Titel
13
|
F12 Problemer under debat
Forløbsbeskrivelse
Et overvejende litterært forløb, som giver en indføring i det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode. Forløbet taget udgangspunkt i Georg Brandes' parole om, at litteraturen skal sætte problemer under debat. Med afsæt heri udforskes forskellige litterære tekster, der på forskellige måder sætter problemer under debat. Forløbet giver desuden et overblik over udvalgte litterære metoder i dansk (biografisk, ideologikritisk/socialhistorisk, receptionsæstetisk og nykritisk).
Kernestof
= det stof i fagets læreplan, som vi i forløbet har arbejdet med
Litterære perspektiver
Litteraturanalytisk tilgang til historisk bredt (romantikken --> 1960'erne) og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster
Læsning af tekster i litteratur- og bevidsthedshistorisk kontekst
Læsning af afgrænset periode før 2000 (det moderne gennembrud)
Tekster fra før 1800-tallet: romantik, romantisme og naturalisme
Tekster fra 1900-tallet: realisme og modernisme
Værklæsning i litterært perspektiv
Henrik Ibsen: Et dukkehjem
Blicher: Sildig Opvaagnen
Kanonforfattere:
H.C. Andersen
Steen Steensen Blicher
Herman Bang
Henrik Pontoppidan
Martin Andersen Nexø
Karen Blixen
Martin A. Hansen
Peter Seeberg
Folkevise (Elverskud)
Tekster på norsk (Skram og Ibsen)
Tekster på svensk (Strindberg)
Metodisk arbejde med litteraturanalyse og -fortolkning
anvendelse af litterære metoder (kendskab til receptionsæstetik, nykritik, ideologikritik og biografisk læsning)
dramaanalyse, novelleanalyse, argumentationsanalyse, samtaleanalyse
kreativ bearbejdning af Et dukkehjem
Sproglige perspektiver
Sproganalytisk tilgang til argumenterende tekster, herunder retorisk analyse ifm. debatterende artikel
Skriftlighedsforløb (akademisk skrivning) med fokus på skriftlige fremstillingsformer relevante i SRP
Mediemæssige perspektiver
Analytisk arbejde med visuelle udtryksformer (billedkunst, malerier fra DMG)
Faglige mål i fokus
= de faglige mål i fagets læreplan, som vi især har arbejdet med i forløbet
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt (fremlæggelse af Et dukkehjem)
beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber (korrekt og kreativ skrivning)
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Centrale begreber og pointer
= danskfaglig viden, du forventes at kunne forklare og gøre brug af
Litteraturhistoriske perioder
Romantikken, herunder centrale træk ved romantisme som stilretning
Forfattere: H.C. Andersen
Det moderne gennembrud
Typiske temaer/ problemer under debat: køn, kirke og klasse
Stilretninger: kritisk realisme, naturalisme og impressionisme
Det naturalistiske dagligstuedrama (Ibsen og Strindberg)
Forfattere/centrale persoenr: Georg Brandes, Amalie Skram, Henrik Ibsen, Henrik Pontoppidan, August Strindberg
Kendetegn ved 1900-tallets litteratur, herunder modernisme og realisme som stilretninger:
Det moderne samfund (industrialisering, urbanisering, individualisering, meningsløshed)
Modernitetserfaringens ambivalens: frihed og fremmedgørelse
Den moderne litteratur - bearbejdning af modernitetserfaring og dertil passende skrivestil
Realisme (gennemsigtigt sprog, virkelighedstro, detaljer og præcision, upåfaldende billedsprog)
Modernisme (indre liv, abstrakt virkelighed, sproglige eksperimenter, når verden er underlig, er litteraturen det også)
Efterkrigstidsmodernisme
Indadvendthed (væk fra fornuft): fokus på det sjælelige, følelsesmæssige og irrationelle
Natur, kristen kulturarv, eventyr, myter trækkes på i kampen mod meningsløshed og fremmedgørelse
Heretica-modernisme:
den nye “kætterske” forfattergeneration - opgør med tidligere tiders værdier og ideologier (fx socialisme)
Sensymbolisme: ambition om at skabe ny virkelighed i kunsten - ikke blot gengive den, som den er. Kunstneren trækker sig fra samfundet og vil åbne moderne menneskers øjne; symbolsk sprog er nødvendigt for at vise virkelighedens dybere og vigtigere lag.
(Kristen) eksistentialisme: valg og dybere principper (gud eller sjæl) som middel mod fremmedgørelse; meningsløshed og angst som grundvilkår
Det nye: (gen)brug af motiver og sprog fra myter, eventyr og bibelske tekster (ikke modernistiske i sprogbrug)
Martin A. Hansen: det symbolske, mytiske og fantastiske i det realistiske (form) og eksistentielle (indhold)
Karen Blixen: ikke-religiøs eksistentialisme; my(s)tiske og eventyrlige virkelighedsskildringer; mennesket tager skæbnen på sig
Peter Seeberg: absurdisme, filosofisk eksistentialisme, eksistentiel tomhed, materialisme, brug af humor
Analytiske tilgange
Argumentationsanalyse (debatterende artikel)
Dramaanalyse, herunder samtaleanalyse
Novelleanalyse:
personkarakteristik:
direkte personbeskrivelse, indirekte personbeskrivelse, relationer
ydre/indre/sociale kendetegn
flade personer, runde personer, dynamiske personer
relationer: kontrastpersoner og parallelpersoner
indre komposition:
den aristoteliske tredeling: begyndelse, midte og slutning
historien (hvad der er sket i den fiktive verden) versus fortællingen (hvordan det skete fortælles)
historiens kronologi og brud herpå (tilbageblik og forudgreb)
kompositionsmodeller, bl.a. rammefortælling
fortælleforhold / udsigelse
synlig/skjult fortæller, fortællertyper (jeg-fortæller, tredjepersonsfortæller herunder personbunden, alvidende, observerende + den upålidelige fortæller)
rumlig synsvinkel (ydre, indre, vekslende)
tidsmæssig synsvinkel (medsyn, bagudsyn, tilbageblik, forudgreb)
fremstillingsformer
Overordnede fremstillingsformer: panoramisk eller scenisk
Konkrete fremstillingsformer: beskrivelse, beretning, gengivelse af tanke og tale (direkte tale, indirekte tale, dækket direkte tale), fortællerkommentar, refleksion
Humor som litterært virkemiddel:
Humor som huller i verden (brud med forventninger og forestillinger om verden)
Humor som betinget (fælles viden og fælles overbevisninger)
Humor som særlig sprogbrug, hvorigennem der skabes huller i verden (sproglig flertydighed gennem fx underdrivelser, overdrivelser og ironi)
Økokritisk læsning:
undersøgelse af fremstilling af natur, forholdet mellem natur og menneske og hvordan disse fremstillinger kan forme vores klimabevidsthed
Metodiske tilgange
Dansk som humanistisk fag med hermenutisk tilgang til tekstlæsning; den hermenutiske spiral
Metodiske tilgange
Biografisk læsning
Nykritisk læsning
Ideologikritisk læsning
Receptionsæstetisk læsning
Genrekendskab
Drama som genre, herunder undertekst, regibemærkninger, det naturalistiske dagligstuedrama
Novellen som genre
Kendetegn ved novellegenren
Novellegenren i et historisk perspektiv (fra klassisk til moderne novelle; romantisk, realistisk, modernistisk)
Den klassiske novelle
Komposition (stok i en myretue; orden/begivenhed/kaos/reaktioner)
Den moderne novelle
Den blicherske novelle
Økokritisk litteratur: Tre økolitterære traditioner/ typer af økolitteratur (alle er optaget af stigende klimabevidsthed)
Økocentrisk naturlyrik
Miljø- og klimakriselitteratur
Økologisk kropslitteratur
Folkevisen som genre
Middelalderlitteratur (nedfældet i middelalderen), danseviser
Mundtligt overleverede; ukendt ophavsmand
Episke digte (handling) med omkvæd af lyrisk præg (stemning)
Minimalistisk stil (syrebadsteknik) og faste vendinger
Tre typer:
Historiske viser (historier om historiske personer) - IKKE LÆST
Ridderviser (om riddere, tragisk slutning, det selvoptagede individ vs. slægten) - IKKE LÆST
Trylleviser (overnaturlige væsner som repræsenterer “farlig” natur, animisme)
Materiale
= materiale, du forventes at have læst og have styr på (bortset fra det supplerende)
Teoritekster
Det moderne gennembrud. Uddrag fra Litthis. 2024 ibog
Videointroduktion til det moderne gennembrud
T.M. Bertelsen (1879): “Klassikeren ‘Et dukkehjem’ . Er historien stadig relevant den dag i dag?” I: Agenda - de studerende blad på AAU
Henrik Ibsen: Forfatterweb
Henrik Ibsen: Den store danske
“Henrik Ibsen” I: Litteraturhistorien på langs og på tværs ibog 2025
Scenefortegnelse til ”Et dukkehjem” (1879)”
tekster om Ibsen
Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 120-121+130-131
Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik I: Litteraturhistorien på langs og på tværs iBog 2025
Martin Andersen Nexø og socialrealisme i starten af 1900-tallet
1890-2000: Modernisme og realisme (uddrag fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Martin A. Hansen og Agerhønen
Litterær analyse af noveller (hbdansk)
novellegenren i Håndbog til dansk
noveller gennem tid i Litteraturhistorien…
“Sørensen, A. (2021): “Brudflader mellem modernitet og tradition: Kvinders kamp for frigørelse og forandring i 1920’erne” I: Politiken, 4. oktober 2021.
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/argumenter-benadning-af-peter-seeberg
Folkeviser og økokritisk læsning
Analysetekster
H.C. Andersen (1845): Den lille pige med svovlstikkerne
Amalie Skram (1885): Karens jul
”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (1871) af Georg Brandes
Ibsen, (1879): Et dukkehjem (pdf)
Henrik Pontoppidans novelle Naadsensbrød (1887)
Strindberg, August (1890) : Den starkare
Strindberg, August (1890): Den stærkeste
Herman Bang: “Impressionisme: En lille replik” og “Irene Holm”
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en idyl) (1900)
Blicher 1828: Sildig Opvaagnen
Martin A. Hansen (1947): Agerhønen
Karen Blixen (1958): “Ringen” I: Skæbneanekdoter
Seeberg, P. (1976): Argumenter for benådning (uddrag) (5 ns)
Ukendt (u.å.): Elverskud
Lærernoter/slides
F12 Problemer under debat - Det moderne gennembrud i nordisk litteratur (1870-1890)
Intro til Ibsen - og om at læse norsk
Tekster produceret af holdet
Fremlæggelser af bearbejdning af Et dukkehjem
Arbejdsopgaver
Pontoppidan og Naadsensbrød. Arbejdsopgave
Sildig Opvaagnen: “Arbejdsspørgsmål”. (om analytiske fokuspunkter ved novelleanalyse)
Økokritisk læsning af Elverskud (arbejdsspørgsmål)
Skriftlige opgaver
F12 Debatterende artikel: Litteraturlæsningens berettigelse i 2025
F12 Analyserende artikel
Hjælpemidler
www.sproget.dk
www.ordnet.dk
www.hbdansk.dk
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
www.minlæring.dk
https://litthist.systime.dk/?L=0 ?
Dansksitet: https://sites.google.com/d/1iGcWc94nkngNFr0FeaBPdrebtsJ5UhVB/p/1pTOL4vSw7ZTawyYsUEFES59cFStmXpD1/edit
https://sites.google.com/d/1Dl-5qzqUpeqmzbbopxFiIGE_A-_Sm5yV/p/1p0vRI7ZkEEFmtIclXUfBCykkqAShWRSf/edit
|