilgodeses færdighedsområdet boldspil. Den teoretiske del af forløbet giver eleverne kendskab til grundlæggende regler i volleyball.

Forløbsbeskrivelse
Forløbet er bygget op omkring 7 undervisningsgange. Først har vi arbejdet med fingerslagskast og baggerslagskast; herunder god teknik i fht. positionering og indlæring af korrekt bevægelsesmønster, der senere fører til de færdige fingerslag og baggerslag.
Underhåndserv er gennemgået og overhåndsserv, som progressionsmulighed for elever, der mestrede korrekt underhåndsserv og kunne gå videre.
På et mere overordnet plan i slutningen af forløbet, har vi arbejdet med smashtilløb og slagteknik, mest som mulighed for progression, da grundspillet og grundslagene har været alfaomega for at få spilet til at hænge sammen.
Spilsforståelsesmæssigt har vi mest spillet 3:3 eller 4:4 på mindre baner, for at få så meget boldberøring som muligt. Vægten har været på at spille 3 gange med god kvalitet; med progressionsmuligheden at lave 2. berøringen som enten ført slag eller færdigt slag, alt efter elevernes færdighedsniveau.
Til sidste modul spillede vi 6:6 for at give indblik i de ordinære regler, roller og rotationssystemer.

De praktiske mål, som eleverne skal kunne er følgende:  
- Demonstrere spilforståelse i kamp og kamplignende spil/situationer
Spilforståelse vil blandt andet demonstreres ved at forsøge at positionere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til medspillere/bolden/modstanderne, samt træffe fornuftige valg i forhold til hvorhen bolden forsøges modtaget/hævet/slået.

- Kommunikere hensigtsmæssigt med sin medspillere
Kommunikation og samarbejde er afgørende for, at man som hold kan fungere hensigtsmæssigt sammen på banen. Derfor skal man være i stand til, med sin kommunikation og attitude, at støtte sine medspillere og f.eks. fortælle hvordan man ønsker at blive hævet, hvem som modtager bolden, etc.

- Udføre en sikker serv.
Serven er en forudsætning for at kunne spille det færdige spil. Derfor skal denne tekniske færdighed mestres. Der stilles ingen krav til, om der serves med underhånd eller overhånd. Med sikker serv forstås en serv, der som oftest rammer modstanderens banehalvdel.  

- Modtage nemme bolde med et kontrolleret frem mod ”hæver-positionen” ved nettet
Baggerslaget er det mest anvendte slag i volleyball til modtagning af serv. Når man modtager bolde fra modstanderholdet, skal disse spilles i en kontrolleret ”bue” op til nettet, hvorfra hæveren vil have de bedste forudsætninger for at lave en god hævning. Med nemme bolde forstås bolde som f.eks. kastes eller spilles i en blød bue over nettet fra modsatte banehalvdel.

- Hæve bolden kontrolleret til medspiller
Hævningen er en forudsætning for, at man kan komme til et angrebsslag, hvor chancen for at vinde pointet er størst. Hævningen skal forstås som et kontrolleret slag, hvor bolden i en rimelig afstand til nettet bliver spillet op i en højde, hvor medspiller har mulighed for at spille bolden over nettet med et slag udført over hovedet.

- Kende til de særlige positioner samt primære opgaver i forbindelse med spillet.
I volleyball spilles der 6 mod 6. De forskellige positioner har dog forskellige primære opgaver såsom kant, hæver, libero etc. Denne viden skal eleverne forsøge at demonstrere i løbet af spillet/kamp-lignende situationer. Her tænkes på at en modtagning gerne skal tages af en af de tre ”forsvarsspillere”, modtages op til hæverpositionen, som så forsøger at hæve til en af de to kanter.  

De teoretiske mål, som eleverne skal kunne er følgende:  
- Kende til de vigtigste regler i volleyball
- Forklare om vigtigheden for hensigtsmæssig kommunikation i holdspil som f.eks. volleyball


Materiale:
Yubio s. 544-549 (regler, ide og organisering)
Volleyballkamp, youtube-video (uddrag) https://www.youtube.com/watch?v=zvVg4RxkekU&t=4s
Fra DGI volleyballs yotubekanal  er følgende videoer afprøvet i undervisningen https://www.youtube.com/results?search_query=DGI+volleyball+
• Fingerslagskast
• Underhåndsserv
• Gribe og kastehævning
• Baggerslagskast
• Modtagning – smash
• Sommerfugl med hævning og smash (hævning evt. fingerslagskast)
• Standard smashtilløb
• Standard smashøvelse

Opvarmningsøvelser:
• Kaste-gribe opvarmning: https://www.youtube.com/watch?v=zBQ7OJ1AOMQ&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=31
• Opvarmning, kort kort lang: https://www.youtube.com/watch?v=a67kod_8pEw&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=90
•  Baggertons OBS: lav med 3 personer – 2 bolde pr. par.:
https://www.youtube.com/watch?v=7lxLfU2BcoM&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=123

Tekniske øvelser
• Fingerslagskast: https://www.youtube.com/watch?v=7lOLTd0nNNM&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=22
• Færdigt finger slag: https://www.youtube.com/watch?v=jBU3CBCCoYg
• Fingeslag over net: https://www.youtube.com/watch?v=Ars6AkDm9Gw&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=106
• Baggerslagskast: https://www.youtube.com/watch?v=m4bwmf9bwT4&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=28
• Færdigt baggerslag over net: https://www.youtube.com/watch?v=M4JpoZLiOgw
• Rundt om nettet: https://www.youtube.com/watch?v=9zMx8Scl80U&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=77
• Underhåndsserv - Yubio: https://www.youtube.com/watch?v=OvqoFY_x4i0
• Underhåndsserv - DGI: https://www.youtube.com/watch?v=VVvS7fCndwA&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=23
• Serv og grib: https://www.youtube.com/watch?v=cH1GiDA_Xak&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=47
• Servespil - Befri will : https://www.youtube.com/watch?v=d7HiCknxme8&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=48
• Smash: https://www.youtube.com/watch?v=Dtphuw0g-NU
• Smash tilløb: https://www.youtube.com/watch?v=u2Xixo5pucE&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=63
• Smash øvelse med opkast: https://www.youtube.com/watch?v=MzagHug5Z4k&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=134
• Smash med fremløb + fingerslag: https://www.youtube.com/watch?v=IkhxwKnapJw&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=68

Spilrelaterede øvelser
• Spil 4:4: https://www.youtube.com/watch?v=fwFMT9ldw_Q&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=209
• KIdsvolley, level 3 (kast på 2. berøringen):
https://www.youtube.com/watch?v=nQIzp_xIQ7Y&list=PL1YW6SXYGBuuNiDhCfDMg_u1LfJ_0onN2&index=49


I alt ca. 10 ns

Du finder materiale i denne drevmappe:
https://drive.google.com/drive/folders/1xXT-fIw8n99WFwy821DmQO1Kl-wrGLEZ?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer