Holdet 2022 FR/clmu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Gry Schäfer
Hold 2022 FR/clmu (1clmu FR1, 2clmu FR1, 3clmu FR1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bonjour Lyon - basisfransk
Titel 2 Bonjour Lyon - Basisforløb
Titel 3 Intouchable - l'amitié
Titel 4 Voyager dans les pays franchophones
Titel 5 Les Vacances
Titel 6 Les banlieues - EKSAMEN
Titel 7 Nice - la grande ville
Titel 8 Les SDF EKSAMEN
Titel 9 La francophonie le Québec et le Maghreb EKSAMEN
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bonjour Lyon - basisfransk

Det franske basisforløb har taget udgangspunkt i Bonjour Lyon. Her har eleverne fulgt hovedpersonen Léa fra planlægningen af hendes udveksling til Lyon til hendes mange oplevelser i byen. I den forbindelse har eleverne fået indblik i  forskellige underemner udtrykt i bogens forskellige kapitler. Derudover har eleverne arbejdet med varierede mundtlige og skriftlige øvelser, alt fra forståelsesøvelser og billedbeskrivelse til ordforrådslæren og . Eleverne har i forbindelse med bogen også arbejdet med passende ord og med basis grammatik og udtaleregler.
Eleverne har læst til og med kapitel 11 i bogen, Bonjour Lyon.

Grammatik:
- Verber: 1., 2. og 3. bøjning, être, avoir, connaître, faire, voir (ental)
- subjektspronominer
- substantiver - regelmæssige
- adjektivernes bøjning (køn og tal): regelmæssige og uregelmæssige
- genitiv
- possessive pron. (kort)
- bestemte artikler
- ubestemte artikler
- delingsartikler
- nægtelse (ne...pas - kort)
- reduceret delingsartikel


Materialer:  ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bonjour Lyon - Basisforløb

Eleverne forsætter fra, hvor de slap i 1g og følger forsat Léa på hendes udvekslingsophold som studerende i Lyon.
Elever læser kapitel 12 til 19 og laver øvelserne til disse kapitler.


Antal normalsider ca. 14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intouchable - l'amitié

Dette forløb har taget udgangspunkt i filmen, Intouchables. Eleverne har først arbejdet med personkarakteristik af de to hovedpersoner, Driss og Philippe. Her har vi fokuseret på deres karaktertræk og de primære forskellene mellem dem. I forlængelse her af har vi talt om det stærke og ikke mindst usædvanlige venskab, der dannes mellem en ung indvandrer fra forstaden og en rig, lam, midaldrende mand. Vi har lagt vægt på deres udvikling gennem dette venskab, humorens betydning, og ikke mindst hvordan de udligner og hjælper hinanden og tilsammen er urørlige. Eleverne har primært arbejdet med drejebogens øvehæfte til filmen, hvor de af lavet en række forskellige mundtlige og skriftlige øvelser, herunder brug af spørge-og-svar teknikker og CL-øvelser. Derudover har de arbejdet med enkelte lytteøvelser, samt relevant grammatik og ordforråd til filmen og temaet venskab. Afslutningsvis er eleverne blevet introduceret til datidsplanet og trænet le passé composé og l’imparfait.

Fokuspunkter og kernebegreber: personnages principaux, charactéristiques, différents/ différences : riche et pauvre, paralysé et actif, drôle et charmant, sérieux/peu sérieux, emploi et employé, patient et impartient, l’amité,  devenir amis, des amis, raconter des blagues, taquiner, s’amuser, rigoler, relation et amitié unique, se relaxer, se compléter, aider, s’entraider, devenir, développement, se développer, apprendre à, s’occuper de.  

Materiale:
- Filmen Intouchables (2011) af Olivier Nakache og Éric Toledano
- Øvehæfte: De Urørlige, af Karen Schumacker, Passion, udgave 3, 2014:
o Læst tekst: introduktionsopgave B, s. 3
o Læst tekst:  scene 4 opgave A, s. 9
- Franskportalen, Intouchables, scene 6, 8-9, 13, 15-17, 20, 21, 26: https://www.franskportal.dk/laesenfilm/uroerlige/uroversigt
- Klip til scene 9, galleriscene:  https://www.youtube.com/watch?v=yrr_sn8f_BE
- Klip til scene 15 (selvom klippet siger scene 16):  https://www.youtube.com/watch?v=xzfXgpEg-nw
- Klip til scene 20, dansescenen: https://www.youtube.com/watch?v=Gd9wSNRcbco
- Klip til scene 31, barberingsscenen:  https://www.youtube.com/watch?v=A6FLb6pgTus

Supplerende materiale:
- Jeane a changé: https://www.podcastfrancaisfacile.com/texte/jeanne-a-change.html


Grammatik:
- 1. bøjningsverber
- Refleksive verber
- Direkte objekt
- Dativ objekt
- Nægtelse
- Passé composé
- L’imparfait

Estimeret antal normalsider: ca. 50 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Voyager dans les pays franchophones

Formålet med dette forløb er at give eleverne indsigt i og træne praktiske egenskaber, som er nyttige at kunne, når man rejser i et fransktalende land, herunder repetition af høflighed. Forløbet fokuserer på fem områder: bestille hotelværelse, gå på markedet, shoppe, bestille mad og spørge om vej. I gennem forløbet arbejder eleverne med øvelser, der styrker deres ordforråd og mundligt færdigheder inden for disse fem områder. Derudover lægges der vægt på arbejdsformer, der træner de fire sprogfærdigheder med særligt fokus på lytte og tale. Afslutningsvis har eleverne arbejdet med dagbogsgenren, træning af le passé composé og l’imparfait og variationer mellem fransk i Belgien, Frankrig og Schweitz ift. tal, måltider og enkelte udtryk.

Fokuspunkter:  Réserver une chambre; nom, prénom, connextion internet, être compris, gratuit, être payant, ascenseur. Faire du shopping/les magasins ; centre commercial, taille, trouver, chercher, couleurs, le prix, acheter, bon marché/par cher, cher. Aller au marché ; vendre,vendeur/vendeuse, gramme/kilo de, fruits, légumes, ça fait, coûter. Faire la commande ; plats (petit-déjeuner, déjeuner, dînter), commander,  serveur/serveuse, client, la nourriture : viande, possion, fruits de mer, volaille, pâtes, salade, la cuisson, l’addition, payer par carte. Demander et indiquer son chemin ; demander, chercher, traverser, rue, tourner, prendre, passer, continuer, aller, arriver, (tout) droit, à droite, à gauche, devant, derrière, à côté de.  

Materiale :
- « Réserver une chambre d'hôtel-Dialogue simulé pour la production orale du DELF A1» : https://www.youtube.com/watch?v=FIjEsHtZ5ts   (Youtube )
- Kapitel 16, 18 og 26 i Franskbogen (2014), Gade, Vibeke, Systime, udgave 6, s. 75-78, 85-89, 128-130  
- Professeur français, Bloginslag af Guillaume Posé, « Lire et comprendre un menu français » : https://www.professeurfrancais.com/post/le-menu-fran%C3%A7ais   
- « Acheter des vêtements et des chaussure » (Youtube) : https://www.youtube.com/watch?v=j2cplhtj_pM    
- Postcast Français facile « Aller au marché » lytteøvelse : https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/dialogue-au-marche-fle.html  
- « France vs Belgium vs Swiss Language differences! French Accent Comparison » (Youtube), 1.23min – 3.32min:  https://www.youtube.com/watch?v=wh3UMM9n09I
- “Can French Speaking Countries Understand Each Other? (France vs Belgium vs Swiss)”,  0 min -4.19 min: https://www.youtube.com/watch?v=G_lGSu_LkjI&t=259s     
- Dynamots, « Demander son chemin », lytteøvelse : http://claweb.cla.unipd.it/home/smazurelle/dynamots/a1/m2/sit_comp_audio.htm  
- Podcaste Français facile « Liste de vocabulaire: les directions »:    https://www.podcastfrancaisfacile.com/vocabulaire/directions-delf-a1-fle.html
- « Demander et dire son chemin », Bloginslag, tirsdag d. 30 august, 2016 :  https://jaimelefle.blogspot.com/2016/08/demander-et-dire-son-chemin.html
- Équipe réussite, Niveau A1 : « Demander et indiquer son chemin » :
https://didier-equipereussite.com/ressources/exercices/atelier/A1/atelier_a1_mn_unite3_site/atelier_a1_mn_unite3_site-quz-0009.html  

Supplerende materiale :
- La Carré français « Menu hiver- printemps » : https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3A58cb5e0c-7d20-3008-b9e6-2cd56be9bc5b   
- Les Deux Margots – petit déjeuners : https://lesdeuxmagots.fr/carte-petit-dejeuner/    
- Billeder til faire du shopping et faire la commande et aller au marché
- Franskbogen (2014), Gade, Vibeke, Systime, udgave 6, s. 158-160  

Estimeret antal normalsider:  ca.  16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les Vacances

Kort opstartsforløb om sommerferien for at sætte gang i franskmotoren efter en lang ferie.

Eleverne arbejder med feriegloser og dagbogsgenren, herunder forskellen mellem passé composé og imparfait.

Eleverne har i forbindelse med dette forløb også skrevet et postkort til en ven om en uge i deres sommerferie .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les banlieues - EKSAMEN

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for et aktuelt samfundsmæssigt emne: forstadsproblematikken i Frankrig. Eleverne introduceres først for definition på en forstad og den befolkningsgruppe, der typisk bor i forstæderne; indvandrere. Forløbets omdrejningspunkt er oprørene i 2005 og 2023 og forholdet mellem unge indvandre og politiet. Her arbejder eleverne først med indenrigsministerens uheldige bemærkning om unge i forstaden i 2005, som kun gjorde den anspændte stemning endnu værre. I forlængelse heraf arbejder eleverne med politi- og ungdomsvold. Vi dykker ned i, hvordan politiets brutale handlinger satte gang i opstandene både i 2005 og 2023, og i de unges voldelige måde at udtrykke deres vrede på (i denne sammenhæng). I den forbindelse sættes eleverne ind i forholdet og ikke mindst sammenstødene mellem de unge og politiet, samt den frustration de begge deler. Eleverne får også indsigt i, hvordan det et at være ung i forstaden, og hvilke fordomme de tit mødes med. Forskelle og ligheder mellem oprørene i 2005 og 2023 belyses, herunder bl.a. årsagen til de startede og mediernes rolle. Eleverne får i gennem forløbet indblik i de store problemer opstandene fra 2005 afslørede om forstæderne, dets beboere og de problemer myndighederne døjede med, og som man stadig ikke har fundet en løsning på i dag. Dette belyses i filmen Les Misérables (2019), som bl.a. fremstiller forholdene i forstaden Montfermeil og ikke mindst de voldelige sammenstød mellem forstadens unge og politiet. Afslutningsvis får eleverne indsigt i at være ung indvandrer i forstæderne med særlig fokus på, hvordan de unge følelser sig behandlet af franskmændene.  

Mots-cléfs:  quartier sensible, quatier difficile, criminalité, racaille, la mort, émeute/ révolte, se révolter, émeutier, jeune de banlieue, police, policier, affrontement, rapport/relation, violence, casser, brûler, saccager/piller, déborder,  résaux sociaux, immigré, l’immigration, l’intégration. se sentir, dicrimination, discriminé, marginalisé, exclusion, étranger, être mis à l'écart.

Kerne materiale:
- « Les émeutes » (tekst fra 'Écouter la colère', p.41)
-« Les racailles » (tekst fra 'Écouter la colère', pp.42-45).
- « Témoignage » : « On voulait aller au font » (tekst fra 'Écouter la colère', pp. 46-47)
-  « Suite à la morte de Nahal, des violences un peu partout en France » :  https://www.1jour1actu.com/france/suite-a-la-mort-de-nahel-des-violences-partout-en-france  (artikel fra fransk aktualitets-site).
- « Les émeutes », (tekst fra 'Écouter la colère' p. 114 )
- « 2005 et 2023 » (tekst fra 'Écouter la colère', pp.124-125).
- « Pour les autres, on n'existe pas » (tekst fra temahæftet 'Banlieues').
-  Les Misérables (2019) af Ladj Ly (film) : https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/les-miserables  

Supplerende materiale:
-  Banlieue  (introtekst fra temahæftet 'Banlieues')
- Billeder til les Banlieues, les émeutes (modulet tors. d. 29/8)
- « On n’avait même plus l’impression d’être en France »  (tekst fra 'Écouter la colère', pp. 116-117)

Estimeret antal normalsider:  ca. 50

Hjælpmidlet til eksamen:
ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/#/
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nice - la grande ville

Formålet med forløbet er at klæde eleverne på til deres sprogrejse til Nice i november både historisk, kulturelt, samfundsmæssigt og hverdagsmæssigt og give dem indblik i Nice som en storby. I den forbindelse arbejder eleverne med fire underemner: l’histoire de Nice, la vie en ville, l’art urbain,og les SDF. Sideløbende har eleverne arbejdet med et Nice-projekt i grupper.
Til underemnet l’histoire de Nice får eleverne indsigt i, hvor ordet Nice kommer fra, og hvordan byens historie er præget af italiensk, russisk og engelsk indflydelse. Underemnet la vie en ville sætter fokus på at kunne begå sig i en storby. Her repeteres dialogformer og ordforråd, som er nyttige til hverdagen i en storby ift. at kunne bestille mad, købe ind, gå på markedet og spørge om vej. I underemnet le street art arbejder eleverne med definitionen af og typerne inden for le street art, og med at skrive en uformel e-mail, herunder at bruge uformelle synonymer og menings- og ytringsverber/fraser. Afslutningsvis lægges der vægt på les SDF, hvor eleverne lærer om ordforråd til at tale om hjemløse og deres situation, samt at lave en billedbeskrivelse.

Fokuspunkter og kernebegreber:  l’historie de Nice; le mot Nice, l’influence italienne, russe et anglais : la Promenade des Anglais, la cathédrale orthodoxe russe, Place Masséna. La vie en ville ; aller au marché/supermarché, faire la commande et demander son chemin. L’art urbain/ le street art ;  l’art pour le grand public= accessible à tous/ ouvert au public, le graffiti, motives artistiques ou message politique ou sociale. Les SDF; centre d’hébergement, être sans domicile fixe, se retrouver en diffuculté, solitaire, être chômeur, mendier, dangereux surtout pour les femmes.


På selve studieturen udarbejder eleverne en video, bl.a. med det formål at gennemføre et kort interview på fransk med franskmænd på gaden eller på kulturinstitutioner. I mødet med andre lægges der vægt på kendskab til  kulturforskelle og høfligt stilleje i den mundtlige kommunikation.
Eleverne skriver desuden korte e-mailkorrespondancer dagligt på turen.

Opmærksomheden på formalitetsleje og forskelle på tale- og skriftsprog er i tråd med den daglige undervisnings arbejde med de skrivegenrer, som eleverne kan møde ifm. den skriftlige eksamens delprøve 2.

Materiale :
- Teksten Lieux à Nice (22/10) , uddrag fra hjemmesiden: https://www.explorenicecotedazur.com/  :        
La Place Masséna: https://www.explorenicecotedazur.com/fiche/la-place-massena/
La Promenade des Anglais : https://www.explorenicecotedazur.com/fiche/promenade-des-anglais/
La Cathédrale ortodoxe russe : https://www.explorenicecotedazur.com/fiche/cathedrale-orthodoxe-russe-patriarcat-de-moscou/
- aller au restaurant - La Gaité- Nallino: Carte : http://lagaitenallino.fr/notre-carte-2/
- exercice d’écoute - aller au marché :
https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/au-marche-faire-ses-courses-dialogue-fle-francais-apprendre-learn.html
- exercice d’écoute – commander au reastaurant :
https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/commander-restaurant-delfa1.html  
- exercice d’écoute - demander son chemin : https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/demander-son-chemin-dans-la-rue.html
- Le street art, définition: https://patricklepetit.jalbum.net/_STREET%20ART/LIBRARY/le_street_art.pdf ,pp. 1-3. Teksten er også vedlagt som dokument på modulet d.  1/11
- Niceprojekt (dokument d. 29/10)
- La Calvaire de Béatrice, transkription og youtubeklip https://www.youtube.com/watch?v=S3WdVNwmWoY
- Les SDF à Nice, syv billeder af hjemløse (d.26/11)

Supplerende materiale
-  De Nikaïa et Cemenelum à Nizza et Nice, selvkomponeret (d. 10/10)
-  Otte billeder af gadekunst til uformel e-mail (dokument d. 1/11 + 4/11)
-  Elevsøgning til Niceprojekt (hjemme + d. 6/11)

Estimeret antal normalsider : ca. 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les SDF EKSAMEN

Emnet les SDF fungerer som et overgangsemne fra forrige "Nice - la vie en ville", hvor eleverne startede med at lave deres egen kampagnevideo for støtte hjemløse i jule- og vintertiden. I emnet vi kigger nærmere på årsagerne til man kan blive hjemløs, livet som hjemløs, og hvordan man kan hjælpe en hjemløs. Formålet med emnet er at introducere eleverne for et centralt samfundsfagligt emne i Frankrig ved at sætte dem ind i, hvordan det er at være hjemløs, hvilke omstændigheder, der kan ligge bag, at man bliver hjemløs, og hvad man som borger kan gøre for at hjælpe hjemløse. Dette forløbet er derfor bygget op omkring at kunne svare på følgende tre hovedspørgsmål:

1)Comment devient -on SDF ?
2) C'est comment la vie d'un SDF?
3) Qu'est-ce qu'on peut faire pour aider les SDF?

Mots-cléfs:  sans abir, SDF, chômeur, pauvre, perte d’un emploi/perdre son emploi, rupture familiale, maladie, s’isoler de, se sentir, seule, isolé, la détresse, la tristesse, la misère, exclu, vivre, perdre son identité, désocialisation, être prisonner, aider, citoyen, dire bonjour, sourire, recréer un lien sociale,  proposer une aide matérielle, devenir bénévole, changer son regard


Materiale:
"Comment devient-on SDF? La désocialisation à la rue" (Youtube klip)
https://www.youtube.com/watch?v=Dk3bo__5dvs

"La détress d'un SDF " (Digt)  
https://www.lapassiondespoemes.com/?action=viewpost&ID=23679&cat=2

5 conseils pour venir en aide à un SDF  (LeHuffPost)
https://www.youtube.com/watch?v=9xCd-3_vw7k (Youtube klip)  

Le calvaire de Béatrice, femme SDF  (BFMTV)
https://www.youtube.com/watch?v=S3WdVNwmWoY   (Youtube Klip)


"Les SDF, toujours d'actualité", fra Jeunes reporters pour l'environement af Emma Podevin, Diana Lami, Lila Delattre, Elise Krier, Flavien Delvaux, Sasha Baivier :
hrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://jeunesreporters.org/wp-content/uploads/2018/01/les-sdf-toujours-dactualite.pdf    (Artikel)

Supplerende materiale:
Billeder af hjemløse (modulet d. 29/11/2024)

"Les SDF ne meurent pas seulement en hiver",  af Samuel Laurent, le Monde 30/12/2014
https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2014/12/30/les-sdf-ne-meurent-pas-seulement-en-hiver_4547341_4355770.html      (artikel)

Normalsider i alt:  ca 12 NS

Hjælpemidler til eksamen:   
ordbogen.com:  https://www.ordbogen.com/da/#/
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La francophonie le Québec et le Maghreb EKSAMEN

Undervisningsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at præsentere eleverne for den fransktalende verden og dermed give dem indblik i, at det franske sprog lagt fra kun udfolder sig inden for Frankrigs grænser. Forløbet skal give eleverne en forståelse af forholdet og lighedstegnet mellem sprog, kultur og identitet, og hvordan det franske sprog bærer præg af høj diversitet og stor udbredelse. Forløbet tager udgangspunkt i le Québec og le Maghreb. I arbejdet med le Québec lærer eleverne om, hvordan Canada, herunder le Québec har været koloniseret af flere omgange, og hvordan le Québec derfor har et helt specielt og beskyttende forhold til deres variant af det franske sprog (le québécois), deres kultur (la culture québécoise) og mindst til hinanden som folkefærd. I den forbindelse har vi også lagt vægt på La loi 101, og dens betydning for les Québécois og for det franske sprog i Québec. I forbindelse med le Maghreb har vi fokuseret på Frankrigs koloniseringen af Algeriet. Eleverer fik indsigt i Algerierkrigen, hvordan kolonialisme er forbundet med racisme og de konsekvenser, den har haft og stadig har for de koloniserede borgerer (primært algerierne), især i forhold til deres identitet og kultur.

Kernebegreber:  Francophone, francophone,
le Québec; la colonisation plusieurs fois, opprimer, la loi 101, la langue officielle, la langue maternelle, la langue habituelle, Québécois, la culture québécoise, le québécois, la langue et l’identitet, Monréal, une ville « souterraine »,  à l’Américane.

Le Maghreb ; Magrébin/maghrébin, la colonisation ; le racisme, raciste, le doit de l’homme blanc, prendre, voler, s’emparer de, domination/dominer/dominateur, opprimer, étranger, priver de, la guerre d’Algérie, la liberté, l’indépendence, pay natal, langue maternelle, Arabe, supérieur, inférieur, insulte, humilier

Kernemateriale:.
- Teksten « Le Québec, Paradis des Français » fra magasinet ”GeoAdo” på hjemmesiden: https://forum.immigrer.com/topic/144826-le-quebec-paradis-des-francais-geo-ado/  også vedlagt som billeder på modulerne d. 12/2 og d. 4/3 :
o Le Québec, Paradis des Francais, pp. 22-23       
o Un « croin français » en Amerique du nord, pp. 24-25          
o Froid et chaud, pp. 28-29       

-  « La Charte de la langue française » (dokument modulet d. 10/2) Uddrag fra   hjemmesiden:  https://educaloi.qc.ca/capsules/la-charte-de-la-langue-francaise/  
- Youtube clip « Un Français comprend-il une Québécoise » : https://www.youtube.com/watch?v=usFCMuL5FJA        
Bering, Mette og Sørensen, Mimi (2012) i Entrées, udgave 1, opslag 3, Gyldendal:
   - ”Le Québec : La langue française au Québec et La Litterature” (pp. 109-110)  
   -  «Fiches de présentation » (pp. 112- 116)  
   - Les pieds-noirs et les harkis : La guerre d’Algérie,  "Midi pile, Algérie" (pp. 127-128)  
   - « Le cahier de Leïla » (pp. 133-134)  
Ben Jelloun, Tahar (1998) « Le racisme explique à ma fille » i Andersen, Nicole, Grønbæk, Marianne, Myrup, Dorthe og Poulsen, Jonna (2002) Obsession, Gyldendal, pp. 237- 238       

Supplerende materiale:
Bering, Mette og Sørensen, Mimi (2012) i Entrées, udgave 1, opslag 3, Gyldendal:
- ”La Francophonie” (p. 106)    
-  ”Le Maghreb” (p. 122)        

Estimeret antal normalsider :  ca. 27

Hjælpemidler til eksamen:   
ordbogen.com:  https://www.ordbogen.com/da/#/
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Eleverne repeterer eksamensemnerne Les Banlieues, Les SDF og La francophoine - le Québec et le Maghéb og træner billedbeskrivelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer