Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/l - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Katrine Brøndsted, Niels Munch Christensen
Hold
2022 EN/l (
1l EN
,
2l EN
,
3l EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Latinos in the USA (FF1)
Titel 2
Hip Hop
Titel 3
America's Far Right
Titel 4
Going Mental
Titel 5
Gender Roles
Titel 6
Canada - landeportræt*
Titel 7
“Love Doll: A Fable” – Gender Criticism*
Titel 8
Truly Sorry*
Titel 9
American politics*
Titel 10
Y – the Last Man – Utopia or Dystopia... *
Titel 11
Revenge or not revenge – That Is the Question*
Titel 12
Study Groups
Titel 13
Materialer til årsprøven juni 2024
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Latinos in the USA (FF1)
Undervisningsbeskrivelse:
Dette forløb har haft latinoer i USA som fokus med udgangspunkt i synet på latinoer, og hvordan de bliver set på i USA. Ved at kigge på "Immigrants", "Speak up, Chicano, Speak up” og bogen “Being American”, er der blevet arbejdet med digtanalyse. Emnet har været med til at give en forståelse for, hvilke udfordringer latinoerne står overfor. Det har også vist, hvordan digte og tekster kan bruges til at sætte fokus på sociale og kulturelle problemer.
Litteraturliste:
“Being American”: 3 første sider i kapitlet “Spanish America”, side 129-135, side 136-142
“Immigrants” af Pat Mora
“Speak up, Chicano, Speak up” af Tino Villanueva
Antal læste sider: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Brug 10 minutter på nettet: Find who, what, where, why, when, how om Latinos/Hispanics
In what ways are the immigrant parents in the poem trying to.docx Immigrants_by_Pat_Mora.pdf
I din bog "Being American" skal du læse de tre første sider i kapitlet Spanish America. Stil fem spørgsmål til teksten, og tag spørgsmålene med til modulet.
Læs side 129-135. Mens du læser skal du skrive nøgleord til afsnittene.
Preparing For The Oath: U.S. History And Civics For Citizenship
Sørg for at have en essayintroduktion på Latinos og digtet "Immigrants" klar.
Speak Up, Chicano.pdf
Læs side 136-142, og skriv dine spørgsmål til siderne ned, og tag dem med.
Vi fortsætter med "Speak up, Chicano.." og skal også meget gerne nå at komme ind på essaystrukturen, så vi er klar til næste uges FF1.
Digtanalyse
1l-FF1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hip Hop
Undervisningsbeskrivelse::
Forløb om HipHoppens historie og samfundsmæssige kritik af, især, sortes forhold i USA.
Fokus på digtanalyse, hiphop-karakteristika og non-fiktionsanalyse.
Litteraturliste:
"The Message"Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (Official Video)
RUN DMC - "Proud to Be Black" (Official Audio)
"Pre-reading 1" på side 195, om 2Pac og Notorious BIG
"Stan" på side 201-204 og videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=gOMhN-hfMtY
8 Mile questions.docx
Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
The Message.docx
Lyt og se sangen "The Message"Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (Official Video)
RUN DMC - Proud to Be Black (Official Audio)
Genlæs sangteksten "Proud to be Black" på side 184-185, og overvej et tema i sangen.
1l - analysis of Proud to be Black.docx
Lav "pre-reading 1" på side 195, om 2Pac og Notorious BIG
Læs side 196-198, og notér når I synes I ser noget analytisk interessant i sangene.
Eminem Stan Questions.pdf
Læs "Stan" på side 201-204 og se videoen: https://www.youtube.com/watch?v=gOMhN-hfMtY
Eve Love is Blind True or False.pdf
Sørg for at alle spørgsmål til "Stan" er besvaret. (spg ligger på modulet i fredags)
Presentation of Rap artist and song.docx
Afsnit
1l metalæring.docx I forlængelse af jeres præsentationer i onsdags, bedes I overveje vedhæftede spørgsmål.
8 Mile questions.docx
Vi ser resten af filmen, og arbejder med de tilhørende spg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
America's Far Right
Indhold
Kernestof:
Aflevér "Open Wide"-bogen
Presidential election results from 2020.docx
Læs i Angles, side 277-279. Skriv stikord til diskussionsspørgsmålene på side 279.
Vi fortsætter arbejdet med de to store amerikanske partier.
Vi fortsætter med jeres arbejde om de to store amerikanske partier.
Husk bogen! Vi skal arbejde med side 280-281
læs side 293-299. While you read you must make a list of the characters who complain about their situation. What are their demands?
Essay Ship of Fools.docx
American Core Beliefs and Values 1l.docx
gun politics.pdf
Vi starter med de sidste tre grupper, fra arbejdet med amerikanske værdier.
opinion piece.docx
Læs side 302-304, og besvar comprehensionspørgsmålene.
Parvis skriver I jeres opinion piece
Brug 10 minutter på at google filmen "Jesus Camp", og læs om den, og vælg tre informationer du synes er interessante. Skriv dem ned og tag med til modulet.
Evangelicalism.docx
Læs vedhæftede artikel. Skriv fem spørgsmål til artiklen, både spg som er redegørende og diskuterende
Find an argument for (pro-choice), and an argument against (pro-life) abortion.
logisk tal.pdf
debate abortion.docx
Øvelse i kongruens genitiv ordstilling adjadv.docx
Sørg for at lave to spørgsmål til hver side af debatten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Going Mental
Undervisningsbeskrivelse:
Værklæsning af "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Yderligere læst materiale er sat i perspektiv til værket, med fokus på psykisk sygdom/udfordringer. Hvilke syn har samfundet på mennesker med psykiske udfordringer? Er medicinering løsningen, eller er "normalen" blevet for smal?
Fokus på romananalyse, digtanalyse og non-fiktionsanalyse.
Litteraturliste:
Bog: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time".
Artikel “What do we mean by normal”:
What Do We Mean by normal.docx
Artikel “Mental health is strongest taboo”: file:///C:/Users/Caroline_bal/Downloads/Mental%20health%20is%20strongest%20taboo%20(1).pdf
Tekst “Mad men”:
file:///C:/Users/Caroline_bal/Downloads/mad%20men%20(1).pdf
Tekst readin’ ritin’ ritalin’:
readin ritin ritalin.pdf
Artikel “California needs new rules as it forces more mentally ill people into treatment”:
Los Angeles Times.docx
Tekst “One Flew Over the Cuckoo's Nest”:
Læs vedhæftede fil, så du er klar til filmen:
Artikel: 6 Things Every Film Review Should Include - Letter Review
Film:
One Flew Over the Cuckoo’s Nest
Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
vocabexercise-people.pdf
characterizations.docx
Kære 2l, glæder mig til at se jer igen! Husk at få læst ca halvdelen af "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time".
Read and consider the following questions:
Look up Asperger's Syndrome/Autism Spectrum. What are the characteristics. Og sørg for at få læst videre i romanen.
ingen artikel på engelsk.pdf
In pairs style of writing.docx
Sørg for at få læst i romanen.Hvis I ikke blev færdige med grammatikken i mandags, så gør det færdigt.
med uden bestemt artikel.pdf
The Curious Incident of the Dog in the Nighttime pages 1-44 (1) (1).docx
2lCurious Incident body language.docx
Sørg for at få læst videre i romanen. Mindst 20 sider!
Færdiggør jeres 150 ord om "love between parents and their children"
What Do We Mean by normal.docx
Læs/genlæs "What do we mean by Normal?" Vi gennemgår arbejdsspørgsmålene, og diskuterer dem.
Læs, under dokumenter, i Fejlstøvsugeren side 29-37. Bare læs og forstå de orange kasser, ikke lave sætninger.
The Curious Incident of the Dog in the Night-time PDF Download Free Download
Hav læst "Curious Incident..." færdig
Forsøg at udlede regler om simpel nutid.doc
Forsøg at udlede regler om udvidet nutid.doc
Essay on.docx
Kig på filerne fra i mandags om simpel tid/udvidet tid. Find ud af, ud fra sætningernes indhold HVORFOR der er valgt simpel tid eller Udvidet tid
Læs denne lille artikel fra The Guardian, og overvej om du er enig med artiklen.
mental songs.docx
I præsenterer jeres sanganalyser
sopranos.pdf
Læs vedhæftede tekst i 20 minutter. Sæt et stopur i gang, og læs uden forstyrrelser. Bliver du ikke færdig er det OK, bare læs 20 minutter non-stop
Los Angeles Times.docx
6 Things Every Film Review Should Include - Letter Review
PsychMovie One Flew Over the Cuckoo.doc
Læs vedhæftede fil, så du er klar til filmen:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Curious...PEE paragraphs
17-08-2023
Summary of Curious Incident of
11-09-2023
Quiz on "The Curious Incident..."
29-09-2023
Essay on "The Curious Incident of ..."
05-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Gender Roles
Undervisningsbeskrivelse::
Kronologisk gennemgang af kønsroller fra Victoriatiden op til i dag. Set gennem tekstnedslag, med fokus på samfundets forventninger, normer, traditioner.
Klassisk tekstanalyse af fiktionstekster.
Yderligere har eleverne lavet præsentationer af selvvalgte sange, som på en eller anden måde har med kønsroller at gøre.
Litteraturliste:
Working questions to A Respectable Woman.docx
Læs vedhæftede novelle fra 1939. Focus on their relationship.
Doo Wop.docx
"White man's burden"
2l Imperialism in India PP.pptx
Orwell, Shooting an Elephant med gloser.doc
How to Do a Boolean Search on Google
Find/overvej materialer til jeres SRO
About a Boy- Chp 2 + 6.pdf
Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
9 Facts That Prove Traditional Definitions Of Gender Roles Are Bullsh.doc
Gender roles on Youtube.docx
Vi fortsætter med forberedelse af jeres præsentation af diverse kønsidentiteter.
Working questions to A Respectable Woman.docx
Læs vedhæftede tekst. Mens du læser skal du skrive tre nøgleord til henholdsvis Mrs Baroda, mr. Baroda og Mr. Gouvernail.
Besvar spørgsmålene fra sidste uge: Working questions to A Respectable Woman.docx
Læs vedhæftede novelle fra 1939. Focus on their relationship.
The Girls in their Summer Dresses, questions.docx
Læs vedhæftede artikel, og formulér, på engelsk, fem spørgsmål til artiklen
Læs vedhæftede tekst:
Working questions-Happening in Barbados.docx
2l write on gender roles.docx
Læs vedhæftede tekst
og besvar spørgsmålene
Medbring din yndlingshøjtlæsningsbog/billedbog/børnebog fra da du var ca 4-7 år
2l Presentation of a song relating to Gender Roles.doc
Doo Wop.docx Læs vedhæftede sangtekst. Hvad siger den om forholdet mellem afro-amerikanske mænd og kvinder i USA i 1990'erne?
Literary Minimalism.docx
Working Questions to Popular Mechanics.doc
læs vedhæftede tekst. Den er meget kort, så læs den to gange. Hvad lægger du mærke til?
adj og adv.pdf
Popular Mechanics + Spørgsmål
white man's burden.pdf
2l Imperialism in India PP.pptx
intro questions to India.pdf
Orwell, Shooting an Elephant med gloser.doc
white mans burden-questions.docx
Vi arbejder med "The White Man's Burden". Hvad er det for en byrde Kipling mener er den hvide mands?
questions to Shooting an Elephant.docx
Læs vedhæftede tekst og overvej symbolikken
How to Do a Boolean Search on Google
Find/overvej materialer til jeres SRO
Litteratursøgning - Hvordan udføres en litteratursøgning?
About a Boy- Chp 2 + 6.pdf
Læs kapitel 6 i "About a Boy" (ligger på onsdagens modul). Overvej hvordan mænd og kvinder bliver fremstillet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Canada - landeportræt*
*Opgives til eksamen*
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med canadisk identitet via. bl.a. imagined communities. Derudover har vi fokuset på Canadas historie og forholdene for First Nations' people og the 60’s scoop. Eleverne har lavet fremlæggelser om de forskellige First Nations' people og deres historie.
Kernestof:
● Et 3. engelsktalende land
Litteraturliste:
Cross country canada, Lindhardt og Ringhoff
"A Respectable Woman"af Kate Chopin (1894)
Canadiske provinser. Se vedhæftede fil: CANADA Work Sheet.doc
Survey on Canadian Identity
In Flanders Fields.docx,
"Imagined Communities" side 41-42 cross country Canada
I am Canadian, The Rant.
"America is Sexy"
multiculturalism 63-65
"Limits of Diversity" s. 72-76, cross county Canada
First Nations people, Métis and Inuit in Canada
"O, Canada" og digtet "Canada" side 98-99, Cross County Canada
https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/ground-penetrating-radar-unmarked-graves-residential-school-1.7171154
‘Horrible History’: Mass Grave of Indigenous Children Reported in Canada - The new york times
Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
CANADA Work Sheet.doc
I præsenterer jeres del af den canadiske historie, ud fra jeres tegninger. Sørg for at få læst jeres del en gang til!
Sørg for at have genlæst novellen "A Respectable Woman", som I skal skrive essay om. Vi gennemgår essaystruktur, og I får mulighed for at begynde skrivningen.
Vi fortsætter med pararbejdet om de canadiske provinser. Se vedhæftede fil:
Survey on Canadian Identity
Læs vedhæftede tekst, og besvar spg:
Læs vedhæftede fil, og se de tilhørende videoer.
In Flanders Fields.docx
Læs digtet side 27, og besvar spg side 28 (undtagen sidste spg)
2. Genres of Fiction and Non-fiction
Husk jeres noter til Heritage Minutes
2l-imagined comm.docx Læs "Imagined Communities" side 41-42 og besvar første spørgsmål i vedhæftede dok.
I am Canadian, The Rant. Besvar spg side 45
Læs "America is Sexy" s. 50-53, og besvar de tre første While-reading spg. (s. 49)
Lav analyse af en af de to websites. Følg manualen s. 55
Læs side 63-65 og besvar while-reading spg.
Husk at medbringe bogen!
Examensopgave B-niv
Læs "Limits of Diversity" s. 72-76. What is the writer's attitude to Canadian multiculturalism?
Analysér side 76. Se "pair work" nederst på siden
Lav assignment 2 i eksamenssættet (se i tirsdags)
First Nations people, Métis and Inuit in Canada
Hvis du ikke fik læst side 89-92, så gør det.
Vi arbejder med "O, Canada" og digtet "Canada" side 98-99
First Nations People of Canada-2l.docx
ANALYSIS | What comes next in the search for missing residential school children? | CBC News
Hjemmefra hav læst: Horrible History kamloops.docx medbring fem spørgsmål til teksten
Examensopgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
“Love Doll: A Fable” – Gender Criticism*
*Opgives til eksamen*
Undervisningsbeskrivelse:
Dette “forløb” har haft kønskritik som fokus, og med udgangspunkt i arbejdet med “Love Doll: A Fable” har vi kigget på ‘the trad wife’ movement samt incels, hvorefter eleverne har analyseret og skrevet om novellen i et kønskritisk perspektiv.
Kernestof:
● Nonfiction
● Shakespeare
Litteraturliste:
“‘Submitting to my husband like it’s 1959 #39;: Why I became a TradWife” ¦ BBC Stories, 2020
https://www.youtube.com/watch?v=ZwT-zYo4-OM&ab_channel=BBCStories
“This Is What The Life Of An Incel Looks Like” (HBO), 2018
https://www.youtube.com/watch?v=oliq8m8Qph0&t=315s&ab_channel=VICENews
“Love Doll: A Fable” af Joe R. Lansdale
“Sonnet 130” af William Shakespeare
“Gender Criticism” fra Narrating India af Brøndsted og Larsen
Antal læste sider ca. 35
Indhold
Kernestof:
Love Doll- A Fable m. linjetal (1) (1).docx
‘Submitting to my husband like it's 1959': Why I became a TradWife ¦ BBC Stories
This Is What The Life Of An Incel Looks Like (HBO)
Se enten "Barbie" (HBO/Max) eller "Fight Club" (Netflix og Disney+) inden modulet.
Alle skal have lavet style of writing-opgaven, som vi lavede i forrige modul. Hvis ikke du var der, så hent en opgave i mit dueslag (inde på lærerværelset) under KA.
Alle skal have hentet "Fejlstøvsugeren" på biblioteket. Preben har en til hver af jer, der ikke var til forrige modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Truly Sorry*
*Opgives til eksamen*
Undervisningsbeskrivelse:
I dette korte forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en undskyldning eller en apologi. Vi arbejder kendissers ytringer (både undskyldninger og apologier) samt laver en kreativ opgave, hvor eleverne skal forestille sig, at de er en amerikaner, der har skidt i nælderne og skal genoprette deres image. Her arbejder eleverne med selv at skulle definere den retoriske situation for deres ytring.
Kernestof:
● Nonfiction
Litteraturliste:
“Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109
“Rhetological fallacies” fra Information Is Beautiful
https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/
Will Smiths ytring i video i forbindelse med vold mod Chris Rock ved Oscar-uddelingen 2022 (uddrag 29 juli 2022)
Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
Læste sider i alt: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring en YouTube-undskyldning fra en YouTuber, du selv vælger.
Læs introduktionen til kapitlet "Truly Sorry" (s. 104-108), så I er klar til at arbejde med undskyldningsretorik. I kan tjekke, at I har fattet, hvad I har læst, ved at kigge på s. 125.
Læs om den retoriske situation på s. 256 i "Narrating Truth". I skal forstå, hvad de tre elementer exigence, mediators of change og constraints betyder.
Undersøg, hvad Will Smith gjorde ved Oacar-uddelingen 2022.
Watch the uncensored moment Will Smith smacks Chris Rock on stage at the Oscars, drops F-bomb
"Harmontown"
Narrating Truth – Truly Sorry
I skal have arbejdet med Dan Harmons undskyldning fra podcasten "Harmontown".
Find en amerikansk person, du vil være, når du i denne time skal skrive enten en undskyldning eller en apologi. Dette skal fungere som overgang mellem "Truly Sorry"-forløbet og vores næste forløb om USA.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
American politics*
*Opgives til eksamen*
Undervisningsbeskrivelse:
I dette korte forløb om USA har vi arbejdet med konspirationsteorien "Stop the Steal". I samarbejde med historie har vi også læst "Enemies from Within".
Derudover har vi læst Winthrops tale ombord Arabella, som udgangspunkt i at forstå american exceptionalism. Derudover har vi haft fokus på style of writing i Trump - Harris-debatten. Så ja lidt en mixed bag af USA-relaterede tekster.
● Nonfiction
● USA
Litteraturliste:
"How to Analyse Nonfiction in General – Rhetorical Criticism" (fra "Narrating Truth" s. 256-257)
"The Conspiracy Theory Detector" af Michael Shermer (fra "Narrating Truth" s. 64)
Uddrag af Trump - Harris-debatten
"Harris Doesn't Fall For Baier's Bait On Fox News | Trump Flops At Univision Town Hall" – The Late Show with Stephen Colbert: 18. okt. 2024
https://www.youtube.com/watch?v=MNV498SCouA&ab_channel=TheLateShowwithStephenColbert
"Capitol riots: A visual guide to the storming of Congress" BBC News: 7 January 2021
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55575260
"A timeline of the Jan. 6 Capitol attack — including when and how Trump responded" NPR, Updated January 5, 20244:25 PM ET
https://www.npr.org/2022/01/05/1069977469/a-timeline-of-how-the-jan-6-attack-unfolded-including-who-said-what-and-when
"The Media Bias Chart"
https://app.adfontesmedia.com/chart/interactive
"There’s an ongoing battle of words to describe Jan 6, 2021. Here’s why it matters" PBS, Jan 9, 2021 5:20 PM EDT
https://www.pbs.org/newshour/show/theres-an-ongoing-battle-of-words-to-describe-jan-6-2021-heres-why-it-matters
"Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer Gave 'Alternative Facts'" Meet The Press | NBC News, 22. jan. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=VSrEEDQgFc8&ab_channel=NBCNews
https://informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/
"Enemies from Within" af Joseph McCarthy (1950)
Uddrag af Winthrop's sermon "A Model of Christian Charity"
Antal læste sider: ca. 100
Indhold
Kernestof:
Find en amerikansk person, du vil være, når du i denne time skal skrive enten en undskyldning eller en apologi. Dette skal fungere som overgang mellem "Truly Sorry"-forløbet og vores næste forløb om USA.
Læs op på retorisk analyse (et sted bagerst i "Narrating Truth" – s. 256-157)
Research: What is Project 2025? Who is behind it? What is the main aim, and how do they want to get there?
Harris Doesn't Fall For Baier's Bait On Fox News | Trump Flops At Univision Town Hall
Find eksempler på følgende i transcript fra debatten og overstreg på de udleverede sider:
I skal have læst om konspirationsteorier i "Narrating Truth". Find selv sidetal i indholdsfortegnelsen. You can do it! 💪
De, der ikke har skrevet analyse af debatten (se opgaver her i lectio) skal være søde at få gjort det til inden timen. Eller i det mindste skrive til mig og fortælle, hvornår I har tænkt jer at aflevere.
Important words and concepts for January 6th.docx
Find 5 kilder (4 troværdige og 1 utroværdig), der omtaler "The January 6th riot", "The Storm on the Capitol" eller "January 6 Insurrection". Disse er bare nogle af de søgeord, I kan bruge.
Capitol riots: A visual guide to the storming of Congress
A timeline of the Jan. 6 Capitol attack — including when and how Trump responded
Interactive Media Bias Chart | Ad Fontes Media
There’s an ongoing battle of words to describe Jan 6, 2021. Here’s why it matters
Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer Gave 'Alternative Facts' | Meet The Press | NBC News
Medbring "Narrating Truth"
A Model of Christian Charity - vocab.docx
Excerpt of Winthrop_s sermon - for analysis.docx
Lyt til følgende Chicks-sange (med fokus på teksterne og hvad der gør sangene til countrysange): “Travelin Soldier”, “Wide Open Spaces”, “Cowboy Take Me Away”
Shut Up & Sing - Study Questions.docx
Besvar arb.spg. til dokumentaren. De ligger på gårsdagens modul.
I skal derudover kunne svare på:
Achy Breaky Heart - Wired.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Y – the Last Man – Utopia or Dystopia... *
*Opgives til eksamen*
Undervisningbeskrivelse:
I dette forløb arbejder vi med at læse tegneserien "Y – the Last Man" med særligt fokus på fortællemæssige strukturer. Vi arbejder med 5 act structure, Hero’s journey, the clock and the gun, gender criticism samt har fokus på, hvordan man analyserer en tegneserie bl.a. gennem personkarakteristikker. Derudover drager vi paralleller til Shakespeares "Hamlet" og the Great Chain of Being. Yderligere taler vi om det amerikanske politiske system, da politik og magt er et af bogens temaer. Vi arbejder også med temaer som køn, eksistentialisme og dødelighed. Vi har talt meget kort om dystopi som genre.
Kernestof:
● Værklæsning
● Shakespeare
Litteraturliste:
"Y – the Last Man" af Brian K. Vaughan
“Illustrations of Comic Book Layout” af Rasmus Brøndsted fra “Narrating Truth”, 2021
“Tension: The Clock versus the Gun” af Chuck Palahniuk from Consider This
“How Panel Sizes Convey Time in Comics” af Strip Panel Naked, 15. sept. 2018
https://www.youtube.com/watch?v=z5gRt7X6zvc&t=217s&ab_channel=StripPanelNaked
“How to Look at Structure” fra “Narrating Truth”, 2021
“Existentialism – Crash Course Philosophy #16
https://www.youtube.com/watch?v=YaDvRdLMkHs&ab_channel=CrashCourse
Antal læste sider: ca. 190
Indhold
Kernestof:
I har læst til side 63 i bind 1 af "Y – the Last Man".
Chapter 1 - vocab and intertextual references - ANSWER KEY.docx
Paul Simon - You Can Call Me Al (Official Video)
Læs s. 63-85 i "Y – the Last Man", husk at find eksempler på popkulturelle referencer.
I husker selvfølgelig også jeres engelskmapper, så I har alle de vigtige dokumenter.
I skal have læse hele bog 1 af "Y – the Last Man" færdig (til s. 131)
Medbring "Fejlstøvsugeren"
Existentialism: Crash Course Philosophy #16
Medbring "Fejlstøvsugeren" og noget at skrive med, hvis I vil klare jer godt til prøven.
Træn de grammatiske emner, der er til prøven, så I kan klare jer godt. 🔥
Husk "Fejlstøvsugeren" og læs op på emnerne:
The Context of Hamlet: Queen Elizabeth I
The Context of Hamlet: The Great Chain of Being
Gense "Hamlet", uddrag fra akt 5 (klippet ligger i vores drive-mappe "Y – the Last Man"). Fokus er:
Medbring "Y - the Last Man"
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Revenge or not revenge – That Is the Question*
*Opgives til eksamen*
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder vi med hævn, stoicisme og uddrag fra “Hamlet”. Der er særligt fokus på, hvorfor nogle vælger hævn og andre tilgivelse. Vi har arbejdet med begreber som revenge og poetic justice Yderligere har vi i forbindelse med læsning af udvalgte scener fra “Hamlet” brugt begreber som The Great Chain of Being, existentialism samt iambic pentameter, blank verse og rhyming couplet samt en masse andre stilistiske virkemidler. Vi har løbende arbejdet med style of writing. Derudover er der fokus på retorisk analyse, vocab-træning, filmanalyse og analyse af lyrik.
Kernestof:
● Shakespeare
● Filmanalyse
● England
Litteraturliste
"John Wick" instr. Chad Stahelski, 2014
“Revenge: Will You Feel Better? af Karyn Hall, 2013
“In Praise of Healthy Revenge” af Jeanne Safer, 2017
“Why Revenge Will Make Us Feel a lot of Feelings” af Gerry Everding, 2016
“Goodbye Earl” af the Chicks fra albummet Fly: 1999
“Why should you read Hamlet"?” af Iseult Gillespie, TEDEd, 2019
udvalgte scener fra Hamlet:
Act 1, scene 5
Act 3, Scene 3
Act 5, scene 1
“The Good Place”, sæson 2 afsnit 4 “Existential Crisis”
Existentialism: Crash Course Philosophy #16, 2016
https://www.youtube.com/watch?v=YaDvRdLMkHs&t=30s&ab_channel=CrashCourse
"Three Billboards outside Ebbing, Missouri" inst. Martin McDonagh, Blueprint Pictures, et al: 2017
Antal læste sider ca. 350
Indhold
Kernestof:
The Context of Hamlet: Queen Elizabeth I
The Context of Hamlet: The Great Chain of Being
Gense "Hamlet", uddrag fra akt 5 (klippet ligger i vores drive-mappe "Y – the Last Man"). Fokus er:
Medbring "Y - the Last Man"
Afsnit
John Wick - S.Q..docx
I skal have læst og forstået "Hamlet", act 1, scene 5. Skriv noter på selve teksten.
Act 1, Scene 5
Hamlet act 1, scene 5.docx
Revenge - Will You Feel Better.pdf
Why Revenge Makes Us Feel a lot of Feelings.pdf
Medbring alle jeres skriveredskaber, overstregningstusser, kuglepenne, farver m.m. Vi skal dykke dybt i terminsprøveteksterne.
I skal have rettet sproget i jeres terminsprøver. Se opgavebeskrivelse. Husk også ordoptælling og ingen sammentrækninger.
Hamlet, act 3, sc. 3 m. linjetal.docx
Hamlet by William Shakespeare - Act 3, Scene 3 - Audiobook
Gastronomiaitaliana Køge - Take away mad - Køge - Bestil online
Hamlet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Study Groups
Undervisningsbeskrivelse:
Dette korte forløb giver alle mulighed for at shine og træne inden eksamen. Vi læser tekster med forskelligt fokus, så vi både får opsummeret nogle af årets forløb, men også træning af både fiction og nonfiction.
Litteraturliste:
“The Story of An Hour” after Kate Chopin (1894) – fokus på køn og skrivestil
“Sweat” af Zora Neale Hurston (1926) – opsummering af forløbet om revenge + lidt fonetik og style of writing
“They Went Off the Grid. They Came Back to the Coronavirus” af Charlie Warzel, The New York Times, 17 March, 2020. – fokus på analyse af narrative nonfiction
“The Lottery” af Shirley Jackson (1948) – fokus på nykritisk læsning
“Here There Be Tygers” af Stephen King (1968) – fokus på the fantastic tail
Antal læste sider: ca. 70
Indhold
Kernestof:
Husk jeres noter fra da vi så "Three Billboards ...."
Medbring "Fejlstøvsugeren"
Læs introduktionen "True Grit" i "Narrating Truth", så I har styr på, hvad et memoire er, og hvilke karakteristika det har.
Study group har læst og analyseret novellen. Resten af klassen har læst den.
The Story of An Hour.docx
Medbring "The Story of an Hour", så laver vi grammatik og style of writing på den.
HUSK "Fejlstøvsugeren"
Alle har læst novellen, study group har analyseret.
SWEAT, a Short Story by Zora Neale Hurston
2.a Sweat m. linjetal.docx
Alle har læst artiklen “They Went off the Grid”, og study group har analyseret.
3. Narrative nonfiction - They Went Off the Grid. They Came Back to the Coronavirus-2.docx
Alle har læst “The Lottery”, og study group har analyseret.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Materialer til årsprøven juni 2024
Følgende materialer må tilgås til årsprøven:
Online:
https://app.minlaering.dk/bog/1
ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51144738795", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51144738795", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51144738795" }