Holdet 2022 FR/adf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Gry Schäfer, Jane Rødbro
Hold 2022 FR/adf (1adf FR, 2adf FR, 3adf FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bonjour Lyon - basisfransk
Titel 2 Ici, on parle francais
Titel 3 Noël en France
Titel 4 Les Intouchables
Titel 5 Etre jeune en France - et au Danemark
Titel 6 Intouchables ? (del 2) Eksamensemne
Titel 7 Rendez-vous à Nice
Titel 8 Etre (jeune) entre deux cultures. Eksamensemne
Titel 9 Skriftlig terminsprøve/ eksamen
Titel 10 L'Algérie, un pays francophone. Eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bonjour Lyon - basisfransk

Det franske basisforløb har taget udgangspunkt i Bonjour Lyon. Her har eleverne fulgt hovedpersonen Léa fra planlægningen af hendes udveksling til Lyon til hendes mange oplevelser i byen. I den forbindelse har eleverne fået indblik i  forskellige underemner udtrykt i bogens forskellige kapitler. Derudover har eleverne arbejdet med varierede mundtlige og skriftlige øvelser, alt fra forståelsesøvelser og billedbeskrivelse til ordforrådslæren og . Eleverne har i forbindelse med bogen også arbejdet med passende ord og med basis grammatik og udtaleregler.
Eleverne har læst til og med kapitel 11 i bogen, Bonjour Lyon.

Grammatik:
- Verber: 1., 2. og 3. bøjning, être, avoir, connaître, faire, voir (ental)
- subjektspronominer
- substantiver - regelmæssige
- adjektivernes bøjning (køn og tal): regelmæssige og uregelmæssige
- genitiv
- possessive pron. (kort)
- bestemte artikler
- ubestemte artikler
- delingsartikler
- nægtelse (ne...pas - kort)
- reduceret delingsartikel


Materialer:  ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ici, on parle francais

Vi har arbejdet fra 2.g med systemet "Ici, on parle francais", Franskportal.
Vi har arbejdet med systemet fra stykke 17.
Vi har set filmen La famille Bélier (og arbejdet med personkarakteristik).
Vi har haft fokus på UDTALE (indlæring af udtaleregler og træning i oplæsning)
Vi har fokuseret på flg. sproglige (emnebaserede) kompetencer:
- at kunne bestille et hotelværelse
- at kunne præsentere sig selv (alder, bopæl, nationalitet, tøj, interesser)
- at kunne præsentere sin familie
- at indlære gloser om gymnasium/vennegruppe
- at kunne lave en personbeskrivelse (ydre og indre)
- at kunne tale om sport og fritidsinteresser
- at lære klokken og kunne beskrive en dags forløb

Grammatisk har vi lært:
tallene 1-100
repeteret artikler (bestemt og ubestemt, delingsartikel)
ejestedord
tillægsord og deres bøjning
dannelse af genitiv
bøjning af verber i nutid 1., 2. og 3. bøjning samt de mest almindelige uregelmæssige verber i nutid (aller, faire, avoir, être, prendre, vouloir)
refleksive verber i nutid
dannelse af nær fremtid
dannelse af passé composé
nægtelser

Vi har trænet billedbeskrivelse (skr. og mdt.), delprøve 1 kompetencer og strategier og simpel sætningskonstruktion.

Kulturelt:
Vi har talt om juletraditioner (herunder haft bagekonkurrence: Galette des ROIS); om det franske skolesystem (besøg af fransk pige).
Vi har skrevet opgaver som understøtter indlæring af ovenstående.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Noël en France

Vi har haft et emne om jul i Frankrig.
Læst teksten "Les treize desserts" (https://www.franskportal.dk/kultur/noel-a-la-francaise/les-treize-desserts)
Vi har haft sprogdag og lavet forskellige kreative opgaver (brev til julemanden, julekalender mv).
Desuden har vi haft adventskalender - som selvstændigt projekt og dels repeteret grammatik dels fået en kulturel viden om jul.
Endelig har vi har besøg af Lou en fransk pige, som har fortalt om sin jul.
Anslået sidetal: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les Intouchables


Dette forløb har taget udgangspunkt i filmen, Intouchables. Eleverne har først arbejdet med personkarakteristik af de to hovedpersoner, Driss og Philippe. Her har vi fokuseret på deres karaktertræk og de primære forskellene mellem dem. I forlængelse heraf har vi talt om det stærke og ikke mindst usædvanlige venskab, der dannes mellem en ung indvandrer fra forstaden og en rig, lam, midaldrende mand. Vi har lagt vægt på deres udvikling gennem dette venskab, humorens betydning, og ikke mindst hvordan de udligner og hjælper hinanden og tilsammen er urørlige. Eleverne har primært arbejdet med drejebogens øvehæfte til filmen, hvor de af lavet en række forskellige mundtlige og skriftlige øvelser, herunder brug af spørge-og-svar teknikker. Derudover har de arbejdet med enkelte lytteøvelser, samt relevant grammatik og ordforråd til filmen og temaet venskab.
Fokuspunkter og kernebegreber: personnages principaux, charactéristiques, différents/ différences : riche et pauvre, paralysé et actif, drôle et charmant, sérieux/peu sérieux, emploi et employé, patient et impartient, l’amité, des amis, raconter des blagues, taquiner, s’amuser, rigoler, relation et amitié unique, se relaxer, se compléter, aider, s’entraider, devenir, développement, se développer, apprendre à, s’occuper de.  
Materiale:
- Filmen Intouchables (2011) af Olivier Nakache og Éric Toledano
- Øvehæfte: De Urørlige, af Karen Schumacker, Passion, udgave 3, 2014:
o Læst tekst: introduktionsopgave B, s. 3
o Læst tekst:  scene 4 opgave A, s. 9
- Franskportalen, Intouchables, scene 13, 15, 20, 26: https://www.franskportal.dk/laesenfilm/uroerlige/uroversigt
- Klip til scene 9, galleriscene:  https://www.youtube.com/watch?v=yrr_sn8f_BE
- Klip til scene 15 (selvom klippet siger scene 16):  https://www.youtube.com/watch?v=xzfXgpEg-nw
- Klip til scene 20, dansescenen: https://www.youtube.com/watch?v=Gd9wSNRcbco
- Klip til scene 31, barberingsscenen:  https://www.youtube.com/watch?v=A6FLb6pgTus


Supplerende materiale:
- Intouchables – Bonusopgaver : opgave 3-5: https://www.franskportal.dk/laesenfilm/uroerlige/ekstraopgaver
- Intouchables – Delprøve 1:
https://www.franskportal.dk/laesenfilm/uroerlige/delproeve1
- Øvelser til at gå og bestille på café i forbindelse med scene 13
- How to Order Coffee in a French Café | Super Easy French 75:  https://www.youtube.com/watch?v=MBK7K1Xw3Lc
- Deux dialogues pour le FLE/au café : https://www.youtube.com/watch?v=f2nIu7T0Gp8
- L2M Paris 01 1, Les Deux Magots, St. Germaint des près, Paris : https://www.youtube.com/watch?v=0SFxDeTpTuU
Estimeret antal normalsider: ca. 48 NS

Ekskursion d. 22.03 : Vi har set dokumentarfilmenom Edouard Louis, vist på CPH DOX
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FRANSK 15 : BILLEDBESKRIVELSE 11-02-2024
Fransk 17: intouchables, delpr. 1 16-02-2024
Fransk 16: Retteark til fransk 15 16-02-2024
Fransk 19: delprøvetræning 03-03-2024
Fransk 18: Intouchables 03-03-2024
Fransk 20 : Intouchables, delprøve 1, igen 19-03-2024
fransk 21: Retteark til fransk 18 05-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Etre jeune en France - et au Danemark

Vi arbejder med teamet "Etre jeune en France - et au Danemark"
Vi indledte med at høre sangen "Jeune", af Louane.
Dernæst læste vi en biografi om Louane: "Louane - biographie et vie privée." Cosmopolitan.fr
Vi læste dernæst artiklen: "Dans la chambre des jeunes Francais qui vivent toujours chez leurs parents" (uddrag af https://www.vice.com/fr/article/les-francais-qui-vivent-toujours-chez-leurs-parents/).
Derpå arbejdede vi med portrætterne "Hannah" et "Arnold", "Je m'appelle 3", www.chataigne.dk
Endelig arbejdede vi med dele af undersøgelsen: "Je galère, mais j'ai envie d'y croire",
Elabe, 2023, file:///C:/Users/jane/Downloads/ffdj_elabe_etudes-les-jeunes-et-lexclusion_rapport_29032023.pdf
I har lavet en delprøve 1-2 om sangeren Louane og I har lavet en portrætfilm om at være ung.
I skal have et ordforråd til at beskrive forskellige unge og deres liv.
I skal kunne lave en sammenligning til danske unge, fx. i forhold til hvornår man flytter hjemmefra.
I kan inddrage viden fra serien: Rendez-vous à Nice.
Anslået sidetal: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Intouchables ? (del 2) Eksamensemne

Vi arbejder videre med udsatte el. marginaliserede eksistenser, som klarer livet på trods med de udfordringer de har. Forløbet er således en dynamisk udbygning af forløbet om emnet Les Intouchables (2.g)
Vi har altså haft fokus på eksistenser, som på en måde er ekskluderede af samfundet og på forskellige måder kan beskrives som 'urørlige'/Intouchables, dels fordi samfundet ikke vil beskæftige sig med dem (røre dem), dels fordi nogle af dem i kraft af relationer, personlighed, talenter mv. klarer livet på trods og bliver 'urørlige' (uovervindelige).
Vi har i denne udbygning sat fokus på Edith Piaf og hendes liv. Hun repræsenterer begge forståelser (som marginaliseret i sin opvækst og som feteret i sin ungdom/senere liv).
1. Først arbejdede vi med sangen "L'hymne à l'amour" sunget af forskellige kunstnere (Céline, Dion, Patricia Kaas  og Edith Piaf) og sammenlignede dem.
2. Dernæst lavede vi et portræt af Edith Piaf og beskrev fremstillingen af hende i filmen "La Môme" med fokus på barndom og relationer.
3. Endelig diskuterede vi om Edith Piaf var 'intouchable' og inddrog begrebet om resiliens. Til slut analyserede vi sangen "La vie en rose".
Anslået sidetal: 32
Eleverne har skrevet en blogopgave om filmen og det indtryk Edith Piaf (i filmen) har gjort på dem.

Viden fra første del af emnet "Les intouchables" kan frit inddrages.

Materiale:
a. Sangen "L'hymne à l'amour" (1950)
b. p. 4-5 i Materialet Spurven : indledning om filmen La Môme https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/spurven-la-vie-en-rose-0
c. Filmen: La Môme, Oliver Dahan (med tilhørende arbejdsspørgsmål)
d. Biografisk artikel: "Biographie", Source :  2 Apostrophe FLE Aline
RAPPEIR
e. uddrag af artiklen: "Une enfance pas si rose." Biographie d'Édith Piaf, l'enfant des rues qui conquit l'Amérique (celles-qui-osent.com)
f. Sangen "La vie en rose" (1946)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Rendez-vous à Nice

I har læst Uddrag af serien "Rendez-vous à Nice" og I har været på studietur til Nice. Som optakt til rejsen har I læst en tekst om Nices historie og I har arbejdet forberedende med jeres projekt. Produktet har været en individuel dagbog og en videodagbog lavet i grupper, hvor I som rejsejournalister har forsøgt at svare på et centralt undersøgende spørgsmål: fx. Hvorfor kan man forklare byens tiltrækningskraft? Er Nice en god turistby?
Hvordan er dagligliv i Nice? Hvilken betydning ses kunsten at have i Nice?
Følgende sider er læst i Rendez-vous à Nice (Denne tekst forbinder sig også til emnet "Jeune en France - et au Danemark").
Episode 1: p. 8-12
Episode 2: p. 15-16 er set på video; p. 16,11-17
Episode 3: p. 21-23
Episode 4: p. 27-30
Anslået sidetal 45 +
Episode 5: set på video
Episode 6: 40-42
Episode 7: 46-48
Episode 8: sprunget over
Episode 9: p. 57, 59-60
Episode 10: p. 63-65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Etre (jeune) entre deux cultures. Eksamensemne

Vi har i dette emne haft fokus på "at være mellem to kulturer på forskellig vis".

1. Vi startede med at lave et portræt af Chadia (fra bogen Rendez-vous à Nice).
Dernæst har vi læst følgende tekster i bogen "Paroles francophones", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2015:

2. "Je suis bien avec les ados de toutes les cultures"
3. "J'ai ma base ici"
4. "Exilée tout le temps"
5. "Entre intouchables"

Personerne er enten født i Frankrig af nordafrikanske forældre (Chadia),  emigreret til Frankrig (Fatoumata og Fatou Diome samt Abdel Sellou) eller er født med dobbelt kulturel identitet (Salomé).
I teksterne forholder personerne sig på forskellig måde til det at være "entre deux cultures" (positivt/negativt, integreret/ikke integreret, aktiv deltagelse/"udstødelse").
Der har været fokus på at kunne forklare hvor personerne kommer fra og hvordan de oplever det at være mellem to kulturer.

Skriftligt har I lavet et portræt af Chadia (fra serien Rendez-vous à Nice) og et læserbrev på baggrund af teksten "Je suis bien avec les ados de toutes les cultures".
I kan frit i dette emne inddrage emnet "Etre jeune en France et au Danemark"
Anslået sideantal: 14
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Timeopgave: Portrait de Chadia 10-01-2025
Retteark til fransk 4 (mail) 14-01-2025
Timeopgave, læserbrev 15-01-2025
Fransk 6: Delprøve 1 træning i timen 29-01-2025
Fransk 5: opgave skrives i timen d. 24 03-02-2025
Fransk 7: delprøve 2, genre læserbrev/blog 09-02-2025
3adf FR skr. prøve/terminsprøve - blog 27-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skriftlig terminsprøve/ eksamen

Hjælpemidler til terminsprøven.
Tilladte hjælpemidler er til delprøve 2 er:

off-line:
- egne noter
- udleverede dokumenter (husk at have system i egne tidligere opgaver og udleveret materiale om genrer og "gode råd til terminsprøven")
- Grammatikbogen Voilà (i princippet alle grammatikker) og relevante bøger

ON-line:
- ordbogen.com
- Larousse.com
- Franskportalen (det der er brugt i undervisningen)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 L'Algérie, un pays francophone. Eksamensemne

Vi har beskæftiget os med Algeriet som frankofont område, med særligt fokus på 'La décennie noire' og kortere på krigen fra 1954-62 (la Guerre d'indépendance').
Eleverne har desuden kort tilegnet sig en  viden om Frankrig som kolonimagt og den historiske baggrund for immigration i Frankrig.

Der lægges vægt på, at eleverne bliver introduceret for en anden kultur og at de får en
overordnet forståelse af en kompleks og politisk anspændt situation i en tidligere fransk koloni i særligt 1990'erne mellem forskellige grupper i Algeriet efter afhængighedskrigen.
Forløbet er inddelt i følgende underemner:
1. L'Algérie pendant les années 1990 (la guerre civile)
2. La colonisation et la guerre d'Algérie (la guerre d'Indépendance)+ L'Immigration

Vi har set filmen "Papicha" (2019) og arbejdet med baggrundsmateriale til filmen (historisk indledning - La décennie noire + introduktion til filmens temaer på fransk: la guerre civile, les libertés individuelles et l'égalité homme-femme).

Derudover har vi læst en introduktion på dansk om borgerkrigen i Algeriet i 1990'erne (dansk introduktion til teksten, 'Dakia, fille d'Alger').
Vi har læst teksten 'Dakia, fille d'Alger' , i "Obsessions", red. af Noicole Andersen m.fl, Gyldendal 2002. Teksten giver et indblik i den blodige og ulykkelige situation Algeriet befandt sig i under borgerkrigen i 1990'erne.

Desuden er  læst uddrag fra "Entrées": , "Le Maghreb - la colonisation et la guerre d'Algérie" (pp.122), "Les pieds-noirs et les harkis" (p. 127), "Venir vivre en France" (p.129).

Endelig knyttes dette forløb også til teksterne i emnet "Etre (jeune) entre deux cultures". Disse tekster berører livsbetingelser og livsomstændigheder hos forskellige 'immigrés' i Frankrig i dag.

Anslået sideantal: 20


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fransk 9 Delprøve 1, dagbog 04-04-2025
Fransk 10: Présentation et lettre 24-04-2025
Fransk 12 Delprøve 1 02-05-2025
fransk 11: delprøve 2, artikel 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer