Titel
7
|
Forløb#6 Fremstillinger af katastrofer
FORMÅL:
Formål: Forløbet tager udgangspunkt i temaet “Katastrofer”. Eleverne undersøger dokumentargenren og nyhedsjournalistik med det formål at kunne forholde sig kritisk og analytisk til mediebilledet i dag, fx avisens historie fake news og satire, samt digitale fællesskaber (borgerjournalistik og opensource).
Forløbet starter med at undersøge forholdet mellem fakta og fiktion igen (loop til "Lav din egen bogquiz") ved at arbejde analytisk med en klassisk formidlende dokumentarfilm, hvorefter faktagenren udfoldes med fokus på nyhedsjournalistik og analyse samt mundtlig vurdering af forskellige eksempler på nyhedsjournalistik. Forløbet runder af med igen at se på en genre, hvor fakta og fiktion blandes: den fortællende journalistik.
Afsluttende har eleverne arbejdet perspektiverende med impressionismen som inspiration til New Journalisme.
Loop til forløb: Bog-quiz og Talekunst og politisk kommunikation
Optakt til FF4:
Forløbet giver desuden eleverne de dansk faglige metoder til selv at skrive en populærvidenskabelig artikel i FF4 i samarbejde med biologi. Populærvidenskabelig formidling har derfor også været et tema i forløbet.
FORLØBETS DANSKFAGLIGE PERSPEKTIV: Det mediemæssige og sproglige perspektiv
INDHOLD:
Gennemgået emner og fagbegreber:
Katastrofer: Naturkatastrofer, menneskeskabte og teknologiske katastrofer, hybrider.
Dokumentar: Bill Nichols definition af dokumentargenren, den klassiske (forklarende) dokumentar, Ciceros oktogram (NYT: æstetiske virkemidler, genre og medie), fakta og fikonsgenrer, autencitetsmarkører og fiktionsmarkører.
Nyhedsmediernes opståen og udvikling: offentlighedens udvikling, forudsætninger for en presse, censur, public service >< kommercielle nyhedsmedier
Stofområder:Nyhedsstof indland/udland, kulturstof, meningsstof, service- og livsstilsstof, petitstof
Habermas’s samfundsområder: Intimsfæren, socialsfæren, den politiske offentlighed, den kulturelle offentlighed
Avistyper: Omnibusaviser, sensationsaviser eller tabloidaviser, regional -og lokalaviser, netaviser, gratisaviser. Forskellige avisformater Broadsheet og Tabloid-formatet
Nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, det uventede (sensation)
Layout: Rubrik, underrubrik, manchet, byline og bylinebillede, mellemrubrik, billedtekst, brødtekst, genretag, citat, billedlayout (informationsgrafik og pressefoto)
Kilder og vinkling: erfaringskilder, partskilder, ekspertkilder.
De journalistiske genrer: Nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende journalistik, servicejournalistik.
Indre komposition: Nyhedstrekanten, Jon Franklins story-model, Hey-You-See-So, den tredje fortællemåde
Det journalistiske sprog: Konkretisere, forenkle, abstraktionsstigen
Populærvidenskabelig formidling: Symmetrisk >< asymmetrisk vidensforhold og formidling
Fortællende journalistik: New Journalisme (Tm Wolfe), (den tredje fortællermåde), feature, set-up/pay-off-struktur
Fake news, clickbait og satire
Borgerjournalistik: , journalistisk etik, aktivisme, etablerede og klassiske nyhedsmedier >< sociale medier, uddannet journalist >< ikke uddannet journalist, redaktion, validitet og kvalitet, typer af borgerjournalistik, opensource journalistik
Perspektiv til new journalisme: impressionisme (løst forbudne scener, sansende sprog, subjektivitet, øjebliksbilleder)
Faglige mål - Eleverne har trænet at:
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
METODE:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning/oplæg
Pararbejde
MATERIALE:
Primære tekster:
- Flystyrtet i Dubai, redaktør Rikke Detlefsen og DR-K redaktør Anja Hauberg. En del af serien Danske katastrofer. https://www.dr.dk/drtv/episode/danske-katastrofer_-flystyrtet-ved-dubai_121401 (28 min. = 30 sider) (VÆRK 3)
- Vibeke Toft Nielsen ”Fire af otte dræbte endnu ikke identificeret: Her er alt, hvad vi ved om togulykken” 2. januar 2019, Fyens Stiftstidende: https://fyens.dk/danmark/fire-af-otte-draebte-endnu-ikke-identificeret-her-er-alt-hvad-vi-ved-om-togulykken (1 side)
- Morten Kiilerich: ”Banedanmark efter togkatastrofe: Blæsten var ikke oppe i det røde felt” I: Vejle Amts Folkeblad (02.02.19) (1 side)
- Lotte Nystrup Lund ” En biodiversitetsbølge skyller ind over byerne” videnskab.dk (28/11 2023) https://videnskab.dk/naturvidenskab/en-biodiversitetsboelge-skyller-ind-over-byerne/ (3 sider)
- Kim Faber: Frivilligt: Blod mod blod. Politiken, 24. april 2005 fra Håndbog til Dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694 (0,5 side)
- Michael Lund og Thomas Helsborg: Kæmper med mareridt og druk. Ekstra Bladet, 21.maj 2004. fra Håndbog til Dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694 (0,5 sider)
- Niels Christiansen ”Borgerjournalisternes hævn ” kforum (2/3 2022) https://kforum.dk/article197685k.ece (4 sider)
- Frederikke Joy Kindt-Larsen: "Tidens folkesygdom skyldes ikke medierne, men vores egen ignorance” Berlingske 6. marts 2018 (2 sider)
- TV 2 NYHEDER: Bliver der revolution i USA, hvis Trump taber valget? Uddrag fra TV 2 NYHEDER 5. november 2016. (1,4 minutter = 1 side)
- Uddrag (Starten og slutningen) af Herman Bang ”Branden” Nationaltidende 4. oktober 1884 (5 sider)
- Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang: https://www.dr.dk/skole/dansk/herman-bang (28 minutter = 10 sider)
38 sider i alt
Sekundære tekster:
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen Gymdansk.dk
o Definition af dokumentarfilm: https://www.gymdansk.dk/dokumentarfilm-bill-nichols.html
o Typer af dokumentarfilm: (den klassiske) https://www.gymdansk.dk/typer-af-dokumentarfilm.html
o Borgerjournalistik og aktivisme: https://www.gymdansk.dk/borgerjournalistik.html
o (Filmiske virkemidler: https://www.gymdansk.dk/filmiske-virkemidler.html (kun brugt som introduktion til analyse af æstetiske virkemidler i forbindelse med arbejde med dokumentar))
- Håndbog til Dansk:
o Oversigt over fakta- og fiktionsgenren: https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1227
o Oversigt og autencitetsmarkører og fiktionsmarkører: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
o 5.1 avisjournalistik (layout og Avisens genrer er ikke læst, men blot gennemgået)
- Forskere formidler – bliv skribent på videnskab.dk: https://videnskab.dk/forskerne-formidler-bliv-skribent/
- 10 vigtigste ting at vide om journalisternes etik fra Etik.dk: https://www.etik.dk/medieetik/10-vigtigste-ting-vide-om-journalisters-etik
SKRIFTLIGHED:
Skriftlighed: Eleverne er påbegyndt deres første debatterende artikel ”Holdninger til nyhedsformidling”. Opgaven er valgt, fordi emnet er relevant for forløbet.
Opsamling på aflevering analyserende artikel: Eleverne trænes i at skrive et overbliksafsnit i en analyserende artikel i forbindelse med arbejde med Flystyret i Dubai.
Eleverne præsenteres for den debatterende artikel og trænes i dette forløb i at skrive et overbliksafsnit i den debatterende artikel ”Holdninger til nyhedsformidling”
Eleverne er blevet introduceret til at skrive metarefleksion i forberedelse til FF4
PRODUKTER OG ANDET
Besøg på Køge bibliotek: Lån en god bog til ferien
Fælles PP: Populærvidenskabelig formidling: https://docs.google.com/presentation/d/18pc6yLJ78GoF5dxjLX0v6hYPqjB1EDDrDL--nl6Om04/edit#slide=id.g2a2719c968b_0_0
Fælles ForløbsPP: https://docs.google.com/presentation/d/1HtYBsdxq9nMN3Oy_zCUcu7ANwRNNGgQoBq_jNX-tlJY/edit#slide=id.g295bbc9d2f4_1_9
Fælles skriftlighedssite: https://sites.google.com/d/1tY0oXtfRwREqlMzM661VeeZSyxfetVSk/p/17xPEi6pWrkWwxZ33hk35qQHbcWSYku3Y/edit
EVALUERING:
Mundtlig
|