Titel
9
|
La francophonie le Québec et le Maghreb EKSAMEN
Undervisningsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at præsentere eleverne for den fransktalende verden og dermed give dem indblik i, at det franske sprog lagt fra kun udfolder sig inden for Frankrigs grænser. Forløbet skal give eleverne en forståelse af forholdet og lighedstegnet mellem sprog, kultur og identitet, og hvordan det franske sprog bærer præg af høj diversitet og stor udbredelse. Forløbet tager udgangspunkt i le Québec og le Maghreb. I arbejdet med le Québec lærer eleverne om, hvordan Canada, herunder le Québec har været koloniseret af flere omgange, og hvordan le Québec derfor har et helt specielt og beskyttende forhold til deres variant af det franske sprog (le québécois), deres kultur (la culture québécoise) og mindst til hinanden som folkefærd. I den forbindelse har vi også lagt vægt på La loi 101, og dens betydning for les Québécois og for det franske sprog i Québec. I forbindelse med le Maghreb har vi fokuseret på Frankrigs koloniseringen af Algeriet. Eleverer fik indsigt i Algerierkrigen, hvordan kolonialisme er forbundet med racisme og de konsekvenser, den har haft og stadig har for de koloniserede borgerer (primært algerierne), især i forhold til deres identitet og kultur.
Kernebegreber: Francophone, francophone,
le Québec; la colonisation plusieurs fois, opprimer, la loi 101, la langue officielle, la langue maternelle, la langue habituelle, Québécois, la culture québécoise, le québécois, la langue et l’identitet, Monréal, une ville « souterraine », à l’Américane.
Le Maghreb ; Magrébin/maghrébin, la colonisation ; le racisme, raciste, le doit de l’homme blanc, prendre, voler, s’emparer de, domination/dominer/dominateur, opprimer, étranger, priver de, la guerre d’Algérie, la liberté, l’indépendence, pay natal, langue maternelle, Arabe, supérieur, inférieur, insulte, humilier
Kernemateriale:.
- Teksten « Le Québec, Paradis des Français » fra magasinet ”GeoAdo” på hjemmesiden: https://forum.immigrer.com/topic/144826-le-quebec-paradis-des-francais-geo-ado/ også vedlagt som billeder på modulerne d. 12/2 og d. 4/3 :
o Le Québec, Paradis des Francais, pp. 22-23
o Un « croin français » en Amerique du nord, pp. 24-25
o Froid et chaud, pp. 28-29
- « La Charte de la langue française » (dokument modulet d. 10/2) Uddrag fra hjemmesiden: https://educaloi.qc.ca/capsules/la-charte-de-la-langue-francaise/
- Youtube clip « Un Français comprend-il une Québécoise » : https://www.youtube.com/watch?v=usFCMuL5FJA
Bering, Mette og Sørensen, Mimi (2012) i Entrées, udgave 1, opslag 3, Gyldendal:
- ”Le Québec : La langue française au Québec et La Litterature” (pp. 109-110)
- «Fiches de présentation » (pp. 112- 116)
- Les pieds-noirs et les harkis : La guerre d’Algérie, "Midi pile, Algérie" (pp. 127-128)
- « Le cahier de Leïla » (pp. 133-134)
Ben Jelloun, Tahar (1998) « Le racisme explique à ma fille » i Andersen, Nicole, Grønbæk, Marianne, Myrup, Dorthe og Poulsen, Jonna (2002) Obsession, Gyldendal, pp. 237- 238
Supplerende materiale:
Bering, Mette og Sørensen, Mimi (2012) i Entrées, udgave 1, opslag 3, Gyldendal:
- ”La Francophonie” (p. 106)
- ”Le Maghreb” (p. 122)
Estimeret antal normalsider : ca. 27
Hjælpemidler til eksamen:
ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/7
|