Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jesper Valdemar Fischer, Katrine Brøndsted
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb dansk 2022
Titel 2 Tekstanalyse, genrebestemmelse
Titel 3 Argumentation
Titel 4 Eksil
Titel 5 Det moderne gennembrud og DHO
Titel 6 tematisk forløb - utopier
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Litteraturhistorisk oversigtsforløb - del 1
Titel 9 Værkforløb. Karen Blixen - Den udødelige historie
Titel 10 Værkforløb - Skål
Titel 11 Retorik, samtaler, taler
Titel 12 Tematisk forløb - døden
Titel 13 Repetition + opsamling + skriftligt arbejde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb dansk 2022

Forløbsbeskrivelse
Formålet med dette forløbet er overordnet set at introducere til danskfaget på en sådan måde, at elevernes interesse for faget vækkes. Intentionen har grundlæggende været at udforme et grundforløb, der ikke kun drejer sig om at tilegne sig bestemte tekniske kompetencer, men også om at vække en nysgerrighed for faget ved bl.a. at fokusere på tekstlæsning og give plads til kreative skriveopgaver.
Det tematiske omdrejningspunkt for forløbet er - inspireret af Fortællingens spejl - grundforløb i dansk (2017) - fortællinger om mennesket / det at fortælle mennesker. I forløbet møder eleverne forskellige fiktionstekster, der kan karakteriseres som menneske- eller selvfortællinger (bl.a. uddrag fra Morten Papes Planen). Det overordnede mål for forløbet er, at eleverne opbygger et danskfagligt begrebsapparat (se mere specifikt nedenfor) til brug ved tekstlæsning og lærer procesorienteret skrivning at kende.
Læringsmål
STK
annotering i digitale tekster
tekstbehandling, herunder formalia i skriftlige opgaver
Danskfagligt
Forståelse og brug af nedenstående danskfaglige begreber og analyseværktøjer
fortællere: alvidende, registrerende, personbundne, herunder 1. - og 3. personsfortæller
fremstillingsformer: scenisk og panoramisk + beretning, beskrivelse, dialog, refleksion og kommentar
synsvinkel; psykologisk synsvinkel (ydre, indre og skiftende) og tidsmæssig synsvinkel (medsyn, bagudsyn, fremadsyn)
Kendskab til epikken og genretræk.
Analyse og fortolkning af episke tekster
Procesorienteret skrivning
skriveprocessens tre faser: idé-, skrive- og redigeringsfasen
tænkeskrivning vs formidlingsskrivning

Materiale:
Greenpeace: Everything is NOT awsome (2014)
Leif Davidsen: Ti minutter i vor tid
Jan Sonnergaard: William
Morten Pape: Planen
Lotte Kirkby: Lus (2016)
Christina Hesselholdt: Kælken, Månestrålesofaen, Skridt  (uddrag fra Hovedstolen) (1998).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tekstanalyse, genrebestemmelse

Vi vil starte med at arbejde med en overordnet genreforståelse. Det er et kort introducerende forløb, hvor vi træner analyse.
Vi gennemgår lyrik, epik og drama. I lyrikken arbejder vi med en folkevise, i drama beskæftiger vi os med et radiodrama. Inden for epik arbejder vi med novellegenren.
Fokus er miljøbeskrivelse, personkarakteristik og modsætninger.
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering hvor en analyse af miljøbeskrivelse, personkarakteristik og modsætninger indgår.

Eleverne fremlægger mundtlig bograpport over den roman de læste i grundforløbet. Bograpport skal indeholde følgende punkter:

1) resume/referat
2) Personkarakteristik af hovedpersonen
3) Temaer (konflikter)
4) Anbefaling (eller det modsatte).

Materiale:
Ebbe Skammelssøn (folkevise)
Osborns æske (radiodrama)
Heidi Fjellstrup: (af) Stilhed
Charlotte Weitze: (af) Biller
Carsten Jensen: (af) Vi, de druknede
Jakob Ejersbo: (af) Nattevagt; Helsinki
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamling - analyse 07-12-2022
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Eksil

Værklæsning af Jakob Ejersbos “Eksil”. Derudover beskæftiger vi os med forfatterportræt af Ejersbo. Realisme-begrebet berøres også – med særlig fokus på ‘Dirty Realisme’. Fokus er på hovedpersonens udvikling og relationer. Derudover: Beskrivelserne af Tanzania og temaer.

Litteraturliste:
“Eksil” af Jakob Ejersbo
Forfatterportræt fra dokumentar
Paratekster
“Knaldromaner” afsnit “Slutshaming – Eksil”, podcast af Barbara Nyholm og Camilla Boraghi, DR lyd: 7. maj, 2021
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/knaldromaner/knaldromaner-22

Antal læste sider:
ca. 300
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det moderne gennembrud og DHO

Som optakt til DHO har vi arbejdet med det moderne gennembrud som periode. Vi har læst “Det røde gardin”, “Franz Pander” samt “Et dukkehjem”, hvor eleverne har trænet læsning af tekster via forskellige litterære analysemetoder. Vi har arbejdet med nykritik, ideologikritik samt kønskritik.

Litteraturliste:
“Det røde gardin” af Amalie Skram

“Franz Pander” af Herman Bang

“Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (værklæsning, drama)

“Nora” kortfilm
https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM&ab_channel=TheGuardian

“Det moderne gennembrud” fra “Litteraturens veje” s. 194-225

“Det moderne gennembrud” fra Lex.dk
https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud

“Impressionisme – en lille replik” af Herman Bang

“De moralsk defekte kvinder”, Genstart, DR: 21. marts, 2023
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-21

Antal læste sider:
ca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 tematisk forløb - utopier

Utopiforløbet er et genreforløb, Der er elementer som låner fra både historie og samfundsfag. Eleverne får en forståelse af selve genren og et fagligt-teoretisk fundament til at kunne arbejde med utopier.

Eleverne får et kendskab til hvad en litterær genre dækker over. Desuden er forløbet nærmest tværfagligt og politisk, da der diskuteres samfundsforhold - altså hvordan ændrer man den verden? Hvorfor skal man ændre verden og hvad skal den ændres til. Utopien besvarer fantasiens betydning. Fiktionen og fantasien er vigtig, hvis man skal ændre tingenes tilstand og det er tydeligst i utopien. Dermed bliver eleverne også opdraget til at være demokratiske borgere. Forløbet fungerer også, som et supplement til litteraturhistorien ved at inddrage Holberg og oplysningstiden

I forløbet indgår værklæsning.Svend Åge Madsen: Se dagens Lys.
Eleverne når også at beskæftige sig med dystopien og en smule med science-fiction for at vise, at alle de to genrer faktisk "låner" eller udspringer fra utopien. Fantasygenren introduceres også som en genre der er beslægtet med utopien, men der arbejdes ikke analytisk med genren. Særlig dystopien er interessant i denne sammenhæng. Der er både skriftlige øvelser og multimodale øvelser.

Materiale:
Svend Åge Madsen: Se dagens Lys
Ludvig Holberg - Niels Klims underjordiske rejse kap.5 + kap. 7
13 kunstnere har overtaget Information: Utopier om verden efter pandemien (Samling af sange, fortællinger og kunstværker)
Kaspar Colling Nielsen: (af) Mount København
Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen
Kaspar Colling Nielsen: Fuglemenneskene
Wkipedia-opslag: Nysprog
George Orwell (af): 1984.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Romantikken som periode med opdeling i Universalromantikken, Nationalromantikken, Biedermeier, Romantismen. Hosekræmmeren remedieres som tegneserie eller kortfilm.
Forløbet afsluttes med en podcast-produktion af de fire perioder.

Materiale der er benyttet:
Oehlenschläger - Simon Peder
Thomasine Gyllembourg - Den lille Karen
Grundtvig- Danmarks frugtbare herlighed
Steen Steensen Blicher - Hosekræmmeren
H.C. Andersen -  Skyggen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Litteraturhistorisk oversigtsforløb - del 1

Overordnet formål: Forløbet lægger vægt på litteraturhistorisk overblik og sammenhæng. Igennem nedslag opnår eleverne et overblik over dansk litteraturhistorie samt tilegnet sig et kendskab til den danske litteraturs samspil med kultur og samfund.

Følgende perioder indgår i forløbet

1. Det moderne gennembrud/realisme/sædlighedsfejden/impressionismen (1871-1890)

2. Det folkelige gennembrud

3. Ekspressionisme

4. Modernisme

5 Punk/80'er-modernisme

I forbindelse med arbejdet med de enkelte perioder, har vi indledende opridset en overordnet præsentation af perioden og derefter arbejdet med en litteraturhistorisk læsning af de enkelte udvalgte, repræsentative tekst.

Dette litteraturhistoriske forløb er tænkt som del 1. Del 2 vil afholdes i 3g.

Henrik Pontoppidan - Naadsensbrød
Johannes V. Jensen - Cristoffer Columbus
Tom Kristensen - Landet Atlantis

Billeder:
Erik Henningsen: En Folketaler
Erik Henningsen - En såret arbejder
Hans Anders Brendekilde - Udslidt
Eero Järnefelt - Raatajat rahanalaiset eli kaski Under åget
Christian Krogh - Albertine i politilægens venteværelse
P. S. Krøyer - I købmandens bod, når der ikke fiskes
Erik Henningsen - Barnemordet
Frants Henningsen Forladt dog ej af venner i nøden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Værkforløb. Karen Blixen - Den udødelige historie

I forløbet læses romanen Den udødelig historie af Karen Blixen. Der trænes litteræranalyse med fokus på personkarakteristik og relationer mellem hovedpersonerne.
Sidst i forløbet får hver gruppe tildelt en hovedpersonen som enten repræsenterer ild, jord, vand eller luft.
I forløbet indgår en skriftlig aflevering som dels er baseret på gruppearbejde og individuelt arbejde. I det individuelle arbejde indgår arbejdet med refleksioner. Således skal hver elev individuelt udfolde temaer og budskaber i romanen via et såkaldt "undre-spørgsmål".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tematisk forløb - døden

Vi har i forbindelse med analysen af ældre tekster, arbejdet med ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer