Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Mette Kemp
Hold 2022 EN/m (1m EN, 2m EN, 3m EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Immigrants UK/US
Titel 3 Dystopian Fiction
Titel 4 Class Matters UK (EKSAMEN)
Titel 5 New Zealand (EKSAMEN)
Titel 6 Language and Style
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 8 The City
Titel 9 US election theme: Pro-life or Pro-choice
Titel 10 Love and Relationships (EKSAMEN)
Titel 11 War (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Holdet har arbejdet med forskellige tekster der belyser emnet "growing up" - med særligt fokus på børn/teenagere og undertemaet identitetsdannelse.
Fokus i læsningen: sociale grupper, forældre/forbilleder, mobning, præstationskultur og børneopdragelse.
Holdet har bl.a. benyttet tekster og ordforrådsopgaver fra  "Contexts" (Jonna Engberg Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2004).

Klassen har arbejdet med "the analytical essay" og essayet som genre. Vi har set på essayets overordnede struktur og enkeltdele (herunder "fisken", tragtmodellen og PEEL), og hver elev har afleveret et gennemarbejdet essay på baggrund af en novelle.
Vi har desuden fortsat fokus på grundelementer i tekstanalyse og på litterære begreber, samt hvordan man finder "bevis" i teksten og understøtter sin fortolkning.

FF1: Der har i forløbet været et fagligt forløb med musik om emnet "Generation X and Grunge music". Eleverne har i grupper analyseret en sangtekst, og skrevet en opgave.
Fokus:
Studieretningsfagenes faglige samspil
Skriftlig formidling i studieretningsfagene
Kollaborativ skrivning
Taksonomi

Læste tekster:
Ernest Hemingway: "Indian Camp", 1925  (novelle)
Alice Walker: The Flowers", 1973 (novelle)
Allison Fell: "The Shining Mountain", 1992 (eventyr/novelle)
Kate Smalley Ellis: "Are We nearly there?", 2015 (novelle)
Jennifer Allott: "Mid-Air", 2014  (novelle)
"Whiplash", Instr. Damien Chazelle, 2014 (film)

Videoer/interviews:
"Tiger Mother' Amy Chua speaks to Channel 4 News" (7. feb. 2011)
https://www.youtube.com/watch?v=eDdEnKPA5_s

Sangtekster:
Nirvana: "Smells like Teen Spirit" (1991)
Soundgarten: "Black Hole Sun" (1994)
Twenty One Pilots: "Stressed Out" (2015)
Yungblud: "Parents" (2019)
Olivia Rodrigo: "Brutal" (2021)

Anslået omfang: 30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Immigrants UK/US

Holdet har arbejdet med emnet Immigrants i to dele:

1. del:
"Multicultural Britain" med fokus på hvilke udfordringer immigranter og efterkommere af immigranter oplever. Vi  har arbejdet specifikt med Storbritannien som et multikulturelt samfund. Vi har set på immigration til Storbritannien - primært fra tiden som kolonimagt frem til i dag.
Vi har kort set på ud- og afviklingen af det britiske imperium, og den britiske immigrationspolitik i det 20. og 21. århundrede, herunder "The British Nationality Act of 1948" og "The Open Door Policy".
Vi har haft fokus på forskellige immigrantgrupper, særligt immigranter fra hhv. Jamaica, Pakistan og Indien, og vi har set på den historiske kontekst for disse gruppers immigration til Storbritannien.  I forbindelse med arbejdet med Jamaicanske immigranter har vi set på sproglig variation og nyskabelse, samt sprog som identitetsmarkør.

Holdet har derudover set på reaktioner på immigration og på det multikulturelle samfund, fx. højre-nationalistiske organisationer som The English Defence League og British National Party.

Holdet har arbejdet med flg. nøglebegreber inden for emnet:  
assimilation, ethnicity, integration, multi-culturalism, segregation, xenophobia, "the melting pot", push- and pull-factors.

Materiale:
Susmita Bhattacharya: "Dusk Over Atlantic Wharf", 2006 (short story)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic", 1994 (short story)
John Agard: "Listen Mister Oxford Don", 1985 (poem)
Linton Kwesi Johnson: "Inglan Is a Bitch", 1980 (song)
Riz Ahmed: "Where you from", 2020 from the album "The Long Goodbye" (song lyrics)
"Dirty Pretty Things", dir: Stephen Frears, 2002 (film)

Suppl. materiale:
"Multicultural Britain a complex issue" (s. 97-112 i "Being British - identity, politics and welfare in contemporary Britain", Mustad, Sevaldsen og Vadman, Gyldendal, 2014)
Eksempler på britisk kultur påvirket af immigration, fx mad og musik, herunder reggae før og nu:
Filmklip og uddrag af nyhedsklip + dokumentarudsendelser om det multikulturelle London, Brexit, EDL, samt terrorangreb i England i nyere tid koblet til islamisme.

2. del:
USA as an immigrant nation.
Fokus: Forestillingen om USA som mulighedernes land og begrebet "The American Dream" som baggrund for immigration.

Tekster:
Emma Lazarus: "The New Colossus", 1883 (poem)
Leonard Bernstein: "America" (from the musical "West Side Story" - versions from 1957 and 2021)
The Hamilton Mixtapes: "Immigrants (We Get the Job Done), 2016 (song lyrics and video)
Rosa Cuevas: "We walked for days, through the desert to reach the US. My story didn't end there", 2014 (eyewitness account)
Theresa Ronan: "The Road Home", 2019 (short story) (from:"Choices", Mette Herman, Columbus, 2022)
"Little America" – SE 2 E3 “The 9th Caller”, Apple TV, 2022 (TV-series)

Supplerende materiale:
"Being an Immigrant" fra "Being American", Mette Holm, Gyldendal, 2016 (s.9-14)

Anslået omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dystopian Fiction

Holdet har læst  George Orwells "Animal Farm" som værk, og vi har i den forbindelse haft fokus på dystopisk fiktion, herunder genretræk.
Begreber: dystopia vs utopia, types of social control, the dystopian hero, dystopian conflicts, dystopian fiction as cautionary tales.

Animal Farm:  Vi har behandlet emner som ideologi, propaganda, Fake News og ordets magt, samt historiske og samfundsmæssige problematikker.

Tekster:
George Orwell: "Animal Farm", 1945, (roman)
Ray Bradbury: "The Veldt", 1950 (novelle)
Margaret Atwood: "The Handmaid's Tale", 1985 (romanuddrag)

Medietekster:
Love, Death + Robots: “Automated Customer Service” (S2, 2019) og "Pop Squad" (S2, 2019) (Netflix-serie)
"Nosedive" (2016) fra Black Mirror (TV-serie)
"Offred" (2017) fra The Handmaid's Tale (TV-serie)
Coldplay: "Trouble in Town", 2019 (sangtekst + video)
"Animal Farm", animeret film fra 1954 (uddrag)
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=PIzLJ5LM29A

Supplerende materiale:
TED-Ed: "How to recognize a dystopia", Alex Gendler. https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
TED-Ed: "Why you should read The Handmaid's Tale", Naomi R. Mercer
https://www.youtube.com/watch?v=7v-mfJMyBO0

Anslået omfang: 130 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Class Matters UK (EKSAMEN)

Fokus i dette forløb: social ulighed og klasseskel i Storbritannien.
Vi har set på det britiske klassesystem, herunder hvilken betydning uddannelse spiller. Vi har undersøgt det britiske skolesystem, herunder  'public schools' vs 'state schools'.
Vi har set på sprog og social klasse, herunder: standard vs non-standard English, RP, sociolect, accent, dialect.
Skriftligt arbejde:
Vi har arbejdet med eksamensopgave 4B: Non-fiction + "How to analyse non-fiction".

Karrierelæring:
I forbindelse med arbejdet med sprog, klasse og uddannelse, har vi talt om engelsk som elevernes primære fremmedsprog, og hvilken rolle engelsk spiller i deres liv og mulige karriere fremover. Vi har arbejdet med "konkrete øvelser i klassen, der har som mål at identificere egne styrker og interesser i forhold til det kernefaglige krydsfelt mellem kultur, sprog og tekst." (UVM om karrierelæring)

Fiction:
Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life",1978 (short story)
"I, Daniel Blake", Dir: Ken Loach, 2016 (film)

Non-fiction:
"Poor Kids: Below the Poverty Line", Real Stories, 2016 (documentary)(https://www.youtube.com/watch? v=i9aSp9bFmMg)
Rutger Bregman: Poverty Isn’t a Lack of Character; It’s a Lack of Cash", April 2017 (TED-Talk)
"Poverty is a State of Mind", Bernard Hare, 2012, BBC (article)

Om sprog og social klasse:
https://www.youtube.com/watch?v=_8OLWDOvJ9E om begrebet "accentism".

Om sprog:  https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects (herunder artiklerne: “Regional voices: An introduction to language variation across the UK”, "Received pronunciation" og “Social variation across the UK”.

Supplerende materiale:
Kapitel 3: "Stripping Away the Welfare State" og kapitel 4: "Education Matters"  fra "Being British", Mustad, Sevaldsen og Vadmand, Gyldendal, 2014.
"The Great British Class Calculator": http://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm
"Boarding Schools - what are they like?" https://www.youtube.com/watch?v=sBOlVTSiOEs (Youtube-video)
"Should we abolish private schools?", The Guardian, August 22, 2019 https://www.youtube.com/watch?v=pN36jVSp1x0
"Children raised under UK austerity shorter than European peers, study finds", The Guardian, 21/6 2023 (article)

Estimeret sidetal: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 New Zealand (EKSAMEN)

Dette forløb har haft som formål at give eleverne et kendskab til en engelsktalende kultur, som ikke er britisk engelsk eller amerikansk, styrke elevernes tekstlæsning og tekstanalytiske kompetencer inden for såvel fiktion som nonfiktion, sproglig og grammatisk bevidsthed og udtryksevne.
Holdet har fået en kort introduktion til New Zealands historie, herunder den britiske kolonisering af NZ. Vi har derefter beskæftiget os med en bred vifte af moderne tekster (fiktion, artikler, film, interviews mm) for at belyse hvilken type samfund New Zealand er i dag, forholdet til den oprindelige befolkning, māorierne, og hvordan new zealænderne tænker og lever deres liv.

Lingua Franca:
I forbindelse med dette forløb har vi arbejdet med engelsk som globalt lingua franca.


Centrale begreber:
The British Empire
The Commonwealth
The Treaty of Waitangi
Pakeha and Maori
Kiwi
New Zealand English
National identity
Push- and Pull factors

Materiale:

Fiction:
"Whale Rider", dir. Niki Caro, 2002, (film)
"Hunt for the Wilderpeople", dir. Taika Waititi, 2016 (film)
"Sweet As", dir: Aya Tanimura, 2010 (short film)
Ann French: "Pig Sticker", 2013 (short story)
Paula Morris: "Red Christmas", 2008 (short story)

Non-fiction (texts from "New Zealand", Kirsti Hogstad, Systime, 2015):

Adelyn Cameron: "A Grandmother Remembers" (eyewitness account)
Eleanor Ainge Roy, "We have to start talking about it": New Zealand suicide rates hit record high (article), The Guardian, 19 October 2015.
Malcolm Wright: "Exploring New Zealand's Brand", 2014
Phillip Mckibbin: "In today's New Zealand, it's not about being Pakeha or Maori - everyone must belong", The Guardian, 2022 (article)

Interviews:
Tahi Takao, "The situation of Maori today" (2015), Derek Parsons, "The Kiwis" (2015), Johno O'Connor, "Well, I'm quite proud of New Zealand" (2015), Damien O'Connor: "New Zealand - Past, Present and Future" (2015).

Supplerende materiale:
BBC-dokumentar: "Griff's Great Kiwi Road Trip", Episode 1, 2019.
New Zealand national anthems ("God Save the King" + "God Defend New Zealand")

Lingua Franca:
"Why Did English Become the Global Lingua Franca?", (video) https://www.youtube.com/watch
v=iqDFPU9YeQM&ab_channel=Langfocus


Anslået omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Language and Style

Fokus: Hvordan laver man en grundig sproglig analyse med brug af faglige begreber?
Vi har arbejdet med opgavetyper der svarer til "comment on the style of writing in lines..." i eksamenssættets opgaver 4A + 4B.
Vi har set på flg. "pinde" i den sproglige/stilistiske analyse:
- words and phrases
- language features
- sentence forms
- level of formality (formal/informal)

Vi har desuden trænet brug af elektroniske ordbøger og Minlæring.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Eleverne må under eksamen bruge alle de materialer der ligger på modulerne i Lectio, herunder links brugt i undervisningen.

Desuden må eleverne anvende følgende hjælpemidler:
- ordbogen.com
- websitet 'Min Læring' inklusive grammatikbogen Engram

Online ordbøger:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.merriam-webster.com/


Desuden må Appwriter anvendes af elever med forlænget prøvetid.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 The City

Holdet har behandlet storbyen som emne i bred vifte af engelsksproget litteratur (fiktion og sagprosa), billedkunst, musik og film. Fokus har været den dobbelthed der ofte ligger i skildringen af storbyen - drøm eller mareridt - og ud fra dette har vi diskuteret storbyindividets vilkår og oplevelser (fra industrialisering til moderne tid). I dette forløb har vi også berørt forskellige litteraturhistoriske perioder.

Som teori har holdet arbejdet med den amerikanske sociolog Louis Wirths "Urbanism as a Way of Life" (1936) og relateret flg. begreber herfra til det øvrige materiale i forløbet:
- close physical contact coupled with loneliness
- competition and formal control
- impersonal, transitory relations
- freedom and opportunities

Materiale:
William Blake: "London",1794.
William Wordsworth: "Composed upon Westminster Bridge",1802.
Brett Easton Ellis: "Tuesday" fra "American Psycho",1991.  
Charles Higson: "The Red Line", 1993.
Monica Ali: uddrag af "Brick Lane" (kap. 3), 2003.
George the Poet: "My City", 2012 (spoken word-poetry + video: https://www.youtube.com/watch?v=1zVhSKsMnok)
Giles Coren: "The Idea that cities are no longer viable is not a new one", Time Out London, 2014

Musikvideoer/lyrics:
Alicia Keys: "Empire State of Mind" (2009)
Mattafix: "Big City Life" (2005)  
LCD Soundsystem: "New York I love you, but you're bringing me down", 2007.

Suppl. materiale:
Disney's "Fantasia 2000"  ("Rhapsody in Blue": https://www.youtube.com/watch?v=qWJ-kGuOA_Q)
Filmklip: "American Psycho" (2000) (Morning Ritual + Business card-scene)

Anslået omfang: 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 US election theme: Pro-life or Pro-choice

I forbindelse med det amerikanske præsidentvalg 2024 har vi (i dette korte forløb) arbejdet med amerikansk historie, identitet og værdier. Holdet har set på hvordan det amerikanske præsidentvalg fungerer (herunder de to partier - værdier og kandidater, "the electoral college" og valgprocessen).

I forlængelse af valget har vi fokuseret på ét aktuelt debatemne: retten til fri abort. Vi har set på det amerikanske politiske system, herunder hvilken særlig rolle "The Supreme Court" har spillet/spiller i forbindelse med abortlovning og den nylige afgørelse om at omgøre 'Roe V. Wade' fra 1973. Vi har set på kvinders rettigheder i USA, historisk og nu + debatten for og imod abort (Pro-Choice vs Pro-Life).

Begreber i forbindelse med "American Beliefs and Values":
Idealism
Mobility
Autonomy
The American Dream/Individualism
Puritanism and religion

Tekster:
Kamala Harris: "Concession Speech", November 6, 2024.

Kampagner:
"Your Vote - Your Choice", Campaign video, The Democratic Party, 2024 (https://www.youtube.com/watch?v=FaCPck2qDhk)
"Whose choice and "Always and Forever" from Mothers Against Gregg Abbott, 2022.
https://www.youtube.com/watch?v=faTNMTVsgAA
https://www.youtube.com/watch?v=9Wbkz9lKU5w

Film:
Spillefilm: "Never rarely sometimes always", Instr. Eliza Hittman, 2020.
Dokumentar: "Reversing Roe", Netflix, 2018.

Baggrund:
Kap. 1 i  "Being American", Mette Holm,  Gyldendal, 2016.
"The History of Abortion Laws in America", ABC News, 2022 (https://www.youtube.com/watch?v=YEGSdT5nnMM)
"Exactly how Trump could ban abortion" VOX - America Explained,  2024 (https://www.youtube.com/watch?v=3tz2BUuzTmE&t=53s)
Interview med Margaret Atwood i DR Deadline (28/10-2024) om dystopien "The Handmaid's Tale" og kvinders rettigheder i USA under Trump.
Fox News reaction to Democratic campaign video: https://www.youtube.com/watch?v=TRV9jTMtHHc

Anslået omfang:  15 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love and Relationships (EKSAMEN)

Holdet har arbejdet med et tematisk forløb om kærlighed og parforhold.
Vi har arbejdet med værket "Normal People" af Sally Rooney og talt om den (ofte svære) kærlighed og moderne parforhold. Vi har haft fokus på læsning og læsestrategier i forløbet.

I forlængelse af værklæsningen, har holdet arbejdet med fremstillinger af kærlighed og parforhold i forskellige (litteratur-)historiske perioder ("Love - then and now"). Vi har bl..a arbejdet med Shakespeares forfatterskab og hans samtid. Vi har talt om den elizabethanske periode, herunder centrale samfundsforhold og livsopfattelse (bl.a. troen på skæbne), samt begrebet "The Great Chain of Being". Vi har desuden haft særligt fokus på Shakespeares sonnetter som kærlighedslitteratur.

Metoder i engelsk: I dette forløb er eleverne blevet introduceret til metoder i engelskfaget.    

Tekster:
"Normal People", Sally Rooney, 2018 (roman).
William Shakespeare:
"Romeo and Juliet": Prologue + Act 1, scene 5.
Sonnets no. 18 + 116
Jane Austen: "Pride and Prejudice", 1813 (romanuddrag: "Mr Bingley's single")

Film:
"Shakespeare in Love", Instr. James Madden, 1998. (spillefim)
"Noah", Instr. Walter Woodman and Patrick Cederberg, Canada, 2013.
https://www.filmsforaction.org/watch/noah/ (kortfilm)

Supplerende materiale:
Reality-TV: "Married at first sight" (USA, SE16, E2). https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=D-UlsG4etHw&ab_channel=Lifetime

Estimeret sidetal: 225 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 War (EKSAMEN)

Holdet har set på krig som emne i engelsksproget litteratur, film, billeder og musik - med fokus på perioden 1900 og frem til i dag. Vi har set på udvalgte krige som USA og/eller Storbritannien har været involveret i: 1. og 2. Verdenskrig, Vietnamkrigen, samt Irakkrigen (2003-2011). Forløbet er startet med et historisk overblik over de to (stor-)magters deltagelse og engagement i krigsførelse i det 20. og det 21. årh. Herunder har vi talt om Kold Krig, 9/11, krigspropaganda og mediernes rolle.
I vores arbejde med materialet har vi haft fokus på den enkelte soldats oplevelse: fra hvervekampagnernes positive billede af livet som soldat og den enkeltes beslutning om at melde sig til den faktiske virkelighed i kampzonen og oplevelsen af at komme hjem som et forandret menneske, både fysisk og mentalt. Vi har inddraget begrebet PSTD.  

I forbindelse med arbejdet med hvervekampagner, har vi talt om elevernes egne valg for fremtiden. Vi har arbejdet med "konkrete øvelser i klassen, der har som mål at identificere egne styrker og interesser i forhold til det kernefaglige krydsfelt mellem kultur, sprog og tekst." (UVM om karrierelæring)

Tekster:
Rupert Brooke: "The Soldier" (1914), digt.
Wilfred Owen: "Dulce et Decorum Est" (1917), digt.
Ernest Hemingway: "Soldier's Home" (1925), novelle.
Creedence Clearwater Revival: "Run Through the Jungle" (1970) + "Fortunate Song" (1969), (sangtekster)

Billeder/fotos:
Propagandaplakater fra de to verdenskrige: "Daddy What Did You do in the Great War?", "Women of Britain Say "GO!".
Diverse fotos fra Vietnamkrigen.

Levende billeder:
"I will go back tonight", dokumentarfilm om Vietnamveteraner med PTSD, instr. Kara Frame, 2016.
(http://www.npr.org/sections/parallels/2016/11/11/500674719/a-daughter-explores-her-fathers-ptsd-from-vietnam-until-today)
Dokumentarfilm om amerikanske soldaters deltagelse i Irak-krigen: "Iraq War Veterans, 20 Years Later: ‘I Don’t Know How to Explain the War to Myself’" (Op-Docs
The New York Times), 2023. https://www.youtube.com/watch?v=RIWfH3iEgXU&ab_channel=TheNewYorkTimes
Scene fra "Saving Private Ryan" (1998) Instr. Steven Spielberg  (scene: "Omaha Beach landing")
Scene fra "Apocalypse Now" (1979), Instr. Francis Ford Coppola (scene: "Ride of the Valkyries")

Diverse hvervekampagner/korte reklamevideoer for US ARMY STRONG og The British Army (Youtube, 2013, 2014, 2017, 2022, 2025)
https://www.youtube.com/watch?v=cq-ZVIZJaI8
https://www.youtube.com/watch?v=B0TOelmZRxQ
https://www.youtube.com/watch?v=lMd4RrT7SS4
https://www.youtube.com/watch?v=_cpPzYFlJXI
https://www.youtube.com/watch?v=QHyEV6CsJuA

Suppl. mat.:
Vietnamkrigen: "Vietnam War, 1970: CBS camera rolls as platoon comes under fire" fra: https://www.youtube.com/watch?v=89_3DgW_7mg" (nyhedsklip)
WWI: Life in the trenches:
https://www.youtube.com/watch?v=_G4ZY66BG38
https://www.youtube.com/watch?v=j8HmPNgOC2Q

Estimeret sidetal: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer