Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Søren Mygind
|
Hold
|
2022 BI/e (1e BI, 2e BI, 3e BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og cellebiologi
Alt levende er bygget op af celler.
Vi starter derfor med at se på hvordan forskellige celler er opbygget og udviklet gennem den naturlige selektion.
Som en væsentlig del arbejder vi med hvordan celler udvekseler stoffer med omgivelserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakterievækst
|
27-11-2022
|
Spørgsmål 5 til øvelsen "Bakterier i drikkevand"
|
27-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Åndedræt og blodkredsløb.
I det forrige forløb så vi, hvordan encellede organismer udveksler stoffer med omgivelserne ved processer som diffusion og osmose.
I princippet sker udvekslingen af stof mellem vores celler og omgivelserne også ved diffussive processer. For at forsyne en stor organisme, som mennesket med stof ved hjælp af diffusion er det dog nødvendigt med en række tilpasninger af vores krop.
Med udgangspunkt i udvekslingen af ilt og kuldioxid i lungerne ser vi i dette forløb på sådanne tilpasninger, i det vi lægger særligt vægt på betydningen af overflade-volume forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 1
|
26-01-2023
|
Vitalkapcitet
|
28-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Blodkredsløb
Blodkredsløb med hjertet som pumpe er kroppens transport system.
Vi ser på opbygningen af de forskellige typer af blodkar og på hvordan denne opbygning kan regulere blodforsyningen til de enkelte organer og blodtrykket.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kommenter på feedback til vitalkapcitet
|
12-02-2023
|
Hæmatokritværdi
|
12-03-2023
|
Hjerte lunge disssketion
|
19-03-2023
|
Tilmelding studietur
|
02-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Skriftlig biologi
Som det sidste før sommerferien arbejder vi på en gammel eksamensopgave.
I skriver først på opgaven i par. Så giver i peerfeedback på opgaven og til sidst giver i peerfeedback på peerfeedback.
Vi afslutter med en undervisningsevaluering og så har vi forhåbentligt klar til at arbejde med skriftlige opgaver, når der kommer rigtigt mange til næste år.
Tak for i år og god sommer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Biodiversitet og evolution
Dette forløb vil bygge op til det faglige indhold på studieturen.
På studieturen skal vi l.a. besøge Linne universitet og Linnegården. Undervejs i forløbet bliver det forhåetligt klart hvorfor Linne var en vigtigt person i forbindelse med biodiversitet.
Linnegården er en biologisk feltstation for biologer, som forsker i insekter. På stationen vil i se og høre om hvordan insketer indfanges og bestemmes til art ved hjælp mikroskop og modernede DNA teknikker.
På studieturen vil vi også besøge Ottenby Fuglestation på Øland, hvor i vi se hvordan fugle indfanges og ringmærkes.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øland og ringmærkning af fugle
|
03-09-2023
|
Tilmelding til Studietur version 2
|
10-09-2023
|
Bestemmelsesnøgler Fugle
|
17-09-2023
|
Bekræftigelse af program
|
17-09-2023
|
Peerfeedback på Øland og ringmærkning af fugle
|
17-09-2023
|
Flag og likes på Øland og ringmærkning af fugle
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Genetik
Nu hvor vi har fået et indtryk af hvad meiosen og mitosen betyder for genetisk variation går vi mere i detaljer med genetiken.
I første omgang vil vi se på den klassiske genetik hvor vi kommer ind på Gregor Mendels klassiske forsøg med ærter.
Herefter går vi over og ser på den molekylærer baggrund for genetiken, hvor vi vil se hvordan vi kommer fra DNA til protein.
Herefte bevæger os lidt op af i er organisationsniveau og ser på den såkaldte populationsgenetik. Det giver et nyt grundlag for at forstå et begreb som indavl, som vi snakkede om i det forrige forløb om biodiversitet.
Til sidst ser vi på hvordan Analyser af DNA kan bruges i i taxonomien. Og så er vi tibage hvor forløbet om bidiversitet slap.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Multiple choice prøve biodiversitet
|
23-10-2023
|
Prøve oktober
|
01-11-2023
|
Aflevering 2
|
01-12-2023
|
Feedback på aflevering 2
|
10-12-2023
|
Flag og like på aflevering 2
|
14-12-2023
|
Multiple choice prøve
|
07-02-2024
|
Prøve 2
|
14-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Økologi
Efter at have set hvad der ligger bag genetikken kaster vi os nu over økologien.
I starten af forløbet ser vi på grundlæggende økologiske begreber herunder stofkredsløb og begrænsende faktorer.
Midt I forløbet skal I i forbindelse med FF5 (innovatvt forløb) være konsulter for Køge Kommune. Som konsulenter skal i lave en præsentation for en relevant målgruppe i et relevant medium. Formålet med præsentationen er at i skal gøre reklame for kommunens naturprojekt ved Skensved Å ud fra økosystemstjenester. I vil her (forhåbentligt) opleve at en forståelse for økosystemer gør det nemmere, at identificere forskellige økosystemstjenester, som området ved Skensved Å leverer.
Som afslutning på det innovative forløb vil der komme repræ
Til slut i forløbet har vi populationsbiologi og genetik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver i timen
|
03-04-2024
|
Aflevering 3
|
07-04-2024
|
Feedback på aflevering 3
|
21-04-2024
|
Kommentarer til Feedback
|
24-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Biokemi og enzymer
Proteiner er kendetegnet ved en specifik rummelig struktur, som gør at proteinet kan udføre en bestemt biologisk funktion med stor effektivitet og præcision.
I den første del af dette forløb ser vi på hvordan der skabes overblik over den rummelige struktur ved at opdele denne i primær, sekundær, teritær og kvartenær struktur og på hvilke kemiske bindinger der holder de forskellige strukturer sammen.
I den anden halvdel af forløbet ser vi næmere på enzymer, som er opbygget af protein og hvordan den rummelige struktur er afgørende for, at enzymer er effektive til at omsætte substrater men samtidigt meget substrat specifikke. Samtidigt ser vi på hvordan forhold som substrat og enzymkoncentration, temperatur og pH kan påvirke effektivieteten af enzymer og for hvordan dette kan reltates til den rummelige struktur af enzymet.
I forsøget skal vi prøve at bestemme enzymanktivitet ekseprimentielt ved to forskellige metoder. Herefter diskuterer vi fordele og ulemper ved de to forskellige metode og bl.a. komme ind på skjulte variable.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af årsprøve
|
22-09-2024
|
Feedback på genaflevering af årsprøve
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Kulhydraternes intermediære stofomsætning
På nuværende tidspunkt kan du, forhåbentligt reaktionsligningerne for fotosyntesen og respirationen. Samtidigt har du fået en forståelse for enzymernes opbygning og funktion i det forrige forløb.
I dette forløb skal vi se, at såvel fotosyntesen som respirationen består af en række delproceser, som hver katalyseres af et enzym eller evt enzymkompleks.
Vi skal kunne genkende hvilken typer af enzym, der katalyserer de enkelte delprocesser.
For respirationen skal vi forså hvordan der undervejs sker en række oxidationer og reduktioner, som fører til at der samlet set sker en oxidation af kulstof i glukose til CO_2, hvorved der dannes energi i form af ATP.
Ved fotosyntessen skal vi bl.a. se på hvad der forsås ved lys og mørkeprocesser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Multiple choice prøve
|
03-10-2024
|
Feedback på feedback på årsprøve
|
06-10-2024
|
Elektrontransportkæden m.m
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Muskel og nervefysiologi
Kommunikationen mellem nerver og mellem nerver og muskler er afhængig af transmitterstoffer, som kan binde sig til en receptorer. Receptorene er opbygget af protein og har derfor en unik rummelig struktur, som gør at det kun er et transmitterstof, der kan binde sig til en bestemt receptor.
Du kan måske genkende den unikke rummelige struktur af proteiner fra forløbet om enzymer hvor vi indførte nøgle til lås princippet.
Udover receptorer og tansmitterwstoffer skal vi høre om hvordan der sendes elektriske signaler, som igen er afhængig af membranproteiner.
Endelige vil vi høre om opbygningen og funktionen af nerver og muskler og hvordan aktiv transport af ioner gør at nerver og muskler har brug for energi i form af ATP. Herved knyttes forløber sammen til forløbet om produktion af ATP i forbindelse med kulhydraternes intermediære stofskifte.
Til sidst vi høre om forskellige musklers energiforsyning og funktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave fra skrivemodul
|
24-11-2024
|
Katalaseforsøg
|
08-12-2024
|
Feedback på opgaver fra skrivemodul
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
11
|
Hormonalregulering
I forløbet om muskler og nerver hørte vi om en hurtig kommunikation mellem celler. Den hurtige kommunikation ses f.eks. når du hurtigt trækker hånden til dig hvis den er kommet for tæt på en varm kogeplade. Dette betegnes også som nervøs (af nerver) regulering.
I dette forløb skal vi høre om en ny kommunikation mellem celler nemlig den hormonmale regulering. I modsætning til den nervøse regulering er den hormonale regulering langsommere men meget kompleks. Ligesom den nervøse skyldes den hormonale regulering at signlastoffer (hormoner) binder sig til receptorer.
Vi vil eksemplificerer den hormonale regulering med den kvindelige menstrationscyklus og i forlængelse heraf se hvordan viden herom kan finde anvendelse vil familieplanlægning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Immunforsvaret
I dette sidste forløb skal vi høre om hvordan kroppen forsvarer sig mod infektioner.
Her får vi samtidigt repeteret en masse fra tidligere forløb, så som fagocytose og nøgle til lås princippet.
Desuden skal vi se på forskelige immonologiske teknikker og prøve at lave et såkaldt elaisa test.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3e BI skr. prøve#2
|
04-04-2025
|
Gammel eksamensopgave 3
|
21-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Reptetion og eksamensforberedelse.
Vi ser på hvordan et mundtligt eksamensspørgsmål ser ud og hvordan det kan forberedes og gennemgås til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Feed back på gammel eksamensopgave 3
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51069745399",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51069745399",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51069745399"
}