Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Rønne Nielsen
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Noveller - med psykoanalytisk fokus
Formålet med forløbet er at læse forskellige tekster, primært noveller, med fokus på at lære grundlæggende fortælleteknik (fortæller, synsvinkel, scenisk/panoramisk, fortælletid/fortalt tid, komposition, personkarakteristik, miljøkarakterstik, tema) og med et psykoanalytisk fokus med inddragelse af Freuds personlighedsmodel.
Materiale
-Lærerproduceret kompendium om fortælleteknik primært baseret på Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk", men også med inddragelse af andre kilder
-Freuds personlighedsmodel (lærerproduceret PP)
Iben Krogsdal: "PER2" (2013)
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (1993)
Folkeeventyr: "Den lille Rødhætte"
Charlotte Weitze: "Villy" (1999)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Politisk kommunikation og argumentation
Formålet med forløbet er at introducere til grundlæggende kommunikationsanalyse (Laswell og Cicero) og argumentationsanalyse. Desuden har forløbet (som er tværfagligt med samfundsfag) fokus på politisk kommunikation på de sociale medier - med særligt fokus på kommunikation om klima.
Materiale
Teori:
-Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime: Toulmins model + argumenttyper
-Ordvalgsargumenter, newspeak og spin
-Charlotte Jørgensen og Merete Onsberg: "Praktisk argumentation": Appelformer
-Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", Gyldendal 2018, s. 57-58 ("Politikeres performance og politik på sociale medier")
-Anne Bøndergaard: "Textanalyse", Systime 2014: Om Facework - Goffmann og Meyrowich
-Ciceros pentagram, Laswells kommunikationsmodeller (simpel og udvidet) og interaktiv kommunikation på SoMe (lærerproduceret materiale)
Analysetekster:
-Div. opgaver i forbindelse med Toulmins model og argumenttyper
-Div. kampagnefotos i forbindelse med appelformer
-Mette Frederiksens første tale om corona-nedlukning (min 0.00-3.50)
-Mette Frederiksens coronaappel til ungdommen - med Alexander Husum på Youtube
-Politikeres selfies på Instagram
FF-forløb om klimakommunikation:
Producer en klimavideo for et udvalgt parti og begrund kommunikationsstrategi, argumentation og virkemidler
Stil: Klimakommunikation
Analyse af argumentation og kommunikation i følgende tekster:
-Jesper Møller Grimstrup: "Klima(s)krig", Jyllandsposten, 26. august 2018
-CO3: "Polen smelter" (fra Zulu Comedy Galla, 2017)
I løbet af 2.g og 3.g er forløbet om diskurser i klimakommunikation løbende blevet udvidet med følgende artikler:
Pia Kjærsgaard: "Klimafantaster og klimarealister", ugebrev, 7. december 2009, publiceret på Altinget.dk
Øjvind Hesselager: "Bla bla bothsidesism", 19. januar 2022, publiceret på Kforum.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Dokumentarfilm
Formålet med forløbet er at introducere til dokumentarfilmens grundlæggende genrer (dybdeborende dokumentar, observerende dokumentar, den deltagende dokumentar) samt filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører og fiktionskoder.
Materiale:
Teori:
-Om dokumentartyper (fra Ole Schulz-Larsen: "Håndbog til dansk")
-Om fiktionskoder og autenticitetsmarkører (fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - bearbejdet af MR)
-Om filmiske virkemidler (kilde ukendt)
Klip fra:
-"Herlufsholm for livet"
-"Herlufholms hemmeligheder"
-"Ambassadøren"
-"Testamentet"
-"Den hemmelige krig"
"Armadillo" (2010) - set i fuld længde og gennemgået som VÆRK
Skriftlig opgave:
Filmanalyse: "Du fucker med de forkerte" (DR3, 2022) - 1.afsnit, minut 0.00-11.00
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dokumentarfilm, modul 1.pptx
-
I dette modul går vi i gang med et nyt forløb om dokumentarfilm. I skal derfor læse de første to sider i filen herunder, så I til timen kan forklare de tre typer: Dybdeborende, deltagende og observerende dokumentarfilm Håndbog til dansk_Dokumentarfil
-
Gruppearbejde
-
Plan for modulet:
-
Håndbog til dansk_Dokumentarfilm og fakta og fiktion.2023.docx
-
Dokumentarfilm, modul 3.pptx
-
Vi skal arbejde videre med analysen af dokumentarfilm, og derfor skal I læse de tre sider i filen herunder og skrive noter til de to vigtige begreber, autenticitetsmarkører og fiktionskoder, så I er klar til at analysere: Håndbog til dansk_Autenticit
-
61668332-81def-690.
-
I skal til i dag læse hele afsnittet om filmiske virkemidler, så I er klar til at lægge mærke til brugen af perspektiv, klipning, farver m.m., når vi ser Armadillo: Filmiske virkemidler
-
Filmiske virkemidler 2023.docx
-
Vi ser "Armadillo" færdig og arbejder med filmen - ingen lektier!
-
Plan for modulet:1) Repetition af perioden op til og efter 1. Verdenskrig2) Billedanalyse færdiggøres + små oplæg3) Om futurisme + "Futurismens manifest"Lektie: Læs den halve side om futurisme på side 1 i det vedhæftede dokument
-
1900-1920. Det store sammenbrud.pptx
-
I skal til i dag genlæse "Futurismens manifest" og sammen løse opgaven herunder: Filippo Tommaso Marinetti. Futurismens Manifest.docx
-
Modul 2.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 DHO: Første Verdenskrig
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til litteraturen omkring og under 1. verdenskrig. Forløbet inddrager fremskridtsoptimistiske tekster fra perioden op til 1. Verdenskrig, tekster der omhandler selve krigen og en tekst, der illustrerer traumet fra efterkrigstiden.
Materiale:
Litteraturhistorie:
-Ole Schulz Larsen: "Mellemkrigstid og efterkrigstid" in: "Håndbog til dansk - Litteraturhistorien" (2022)
-Lærer-PP om perioden "Det store sammebrud" og -ismerne før og efter 1. verdenskrig
Tekster:
Marinetti: "Futurismens manifest" (1909)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Erich Maria Remarque: af "Intet nyt fra Vestfronten" (1929)
Martin Andersen-Nexø: "Brodermordersken" (1926)
Rudolf Broby-Johansen: "STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER" (1922)
Billedanalyse:
John Singer Sargent: "Gassed" (1918)
Richard Jack: "The Second Battle of Ypres" (1915)
C.R.W. Nevinson: "The Harvest of Battle" (1919)
C.R.W. Nevinson: "Paths of Glory" (1917)
Umberto Boccioni: "Lancers" (1915)
C.R.W. Nevinson: "La Mitrailleuse" (1915)
Wyndham Lewis: "A Battery Shelled" (1919)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Taler og mundtlighed
Formål: At eleverne får en forståelse for, at taler både er en mundtlig og skriftlig genre, og at der bruges forskellige virkemidler afhængig af talens type og formål. Eleverne skal i deres analyser af forløbets taler både fokusere på den kommunikative situation, det para- og nonverbale, sproglige/stilistiske virkemidler samt argumentation og diskurs.
Fagbegreber i forløbet: Paraverbalt og nonverbalt sprog, Ciceros pentagram, de tre taletyper, appelformer, udvalgte stilistiske virkemidler (anafor, epifor, triade, antitese, retorisk spørgsmål og metafor), Toulmins model og argumenttyper (repetition), diskurs (nodalpunkt, ækvivalenskæde mm.) og stillejer.
