Holdet 2022 EN/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Katrine Brøndsted, Niels Munch Christensen
Hold 2022 EN/l (1l EN, 2l EN, 3l EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latinos in the USA (FF1)
Titel 2 Hip Hop
Titel 3 America's Far Right
Titel 4 Going Mental
Titel 5 Gender Roles
Titel 6 Canada - landeportræt*
Titel 7 “Love Doll: A Fable” – Gender Criticism*
Titel 8 Truly Sorry*
Titel 9 American politics*
Titel 10 Y – the Last Man – Utopia or Dystopia... *
Titel 11 Revenge or not revenge – That Is the Question*
Titel 12 Study Groups
Titel 13 Materialer til årsprøven juni 2024

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latinos in the USA (FF1)

Undervisningsbeskrivelse:
Dette forløb har haft latinoer i USA som fokus med udgangspunkt i synet på latinoer, og hvordan de bliver set på i USA. Ved at kigge på "Immigrants", "Speak up, Chicano, Speak up” og bogen “Being American”, er der blevet arbejdet med digtanalyse. Emnet har været med til at give en forståelse for, hvilke udfordringer latinoerne står overfor. Det har også vist, hvordan digte og tekster kan bruges til at sætte fokus på sociale og kulturelle problemer.

Litteraturliste:
“Being American”: 3 første sider i kapitlet “Spanish America”, side 129-135, side 136-142

“Immigrants” af Pat Mora

“Speak up, Chicano, Speak up” af Tino Villanueva

Antal læste sider: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hip Hop

Undervisningsbeskrivelse::
Forløb om HipHoppens historie og samfundsmæssige kritik af, især, sortes forhold i USA.
Fokus på digtanalyse, hiphop-karakteristika og non-fiktionsanalyse.

Litteraturliste:
"The Message"Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (Official Video)

RUN DMC - "Proud to Be Black" (Official Audio)

"Pre-reading 1" på side 195, om 2Pac og Notorious BIG

"Stan" på side 201-204 og videoen: https://www.youtube.com/watch?v=gOMhN-hfMtY
8 Mile questions.docx

Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Going Mental

Undervisningsbeskrivelse:
Værklæsning af "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Yderligere læst materiale er sat i perspektiv til værket, med fokus på psykisk sygdom/udfordringer. Hvilke syn har samfundet på mennesker med psykiske udfordringer? Er medicinering løsningen, eller er "normalen" blevet for smal?
Fokus på romananalyse, digtanalyse og non-fiktionsanalyse.

Litteraturliste:
Bog: "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time".

Artikel “What do we mean by normal”:

What Do We Mean by normal.docx

Artikel “Mental health is strongest taboo”: file:///C:/Users/Caroline_bal/Downloads/Mental%20health%20is%20strongest%20taboo%20(1).pdf

Tekst “Mad men”:
file:///C:/Users/Caroline_bal/Downloads/mad%20men%20(1).pdf

Tekst readin’ ritin’ ritalin’:
readin ritin ritalin.pdf

Artikel “California needs new rules as it forces more mentally ill people into treatment”:

Los Angeles Times.docx

Tekst “One Flew Over the Cuckoo's Nest”:

Læs vedhæftede fil, så du er klar til filmen:
Artikel: 6 Things Every Film Review Should Include - Letter Review

Film:
One Flew Over the Cuckoo’s Nest

Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Curious...PEE paragraphs 17-08-2023
Summary of Curious Incident of 11-09-2023
Quiz on "The Curious Incident..." 29-09-2023
Essay on "The Curious Incident of ..." 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gender Roles

Undervisningsbeskrivelse::
Kronologisk gennemgang af kønsroller fra Victoriatiden op til i dag. Set gennem tekstnedslag, med fokus på samfundets forventninger, normer, traditioner.
Klassisk tekstanalyse af fiktionstekster.
Yderligere har eleverne lavet præsentationer af selvvalgte sange, som på en eller anden måde har med kønsroller at gøre.

Litteraturliste:
Working questions to A Respectable Woman.docx

Læs vedhæftede novelle fra 1939. Focus on their relationship.

Doo Wop.docx

"White man's burden"

2l Imperialism in India PP.pptx

Orwell, Shooting an Elephant med gloser.doc

How to Do a Boolean Search on Google

Find/overvej materialer til jeres SRO

About a Boy- Chp 2 + 6.pdf

Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Canada - landeportræt*

*Opgives til eksamen*

Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med canadisk identitet via. bl.a. imagined communities. Derudover har vi fokuset på Canadas historie og forholdene for First Nations' people og the 60’s scoop. Eleverne har lavet fremlæggelser om de forskellige First Nations' people og deres historie.

Kernestof:
● Et 3. engelsktalende land

Litteraturliste:
Cross country canada, Lindhardt og Ringhoff

"A Respectable Woman"af Kate Chopin (1894)

Canadiske provinser. Se vedhæftede fil: CANADA Work Sheet.doc

Survey on Canadian Identity

In Flanders Fields.docx,

"Imagined Communities" side 41-42 cross country Canada

I am Canadian, The Rant.

"America is Sexy"

multiculturalism  63-65

"Limits of Diversity" s. 72-76, cross county Canada

First Nations people, Métis and Inuit in Canada

"O, Canada" og digtet "Canada" side 98-99, Cross County Canada
https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/ground-penetrating-radar-unmarked-graves-residential-school-1.7171154

‘Horrible History’: Mass Grave of Indigenous Children Reported in Canada - The new york times

Antal læste sider: ca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 “Love Doll: A Fable” – Gender Criticism*

*Opgives til eksamen*

Undervisningsbeskrivelse:
Dette “forløb” har haft kønskritik som fokus, og med udgangspunkt i arbejdet med “Love Doll: A Fable” har vi kigget på ‘the trad wife’ movement samt incels, hvorefter eleverne har analyseret og skrevet om novellen i et kønskritisk perspektiv.

Kernestof:
● Nonfiction
● Shakespeare

Litteraturliste:
“‘Submitting to my husband like it’s 1959 #39;: Why I became a TradWife” ¦ BBC Stories, 2020 https://www.youtube.com/watch?v=ZwT-zYo4-OM&ab_channel=BBCStories

“This Is What The Life Of An Incel Looks Like” (HBO), 2018 https://www.youtube.com/watch?v=oliq8m8Qph0&t=315s&ab_channel=VICENews

“Love Doll: A Fable” af Joe R. Lansdale

“Sonnet 130” af William Shakespeare

“Gender Criticism” fra Narrating India af Brøndsted og Larsen

Antal læste sider ca. 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Truly Sorry*

*Opgives til eksamen*

Undervisningsbeskrivelse:
I dette korte forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en undskyldning eller en apologi. Vi arbejder kendissers ytringer (både undskyldninger og apologier) samt laver en kreativ opgave, hvor eleverne skal forestille sig, at de er en amerikaner, der har skidt i nælderne og skal genoprette deres image. Her arbejder eleverne med selv at skulle definere den retoriske situation for deres ytring.

Kernestof:
● Nonfiction

Litteraturliste:
“Truly Sorry – on Apology and Apologia” fra “Narrating Truth” s. 104-109

“Rhetological fallacies” fra Information Is Beautiful
https://www.informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/

Will Smiths ytring i video i forbindelse med vold mod Chris Rock ved Oscar-uddelingen 2022 (uddrag 29 juli 2022)

Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018

Læste sider i alt: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 American politics*

*Opgives til eksamen*

Undervisningsbeskrivelse:
I dette korte forløb om USA har vi arbejdet med konspirationsteorien "Stop the Steal". I samarbejde med historie har vi også læst "Enemies from Within".
Derudover har vi læst Winthrops tale ombord Arabella, som udgangspunkt i at forstå american exceptionalism. Derudover har vi haft fokus på style of writing i Trump - Harris-debatten. Så ja lidt en mixed bag af USA-relaterede tekster.

● Nonfiction
● USA

Litteraturliste:
"How to Analyse Nonfiction in General – Rhetorical Criticism" (fra "Narrating Truth" s. 256-257)

"The Conspiracy Theory Detector" af Michael Shermer (fra "Narrating Truth" s. 64)

Uddrag af Trump - Harris-debatten

"Harris Doesn't Fall For Baier's Bait On Fox News | Trump Flops At Univision Town Hall" – The Late Show with Stephen Colbert: 18. okt. 2024
https://www.youtube.com/watch?v=MNV498SCouA&ab_channel=TheLateShowwithStephenColbert

"Capitol riots: A visual guide to the storming of Congress" BBC News: 7 January 2021
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55575260

"A timeline of the Jan. 6 Capitol attack — including when and how Trump responded" NPR, Updated January 5, 20244:25 PM ET
https://www.npr.org/2022/01/05/1069977469/a-timeline-of-how-the-jan-6-attack-unfolded-including-who-said-what-and-when

"The Media Bias Chart"
https://app.adfontesmedia.com/chart/interactive

"There’s an ongoing battle of words to describe Jan 6, 2021. Here’s why it matters" PBS, Jan 9, 2021 5:20 PM EDT
https://www.pbs.org/newshour/show/theres-an-ongoing-battle-of-words-to-describe-jan-6-2021-heres-why-it-matters

"Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer Gave 'Alternative Facts'" Meet The Press | NBC News, 22. jan. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=VSrEEDQgFc8&ab_channel=NBCNews

https://informationisbeautiful.net/visualizations/rhetological-fallacies/

"Enemies from Within" af Joseph McCarthy (1950)

Uddrag af Winthrop's sermon "A Model of Christian Charity"

Antal læste sider: ca. 100

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Y – the Last Man – Utopia or Dystopia... *

*Opgives til eksamen*

Undervisningbeskrivelse:
I dette forløb arbejder vi med at læse tegneserien "Y – the Last Man" med særligt fokus på fortællemæssige strukturer. Vi arbejder med 5 act structure, Hero’s journey, the clock and the gun, gender criticism samt har fokus på, hvordan man analyserer en tegneserie bl.a. gennem personkarakteristikker. Derudover drager vi paralleller til Shakespeares "Hamlet" og the Great Chain of Being. Yderligere taler vi om det amerikanske politiske system, da politik og magt er et af bogens temaer. Vi arbejder også med temaer som køn, eksistentialisme og dødelighed. Vi har talt meget kort om dystopi som genre.

Kernestof:
● Værklæsning
● Shakespeare


Litteraturliste:
"Y – the Last Man" af Brian K. Vaughan

“Illustrations of Comic Book Layout” af Rasmus Brøndsted fra “Narrating Truth”, 2021

“Tension: The Clock versus the Gun” af Chuck Palahniuk from Consider This

“How Panel Sizes Convey Time in Comics” af Strip Panel Naked, 15. sept. 2018
https://www.youtube.com/watch?v=z5gRt7X6zvc&t=217s&ab_channel=StripPanelNaked

“How to Look at Structure” fra “Narrating Truth”, 2021

“Existentialism – Crash Course Philosophy #16
https://www.youtube.com/watch?v=YaDvRdLMkHs&ab_channel=CrashCourse


Antal læste sider: ca. 190
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Revenge or not revenge – That Is the Question*

*Opgives til eksamen*

Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder vi med hævn, stoicisme og uddrag fra “Hamlet”. Der er særligt fokus på, hvorfor nogle vælger hævn og andre tilgivelse. Vi har arbejdet med begreber som revenge og poetic justice  Yderligere har vi i forbindelse med læsning af udvalgte scener fra “Hamlet” brugt begreber som The Great Chain of Being, existentialism samt iambic pentameter, blank verse og rhyming couplet samt en masse andre stilistiske virkemidler. Vi har løbende arbejdet med style of writing. Derudover er der fokus på retorisk analyse, vocab-træning, filmanalyse og analyse af lyrik.

Kernestof:
● Shakespeare
● Filmanalyse
● England

Litteraturliste
"John Wick" instr. Chad Stahelski, 2014

“Revenge: Will You Feel Better? af Karyn Hall, 2013
“In Praise of Healthy Revenge” af Jeanne Safer, 2017
“Why Revenge Will Make Us Feel a lot of Feelings” af Gerry Everding, 2016

“Goodbye Earl” af the Chicks fra albummet Fly: 1999

“Why should you read Hamlet"?” af Iseult Gillespie, TEDEd, 2019

udvalgte scener fra Hamlet:
Act 1, scene 5
Act 3, Scene 3
Act 5, scene 1

“The Good Place”, sæson 2 afsnit 4 “Existential Crisis”

Existentialism: Crash Course Philosophy #16, 2016 https://www.youtube.com/watch?v=YaDvRdLMkHs&t=30s&ab_channel=CrashCourse

"Three Billboards outside Ebbing, Missouri" inst. Martin McDonagh, Blueprint Pictures, et al: 2017

Antal læste sider ca. 350
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Study Groups

Undervisningsbeskrivelse:
Dette korte forløb giver alle mulighed for at shine og træne inden eksamen. Vi læser tekster med forskelligt fokus, så vi både får opsummeret nogle af årets forløb, men også træning af både fiction og nonfiction.

Litteraturliste:
“The Story of An Hour” after Kate Chopin (1894) – fokus på køn og skrivestil

“Sweat” af Zora Neale Hurston (1926) – opsummering af forløbet om revenge + lidt fonetik og style of writing

“They Went Off the Grid. They Came Back to the Coronavirus” af Charlie Warzel, The New York Times, 17 March, 2020. – fokus på analyse af narrative nonfiction

“The Lottery” af Shirley Jackson  (1948) – fokus på nykritisk læsning

“Here There Be Tygers” af Stephen King (1968) – fokus på the fantastic tail

Antal læste sider: ca. 70



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Materialer til årsprøven juni 2024

Følgende materialer må tilgås til årsprøven:

Online: https://app.minlaering.dk/bog/1
             ordbogen.com
            https://www.merriam-webster.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer