Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Signe Brigitte Andersen
Hold 2022 HI/k (1k HI, 2k HI, 3k HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie. Vikingetid.
Titel 2 Nye rettigheder og moderne gennembrud (DHO)
Titel 3 Industrialisering (studietur til Manchester)
Titel 4 Menneskerettigheden ytringsfrihed (SRO)
Titel 5 Verdenskrig og Holocaust (Tæt på eleverne, krea)
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 Den kolde krig fortsat - kildesæt og prøveeksamen
Titel 8 Antikken
Titel 9 Middelalderen
Titel 10 Områdestudium: Nordkorea
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie. Vikingetid.

Introduktion til historiefagets identitet og metoder.
Vigtige begreber:
Historie som fortælling (humaniora) og som systematisk videnskabelig fremstilling (samfundsfag).
Historiebrug.
Historiebevidsthed (fortidsfortolkning – nutidsforståelse – fremtidsforventning).
Historiesyn (progressivt – regressivt – kritisk).
Kronologi og periodisering.
Historiens drivkræfter.
Kilder og fremstillinger.
Kildekritisk analyse.
Pseudohistorie.

Vikingetiden:
Begrebet vikinger.
Kildetyper – indefra, udefra, arkæologiske, skriftlige.
Kildekritisk analyse af Ibn Fadlans kilde om vikingernes skikke.
Vikingernes rejser, årsagsforklaringer til togterne.
Vikingernes samfund, slægtens og tingets betydning.
Vikingernes religion, overgangen til kristendom.
Begrebet vikinger som byggesten i den nationale identitet.
Historiebrug i Netflix-serien Vikings’ første afsnit om Ragnar Lodbrog. Køge Museums Jim Lyngvild-udstilling med fotoportrætteringer af vikingebegreber.

Materialer:
Danmark i Verden s. 8-10, 17-32
Fra fortid til historie s. 10-27
Vikinger - indsigt og udsyn s. 129-138
Kongerækken # 1 Gorm den Gamle: https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724363/Gorm-den-Gamle
Kongerækken # 2 Harald Blåtand: https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724412/Harald-Bl%C3%A5tand
Artiklen Vikingerne kommer! (Information, 7/3-2013)
Afsnit 1 af Netflix-serien Vikings.

Kilder:
Ibn Fadlan: https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922
6 kilder om vikingernes tro fra bogen Fra stammer til Folk s. 52-55.
J. L. Lunds Maleri Christendommens indførelse i Danmark (1827).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nye rettigheder og moderne gennembrud (DHO)

Danmark i 1800-tallet
Industrialisering og urbanisering.
Bønder, landarbejdere, borgere, arbejdere i byen, tyende, mænd/kvinder.
Borgerskabets kvinder.
Kvinder i det moderne gennembrud.
Køn og klasse i tiden omkring det moderne gennembrud.
DHO: Litteratursøgning. At skrive en god redegørelse. Kildekritisk analyse. Årsag og konsekvens. Faglig diskussion. Opgaveformalia. PEEL-skrivning.

Materialer:
Danmark i Verden s. 109-138.
Filmklippet Det hårde miljø ved Peder Madsens Gang: https://www.danmarkpaafilm.dk/klip/det-haarde-miljoe-ved-peder-madsens-gang

Kilder:
Petition til Frederik 7: https://danmarkshistorien.lex.dk/Petition_til_Frederik_7._fra_Borgerrepr%C3%A6sentationen_20._marts_1848
Kvindernes Lønningsforhold: https://danmarkshistorien.lex.dk/Louise_N%C3%B8rlund_'Kvindernes_L%C3%B8nningsforhold',_1885
God tone i alle Livsforhold: Dansk Historie og Litteratur s. 66-68.
Kildesamlingen Bønder, Landarbejdere og Tyende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Industrialisering (studietur til Manchester)

De fem forudsætninger for den industrielle revolution:
- arbejdskraft
- kapital
- råvarer
- teknologi
- marked

Historiens drivkræfter:
- økonomi
- teknologi
- politik/magtforhold
- idéer
- religion
- enkeltpersoner
- masserne

Materialer:
Verden før 1914 s. 241-280
Dokumentaren "Den industrielle revolution" på CFU.

Kilder:
Friedrich Engels: Arbejderklassens situation i England (1845)
Andrew Ure: Fabrikssystemet gør tempo og disciplin nødvendigt (1835)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Menneskerettigheden ytringsfrihed (SRO)

Begrebet menneskerettigheder.
Universelle rettigheder.
Erklæring, konvention, national lovgivning.
"Menneskerettigheder" i Jyske lov fra 1241.
Renæssancens syn på menneskets rettigheder.
Oplysningstidens filosofi om menneskerettigheder.
Den amerikanske uafhængighedserklæring.
Den franske revolutions menneskerettighedserklæring.
FN's Verdenserklæring om menneskerettigheder fra 1948.
Typer af rettigheder: borgerlige, politiske, sociale, økonomiske, kulturelle, kollektive rettigheder.
Minoritetsbeskyttelse.
Den europæiske menneskerettighedskonvention.

Faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Som afslutning på forløbet udarbejder I problemformuleringer og underspørgsmål, der udgør rammen for jeres SRO i fagene historie og samfundsfag med emnet: menneskerettigheder, ytringsfrihed og koranafbrændingsforbud.

Materialer:
Verden før 1914 s. 273-280.
Fokus 3 s. 107-121.


Kilder:
Kilder om Renæssancen: Fokus 1 s. 173-180.
Den franske erklæring om menneskets og borgerens rettigheder: Fokus 3 s. 123-24.
Verdenserklæringen om menneskerettighederne: Fokus 3 s. 124-127.
Havel om Verdenserklæringen: Fokus 3 s. 127.
Morten Kjærum om menneskerettighedernes universalitet: https://docs.google.com/document/d/1Kn0vx6zXhV1x0roxIZr8D9eiFjZqaOK2c-YsnpdTV9I/edit?tab=t.0
Det afrikanske charter om Menneskers og Folks Rettigheder: https://docs.google.com/document/d/1Kn0vx6zXhV1x0roxIZr8D9eiFjZqaOK2c-YsnpdTV9I/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Verdenskrig og Holocaust (Tæt på eleverne, krea)

Første verdenskrig
Mellemkrigstiden.
Anden verdenskrig og Holocaust.
Krigens udbrud: årsagsforklaringer.
Anden verdenskrig: kreativt formidlingsforløb hvor klassen producerede historiske brætspil og brugte dem til at undervise en 8.klasse på naboskolen med. Posteløb og kahoots.
Dokumentaren "Børnene i Bergen-Belsen".

Materialer:
Overblik s. 146-156.
Faktalink om 2. Verdenskrig: https://faktalink.dk/emner/2-verdenskrig
Nazisme - og nynazisme s. 8-12, 21-24.
Dokumentaren "Børnene i Bergen-Belsen" - ligger på CFU
Lex-opslag: https://lex.dk/Bergen-Belsen



Kilder:
Mellemkrigstiden og anden verdenskrig s. 86-92.
Nazistiske propagandaplakater fra http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/posters1.htm
Nazisme - og nynazisme s. 56-57, 61-64.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig

Historiefaglige problemstillinger.
Kildekritisk analyse. Afsender, modtager, synsvinkel, tendens.
Jaltaaftalen - fortidsfortolkning, nutidsforståelse, fremtidsforventning.
NATO, Warszawa-pagt, Marshall-hjælp, Berlinmur, raketkløft, stedfortræderkrige, Cubakrisen.
Velfærdsstater.
Afkolonisering.
Murens fald.

Materialer:
Lille Youtube-film: Churcill, Roosevelt and Stalin meet at Yalta (1945): https://www.youtube.com/watch?v=sGalZTP1sT8
Historiens Kernestof s. 150-169, 187-195.
https://www.the-map-as-history.com/login

Kilder:
Kilder itl den nye verden s. 11-13.
Historiens Kernestof s. 152-155.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig fortsat - kildesæt og prøveeksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Antikken

De græske bystater, kolonisering, demokrati og andre styreformer, Perserkrigene, Peloponnesiske krige, fjendebilleder.

Det romerske imperium - statsdannelse, imperialisme, slavesamfund, panem et circenses, årsagsforklaringer til Romerrigets fald.

Historiebrug, filmen Gladiator
Kronologi og periodisering
Historiebevidsthed
Historiebrug
Årsagsforklaringer
Problemstillinger formuleret til kilder. Kildekritisk analyse.

Materiale:
Lille Youtube-film: The Roman Empire https://www.youtube.com/watch?v=oPf27gAup9U&t=64s
Lille Youtube-film: The Persians and Greeks https://www.youtube.com/watch?v=Q-mkVSasZIM&t=1s
Historiens Kernestof s. 22-31.
Vores Verdenshistorie 1 s. 22-41, 50-76, 81-84 inkl. de KILDER der står på disse sider.
Filmen Gladiator (instr. Ridley Scott, 2000).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Middelalderen

Kernebegreber:
Feudalisme, lensherrer, vasaller, fæstesystem, livegenskab, samfundspyramide
Naturalieøkonomi
Vikingetid og kristendom
Kirkemagt og pavemagt, klostre og munkeordener
Bykulturer
Pest og konsekvensforklaringer

Materialer:
Verden før 1914 s. 69-100 inkl. de KILDER der står på disse sider.
Lille Youtube-film: the Middle Ages in 3 1/2  Minutes https://www.youtube.com/watch?v=6EAMqKUimr8
Kilden Benedikts Regel fra Knudsen og Davidsen:: Middelalderen (s. 31-32).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Områdestudium: Nordkorea


Dette er 3k's selvvalgte forløb: Områdestudium Nord- og Sydkorea. Klassen formulerede den overordnede problemstilling, som forløbet tager udgangspunkt i:

Hvad kan der gøres for at skabe en demokratisk og fredelig fremtid på Korea-halvøen?

Eleverne har undersøgt Nord- og Sydkoreas historie, tilbage til Morgenstilhedens Land (ca. 100 fvt.) og op til nu, men med fokus på tiden efter 2. verdenskrig.

Eleverne har bl.a. fabrikeret TV-nyhedsindslag fra tiden lige op til Koreakrigen med fokus på historiebevidsthed (fortidsfortolkning, nutidsforståelse, fremtidsforventning), arbejdet med formulering af og besvarelse på problemstillinger, med kildekritisk analyse og produceret film.

Materiale:
Artiklen "Frustreret Generalmajor: Vesten er helt paralyseret over Nordkoreas deltagelse i krigen" (Politiken, 10/11-2024)
Artiklen "Nærmest time for time siver nye, uhyggelige anklager ud om kupforsøget i Sydkorea" (Politiken, 12/12-2024).
Korea - i konflikt og forandring s. 11-18, 32-35, 41-47, 76-92, 142-154, 176-184.
TV2 om Sydkorea: https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-01-06-afsat-sydkoreansk-praesident-bruger-trump-metoder-i-storpolitisk-komplot


Kilder:
Hendrik Hamel om Korea i 1600-tallet (Korea - i konflikt og forandring s. 19-22)
Syngman Rhee om Forandringens vind (Korea - i konflikt og forandring s. 36-37)
Mette Frederiksens Nytårstale 2025: https://stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/
Trumans tale 27. juni 1950 (Korea - i konflikt og forandring s. 93)
Chou En-Lai om situationen (Korea - i konflikt og forandring s. 93-94)
Vi overvurderer atomtruslen (Korea - i konflikt og forandring s. 161-63)
Sydkorea en ny velfærdsstat (Korea - i konflikt og forandring s. 192-94)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kronologiforløb

Kronologi og repetition.
Problemstillinger og eksamensøvelser.

Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag belyst vha. de forløb, vi har haft i historie i gymnasiet.

Kronologi og periodisering.

Brud og kontinuitet.

Historie som fortælling (humaniora) og som systematisk videnskabelig fremstilling (samfundsfag).
Historiebrug.
Historiebevidsthed (fortidsfortolkning – nutidsforståelse – fremtidsforventning).
Historiesyn (progressivt – regressivt – kritisk).
Kronologi og periodisering.
Historiens drivkræfter.
Kilder og fremstillinger.
Kildekritisk analyse.
Kildetyper – indefra, udefra, arkæologiske, skriftlige.
Den lille historie og den store historie.
Diakron og synkron.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer