Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Almlund Osted, Lotte B. Laursen, Tine Ramskov Olsen
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Fortællinger om mennesket
15 moduler
Forløbet forsøger at give en introduktion til danskfaget som vækker elevernes interesse for faget.
Det tematiske omdrejningspunkt for forløbet er fortællinger om mennesket/det at fortælle mennesker. Eleverne møder forskellige episke fiktionstekster der kan karakteriseres som menneske- eller selvfortællinger, og de prøver at fortælle sig selv gennem en betydningsfuld hændelse i deres eget liv. I forlængelse af arbejdet med teksterne har vi drøftet hvad litteraturen kan bruges til i forhold til det virkelige liv.
De væsentligste danskfaglige mål for forløbet er at eleverne opbygger et begrebsapparat til analyse af fortælleren i episke tekster samt at eleverne lærer at formidle veldokumenterede analytiske pointer skriftligt.
I sammenhæng herned har forløbet introduceret eleverne til:
- hvordan de gennem forskellige læsetræningsteknikker kan øge deres læsehastighed og arbejde effektivt med faglig læsning
- processkrivning, tænkeskrivning og formidlingsskrivning
- digital dannelse i form af annotering i digitale tekster og tekstbehandling, herunder formalia i skriftlige opgaver
Indhold:
Anette Hauge Nielsen m.fl. Dansk på ny. Systime ibog c1125. Læsning af litteratur
Leif Davidsen: Ti minutter i vor tid (1995)
Fortællingens spejl, s.45-50. Epik og uddrag af Pape: Planen (2015)
Fortællingens spejl s.50-52. Epik og uddrag af Hesselholdt: Hovedstolen (1998)
Lotte Kirkeby: Lus (2016)
I forløbet indgår også et individuelt læst værk (roman) (værk 1) som er læst med henblik på at give en analyse af fortælleren og fortællersynsvinkler samt en diskussion af hvordan litteraturen og dermed danskfaget kan bidrage til at gøre os klogere på verden, livet og os selv. En oversigt over hvad eleverne hver især har læst, findes her:
Skiftlige opgaver:
Analyse og fortolkning af "Ti minutter i vor tid"
Selvfortælling
Analyse og fortolkning af "Lus"
Samlet omfang ca. 120 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprog og magt
Sprogligt forløb med fokus på retorik og kommunikations- og argumentationsanalyse af tekster om klimaproblematikken.
Samlet omfang ca. 35 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering. Brev til min dansklærer
|
20-11-2022
|
Debatindlæg. Red klimaet
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syndefaldet
Klassen arbejder med syndefaldsmotivet. Fokus ligger på temaet og på brugen af tekstanalytiske redskaber og fagbegreber i dansk.
Dorrit Willumsen: Sensommerflirt, 1965
Anders Bodelsen: Drivhuset
Dele af forløbet ligger i meebook
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk Vestindien og postkolonialismen
DHO-forløb om postkolonial litteratur om slaveriet i Dansk Vestindien.
Fokus på dokumentarromanen som genre og på dens anvendelse af fakta- og fiktionstegn. Litteraturens rolle som formidler af fortiden.
Samlet omfang ca. 280 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fremstillinger af krig
Tematisk forløb om fremstillinger af krig i litteratur og film. Fokus for forløbet er udviklingen i fremstillingen af krig fra det moderne gennembrud til i dag, samt de eksistentielle og etiske overvejelser og konsekvenser som krig medfører.
Som optakt til analysen af 'Armadillo' har holdet i grupper arbejdet med hver deres dokumentarfilmcitat og undersøgt dokumentarfilmens genretræk, fortælleformer, filmiske virkemidler og brugen af autenticitetsmarkører og fiktionskoder.
Halfdan Rasmussen: 'Definitioner' (1963)
Thor Bjørn Krebs af 'Om Tommy' (2004)
Herman Bang af 'Tine' -kap.2- (1889)
Ole Bornedal af '1864' (filmklip) (2014)
Erik Maria Remarque: af 'Intet nyt fra Vestfronten' (1929)
Thomas Dinesen: 'På Vestfronten' (1964)
Martin Andersen-Nexø: 'Brodermorderen', 1926
Morten Nielsen: 'Det hellige Mod' (1943) og Skæbne (1945)
Janus Metz: 'Armadillo', 2010 VÆRK
Supplerende materiale:
Bjørg Tulinius: 'Krigen udfordrer læseren'. Augustus nr. 3, 2010
'Forsvaret - fordi noget er værd at kæmpe for' (Hvervefilm 2016)
Samlet omfang ca. 250 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
Materiale:
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlighed i dansk -Den reflekterende artikel
Introduktion til den reflekterende artikel. Vi arbejder med skrivegenrens form og indhold, herunder den undersøgende tilgang til et tema, brugen af sproglige virkemidler og den personlige stemme.
Dele af materialet til forløbet ligger i meebook
Rekve Eriksen: Eksamensgenrerne i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken
Rundt om romantikken
-perioden 1800-1855
Gennem forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om romantikken og den litterære udvikling i perioden. I forløbet beskæftiger vi os nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier.
Eleverne skal derudover kunne give en karakteristik af romantiske stiltræk i konkrete tekster. Der arbejdes fortsat med øvrige analytiske færdigheder og metodisk bevidsthed.
Optakt
Holberg: Om kvinders rettigheder
Meebook:
Lille åbning:
Kim Larsen (tekst & musik): Sylvesters drøm + Det rager mig en bønne
Schack von Staffeldt: "Platonisme", "Indvielsen", 1804
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (kopi)
N.F.S Grundtvig "Danmarks Trøst"¨
St. St. Blicher: "Præludium"
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830
Emil Aarestrup:På Sneen, 1838/ Angst
Gruppefremlæggelser
Gruppefremlæggelser for én gruppe med modsat tekst + lærer
H.C. Andersen: Klokken
H.C. Andersen: Skyggen, 1847 (i Litteraturens huse s.174-181)
Desuden gruppefremlæggelse af analyse af flg. malerier:
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet (1818)
Frederik Sødring: Parti fra Møns klint med sommerspiret (1830)
J. Th. Lundbye: Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup (1847)
P. C. Skovgaard: Bøgeskov i maj (1857)
J. C. Dahl: Broen over Tryggevælde Å, ca.1815
Emil Bærentzen: Familien Schram (1829)
Emil Bærentzen: Familiebillede (1827)
Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue (1825)
SUPPLERENDE LITTERATUR
"Store tanker - trange tider", DR2
Korte introduktioner til romantikken
Kjær-Hansen & Bertelsen "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", 2.udg., s.91-116
Meebook
Sproget.dk
ordnet.dk
Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det globale mediebillede
Forløbets formål:
I dette forløb skal eleverne beskæftige sig med medier og journalistik. Først vil de blive præsenteret for mediebilledets historiske udvikling, hvorefter forløbets primære fokus vil være centreret om nyhedsformidling. Efter forløbet vil eleverne have et indgående kendskab til, hvad der kendetegner nyheder, nyhedskriterier, moderne nyhedsmedier, nyhedsgenrer og nyhedsformater. Derudover vil eleverne have kendskab til sociale medier og kommunikationen på de sociale medier, ligesom de vil have arbejdet med at analysere eksempler på netop dette.
Omfang: 5 moduler.
Forløbets formål:
- at præsentere de traditionelle nyhedskriterier og diskutere deres status i dag
- at give et indblik i, hvad man forstår ved nyheder
- at introducere og indøve metoder til analyse af nyheder i forskellige medier
- at træne genrebevidsthed ift. genrer og hybridgenrer i forskellige aviser
- at give en større forståelse af, hvordan nyhedsformidlingen foregår i et moderne samfund
Faglitteratur:
”Kap. 1: Det globale mediebillede” I: MedierNU – massemedier og meningsdannelse
”Kap. 1: Nyheder og nyhedskriterier” (2014) I: Forløb i medier
”Kap. 2: De moderne nyhedsmedier” (2014) I: Forløb i medier
”Kap. 3: Nyhedsgenrer og nyhedsformater” (2014) I: Forløb i medier
”Avisjournalistik” fra i-bogen Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kampagner og humor - optakt til FF5
I dette lille optaktsforløb skal eleverne arbejde med teori om reklamer og humor. Forløbets fokus er hvordan man kommunikerer mest hensigtsmæssigt, når man vil sælge en vare eller et budskab. Til dette anvender vi Lasswells kommunikationsmodel. Eleverne skal analysere forskellige kampagnefilm, der har fokus på både klima og sikkerhed til hvilken de bruger Håndbog til dansks analysevejledning til reklamefilm (analysevejledning nr. 14). Dertil kommer en teoretisk vinkel på humor. Også her skal eleverne arbejde med konkrete opgaver, der sætter fokus på analyse af humorens virkning og effekt, og på hvorfor dette virkemiddel ofte anvendes når et budskab skal sælges.
Faglitteratur:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Kapitel 5.6 "Reklamer"
Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", Systime 2007, Kapitel 1 (s. 7-13) og kapitel 2 (s. 42-49)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sprog og magt -diskursanalyse og queerteori
Holdet har arbejdet med diskursanalyse. Klassen har desuden arbejdet med grundlæggende begreber inden for queerteori og anvendt disse i forbindelse analyse og fortolkning af diverse tekster.
Katrine Hornstrup Yde: Er Disney-universet blevet et queerparadis? 15.5 2014, Information
Ditte Campion, "Blik for køn": Socialkonstruktivistisk tankegang (s.10-22)
Queerteori (s.76-85 midt)
Helle Juhl Lassen: Fuck normen. Dansklærerforeningens forlag, 2016 (s.61-78 - uddrag fra 'Homo sapienne')
Dele af forløbet ligger i meebook.
Schultz Larsen: Diskursanalyse IN Håndbog til dansk
ordnet.dk
sproget.dk
minlaering.dk
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.synonymbog.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskursanalyse i praksis
|
28-04-2024
|
Dansk stil
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Niviaq Korneliussen: Homo sapienne VÆRK
I forlængelse af forløbet om diskursanalyse og queerteori i 2g, læser holdet romanen 'Homo sapienne' med fokus på anvendelse i praksis af faglige begreber fra queerteorien samt analyse af forbindelsen mellem form og indhold.
Niviaq Korneliussen: Homo sapienne, 2014
Campion, Blik for køn, Hate speech pp. 44-49
Hate speech pp.55-57
Lasse, Fuck normen, Hvidhed som norm pp. 14-17.pdf
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Stilistik og lyrik
Lyrikgenrens karakteristika.
Metodisk arbejde med den sproglige analyse som indgang til fortolkning af lyrik. Fokus på at kunne konkretisere sammenhæng mellem tekstens form og dens betydning. I forløbet indgår et lille forløb om ekspressionisme.
VÆRK: Caspar Eric: "Nye balancer" 2023
T
ekster:
Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmaal" 1920
"Fribytter", 1920
"Angst", 1930
Søren Ulrik Thomsen: "Levende" + "Tilgiv jeg ser dine knogler før kødet", 1981
Thomas Kingo: "Hver har sin skæbne", 1681.
Klaus Rifbjerg:"Livet i badeværelset", 1960 (læst i forbindelse med kreativ øvelse om besjæling i 2g.)
Sekundært materiale:
Mette Ewald og Rikke Taber. Lyrik - når sproget spiller. Systime ibog, p.136, p188, p219. Intro til lyrik
Jan Sørensen: Stilistisk analyse. Systime 2010, s.9-11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Det moderne Gennembrud
Gennem forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om realismens gennembrud og den litterære udvikling i øvrigt under det moderne gennembrud. I forløbet beskæftiger vi os desuden med sammenhængen mellem litteraturen og den historiske samtid, herunder med fokus på kvindens stilling og tematiseringen heraf i samtidens litteratur.
Eleverne skal derudover kunne give en karakteristik af naturalistiske og impressionistiske stiltræk i konkrete tekster. Der arbejdes fortsat med øvrige analytiske færdigheder og metodisk bevidsthed.
Realisme, Naturalisme og Impressionisme, 1870-1890 (1900)
Georg Brandes: AF Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur,
Sociale forhold og opgør med kristendommen:
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
Henrik Pontoppidan: af "Lykke-Per" (1899+1903)
J.P. Jacobsen: "To verdener"
Amalie Skram: uddrag af romanen 'Forrådt'
I forbindelse med forløbet har vi været på Den Hirschsprungske Samling, hvor vi blev vist rundt i udstillingen 'Kvinder i kunsten', hvor fokus var et andet blik på kvinder som motiv og som udøvende kunstnere i det moderne gennembrud.
Impressionisme
Herman Bang: "Impressionisme- En lille replik"
Herman Bang: "Den sidste aften"
Herman Bang: ”Foran Alteret"
Henrik Ibsen 'Et dukkehjem" (VÆRK)
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
Supplerende stof:
- Kjær-Hansen & Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 88-111
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernisme, realisme og nyeste tid
Vi foretager punktnedslag i perioden 1900 -2022 med fokus på virkelighedsgengivelse og tematik. I forløbet har vi beskæftiget os med realisme og modernisme. Vi har trukket linjer fra det moderne gennembruds temaer til temaer i nyeste tid, og vi har kort beskæftiget os med autofiktion.
Johannes V. Jensen "Paa Memphis Station", 1906
Peter Seeberg "Spionen", 1962
Martin A. Hansen "Agerhønen", 1947
Jan Sonnergaard "Sex"
Fine Gråbøl: "Ungeenheden", 2021 VÆRK
Helle Helle: To kilometer + Fasaner, 1996
Maja Lee Langvad: Dette er danskerloven + Bag tonede ruder, 2006
Yahya Hassan: Uden for døren + legalt natarbejde, 2013
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
Glenn Bech: Af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091369358",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091369358",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091369358"
}