Titel
5
|
Er hævnen sød?
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med motivet hævn gennem et (litteratur-)historisk perspektiv, dog ikke som periodelæsninger. Motivet hævn er undersøgt i både litterære tekster på tværs af genrer og i spillefilm med afsæt i relevante metoder og begreber. For at kunne forstå og analysere hævnen som et bevidsthedshistorisk aspekt, har eleverne læst om hævn og ondskab i sekundært materiale fra psykologien. I analysen af teksterne har eleverne forholdt til sig hævn som et fænomen, der både kan begrænse og frigøre det enkelte individ.
Eleverne har arbejdet med fokus på både det litterære og det mediemæssige perspektiv, og har herunder fordybet sig i både filmiske virkemidler, metode til analyse af prosa og i læsningen af Shakespeare taget udgangspunkt i Aristoteles Poetikken og tragediens faser. I arbejdet med Ondskaben har eleverne set på remedieringen fra roman til film.
Ca. 10% (120 sider)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk
- 2. Fakta og fiktion
Litteratur:
Andersen, H.C.: ”Svinedrengen”, 1841 - KANON
Bang, Herman: ”Skøgens Juleaften”, 1878 - KANON
Guillou, Jan: Ondskaben, 1981. (svensk i uddrag) - VÆRK
”Hr. Ebbes Døtre”, i: ”Spurvesol”, bind 1. (kanon, folkevise)
Rifbjerg, Klaus: ”Tømmermænd”, Under Vejr med mig selv, 1956 - KANON
Shakespeare, William af ”Romeo og Julie” af W. Shakespeare, 3.akt., scene 1, 1595 (verdenslitteratur i oversættelse, før 1700)
Spillefilm:
Luhrmann, Baz: Romeo + Juliet, 1996.
Håfström, Mikael: Ondskan, 2003.
Dokumentarfilm
Skam dig, Emma, DR2, 2016
Tv-serier:
Andem, Julie: SKAM, afsnit 10, sæson 2, NRK2, 2016 - NORSK
Teori:
Hornemann, Johanne Duus: ”Hævn er folkets ret”, i: Kristeligt Dagblad, 23.8.2008.
Larsen, Ole Schultz: ”Ondskabens psykologi: Det onde som frihed”, Psykologi-ens Veje, Systime 2008
Nussbaum, Martha: ”Vrede og tilgivelse”, 2016.
Rasmussen, Anita Brask: ”Kostskoler udvikler sociale krøblinge”, i: Information, 29.4.2009
|