Holdet 2022 EN/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Josephine Beatrice Alstrup, Sissel Ordell Frederiksen
Hold 2022 EN/j (1j EN, 2j EN, 3j EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 Nature and man
Titel 3 Growing up
Titel 4 Værklæsning: Normal People
Titel 5 Black Voices
Titel 6 British empire
Titel 7 Fantasy
Titel 8 Skriftlig engelsk
Titel 9 The Handmaid´s Tale
Titel 10 US Election and Politics
Titel 11 Shakespeare og Macbeth
Titel 12 Exotic India
Titel 13 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nature and man

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Værklæsning: Normal People

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Black Voices

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 British empire

Forløbet har omhandlet udbredelse af det Britiske imperium og hvordan Briterne retfærdiggjorde koloniseringen gennem idéen om The White Man's burden. Forløbet har taget udgangspunkt i tekster, digte og billeder frem til WWII, hvor det Britiske imperium skrumpede betydeligt. Eleverne har ydermere beskæftiget sig med den historiske udvikling af imperiet og årsagerne til dets fald.

Tekster:
R. Kipling, White Man's Burden
J. Thomson, Rule Britannia
H. T. Johnson, The Black Man's Burden
G. Orwell, Burmese Days
R. Kipling, Lispeth


British produced pictures and pamphlets from WWI and WWII about a united front.

Key words:
White man's burden Mentality
Natives/Indigenous
Colonisation/Decolonisation
Superior/inferior
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fantasy

Forløbet har til formål at undersøge genren Fantasy. Vi har med afsæt i forskelligt materiale, film, noveller, romanuddrag     analyseret de særlige genretræk, der kendetegner Fantasy. Vi har i dette forløb primært at fokus på analyse af fiktion.
Som en opsamlende opgave, har eleverne lavet dokumentarfilm inspireret a BBC formatet om Fantasygenrens betydning og indhold.

Vi har læst:
Artikel: Worlds of Fantasy, "What is Fantasy?", uddrag.
Uddrag fra Rowling: Harry Potter and the Philosopher´s Stone, chapter 1 and 2
Uddrag fra C. S. Lewis: The Lion, The Witch and The Wardrobe, chapter 1 and 2
Novelle: Andre Norton: The Familiar
Uddrag fra Carroll: Alice in Wonderland, chapter 1 and 2
Artikel: Vogue: "20 Reasons Why Harry Potter is the best there'll ever be
Filmen: Tim Burton: Alice in Wonderland, 2011

Antal sider: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlig engelsk

Alle udleverede fysiske bøger
Dokumenter gemt lokalt på din computer

PÅ NETTET:

GRAMMATIK
- MInLæring: https://minlaering.dk/login

ORDBØGER
Online/elektroniske ordbøger
- Ordbogen.com https://www.ordbogen.com/da/ (dansk/engelsk, engelsk/dansk)
- The Britannica Dictionary https://www.britannica.com/dictionary (engelsk-engelsk, amerikansk default)
- Longman https://www.ldoceonline.com/  (engelsk-engelsk, britisk default)
- Thesaurus https://www.thesaurus.com/ (synonymer og antonymer)
- Oxford Collocation Dictionary: https://www.freecollocation.com/ (kollocationer)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The Handmaid´s Tale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer