Titel
6
|
F6: Er hævnen sød?
Forløbet tager udgangspunkt i ondskab og hævn som et gennemgående tematisk omdrejningspunkt, og hvordan dette kommer til udtryk i forskellige tekster - fra middelalderen og frem til et nutidigt perspektiv.
Eleverne har kendskab til, hvad der kendetegner middelalderen og middelalderens litteratur, hvor vi har fokuseret på folkeviser. Eleverne har indgående kendskab til, hvad der kendetegner folkeviserne, stiltræk samt hvilke typer (med særligt fokus på ridderviserne) og deres kendetegn. Eleverne har bl.a. arbejdet med kompositionsanalyse og stilistisk analyse i folkevisen Hr. Ebbes døtre, og opmærksomheden har været på folkevisens tematik og motiv, og eleverne har undersøgt hvor, hvornår, hvorfor og hvordan hævn kommer til udtryk i folkevisen. Derudover har eleverne kendskab til eventyrgenren, herunder hvad der kendetegner et folkeeventyr og et kunsteventyr. Eleverne har bl.a. udarbejdet en litterær analyse af kunsteventyret Svinedrengen (1841) med særligt fokus på personkarakteristik, eventyrets modsætninger, inddragelse af aktantmodellen samt belyst eventyret i et nutidigt hævnperspektiv.
Derudover har eleverne kendskab til teori om forskellige typer af ondskab og har anvendt denne viden ifm. filmen Ondskaben (2003) af Mikael Håfström, som er baseret på Jan Guillous roman Ondskaben (2003). Eleverne er blevet introduceret til remediering og har undersøgt, hvad der sker med en tekst, når den flyttes fra et medie til et andet medie. Eleverne har læst første del af romanen, og de har arbejdet med miljø- og personkarakteristik samt arbejdet med romanens centrale tematikker og motiver, herunder ondskab og hævn.
Afslutningsvis har eleverne anlagt et nutidigt perspektiv på ondskab og hævn ifm. brutal mobning, hvor eleverne har arbejdet med novellen ”William” (1997). I arbejdet med novellen er eleverne blevet introduceret til den analyserende artikel, og de især fokuseret på at skrive en fokuseret indledning i denne proces.
Centrale begreber:
- Viden om folkevisernes stiltræk og kendetegn fx syrebadsteknik, faste vendinger etc.
- Kunsteventyr vs. folkeeventyr
- Forskellige def. af ondskab: Det naturligt onde og det moralsk onde, herunder den sadistiske ondskab, den instrumentelle ondskab, den idealistiske ondskab og den dumme ondskab
- Remediering, direkte remediering og remediering som reform
- Tre hævnspor: Statussporet, gengældelsessporet og det rationelle spor
- Novellegenren, herunder den klassiske novelle og den moderne novelle med særlig fokus på fortælleren og komposition
- Tema og motiv
Materiale:
- Video om folkeviser (2018): https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
- Videointroduktion til middelalderen og middelalderens litteratur fra Ibog: Litteraturhistorien - på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=121
- Kjær-Hansen, B. og Bertelsen, T (2014): Kap. 1: “1000-1500: Middelalderen” (s. 19-21) + “Folkeviser” (s. 34-35 + s. 37) i: Litteraturhistorien - på langs og på tværs
- Hr. Ebbes døtre
- Andersen, H.C. (1841): Svinedrengen
- Larsen, O. S. (2022): ”Eventyr” i kap. 3.6 ”Litterære genrer” I: Håndbog til dansk (Ibog)
- Larsen, O. (2021): Kap. 24: "Ondskabens psykologi", uddrag fra Ibog: Psykologiens veje
- Håfström, M. (2003): Ondskaben (film)
- Guillou, J. (2003): Ondskaben (s. 5-9 + s. 14-30)
- Nuusbaum, M.: "Vrede og tilgivelse" (2016) I: Andersen, T. og Christensen, A.: Den etiske H.C. Andersen - nye perspektiver på gamle historier, Dansklærerforeningens forlag, 2018
- Kjær-Hansen, B. og Bertelsen, T (2014): Kap. 10: ”Novelle” (s. 234-238) I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs
- Larsen, O. S. (2022): Afsnittet: ”Tema” i kap. 3.5: ”Tema og perspektivering” I: Håndbog til dansk (Ibog)
- Sonnergaard, J. (1997): ”William” i Radiator
- Eriksen, N. R. (2019): “Den analyserende artikel” (s.26-34) I: Eksamensgenrerne dansk stx samt udvalgte dele ifm. gode eksempler og hvad man bør undgå, når man skriver en analyserende artikel (s. 49-69) inkl. video: ”Hvordan skriver man en analyserende artikel?” https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=230
Skriveøvelser:
- Kompositionsanalyse i form af emojies (Hr. Ebbes døtre)
- Fremstilling af ondskab, herunder forskellige ondskabstyper, samt hævn i Ondskaben (film)
- Fiktive fremstillinger af ondskab og hævn (analyserende artikel)
Værk: Ondskaben (film + roman) – kendskab til og inddragelse af begrebet remediering.
|