Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jakob D. Fihl-Jensen, Lotte B. Laursen, Lotte Mosegaard, Tina Hansen
|
Hold
|
2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Fortællinger om mennesket
15 moduler
Forløbet forsøger at give en introduktion til danskfaget som vækker elevernes interesse for faget.
Det tematiske omdrejningspunkt for forløbet er fortællinger om mennesket/det at fortælle mennesker. Eleverne møder forskellige episke fiktionstekster der kan karakteriseres som menneske- eller selvfortællinger, og de prøver at fortælle sig selv gennem en betydningsfuld hændelse i deres eget liv. I forlængelse af arbejdet med teksterne har vi drøftet hvad litteraturen kan bruges til i forhold til det virkelige liv.
De væsentligste danskfaglige mål for forløbet er at eleverne opbygger et begrebsapparat til analyse af fortælleren i episke tekster samt at eleverne lærer at formidle veldokumenterede analytiske pointer skriftligt.
I sammenhæng herned har forløbet introduceret eleverne til:
- hvordan de gennem forskellige læsetræningsteknikker kan øge deres læsehastighed og arbejde effektivt med faglig læsning
- processkrivning, tænkeskrivning og formidlingsskrivning
- digital dannelse i form af annotering i digitale tekster og tekstbehandling, herunder formalia i skriftlige opgaver
Indhold:
Anette Hauge Nielsen m.fl. Dansk på ny. Systime ibog c1125. Læsning af litteratur
Leif Davidsen: Ti minutter i vor tid (1995)
Fortællingens spejl, s.45-50. Epik og uddrag af Pape: Planen (2015)
Fortællingens spejl s.50-52. Epik og uddrag af Hesselholdt: Hovedstolen (1998)
Lotte Kirkeby: Lus (2016)
I forløbet indgår også et individuelt læst værk (roman) (værk 1) som er læst med henblik på at give en analyse af fortælleren og fortællersynsvinkler samt en diskussion af hvordan litteraturen og dermed danskfaget kan bidrage til at gøre os klogere på verden, livet og os selv. En oversigt over hvad eleverne hver især har læst, findes her:
Skiftlige opgaver:
Analyse og fortolkning af "Ti minutter i vor tid"
Selvfortælling
Analyse og fortolkning af "Lus"
Samlet omfang ca. 120 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprog og magt
Sprogligt forløb med fokus på retorik og kommunikations- og argumentationsanalyse af tekster om klimaproblematikken.
Samlet omfang ca. 35 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alberte digt. Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime ibog p210 til c634
-
Læs opgaveformuleringen til danskafleveringen ("Brev til min dansklærer") grundigt igennem, og overvej om du har nogen spørgsmål. Du finder opgaveformuleringen under "Opgaver" her på Lectio.
-
1f dansk 22-23 – Google Drive
-
Alexander digt. OPSAMLING på gruppearbejde fra sidst. Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime ibog, p199 + p204 til c612
-
Andreas digt. Lav en tale
-
Andreas digt. Læs grundigt Jimmy Zander Hagen Appelformer (meebook kap. 5) man kan som ekstra læse: 4.9 Retorik
-
Viktor tale - Luca, Daniel, Andreas og Cecilie (fraværende sidste modul) skal have forberedt deres tale
-
Andreas digt. Viktor tale - Luca, Daniel, Andreas og Cecilie (fraværende forrige modul) skal have forberedt deres tale. Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime ibog p205 indtil c627 (dvs. til overskriften "Argumenttyper")
-
Afsnit
-
Andreas og Bertram digt. I skal have lavet opgaverne (opgaver argumentation) 1-5 på ibogen c1583 - dem I startede på (i grupper) i sidste modul https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c1583
-
Cecilie digt. Skrivemodul. Vælg om du vil skrive om flyrejser eller affaldssortering i den næste danskaflevering (debatindlæg).
-
Ingen. Men læs min besked i noten :)
-
Katrine Jagd: Vi må lide for klimaet, ligesom vi lider for skønheden. Politiken, 8. juni 2017
-
Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen. Dig og digital dannelse i dansk, s.8, s.10-11, s. 46-47. Web 2.0, Underholdning vs. fakta, Autenticiteten under pres
-
Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: Dig & digital dannelse i dansk (Gyldendal 2018), s.57-58
-
Mads Rangvid og Mimi Sørensen. Perspektiver i dansk, s.8-9
-
FF2 slides
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering: Brev til min dansklærer
|
22-11-2022
|
Debatindlæg. Red klimaet
|
22-12-2022
|
Klimadebatten
|
29-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syndefaldet
Tematisk fokus: syndefaldet. Fokus på en bevidst analytisk tilgang og på anvendelsen af et fagligt begrebsapparat i analysen af episke tekster. Spillefilmsanalyse.
Samlet omfang ca. 105 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
Dorrit Willumsen: Sensommerflirt, 1965
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
Karen Blixen: Ringen (1950)
Henrik Pontoppidan: Muldskud (1890)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning: Drivhuset
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk Vestindien og postkolonialismen
DHO-forløb om postkolonial litteratur om slaveriet i Dansk Vestindien.
Fokus på dokumentarromanen som genre og på dens anvendelse af fakta- og fiktionstegn. Litteraturens rolle som formidler af fortiden.
Herunder er læst:
Ludvig Holberg. af Introduktion til naturens og folkerettens kundskab (1716/1734)
Thorkild Hansen. Af Slavernes øer (1970)
Mich Vraa: Haabet (2016) - som lydbog hele romanen - og elever har arbejdet med dele af denne
Samlet omfang ca. 280 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
VÆRKLÆSNING
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime ibog, s123, p151, p152
-
Anne Mette Finderup m.fl. Danske kolonihistorier. Dansklærerforeningens forlag, 2019, s.32-33
-
Anne Mette Finderup m.fl. Danske kolonihistorier. Dansklærerforeningens forlag, 2019, s.44-46
-
Anne Mette Finderup m.fl. Danske kolonihistorier. Dansklærerforeningens forlag, 2019, s.55-57
-
Opgaver til danskmodulet 22.3.23 1.f.docx
-
Ib Fischer Hansen m.fl. (red.). Litteraturhåndbogen. Gyldendal 1989, s.526-527. Dokumentarisme
-
Redegørelse for dokumentargenren.docx
-
Læs Thorkild Hansen. Af Slavernes øer (1970) (meebook kap.3)
-
Afsnit
-
Daniel digt. Genlæs Thorkild Hansen "Slavernes Øer"
-
PEEL
-
1f dansk 22-23 – Google Drive
-
Emma digt. Læs grundigt opgaveformuleringen til næste opgave: https://docs.google.com/document/d/1NdlWknbHwJqPbMcPorpyM5v2pfTufdx5/edit
-
Freya digt. Læs Mich Vraa: Haabet (2016), s.13-27 (meebook kap.4)
-
Josefine digt. Vi starter med at samle op på de sidste spørgsmål til Haabet fra sidste modul. Læs Anna Neye AF “Emma Gad for hvide - en terapeutisk guidebog” s.33-38 DKH antologi (ligger i meebook kap.4)
-
DRTV - Deadline: Den ufortalte kolonihistorie
-
Vi skal oprette en mappe inde på drev, hvor i lægger følgende skema, som i skal udfylde efter den mundtlige årsprøve.
-
Feedback og feedforward DHO
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redegørelse for dokumentarromanen
|
17-04-2023
|
Analyse af fakta- og fiktionstegn i Slavernes Øer
|
25-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mundtlighed og taler - herunder diskursanalyse
opsamling på DHO (1 modul)
Formål: At eleverne får en forståelse for, at taler både er en mundtlig og skriftlig genre, og at der bruges forskellige virkemidler afhængig af talens type og formål. Eleverne skal i deres analyser af forløbets taler både fokusere på den kommunikative situation, det para- og nonverbale, sproglige/stilistiske virkemidler samt argumentation og diskurs.
Fagbegreber i forløbet: Paraverbalt og nonverbalt sprog, Ciceros pentagram, de tre taletyper, appelformer, udvalgte stilistiske virkemidler (anafor, epifor, triade, antitese, retorisk spørgsmål og metafor), Toulmins model og argumenttyper (repetition), diskurs (nodalpunkt, ækvivalenskæde mm.) og stillejer.
Tekster:
Primærtekster:
-Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020
-Christians tale i Thomas Vinterbergs “Festen” (1998)
-Mette Frederiksen: Tale til Godhavns-drengene, 2019
-Pia Kjærsgaard: Tale ved Dansk Folkepartis landsmøde 2010
-Tessas nytårstale 2021 + Anne Sophia Hermansen: ”Tessa er blevet hyldet for sin nytårstale, men hvis hun ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke” (Berlingske, 4/1 2021) (skriftlig opgave)
Sekundærtekster:
-Om retorik, de tre taletyper og Cicero (fra Ole Schulz Larsen: ”Håndbog til dansk”, Systime)
-Om appelformer (fra Marianne Johnsen og Bodil Marie Gade: ”Grundbog i retorik”, Systime)
Produkt:
Egen tale, der holdes for grupper
Analyserende artikel: Tessas nytårstale 2.1.2021, Deadline, DR2 + Hermansen: Hvis Tessa ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke - 5. januar 2021 Berlingske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Politisk korrekt sprogbrug
Tekster:
-Om "Denotation og konnotation" (fra Ole Schulz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime)
-Anne Ringgaard: "Det er umuligt at tale neutralt om indvandrere", Videnskab.dk, 8. september 2014
-Mikkel Secher: "Homofobiske tilråb sætter skældsord til debat - her er ordene, der har skiftet betydning.", TV2.dk, 9. april 2019
-Silas Bay Nielsen: "Dansk Sprognævn renser ud i de kønnede ord", dr.dk, 19. september 2023
Debatterende artikel
-Om den debatterende artikel (lærerproduceret materiale)
Tekster til den debatterende artikel
-Anne Sophia Hermansen: "Året havde ikke engang smidt babyfedtet, før krænkelsestoget kørte igen", Berlingske 12. januar 2019
-Vibe Lønstrup: "Handicappet kvinde: Jeg synes ikke, spasser er et grimt ord", Kristeligt Dagblad, 5. februar 2019
-Dina Almlund: "Det hedder hverken 'fed' eller 'overvægtig'. Det hedder 'tyk'", Politiken 30. august 2019
Pol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrik og stilistik
Formål: At lære at læse lyrik som en særlig genre med systematik og fagbegreber i analysen.
Fagbegreber:
-Det lydlige (skandering: Jambe/trokæ, rimtyper (parrim, krydsrim, klamrerim, balladerim), allitteration og assonans)
-Det visuelle (figurdigte, strofisk/ustrofisk digt, rolig/urolig sats, enjambement, typografi/tegnsætning)
-Komposition (gentagelse, brud på gentagelse, kontrast - rum, tid, jeg)
-Troper: Sammenligning, metafor (realplan/billedplan), besjæling, personifikation
-Figurer: Anafor, epifor, antitese, apostrofe
Tekster:
Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838)
Tom Kristensen: "Middag" (1920)
Klaus Rifbjerg: "Kanariefuglens begravelse" (1964)
Klaus Rifbjerg "Solsort"
Vita Andersen: "Fredag lørdag søndag" (1977)
Dan Turell: "Gennem byen sidste gang" (1977)
VÆRK: Tove Ditlevsen "Der bor en ung pige i mig, der ikke vil dø"
Skriftlig opgave: Danskhed
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" + enten Natasja: "Giv mig Danmark tilbage" (2007) eller Nikoline: "Danskhed" (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Litt.hist forløb: Vikingetiden til romantismen 1
Hver periode indledes med elevoplæg.
Forløbet er litteraturhistorisk funderet, og eleverne læser litteraturhistorisk baggrundsstof for efterfølgende at kunne lave en dybdegående analyse af teksterne, forstå deres univers og historiske og kulturelle kontekst.
Skriftlige opgaver:
- Debatterende artikel: Den hårde tone på de sociale medier
- Mundtlig aflevering om folkeviser
Forløb (herunder litteratur og værker):
Vikingetiden-middelalderen:
Introduktion til den norrøne digtning (saga) og middelalderens litteratur (folkevisen) og karakteristika for disse genrer. Forløbets formål er at give eleverne et indblik i oldtidens litteratur- og livssyn i forhold til slægten og samfundet. Analysen af teksterne fokuserer på sproget, overgangsfaserne og symbolerne.
Teori
Litteraturens veje:
- Kapitel 1 og 2: 'Vikingetiden' + 'Middelalderen'.
Litteratur/analysetekster
- ’Ravnkel Frøjsgodes saga’ (VÆRK)
- ’Germand Gladensvend’
- 'Torbens datter'
- 'Ebbe Skammelsen'
Estimerede normalsider: 60 ns.
Barokken:
- Litteraturens veje kap.3 (Kun om: "Reformationen" og "Reformationen i Danmark") og kap. 4.
Analysetekst
- Thomas Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen
Est. normalsider: 27
Oplysningstiden:
Litteraturens veje kap. 5. (til og med "Den sofistikerede humor")
Podcast: Vores Danmarkshistorie. Afsnit: "Oplysningstid og landboreformer".
DR Bonanaza: Erasmus Montanus (AKT 3-4. 0:32:11-1:11:36 (40 min.)).
Værk:
Ludvig Holberg - Erasmus Montanus (VÆRK).
Arbejdsformer under "oplysningstiden":
Gruppearbejde
Tavleundervisning
Kreativt arbejde (remediering - skuespil til podcast)
Set skuespil (+ fælles gennemlæsning)
Diskussion
Est. normalsider: 44
Sammenlagt = 131 ns.
Litteraturens Veje
ISBN: 9788761627179
© Gerd Lütken, Johannes Fibiger og Systime. Første udgivelsesår 2010.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FF5: Innovation
Dansk + biologi om bæredygtighed.
Ud fra jeres danskfaglige viden, skal I lave et produkt om jeres bæredygtige tiltag (video, grafisk billede osv. - til KG’s hjemmeside). I jeres produkt skal I have en tydelig argumentation for, hvorfor jeres innovative løsning kan gøre (eller gør) noget godt for KG. I skal her bl.a. bruge jeres viden om appelformer, konnotationer (sproglige virkemidler), kommunikation og argumentation. I skal bruge det retoriske pentagram i jeres udarbejdelse.
Særligt fokus på:
Det retoriske pentagram: https://hbdansk.systime.dk/?id=c607
Appelformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=c612
Toulmin inkl rygdækning, styrkemarkører og gendrivelse: https://hbdansk.systime.dk/?id=c614
Argumenttyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Danskfaglige mål:
I skal kunne:
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
"Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier giver elever og kursister en klar og velstruktureret indføring i danskfagets genrer, metoder og begreber. "
© Forfatterne, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår 2015.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litt.hist forløb: Vikingetiden til romantismen 2
Romantikken - Romantismen.
Hver periode indledes med elevoplæg.
Forløbet er litteraturhistorisk funderet, og eleverne læser litteraturhistorisk baggrundsstof for efterfølgende at kunne lave en dybdegående analyse af teksterne, forstå deres univers og historiske og kulturelle kontekst.
Romantikken:
I dette forløb har vi beskæftige os med den danske litteratur fra 1800-tallet og den periode, vi i dansk litteraturhistorie kalder for romantikken.
Vi har haft fokus på den romantiske filosofi og dykket ned i en række forskellige underperioder: nyplatonismen, universalromantikken og nationalromantikken, herunder tilmed stilretningen og strømningen Biedermeier.
Vi har i særdeleshed undersøgt, hvordan ydre omstændigheder og modgang medførte en indadvendthed i kunsten og et fokus på det skønne og en romantisering af det danske.
Vi har i desuden haft et særligt analytisk fokus på troper og billedsprog. Under nationalromantikken har vi perspektiveret til Isam B's version af H.C. Andersens fædrelandssang og "København" af Ulige Numre.
Romantisme:
Romantismen, som på mange måder står i kontrast til den klassiske romantik.
Her har særligt Emil Aarestrup været repræsenteret. Her har vi set på, hvad der gør sig gældende i romantismens livs- og menneskesyn med et særligt fokus på 'det interessante' samt menneskets skyggesider.
Vi har derudover læst St. St. Blichers 'Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog' som vi har brugt lang tid på at dykke ned i med henblik på at analysere og fortolke os frem til overgangen mellem romantikken og romantismen. Vi har i forbindelse med novellen også arbejdet med begrebet 'den upålidelige fortæller.'
I vores romantik/romantisme forløb har vi særligt arbejdet med:
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
B.S. Ingemann: Fred hviler over land og by
N. F. S. Grundtvig: Danmarks Trøst (digt, 1820)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
Steen St. Blicher: Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog
Emil Aarestrup: Advarsel (1838)
Faglitteratur:
Litteraturens veje:
Kapitel 6 og 7: Romantikken og Romantismen.
Litteraturhistorien – på langs og på tværs: Nationalromantikken i Danmark.
Litteraturens Veje
ISBN: 9788761627179
© Gerd Lütken, Johannes Fibiger og Systime. Første udgivelsesår 2010.
Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2021 (Online udgave).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nyhedsjournalistik
Målet med forløbet er at eleverne skal kunne forklare hvad der karakteriserer nyhedsformidling, og hvilke forhold der har betydning for udformningen af journalistisk nyhedsformidling. I forlængelse heraf skal eleverne kunne anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en analyse af nyhedsformidling og vurdere hvilken betydning de forskellige journalistiske valg skaber i teksterne.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Definere journalistisk nyhedsformidling
- Karakterisere forskellige avistyper i forhold til deres prioritering af stofområder og de nyhedsbehov de tilfredsstiller hos læserne.
- Analysere forskellige konkrete journalistiske tekster ved at undersøge deres vinkling og brug af nyhedskriterier, deres ydre komposition (layout), genre, indre komposition og sprog
- Diskutere nyhedsformidlingens rolle i samfundet og de ændrede vilkår for nyhedsformidlingen som internettet, de sociale medier og gratisaviser har medført.
- Vurdere nyhedsformidlende tekster i forhold til deres kommunikationssituation.
Materiale:
Håndbog til dansk p132: https://hbdansk.systime.dk/?id=132
Sekundært Materiale:
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litterære metoder
Forløbets faglige mål:
Eleverne skal kende forskellige litteraturteoriers syn på stedet for betydningsdannelsen. De skal derudover kunne anvende et tekstanalytisk begrebsapparat i en metodisk bevidst analyse og fortolkning og kunne reflektere over forskellige litterære metoders muligheder og begrænsninger.
Afsluttende fokus på psykoanalytisk metode.
Tekster:
Aidt Som englene flyver
Den lille rødhætte
Agnete og Havmanden
Blixen 'Ringen'
Samlet omfang ca. 30 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Fremstillinger af krig
Tematisk forløb om fremstillinger af krig i forskellige genrer fra det moderne gennembrud og til i dag med fokus på den holdning som de forskellige tekster udtrykker til krig og på de eksistentialistiske spørgsmål som teksternes krigsmotiv rejser. I forløbet indgår et arbejde med dokumentarfilmen Armadillo (inkl arbejde med dokumentartyper, fortællertyper, autenticitetsmarkører og fiktionskoder)
VÆRKLÆSNING
Samlet omfang ca. 250 sider.
Materiale:
Bjørn Tulinius: Krigen udfordrer læseren. Augustus nr. 3, 2010
Dokumentar: Armadillo VÆRK
Herman Bang AF Tine (kap.2)
Peter Faber: Den tapre Landsoldat (1848)
Martin Andersen-Nexø: Brodermorderen, 1926
John Kørners maleri Henrik
Morten Nielsen: 'Døden' og 'Øjeblik'
Klaus Rifbjerg: "Den ukendte soldat" (2009)
Sekundært Materiale:
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
En del af forløbets materiale ligger på Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kvinderne i det moderne gennembrud
Nordisk litteratur fra det moderne gennembrud af eller om kvinder.
Gennem forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om realismens gennembrud og den litterære udvikling i øvrigt under det moderne gennembrud. I forløbet beskæftiger vi os desuden med sammenhængen mellem litteraturen og den historiske samtid, særligt med fokus på kvindens stilling og tematiseringen heraf i samtidens litteratur.
Eleverne skal derudover kunne give en karakteristik af naturalistiske og impressionistiske stiltræk i konkrete tekster. Der arbejdes fortsat med øvrige analytiske færdigheder og metodisk bevidsthed.
Samlet omfang ca. 170 sider.
MATERIALE:
- DRTV - 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880 - https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416
- Brandes AF ”Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur” (1871)
- Pontoppidan "Ane-Mette" (1887)
- "Et Dukkehjem" kortfilm af Tobias Gundorff Boesen 2013
- Bang "Den sidste aften" (1880) + "Foran Alteret" (1880)
- J.P. Jacobsen "To Verdner" (1882)
- Skram AF "Forraadt" (1892)
- Olivia Levinson “STØV” (1885)
Sekundært Materiale:
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Døden og livet
Forløbet undersøger døden og livet som motiv og tema i værker af udvalgte kanonforfattere. Gennem tekstanalyse anlægges forskellige vinkler på tematiseringen af især døden.
Følgende spørgsmål undersøges i forløbet
Hvilken mening tillægges døden og livet i teksterne?
Hvordan behandles temaet i samtiden og af de udvalgte forfattere?
Hvorfor er døden et centralt tematisk omdrejningspunkt i litteraturen?
Gennem arbejdet med de udvalgte tekster under temaet Døden og livet er det målet, at eleverne opnår kendskab til både kanonforfattere, den litterære og samfundsmæssige kontekst. Samtidig kombineres forløbet med elevoplæg
Centrale begreber og fokus:
- Vanitas-motivet
- Fremtidsoptimisme/fremskridtstanke, vitalisme
- Camus' eksistentialisme
- Poetisk realisme
- 60'er-modernisme (samt Amagerdigte (og konfrontationsmodernisme)
ANALYSETEKSTER:
- Jensen, Johannes V.: "Naaede de Færgen?" (1925)
- Dreyer, T.H.: "De nåede færgen" (1948)
- Kristensen, Tom: Det er Knud, der er død (1933)
- Hansen, Martin A.: "Roden" (1955)
- Rifbjerg, Klaus: "Kanariefuglens begravelse" (1965) + "Solsort" (1964)
- Seeberg, Peter: "Nød" (1962)
Forløbets slides: https://docs.google.com/presentation/d/1xKlwnHdLTAJE7wvCOivOYp5-63hPIGbF_SdIG5zpjs8/edit#slide=id.g1ed4f531412_0_95
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Det nye årtusinde - forskellige tendenser
Forløbet præsenterer tendenser og temaer i den nyeste tids litteratur
Der har været nedslag i følgende temaer og tendenser: autofiktion, kønsroller + klasse og komik
Realisme - modernisme:
Anna Ancher: "Pigen i køkkenet",1883-1866. Martin Bigum: "Hjemme hos Anna",1996.
1990'er+00'er:
Sonnergaard "Sex"
Helle Helle AF Noter
Helle Helle "To kilometer"
Autofiktion:
Yahya Hassan: "LANGDIGT" (2013)
Tarek Omar: Digter: "Jeg er så fucking vred på mine forældres generation" (2013, uddrag) Politiken
Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022, uddrag) + hans egen oplæsning her fra: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1217
Kønsroller:
Om de 4 feminisme-bølger: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2913
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022, uddrag)
Satire og Humor:
Line Knutzons 1. maj tale, Politiken, 2017
Tæt på sandheden "Vi præsenterer Inger-banden" (2022): https://www.facebook.com/watch/?v=430064948961546&ref=sharing
Annika Aakjær - ZULU Comedy Galla 2019, https://www.youtube.com/watch?v=vtvlZr4gq8o
Snobberne: Naturkatastrofer | Rytteriet | DR Satire 2016: https://www.youtube.com/watch?v=79Lpy3ggO8s
Sekundært Materiale:
Brug littteraturhistorien, Systime - https://bl.systime.dk/?id=252
Meebook-forløb
www.sproget.dk
Håndbog i dansk, systime, https://hbdansk.systime.dk
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Gyldendals ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
Ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#17
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091381222",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091381222",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51091381222"
}