Tekster:
Primærtekster:
-Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020
-Christians tale i Thomas Vinterbergs “Festen” (1998)
-Mette Frederiksen: Tale til Godhavns-drengene, 2019
-Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2010
-Tessas nytårstale 2021 + Anne Sophia Hermansen: ”Tessa er blevet hyldet for sin nytårstale, men hvis hun ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke” (Berlingske, 4/1 2021) (skriftlig opgave)
Sekundærtekster:
-Om retorik, de tre taletyper og Cicero (fra Ole Schulz Larsen: ”Håndbog til dansk”, Systime)
-Om appelformer (fra Marianne Johnsen og Bodil Marie Gade: ”Grundbog i retorik”, Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Debatt. artikel om politisk korrekthed
Materiale om den debatterende artikel
-Lærerproduceret materiale
Tekster om politisk korrekthed:
-Om "Denotation og konnotation" (fra Ole Schulz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime)
-Anne Ringgaard: "Det er umuligt at tale neutralt om indvandrere", Videnskab.dk, 8. september 2014
-Mikkel Secher: "Homofobiske tilråb sætter skældsord til debat - her er ordene, der har skiftet betydning.", TV2.dk, 9. april 2019
-Silas Bay Nielsen: "Dansk Sprognævn renser ud i de kønnede ord", dr.dk, 19. september 2023
Tekster til den debatterende artikel
-Anne Sophia Hermansen: "Året havde ikke engang smidt babyfedtet, før krænkelsestoget kørte igen", Berlingske 12. januar 2019
-Vibe Lønstrup: "Handicappet kvinde: Jeg synes ikke, spasser er et grimt ord", Kristeligt Dagblad, 5. februar 2019
-Dina Almlund: "Det hedder hverken 'fed' eller 'overvægtig'. Det hedder 'tyk'", Politiken 30. august 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Lyrik og stilistik
Formål: At lære at læse lyrik som en særlig genre med systematik og fagbegreber i analysen.
Fagbegreber:
-Det lydlige (skandering: Jambe/trokæ, rimtyper (parrim, krydsrim, klamrerim, balladerim), allitteration og assonans)
-Det visuelle (figurdigte, strofisk/ustrofisk digt, rolig/urolig sats, enjambement, typografi/tegnsætning)
-Komposition (gentagelse, brud på gentagelse, kontrast - rum, tid, jeg)
-Troper: Sammenligning, metafor (realplan/billedplan), besjæling, personifikation
-Figurer: Anafor, epifor, antitese, apostrofe
Tekster:
Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838)
Tom Kristensen: "Middag" (1920)
Klaus Rifbjerg: "Kanariefuglens begravelse" (1964)
Vita Andersen: "Fredag lørdag søndag" (1977)
Dan Turell: "Gennem byen sidste gang" (1977)
Michael Strunge: "Vi folder drømmens faner ud" (1981) VÆRK
Dokumentar om Michael Strunge og hans forfatterskab: "Væbnet med ord og vinger" (2018)
Skriftlig opgave: Danskhed
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" + enten Natasja: "Giv mig Danmark tilbage" (2007) eller Nikoline: "Danskhed" (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Litt.hist:Fra Middelalder til Romantikken
Formålet med forløbet er at give eleverne en indføring i såvel historiske, kulturhistoriske og litteraturhistoriske forhold fra middelalderen til Romantikken (herunder nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme)
Materiale:
Litteraturhistorie om middelalderen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 19-21 + 29-37
Folkevise: "Nilus og Hillelille"
Litteraturhistorie om Oplysningstiden: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 73-76
Ludvig Holberg: "Kvinders rettigheder"
Litteraturhistorie om Romantikken: Ole Schulz Larsen: "Håndbog til dansk - litteraturhistorie"
-Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
-Perspektiv: Uddrag af Jesper Stein Larsen: "Rampen" (2021) (om "Indvielsen")
-Adam Oehlenschläger: "Simon Peder" (1805)
-N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"/"Langt højere bjerge" (1820)
-H.C.Andersen: "Skyggen" (1847)
Billedanalyse:
-Caspar David Friedrich: "Vandreren over Taagehavet" (1818)
-Caspar David Friedrich: "Korset og katedralen i bjergene" (1811)
-Biedermeier-billeder
-Nationalromantiske billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Nyhedsjournalistik
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse for nyhedskredsløbet i både de etablerede og de nye medier. Forløbet handler om grundlæggende journalistiske principper, introducerer fagbegreber omkring aviser, avistyper og nyhedskriterier, om presseetik og inddrager til sidst en konkret case, hvor den samme nyhed gengives i tre forskellige avistyper og med forskellig vinkling.
Materiale:
-Om det medialiserede samfund: 4. statsmagt, pressen i hhv. demokrati/diktatur, ytringsfrihed, uafhængige medier, journalistiske principper om fairness og objektivitet, Pressenævnet, nyhedsformidling på sociale medier, det postfaktuelle samfund (Lærerproduceret materiale baseret på Henning Olsson: "Ryd Forsiden" + Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" + andre kilder)
-Asbjørn With: "Den gode journalist er mere vagthund end jagthund", 3. september 2013, denoffentlige.dk
-Om presseetik + cases
-Om avistyperne i Danmark (omnibus, tabloid, niche, lokalavis, netaviser) + gruppearbejde om netaviser
-Nyhedskriterierne i den etablerede presse + på de sociale medier
-Om konstruktive nyheder -> Cecilie Uhre: "Ulrik Haagerup: ”Det ekstreme er blevet det normale. Og det er problemet”, Journalisten, 15. oktober 2019
-Om clickbait og fake news (fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk")
-Om kilder og vinkling
-Layout (fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk")
-Avisens genrer og nyhedstrekanten (fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk")
-Journalistens sprog (fra Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk")
-Journalistik på sociale medier (fra Jan Aasbjerg Petersen: "Digital dannelse i dansk" og andre kilder)
"Ryd forsiden", 1. afsnit, DR1, 2019
Case:
Case: Manchester-terror 2017
Kristian Madsen: "19 dræbt af formodet terror i Manchester", Politiken, 23. maj 2017
Lars Lindevall: "Nu går de efter vores allerkæreste", BT, 24. maj 2017
Poul Høi: "Vi reagerer på terror med symboler - ikke andet", 24. maj 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Underspillede tekster
Forløbet om "underspillede tekster" sætter fokus på tekster, hvor størstedelen af betydningen ligger under overfladen, dvs. tekster med tomme pladser. De to retninger, der gennemgås, er impressionisme og minimalisme.
Fagbegreber brugt i forløbet:
Den klassiske og den moderne novelle: Stokken-i-myretuen-novellen og isbjergsnovellen
Impressionisme og minimalisme
-Den observerende fortæller/fluen-på-væggen/show it, don't tell it, tomme pladser, scenisk fremstilling, dialog/replikker, direkte tale/indirekte tale/dækket direkte tale, parataktisk sprog.
-Sproghandlinger: Informationsudvekslende, handlingsregulerende, følelses- og holdningsudtrykkende, kontaktstrukturerende sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincippet, undertekst, facework.
Grammatik: Helsætninger og ledsætninger, paratakse og hypotakse, forvægt og bagvægt.
Materiale:
-Om impressionisme (lærerproduceret - baseret på teksten om impressionisme i "Litteraturhistorien på langs og på tværs")
-Om minimalisme (lærerproduceret)
-Om sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincippet og facework - (Kilde: Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen: "Begreb om dansk")
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (2000)
Kjell Askildsen: "Et dejligt sted" (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Metoder til litterær analyse
Forløbet sætter fokus på en række litterære metoder som strukturalistisk metode, ideologikritisk metode, psykoanalytisk metode, feministisk metode osv. i forbindelse med læsningen af Karen Blixens "Ringen".
Materiale:
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Leif Søndergaard: "Syv fantastiske analyser af "Ringen" - og diverse overvejelser over teori og metode" (KK73, Forlaget Medusa 1993)
Gruppearbejde med fremlæggelse i matrixgrupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 Rap og diskurs
Forløbet har til formål et repetere argumentationsanalyse, retorisk analyse, kommunikationsanalyse samt diskursanalyse. Samtidig bygger forløbet videre på forløbet om politisk korrekt sprogbrug fra 2.g.
Teori:
Ole Schultz Larsen: "Diskursanalyse" (begreber: Nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, antagonistisk diskurs, hegemonisk diskurs)
Materiale:
LOC: "Undskyld" (2004)
Jokeren: "Kvinde din" (2003)
Niarn: "Ryst din..." (2004)
Hanne Vibeke Holst: "Du er fucking sexistisk, Niarn" (2004)
Niarn: "Jeg er fucking realistisk, Hanne" (2004)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14 Det moderne gennembrud
Forløbet skal lære eleverne om de litteraturhistoriske og kulturhistoriske forhold omkring Det moderne gennembrud samt læse tekster af de centrale forfattere. Teksternes tematiske fokus er kvinder, kønsroller og ægteskab.
Materiale
Om Det moderne gennembrud:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til litteraturhistorien"
DR2: "1800-tallet på vrangen - revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral"
Tekster:
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1888)
Henrik Ibsen: af "Et Dukkehjem" (1888) (norsk)
Amalie Skram: af "Constance Ring" (1885) (norsk)
(Herman Bang: "Den sidste balkjole" - læst i forløbet om Underspillede tekster)
Perspektivtekst: Tobias Gundorff Boesen: "Et Dukkehjem" (kortfilm, 2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#15 Noveller
Forløbets formål er - gennem værklæsning af Naja Marie Aidts "Bavian" samt en enkelt novelle fra Katrine Marie Guldagers "København" - at repetere grundlæggende novelleanalyse - herunder grundlæggende fortælletekniske begreber og novelletyper (stokken-i-myretuen-novellen og isbjergsnovellen)
Materiale:
Naja Maria Aidt: "Bavian" (2007) (VÆRK)
Katrine Marie Guldager: "Nørreport" (2004)
Individuelle videofremlæggelser af selvvalgt novelle fra "Bavian"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#16 Eksistentialisme
Formålet med forløbet er at læse en række tekster med et eksistentialistisk fokus. Eleverne skal lære om grundlæggende eksistentialistisk filosofi, herunder især begreberne angst, valg, ansvar og identitet/at tage livet på sig.
Materiale:
Om eksistentialisme:
Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk", Systime:
-Om eksitentialisme, Nietzsche og nihilisme, Sartre, angst, valg og handling, ond tro
-Om Heretica-digterne efter 2. verdenskrig (lærerproduceret materiale)
-Om senmodernisteten i et eksistentialistisk lys: Risikosamfundet, Fra små til store fortællinger, En ny mennesketype og litterære tendenser
Tekster:
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Jan Sonnergaard: "Farvel" (1998)
August Strindberg: "Et drømmespil" (1907) (VÆRK)
Tekster om "Et drömspel" (svensk)
Opsætningen af "Et drømmespil" på Det Kongelige Teater 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#17 Autofiktion
Formålet med forløbet er at sætte fokus på genren autofiktion - herunder at læse teksterne nykritisk og samtidig at læse dem i relation til forfatterens biografi og samfund.
Materialer:
Teori om autofiktion:
Lærerproduceret PP + dokument om autofiktion: Dobbeltkontrakt, paratekst (peritekst, avanttekst, epitekst)
Tekster:
-Yahya Hassan: "BARNDOM" + "GHETTOGUIDE" (2013). Desuden Tarek Omar: "Jeg er fucking vred på mine forældres generation", Politiken, 5. oktober 2013
-Maria Gerhardt: "Transfervindue" (2017) (VÆRK) + kort introduktion til Gerhardt: https://forfatterweb.dk/oversigt/gerhardt-maria
-Glenn Bech: uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet - manifest" (2022) + introduktion til Glenn Bechs forfatterskab fra Litteraturportalen.dk (nyeste tid)
-Jesper Stein: uddrag af "Rampen" (2020) (nyeste tid) + paratekst om romanen fra forlaget + uddrag af "Bøger der gør en forskel: Jesper Stein Larsens "Rampen"" (DR1, december 2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition
Repetition af de tre års pensum - kører sideløbende med undervisningen.
Repetition af:
-Diskurs
-Taler
-Dokumentarfilm
-Litteraturhistorien
-Minimalisme og impressionisme
-Nyhedsformidling
-Ekspressionisme
-Lyrik og stilistik
-Politisk korrekt sprogbrug
https://indidansk.dk/analysehjulet/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091377493",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091377493",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091377493"
}