Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Almlund Osted, Lotte B. Laursen, Tine Ramskov Olsen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Fortællinger om mennesket
Titel 2 Sprog og magt
Titel 3 Syndefaldet
Titel 4 Dansk Vestindien og postkolonialismen
Titel 5 Fremstillinger af krig
Titel 6 Skriftlighed i dansk -Den reflekterende artikel
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Det globale mediebillede
Titel 9 Kampagner og humor - optakt til FF5
Titel 10 Sprog og magt -diskursanalyse og queerteori
Titel 11 Niviaq Korneliussen: Homo sapienne VÆRK
Titel 12 Stilistik og lyrik
Titel 13 Det moderne gennembrud
Titel 14 Modernisme, realisme og nyeste tid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Fortællinger om mennesket

15 moduler

Forløbet forsøger at give en introduktion til danskfaget som vækker elevernes interesse for faget.
Det tematiske omdrejningspunkt for forløbet er fortællinger om mennesket/det at fortælle mennesker. Eleverne møder forskellige episke fiktionstekster der kan karakteriseres som menneske- eller selvfortællinger, og de prøver at fortælle sig selv gennem en betydningsfuld hændelse i deres eget liv. I forlængelse af arbejdet med teksterne har vi drøftet hvad litteraturen kan bruges til i forhold til det virkelige liv.

De væsentligste danskfaglige mål for forløbet er at eleverne opbygger et begrebsapparat til analyse af fortælleren i episke tekster samt at eleverne lærer at formidle veldokumenterede analytiske pointer skriftligt.
I sammenhæng herned har forløbet introduceret eleverne til:
- hvordan de gennem forskellige læsetræningsteknikker kan øge deres læsehastighed og arbejde effektivt med faglig læsning
- processkrivning, tænkeskrivning og formidlingsskrivning
- digital dannelse i form af annotering i digitale tekster og tekstbehandling, herunder formalia i skriftlige opgaver

Indhold:
Anette Hauge Nielsen m.fl. Dansk på ny. Systime ibog c1125. Læsning af litteratur
Leif Davidsen: Ti minutter i vor tid (1995)
Fortællingens spejl, s.45-50. Epik og uddrag af Pape: Planen (2015)
Fortællingens spejl s.50-52. Epik og uddrag af Hesselholdt: Hovedstolen (1998)
Lotte Kirkeby: Lus (2016)

I forløbet indgår også et individuelt læst værk (roman) (værk 1) som er læst med henblik på at give en analyse af fortælleren og fortællersynsvinkler samt en diskussion af hvordan litteraturen og dermed danskfaget kan bidrage til at gøre os klogere på verden, livet og os selv. En oversigt over hvad eleverne hver især har læst, findes her:

Skiftlige opgaver:
Analyse og fortolkning af "Ti minutter i vor tid"
Selvfortælling
Analyse og fortolkning af "Lus"

Samlet omfang ca. 120 sider.

En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprog og magt

Sprogligt forløb med fokus på retorik og kommunikations- og argumentationsanalyse af tekster om klimaproblematikken.


Samlet omfang ca. 35 sider.

En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering. Brev til min dansklærer 20-11-2022
Debatindlæg. Red klimaet 16-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Syndefaldet

Klassen arbejder med syndefaldsmotivet. Fokus ligger på temaet og på brugen af tekstanalytiske redskaber og fagbegreber i dansk.

Dorrit Willumsen: Sensommerflirt, 1965
Anders Bodelsen: Drivhuset

Dele af forløbet ligger i meebook
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fremstillinger af krig

Tematisk forløb om fremstillinger af krig i litteratur og film. Fokus for forløbet er udviklingen i fremstillingen af krig fra det moderne gennembrud til i dag, samt de eksistentielle og etiske overvejelser og konsekvenser som krig medfører.

Som optakt til analysen af 'Armadillo' har holdet i grupper arbejdet med hver deres dokumentarfilmcitat og undersøgt dokumentarfilmens genretræk, fortælleformer, filmiske virkemidler og brugen af autenticitetsmarkører og fiktionskoder.

Halfdan Rasmussen: 'Definitioner' (1963)
Thor Bjørn Krebs af 'Om Tommy' (2004)
Herman Bang af 'Tine' -kap.2- (1889)
Ole Bornedal af '1864' (filmklip) (2014)
Erik Maria Remarque: af 'Intet nyt fra Vestfronten' (1929)
Thomas Dinesen: 'På Vestfronten' (1964)
Martin Andersen-Nexø: 'Brodermorderen', 1926
Morten Nielsen: 'Det hellige Mod' (1943) og Skæbne (1945)
Janus Metz: 'Armadillo', 2010 VÆRK

Supplerende materiale:
Bjørg Tulinius: 'Krigen udfordrer læseren'. Augustus nr. 3, 2010
'Forsvaret - fordi noget er værd at kæmpe for' (Hvervefilm 2016)

Samlet omfang ca. 250 sider.

En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
Materiale:
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skriftlighed i dansk -Den reflekterende artikel

Introduktion til den reflekterende artikel. Vi arbejder med skrivegenrens form  og indhold, herunder den undersøgende tilgang til et tema, brugen af sproglige virkemidler og den personlige stemme.


Dele af materialet til forløbet ligger i meebook
Rekve Eriksen: Eksamensgenrerne i dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Rundt om romantikken
-perioden 1800-1855

Gennem forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om romantikken og den litterære udvikling i perioden. I forløbet beskæftiger vi os nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier.

Eleverne skal derudover kunne give en karakteristik af romantiske stiltræk i konkrete tekster. Der arbejdes fortsat med øvrige analytiske færdigheder og metodisk bevidsthed.


Optakt
Holberg: Om kvinders rettigheder

Meebook:
Lille åbning:
Kim Larsen (tekst & musik): Sylvesters drøm + Det rager mig en bønne

Schack von Staffeldt: "Platonisme", "Indvielsen", 1804
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (kopi)
N.F.S Grundtvig "Danmarks Trøst"¨
St. St. Blicher: "Præludium"
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830
Emil Aarestrup:På Sneen, 1838/ Angst

Gruppefremlæggelser
Gruppefremlæggelser for én gruppe med modsat tekst + lærer
H.C. Andersen: Klokken
H.C. Andersen: Skyggen, 1847 (i Litteraturens huse s.174-181)

Desuden gruppefremlæggelse af analyse  af flg. malerier:
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet (1818)
Frederik Sødring: Parti fra Møns klint med sommerspiret (1830)
J. Th. Lundbye: Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup (1847)
P. C. Skovgaard: Bøgeskov i maj (1857)
J. C. Dahl: Broen over Tryggevælde Å, ca.1815
Emil Bærentzen: Familien Schram (1829)
Emil Bærentzen: Familiebillede (1827)
Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue (1825)

SUPPLERENDE LITTERATUR
"Store tanker - trange tider", DR2
Korte introduktioner til romantikken
Kjær-Hansen & Bertelsen "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", 2.udg., s.91-116

Meebook
Sproget.dk
ordnet.dk
Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det globale mediebillede

Forløbets formål:
I dette forløb skal eleverne beskæftige sig med medier og journalistik. Først vil de blive præsenteret for mediebilledets historiske udvikling, hvorefter forløbets primære fokus vil være centreret om nyhedsformidling. Efter forløbet vil eleverne have et indgående kendskab til, hvad der kendetegner nyheder, nyhedskriterier, moderne nyhedsmedier, nyhedsgenrer og nyhedsformater. Derudover vil eleverne have kendskab til sociale medier og kommunikationen på de sociale medier, ligesom de vil have arbejdet med at analysere eksempler på netop dette.
Omfang: 5 moduler.

Forløbets formål:
- at præsentere de traditionelle nyhedskriterier og diskutere deres status i dag
- at give et indblik i, hvad man forstår ved nyheder
- at introducere og indøve metoder til analyse af nyheder i forskellige medier
- at træne genrebevidsthed ift. genrer og hybridgenrer i forskellige aviser
- at give en større forståelse af, hvordan nyhedsformidlingen foregår i et moderne samfund

Faglitteratur:
”Kap. 1: Det globale mediebillede” I: MedierNU – massemedier og meningsdannelse
”Kap. 1: Nyheder og nyhedskriterier” (2014) I: Forløb i medier
”Kap. 2: De moderne nyhedsmedier” (2014) I: Forløb i medier
”Kap. 3: Nyhedsgenrer og nyhedsformater” (2014) I: Forløb i medier
”Avisjournalistik” fra i-bogen Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kampagner og humor - optakt til FF5


I dette lille optaktsforløb skal eleverne arbejde med teori om reklamer og humor. Forløbets fokus er hvordan man kommunikerer mest hensigtsmæssigt, når man vil sælge en vare eller et budskab. Til dette anvender vi Lasswells kommunikationsmodel. Eleverne skal analysere forskellige kampagnefilm, der har fokus på både klima og sikkerhed til hvilken de bruger Håndbog til dansks analysevejledning til reklamefilm (analysevejledning nr. 14). Dertil kommer en teoretisk vinkel på humor. Også her skal eleverne arbejde med konkrete opgaver, der sætter fokus på analyse af humorens virkning og effekt, og på hvorfor dette virkemiddel ofte anvendes når et budskab skal sælges.

Faglitteratur:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Kapitel 5.6 "Reklamer"
Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", Systime 2007, Kapitel 1 (s. 7-13) og kapitel 2 (s. 42-49)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sprog og magt -diskursanalyse og queerteori


Holdet har arbejdet med diskursanalyse. Klassen har desuden arbejdet med grundlæggende begreber inden for queerteori og anvendt disse i forbindelse analyse og fortolkning af diverse tekster.
Katrine Hornstrup Yde: Er Disney-universet blevet et queerparadis? 15.5 2014, Information

Ditte Campion, "Blik for køn": Socialkonstruktivistisk tankegang (s.10-22)
                                                    Queerteori (s.76-85 midt)
Helle Juhl Lassen: Fuck normen. Dansklærerforeningens forlag, 2016 (s.61-78 - uddrag fra 'Homo sapienne')

Dele af forløbet ligger i meebook.

Schultz Larsen: Diskursanalyse IN Håndbog til dansk

ordnet.dk
sproget.dk
minlaering.dk
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.synonymbog.com/



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskursanalyse i praksis 28-04-2024
Dansk stil 19-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Niviaq Korneliussen: Homo sapienne VÆRK

I forlængelse af forløbet om diskursanalyse og queerteori i 2g, læser holdet romanen 'Homo sapienne' med fokus på anvendelse i praksis af faglige begreber fra queerteorien samt analyse af forbindelsen mellem form og indhold.

Niviaq Korneliussen: Homo sapienne, 2014

Campion, Blik for køn, Hate speech pp. 44-49
                                        Hate speech pp.55-57

Lasse, Fuck normen, Hvidhed som norm pp. 14-17.pdf

Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Stilistik og lyrik

Lyrikgenrens karakteristika.
Metodisk arbejde med den sproglige analyse som indgang til fortolkning af lyrik. Fokus på at kunne konkretisere sammenhæng mellem tekstens form og dens betydning. I forløbet indgår et lille forløb om ekspressionisme.

VÆRK: Caspar Eric: "Nye balancer" 2023
T
ekster:
Tom Kristensen:  "Det blomstrende Slagsmaal" 1920
                               "Fribytter", 1920
                               "Angst", 1930
Søren Ulrik Thomsen: "Levende" + "Tilgiv jeg ser dine knogler før kødet", 1981
Thomas Kingo: "Hver har sin skæbne", 1681.
Klaus Rifbjerg:"Livet i badeværelset", 1960 (læst i forbindelse med kreativ øvelse om besjæling i 2g.)

Sekundært materiale:
Mette Ewald og Rikke Taber. Lyrik - når sproget spiller. Systime ibog, p.136, p188, p219. Intro til lyrik
Jan Sørensen: Stilistisk analyse. Systime 2010, s.9-11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud

Det moderne Gennembrud

Gennem forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om realismens gennembrud og den litterære udvikling i øvrigt under det moderne gennembrud. I forløbet beskæftiger vi os desuden med sammenhængen mellem litteraturen og den historiske samtid, herunder med fokus på kvindens stilling og tematiseringen heraf i samtidens litteratur.
Eleverne skal derudover kunne give en karakteristik af naturalistiske og impressionistiske stiltræk i konkrete tekster. Der arbejdes fortsat med øvrige analytiske færdigheder og metodisk bevidsthed.

Realisme, Naturalisme og Impressionisme, 1870-1890 (1900)

Georg Brandes: AF Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur,

Sociale forhold og opgør med kristendommen:
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"  
Henrik Pontoppidan: af "Lykke-Per" (1899+1903)

J.P. Jacobsen: "To verdener"

Amalie Skram: uddrag af romanen 'Forrådt'

I forbindelse med forløbet har vi været på Den Hirschsprungske Samling, hvor vi blev vist rundt i udstillingen 'Kvinder i kunsten', hvor fokus var et andet blik på kvinder som motiv og som udøvende kunstnere i det moderne gennembrud.

Impressionisme
Herman Bang: "Impressionisme- En lille replik"
Herman Bang: "Den sidste aften"
Herman Bang: ”Foran Alteret"  


Henrik Ibsen 'Et dukkehjem" (VÆRK)

Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/

Supplerende stof:
- Kjær-Hansen & Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 88-111
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Modernisme, realisme og nyeste tid

Vi foretager punktnedslag i perioden 1900 -2022 med fokus på virkelighedsgengivelse og tematik. I forløbet har vi beskæftiget os med realisme og modernisme. Vi har trukket linjer fra det moderne gennembruds temaer til temaer i nyeste tid, og vi  har kort beskæftiget os med autofiktion.


Johannes V. Jensen "Paa Memphis Station", 1906
Peter Seeberg "Spionen", 1962
Martin A. Hansen "Agerhønen", 1947
Jan Sonnergaard "Sex"
Fine Gråbøl: "Ungeenheden", 2021 VÆRK
Helle Helle: To kilometer + Fasaner, 1996
Maja Lee Langvad: Dette er danskerloven + Bag tonede ruder, 2006
Yahya Hassan: Uden for døren + legalt natarbejde,  2013

Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
Glenn Bech: Af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer