Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Malene Karner Wienberg
Hold 2022 HI/i (1i HI, 2i HI, 3i HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lokalhistorie og erindringskultur
Titel 2 Vikingetiden
Titel 3 Første Verdenskrig (Eksamen)
Titel 4 Grønland - før og nu (Eksamen)
Titel 5 Holocaust (Eksamen)
Titel 6 Kvinder og ligestilling 1 (Eksamen)
Titel 7 Kvinder og ligestilling 2 (Eksamen)
Titel 8 Det athenske demokrati - og vores! (Eksamen)
Titel 9 Oplysningstid og revolutioner (Eksamen)
Titel 10 Den Kolde Krig (Eksamen)
Titel 11 Globalisering og kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lokalhistorie og erindringskultur

Klassen har med udgangspunkt i en byvandring i Køge arbejdet med analyse af monumenter og og andre mindesmærker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetiden

Vikingetiden har dannet baggrund for en introduktion til fagets metoder.

Nøglebegreber:
Forhistorisk/historisk tid (periodisering)
Første- og andenhåndskilder
Det funktionelle kildebegreb
Implicit og eksplict tendens
Levns- og beretningsslutninger
Fremstillinger
Historiografisk analyse (diakron)
Historieopfattelser og historiesyn
Historiebrug
Civilisation: Byzans, Kalifatet, Det frankiske Rige

Kernestof:
Danmark i verden s. 17-34
Bjørn Madsen og Ole Bjørn Pedersen: Vikinger - indsigt og udsyn, Systime 2008, s.117-123 (Kristningsprocessen - et storpolitisk anliggende?

Kildetekster:
-The Siege of Paris
-The Peterborough Chronicle
- Historikergruppen Fempas om vikingesamfundet IN af »Det arbejdende folks kulturhistorie« udgivet af Specialarbejderforbundet i Danmark 1987.
- Else Roesdahl om vikingesamfundet:  https://danmarkshistorien.dk/perioder/vikingetiden-ca-800-1050/vikingetidens-samfund/ (2009)
- En Arabisk købmands beretning om Hedeby, ca. 950
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/en-arabisk-koebmands-beretning-om-hedeby/
- Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
- Russisk avis sviner Danmark: Børn drikker af vandpytter og folk har lus
https://nyheder.tv2.dk/udland/2016-10-24-russisk-avis-sviner-danmark-boern-drikker-af-vandpytter-og-folk-har-lus
- Widukind om Haralds omvendelse til kristendommen IN J.Thiedecke: "De danske vikinger. Samfund, kongemagt og togter ca.750-1050", Panthenon, 2003, s.106-107
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen IN J.Thiedecke: "De danske vikinger. Samfund, kongemagt og togter ca.750-1050", Panthenon, 2003, s.106-107

Supplerende materiale:
En lang historie kort:https://podcast24.dk/episoder/historietimen/den-harald-som-BQtSP7HPdP
Powerpoint: The Vikings as building blocks in national identity
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Første Verdenskrig (Eksamen)

Forløbet er lagt an på at eleverne får kendskab til 1. Verdenskrigs fænomenerne skyttegravskrig og granatchok. Der er endvidere lagt vægt på, at eleverne opnår kendskab til udviklingen inden for mentalitetshistorien i perioden: fra patriotisme og "sportsmanship in war" til krigsmodstand og "the futility of war", samt fra en faderdomineret kultur (vertikal) til nye samfundsformer baseret på broderskabet (horisontal).

Faglige mål:  
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Nøgleord:
- mentalitetshistorie
- fiktion som historisk kilde
- årsagsforklaringer (alliancesystemet, våbenkapløbet og stormagtsrivalisering, propaganda og patriotisme, aktør-struktur)
- urkatastrofen, skyttegravskrig, granatshock, No Man's Land (slagtefold)
- gentlemankoden, dolkestødslegenden

Kernestof:
Henrik Jensen: "Den Sønderrevne Baldakin", Gyldendal 2003, s.41-46, 49-58
Birgitte Thomassen: "1. Verdenskrig 1914-1918", Frydenlund 2014, s.204-211 (Danmark under 1.verdenskrig), s.226-229 (krigens skygger og spor).
Michael Klos: "Den 1. Verdenskrig", Systime 2004, s.56-63, 91-99
Peter Frederiksen mfl.:Grundbog til historie", Systime, 3 udg. 2015, s.117-130
Paldam et al.: "Mellemkrigstiden", Systime (2006), s.10-15 (inkl. Filippo Tommaso Marinetti: "Det futuristiske manifest" (1909) og Stefan Zweig: "Verden af i går" (1943, udgivet posthumt)).
Tysk skolepige: https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/
Engelsk hustru om hvervemetoder: https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/Fransk kaptajn ved Verdun: https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/
Tysk sergent ved Somme: https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/
Uddrag fra bødkeren Louis Barthas optegnelser om krigen 1914-1918 (udgivet 1978)
Executions in the first world War (statistik og uddrag af erindring)

Supplerende materiale:
Læreroplæg (Powerpoint)
History of WW1: https://www.youtube.com/watch?v=Nj43X-VBEPE
Gillies Mackinnon: "Regeneration" (film), 1997
Shell shock: https://www.youtube.com/watch?v=IBfOnJplbrE&t=9s
Peter Jackson: "They Shall Not Grow Old":
https://www.youtube.com/watch?v=1TWJR8A3HHU (from black and white to colour, 1:30 min.)
Peter Jackson: "They Shall Not Grow Old":
https://www.youtube.com/watch?v=AlgE1PiwIyg
(shells and mines, 2:40 min.)
"All Quiet on the Western Front" (1930) - Professor Kantorek Preaches the "Glory of the Fatherland": "https://www.americanrhetoric.com/MovieSpeeches/moviespeechallquietonthewesternfront1.html

I ALT CA. 75 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grønland - før og nu (Eksamen)

I forløbet skal eleverne arbejde med emnet ud fra følgende centrale problemstilling: Er der stadigvæk grundlag for et fællesskab? Et andet fokuspunkt har været hvordan den hastige modernisering medførte et  tab af identitet og senere en kulturkamp inden for rigsfællesskabet.


Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ ̶demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Underemner:
-inuitsamfundet
-koloniseringen
-selvstændighedsprocessen

Nøgleord:
rigsfællesskabet
ICC (Inuit Circumpolar Council)
fangerkultur/jægersamfund
fra kollektive nomader til bofaste bygdeboere
angakkog/shaman
angakkoq-ritualerne (sjæleflugtritual)
animistisk verdensbillede (Inua)
tabuer (religiøse forbud, fx incest)
amuletter
isumaminik (ikke-indblandingsprincip)
flerkoneri
socialt forældreskab
sangkampe/trommedans
synet på selvmord
blandingsægteskaber
torskeeventyret (fra storfanger til storfisker)
bloktilskud og danisering
hjemmestyre og grønlandisering
selvstyre
inuit-tatoveringer
forstanderskabet og styrelsesloven
forsoningskommissionen

Materiale:
Hanne Guldberg Mikkelsen: "Inuit og den lange vej - Grønlands historie", Gyldendal Undervisning, 1 udg. 1998, s.6-17
Suzanne Gudbjerg-Hansen, Thomas P.Larsen, Ulrik Lavtsen: "Flere sider af KS - Grønland", Lindhardt og Ringhof (2017), s.21-30, 38-42, 48-54
Havets Moder: https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-1/
Hans Egede prædiken (skitse): https://rigetinord.com/2022/02/23/hans-egede-praediker/
Eliks straf: https://rigetinord.com/2022/02/23/eliks-straf/ Hans Egedes syn på grønlænderne: https://rigetinord.com/2022/02/03/hansegedessynpaagroenlaendere-basis/
Inuk Silis Høegh: "Sume - lyden af en revolution", dokumentarfilm, 2014 https://www.levendegronland.dk/filmene/sume-lyden-af-en-revolution/

Supplerende materiale:
Kongevåbnet: https://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_rigsv%C3%A5ben
Ekspeditionen til Grønland (brætspil): https://rigetinord.com/2022/02/12/ekspeditionen-til-gronland/
Amuletdrengen: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/arktis/5-thule-ekspeditionen/amuletdrengen-tertaq/
Masker fra Nunivak: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/arktis/5-thule-ekspeditionen/masker-fra-nunivak-island/
https://www.dr.dk/studie/historie/rigsfaellesskabets-historie-alle-afsnit
(første afsnit om Hans Egede og handelskompagniet).
Filmklip fra 1966 om danske ledere i Sisimiut: https://www.danmarkpaafilm.dk/tema/tidslinje-groenlandsk-historie-i-nyere-tid
Visit Greenland: 5 Mythical Creatures from Greenland: Mother of the Sea, Tupilak, Qivittoq and more: https://www.youtube.com/watch?v=qc7Cy9NxHmg
Fremvæksten af en blandingshistorie i Grønland: https://danmarkshistorien.lex.dk/Fremv%C3%A6ksten_af_en_blandingsbefolkning_i_Gr%C3%B8nland
Tarrak - Tupilak (Official Music Video), 2016: https://www.youtube.com/watch?v=sd-JcV0_NAA&list=RDsd-JcV0_NAA&start_radio=1

I ALT CA. 75 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Holocaust (Eksamen)

Forløbet omhandler Holocaust og har fokus på følgende centrale aspekter:
- Hvad er folkedrab?
- Hvorfor opstår folkedrab?
- Eksempler på folkedrab?
- Efter folkedrab (forhindre folkedrab)?

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder
- historiebrug- og formidling

Nøgleord:
FNs folkedrabskonvention
Stantons stadieteori
anti-semitisme
pogrom
ghettoer
Krystalnatten
NSDAP
Dolkestødslegenden
Zions Vises Protokoller
Weimarrepublikken
Bogafbrændinger
Gestapo/SA
Nürnberg-lovene
blods- og folkefællesskabet (Blut und Boden)
arier og racelære
hel-halv- og kvartjøder
rigsborgere og arisering
konsensusdiktatur og førerkult
Jødestjernen
udryddelseslejre (selektion, sonderkommando, kapo)
ondskabens banalitet/bureaukratens ondskab
gerningsmænd og historiografi: intentionalismen, funktionalismen ("skrivebordsmordere"), de dådsnære gerningsmænd (Reservepolitibataljon 101)
fra Entfernung til Endlösung
Einsatzgrupper
Babi Yar
Wannsee-konferencen
Nürnberg-processen/Nürnberg-principperne
Holocaustbenægtelse (hård/blød revisionisme)

Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime, 3.udg. 2006-2015, s. 90 (kommunistpartiets opråb 13.marts 1920), s. 95 (statistik over retsvæsenets behandling af politiske mord 1918-1922)
Solvej Berlau, Stine Thuge: "Vejen til Folkedrab", Columbus (2023), Hitlers vej til magten (s.30-39) Farlige forestillinger (s.40-47), Propaganda til folket (s.48-57), Restriktioner og rettigheder (s.66-75), Gerningsmænd (s.166-173), Holocaustbenægtelse (s.175-183)
"Kvinderne fra Micoz", Ukraine 1942 (fotografi) IN "Vejen til Folkedrab"
Wannsee-konferencen: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen#toc-links
Eichmanns protokol: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-wannseekonferencen-januar-1942-eichmanns-protokol
Kurt Werner: "Beretning om massakren ved Babi Yar i september 1941" IN Sofie Lene Bak "Nazisme og Holocaust", Systime (2023), s.82
Victor Klemperer: https://folkedrab.dk/kilder/indfoerelsen-joedestjernen-19-september-1941


Supplerende materiale:
Steven Spielberg: "Schlinders Liste" (1993, uddrag):
- I Am An Essential Worker: https://www.youtube.com/watch?v=b5ag8ME4oOY
- Schlinder at the train station: https://www.youtube.com/watch?v=aGrQZ2QVxoE
- Commandant Amon Goeth: https://www.youtube.com/watch?v=ZKie_34cpJI
The Banality of Evil | Hannah Arendt: https://www.youtube.com/watch?v=8Km0LQCK-9I
Fotografierne fra Auschwitz: tysk dokumentar 2021 (CFU)
Borat - The Running of the Jew: https://www.youtube.com/watch?v=a952gCabSCQ
Forbudte bøger: https://helsbib.dk/nyheder/skoenlitteratur/forbudte-boeger
The Empty Library: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Empty_Library
Bogafbrænding (1933): https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/film/books-burn-as-goebbels-speaks
https://da.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler
Kort over Tysklands ekspansion 1935-1939: https://denstoredanske.lex.dk/2._Verdenskrig
Map as History: The Final Solution (The Holocaust, The Shoah)

I ALT CA. 75 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kvinder og ligestilling 1 (Eksamen)

Forløbet skal give en forståelse af hvilke samfundsforhold der har dannet grundlag for forskellen på mænd og kvinders rettigheder, samt hvordan forandringer i samfundsforhold medførte af kvinderne på stadig flere områder fik ligestilling med mændene. Der vil også være fokus på historieskabende kvinder og vi vil diskutere det historieskabte kvindesyn.

Forløbets centrale problemstillinger:
•Hvad kendetegnede kvinders muligheder og rettigheder i begyndelsen af 1800-tallet, og hvordan blev de forandret i løbet af 1800-tallet?
•Hvilke argumenter var der i slutningen af 1800-tallet for og imod valgret til kvinder, og hvilke forhold førte til at kvinder i 1915 fik valgret til Rigsdagen? Der vil således være fokus på argumenter i den offentlige debat.
•Hvilken relevans har kvindehistorien?

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks historie
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug
historiefaglige teorier og metoder

Nøgleord:
De 7 F'er
myndighed - gifte/ugifte kvinder
Dansk Kvindesamfund
Interpellationer
politisk, socialt og civilt medborgerskab
kvindekamp, klassekamp, forfatningskamp
to-kammer system (Landsting og Folketing)
tre bølger af feminisme
lighedstanken/særartstanken
herskerteknikker
Carl Ploug og Fredrik Bajer
lige og almindelig valgret (universel)
John Stuart Mill
Emmeline Pankhurst
Suffragetter
Herstory og feministisk metode
kemalistiske feminister/islamistiske feminister

Kernestof:
Carl-Johan Bryld: "Danmark – Tider og temaer", Systime iBog, p520
Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: "De danske kvinders historie". Systime iBog, p131, p140, p141, p143
Ørsted, Elisabeth Lollike & Denise Lindegaard Nielsen: "Kampe for ligestilling" (Suffragetterne), Forlaget Columbus iBog: https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
Ørsted, Elisabeth Lollike & Denise Lindegaard Nielsen: Kampe for ligestilling (Tyrkiet), Forlaget Columbus iBog: https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197
Gry Jexen: "Kvinde kend din historie. Spejl dig i fortiden", uddrag af forordet, Gyldendal 2021
Caroline Testman: Om Kvindens Stemmeret ved de kommunale Valg. Dagbladet 9. januar 1887: https://kvinder.systime.dk/?id=19
Anna Lohses interpellation i Odense den 9. april 1895:  https://kvinder.systime.dk/?id=191
National League for Opposing Woman Suffrage: "A Suffragette's Home" (plakat), 1910: https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c415  
Emmeline Pankhurst: "My Own Story", (erindring), 1914: https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c416


Supplerende materiale:
1915-2015: Kvinders Valgret 100 år (DR): https://www.youtube.com/watch?v=ZGZiFUo4k9M
1915: demokrati og valgret - den internationale inspiration: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-den-internationale-inspiration
Præsident Erdogans udtalelser om kvinder, 2015: Susanne Juncker "Tyrkiets feminister kæmper for deres ret til at leve", kvinfo.dk, 18. marts 2015.
Oversigt over forskellige holdninger i det tyrkiske samfund, 2017: https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198
Powerpoint (lærer)

I ALT CA. 50 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kvinder og ligestilling 2 (Eksamen)

Eleverne skal reflektere over hvilken betydning oplysningen om prævention og legaliseringen af abort har haft for kvindekampen.
Eleverne skal diskutere hvorvidt retten til fri abort skal indskrives i grundloven.

Nøgleord:
straffe for illegale aborter
legaliseret abort (medicinsk indikation, etisk indikation, eugenetisk indikation, social indikation)
fri abort
Rødstrømpebevægelsen (aktioner, basisgrupper, søstersolidaritet og dobbeltarbejde)
patriarkatet  
ungdomsoprøret
Mødrehjælpen
Dansk Kvindesamfund
abortrejser
billedpornografiens frigivelse
obligatorisk seksualundervisning
løngab
lige løn for lige arbejde!
Ingen kvindekamp uden klassekamp, ingen klassekamp uden kvindekamp!
Det private er politisk!
Tjenestemandsreformen 1969/lønhierarki
ligelønsidealer (lighed, kompetance, marked)

Kernestof:
Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: De danske kvinders historie. Systime ibog, p.158, p159, p161, p.162
Sarah Sander Laugesen: podcast om retten til fri abort (https://www.arbejdermuseet.dk/undervisning/historytogo/fri-abort/fri-abort-elevside/)
podcast om ligeløn:
grafik: befolkningens syn på rødstrømper, 1973

Kildepakke fra arbejdermuseet.dk: (https://www.arbejdermuseet.dk/undervisning/historytogo/fri-abort/fri-abort-elevside/)
- Marie Nielsen i Arbejderkvindernes Oplysningsblad (1932)
- Dr. Leunbach i Kvinden og Forplantningen (1933)
- Arbejderkvindernes Oplysningsforbund (1929): krav til kvinders rettigheder til krop og seksualoplysning
- Aborterindringer
- plakater fra Frítt Val
- abortrettigheden i grundloven: Malthe Bregenhøj Nielsen (social- og sundhedsordfører, Konservativ Ungdom) og Pia Olsen Dyhr (formand for SF)
Supplerende materiale:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/ligestillingsforsker-metoo-er-det-stoerste-siden-kvindekampen-i-70erne/
Ekskursion til Arbejdermuseet, udstillingen "Kvindeliv - ud af skyggen"

I ALT CA. 50 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det athenske demokrati - og vores! (Eksamen)

Forløbets formål er overordnet at se på forholdet mellem individ og stat. I praksis vil vi arbejde ud fra følgende overordnede problemstilling: Hvordan kunne indførelsen af en demokratisk styreform medvirke til at øge den athenske stats magt?


Kompetencer:
- at forstå og diskutere årsager til demokratiets indførsel i Athen samt styreformens betydning for den enkelte grækers vilkår.
- at belyse forskellige antikke opfattelser af demokratiet som styreform og senere tiders vurdering af det antikke græske demokrati.
- at formulere historiske problemstillinger  
- at diskutere antikke værdinormer og sætte dem i relation til nutidens værdinormer, jvf. borgeridealet i antikken
- at diskutere paradokser/at reflektere over de konflikter som demokratiets dobbelte natur skaber, jvf. demokrati som styreform og som ideologi (fx ift. dødsstraf)
- at perspektivere det athenske demokrati i forhold til vores

Centrale begreber:
- bystat
- oligarki vs. demokrati
- isonomia (lighed for loven)
- sociale grupper: borgere, metoikere, slaver
- det athenske demokratis grundpiller: lodtrækning, rotation, diætbetaling, ostrakisme
- ostrakon
- borgeridealet: udvise borgersind, være en politisk aktiv borger
- hoplitter (citizen-soldier) - borger vs. undersåt
- strategoi/strateg
- Perikles, Philip af Makadonien
- perserkrigene
- Det Deliske Søforbund og den peleponessiske krig
- Hellenismen

Kernestof:
Bryld, Carl Johan: 'Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime. side 9-35.

Kilder:
Plutarch: "Lykurgos reformer" (Sparta)
Thycydides on the development of the Delian League: https://www.hist.cam.ac.uk/prospective-undergrads/virtual-classroom/primary-source-exercises/sources-athenian/sources-athenian-1
Aristoteles om ostrakisme: http://factsanddetails.com/world/cat56/sub406/entry-6229.html#chapter-1
Plutarch om ostrakisme: http://factsanddetails.com/world/cat56/sub406/entry-6229.html#chapter-1
Homer: "Illiaden" (uddrag om Hector)
Thukydid : Uddrag af "Den Peloponnesiske krig" (kildeøvelse om Mytilene-debatten)

Supplerende stof:
"300" (filmklip fra Youtube)
Mogens Herman Hansen om det græske demokrati og vores: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=497
CFU-dokumentar: ”Sandheden om Athens demokrati”
John Greene: https://www.youtube.com/watch?v=Q-mkVSasZIM&spfreload=5 (Persians vs. Greeks)
The Map as History:
-The Greco-Persian Wars
-The Peloponnesian War
-A Greek city-state- Athens
-Athenian Democracy
What did democracy really mean in Athens?: https://www.youtube.com/watch?time_continue=37&v=0fivQUlC7-8
Stay awhile and listen: Exiled by popular demand - Ostracism in Athens (2015): https://www.youtube.com/watch?v=3xRGPcBW-UA
Leo von Klenze: "Akropolis" (maleri, 1846):  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Akropolis_by_Leo_von_Klenze.jpg
Mytilene-debatten (animation): https://www.youtube.com/watch?v=CY2aS-jbbdk
Formativ evaluering (Legopolis)

I ALT CA. 75 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oplysningstid og revolutioner (Eksamen)

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.


Nøglebegreber:
diakron historiografisk analyse (Robespierre)
denotativ og konnotativ billedanalyse
historiebrug
Revolutionstyper (politisk, social)
Naturret
oplyningsfilosoffer
magtens tredeling
deisme
social kontrakt
sekularisering
offentlighed/salonkultur
Boston Massacre/Boston Tea Party
rædselsperioden
borger vs. undersåt
almenviljen
jakobinerhue/frygisk hue
sans-culottes
kontrarevolution og konservatisme

Kernestof:
Carl-Johan Bryld: "Verden før 1914 - i dansk perspektiv", s.192-199, 205-211, 211-234.
Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: "USA's tilblivelse", Columbus 2019, s.55-68.

Supplerende materiale:
"The Patriot" (filmklip og transcript): http://www.americanrhetoric.com/MovieSpeeches/moviespeechthepatriot.html
"Rædselsperioden" (CFU-dokumentar), 1989
The map as history: https://www.the-map-as-history.com/kiosque/map/479-birth-of-the-united-states
DR2: "Krigen der skabte USA", (CFU-dramadokumentar med fokus på 7-årskrigen), 2009

I ALT CA.75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den Kolde Krig (Eksamen)

Fokus på årsager til de kolde krig, blokdannelsen og terrorbalancen. Hvilke interne og eksterne årsager kan forklare afspændingen/détente, samt sovjetimperiets fald og den kolde krigs "genkomst".

Centrale begreber:
- Belejringsmentalitet
- Indflydelsesfærer
- Yalta- og Potsdamkonferencerne (Tyskland- og Polenspørgsmålet)
- jerntæppet
- sovjetiseringen af østeuropa
- inddæmningsstrategien: Truman doktrinen, Marshall Planen, NATO
- Warsawapagten
- traditionalisme og revisionisme (historiografi)
- våbenkapløb og terrorbalance
- proxy krige/stedfortræderkrige
- dominoteorien
- détente
- Helsinkiaftalen (idealisme, blød magt)
- SALT 1 (realisme, hård magt)
- Bresjnevdoktrinen
- glasnost and perestrojka
- Østudvidelsen (EU)
- Ukrainekrigen
- multipolaritet, bipolaritet, unipolaritet


Eleverne kan efter forløbet:
– dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden

Kernestof:
Casper Syskind og Bo Söderberg: "Det 20. århundredes verdenshistorie", Systime 2003 s.86-98 (Nyordningen efter 2.Verdenskrig), s.186-198 (USSRs sammenbrud)
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: "Den kolde krigs verden", Systime (online), 2022:
-”Hverdagen i østblokken 1945-1965”: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=185
-”Hverdagen i Østblokken 1965-1990”: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=184
Carl-Johan Bryld: "Verden efter 1914", s. 189-191 (”Våbenkapløb og terrorbalance”)
Matthias Strand: På Sporet af Den Kolde Krig", Praxis, 2024:
- "En ny orden", kap.8 s.101-106
- "Den kolde krigs genkomst", s.113-118
DR2: "Den kolde Krig, Berlinmuren 1958-1963", 2006 (CFU-dokumentar)

Sources:
Herbert Lock: Karikaturtegning, Marshall-planen, 1949 (denotativ og konnotativ billedanalyse)
Tabel over flygtninge fra øst til vest 1949-1961 fra Inger Bertelsen og Karl Jacobsen: Berlinproblemet 1958-1972. Gyldendal, 1974. s. 27
En vesttysk skolebog om årsagen til Berlin-muren fra
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhaette-til-rammstein/kapitler/kapitel5/tekst-11-berlin-muren-i-vesttyske-og-oesttyske-skoleboeger/
En østtysk skolebog om årsagen til Berlin-muren fra
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/tyskland-fra-roedhaette-til-rammstein/kapitler/kapitel5/tekst-11-berlin-muren-i-vesttyske-og-oesttyske-skoleboeger
Udvalgt grafik fra artiklen ”Muren trækker stadig sine spor gennem Tyskland” Berlingske d. 1. november. 2014. https://www.b.dk/politiko/perspektiv/muren-traekker-stadig-sine-spor-gennem-tyskland.
Portrætmaleri af Putin i zar Nikolaj IIs uniform (2004) IN Matthias Strand, "På Sporet af Den Kolde Krig", Praxis, 2024


Supplerende materiale:
terrorbalancen: http://4.bp.blogspot.com/_FT9YcEMx8Nc/S_BiXgJDzQI/AAAAAAAAAAc/PzfOa75KVDM/S660/cold-war.jpg
Duck and Cover Propagandafilm 1950's: bhttp://www.youtube.com/watch?v=lW4s7TETtJA
The map as history
https://www.the-map-as-history.com/index.php/kiosque/map/569-the-Berlin-crisis-1948-1949
The map as history
https://www.the-map-as-history.com/index.php/kiosque/map/572-the-construction-of-the-berlin-wall
Reagan tells Soviet jokes: https://www.youtube.com/watch?v=mN3z3eSVG7A&t=6s
The Fall of the Soviet Union: https://www.youtube.com/watch?v=M16RMXZDG_g
Klip fra BBC News: Last Soviet leader Mikhail Gorbachev dies aged 91 - BBC News, 31. august 2022, https://www.youtube.com/watch?v=B6ccbg2NmnI
Marie Krarup om Rusland: https://www.youtube.com/watch?v=M1rxxHk9hKc


I ALT CA.75 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Globalisering og kronologiforløb

Christian Vollmond: "Globalisering og verdenshistorien efter 1989", (2015), s.192-196.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer