Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Signe Brigitte Andersen
Hold
2022 HI/k (
1k HI
,
2k HI
,
3k HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie. Vikingetid.
Titel 2
Nye rettigheder og moderne gennembrud (DHO)
Titel 3
Industrialisering (studietur til Manchester)
Titel 4
Menneskerettigheden ytringsfrihed (SRO)
Titel 5
Verdenskrig og Holocaust (Tæt på eleverne, krea)
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Den kolde krig fortsat - kildesæt og prøveeksamen
Titel 8
Antikken
Titel 9
Middelalderen
Titel 10
Områdestudium: Nordkorea
Titel 11
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie. Vikingetid.
Introduktion til historiefagets identitet og metoder.
Vigtige begreber:
Historie som fortælling (humaniora) og som systematisk videnskabelig fremstilling (samfundsfag).
Historiebrug.
Historiebevidsthed (fortidsfortolkning – nutidsforståelse – fremtidsforventning).
Historiesyn (progressivt – regressivt – kritisk).
Kronologi og periodisering.
Historiens drivkræfter.
Kilder og fremstillinger.
Kildekritisk analyse.
Pseudohistorie.
Vikingetiden:
Begrebet vikinger.
Kildetyper – indefra, udefra, arkæologiske, skriftlige.
Kildekritisk analyse af Ibn Fadlans kilde om vikingernes skikke.
Vikingernes rejser, årsagsforklaringer til togterne.
Vikingernes samfund, slægtens og tingets betydning.
Vikingernes religion, overgangen til kristendom.
Begrebet vikinger som byggesten i den nationale identitet.
Historiebrug i Netflix-serien Vikings’ første afsnit om Ragnar Lodbrog. Køge Museums Jim Lyngvild-udstilling med fotoportrætteringer af vikingebegreber.
Materialer:
Danmark i Verden s. 8-10, 17-32
Fra fortid til historie s. 10-27
Vikinger - indsigt og udsyn s. 129-138
Kongerækken # 1 Gorm den Gamle:
https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724363/Gorm-den-Gamle
Kongerækken # 2 Harald Blåtand:
https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724412/Harald-Bl%C3%A5tand
Artiklen Vikingerne kommer! (Information, 7/3-2013)
Afsnit 1 af Netflix-serien Vikings.
Kilder:
Ibn Fadlan:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_
(ar-rus')_skikke,_ca._922
6 kilder om vikingernes tro fra bogen Fra stammer til Folk s. 52-55.
J. L. Lunds Maleri Christendommens indførelse i Danmark (1827).
Indhold
Kernestof:
Google Slides: Sign-in
Steen og Stoffer om historie.webp
Stx - læreplaner 2017
Google Docs: Sign-in
anders-hassing--christian-vollmond-fra-fortid-til-historie-s.10-27-part-ii (1).pdf
Hvad bruger vi fortid til arbejdsspørgsmål.docx
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 17-32
I skal læse s. 17-21 øverst. Altså til og med "Formål med at skrive teksten".
Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus") skikke, ca. 922
Det er også lektie at have læst Ibn Fadlan-kilden fra sidst og have besvaret de kildekritiske spørgsmål til den. Se links på historiemodulet 9/12.
Seks kilder om vikingers tro.pdf
Vikingernes samfund parrenes pointer
Kongerækken #1: Gorm den Gamle
Kongerækken #2: Harald Blåtand
byggesten-i-den-nationale-identitet.pdf
J.L. Lund - Arkivet, Thorvaldsens Museum
Det er lektie at læse s. 132-138 i pdf'en på modulet Byggesten i den nationale identitet.
Det er lektie at læse artiklen "Vikingerne kommer!" Artiklen ligger her på modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nye rettigheder og moderne gennembrud (DHO)
Danmark i 1800-tallet
Industrialisering og urbanisering.
Bønder, landarbejdere, borgere, arbejdere i byen, tyende, mænd/kvinder.
Borgerskabets kvinder.
Kvinder i det moderne gennembrud.
Køn og klasse i tiden omkring det moderne gennembrud.
DHO: Litteratursøgning. At skrive en god redegørelse. Kildekritisk analyse. Årsag og konsekvens. Faglig diskussion. Opgaveformalia. PEEL-skrivning.
Materialer:
Danmark i Verden s. 109-138.
Filmklippet Det hårde miljø ved Peder Madsens Gang:
https://www.danmarkpaafilm.dk/klip/det-haarde-miljoe-ved-peder-madsens-gang
Kilder:
Petition til Frederik 7:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Petition_til_Frederik_7._fra_Borgerrepr%C3%A6sentationen_20._marts_1848
Kvindernes Lønningsforhold:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Louise_N%C3%B8rlund_
'Kvindernes_L%C3%B8nningsforhold',_1885
God tone i alle Livsforhold: Dansk Historie og Litteratur s. 66-68.
Kildesamlingen Bønder, Landarbejdere og Tyende
Indhold
Kernestof:
DHO formalia.pdf
hvad-er-en-redegoerelse.pdf
DHO: Skriv en historisk redegørelse
Google Docs: Sign-in
Det er lektie at aflevere den historiske redegørelse ind i elevfeedback på historiemodulet. I har haft 2 moduler til at skrive redegørelsen, og I må max. bruge 45 min. på at skrive videre hjemme inden I afleverer.
Lotte Schou & Susanne Ørnstrøm: DANMARK I VERDEN, Columbus; sider: 115-138
Det er lektie at læse s. 115-121 i bogen OG at lægge jeres færdige redegørelser op på elevfeedback på dette modul, så jeg kan læse dem igennem og give jer feedback (hvis man ikke er færdig med redegørelsen, må man aflevere det, man har - igen: brug m
Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848
Det hårde miljø ved Peder Madsens Gang
Louise Nørlund: "Kvindernes Lønningsforhold", 1885
God tone i alle livsforhold (1).pdf
Google Slides: Sign-in
Lektiefokus: 1: Hvem var borgerskabet, og hvordan levede de? 2: Hvor kom Dansk Kvindesamfund fra, og hvad ville de?
Det er lektie at læse fra overskriften "Bønder og husmænd" s. 129 til overskriften "Arbejderne i byen" s. 133.
DHO litteratursøgning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Industrialisering (studietur til Manchester)
De fem forudsætninger for den industrielle revolution:
- arbejdskraft
- kapital
- råvarer
- teknologi
- marked
Historiens drivkræfter:
- økonomi
- teknologi
- politik/magtforhold
- idéer
- religion
- enkeltpersoner
- masserne
Materialer:
Verden før 1914 s. 241-280
Dokumentaren "Den industrielle revolution" på CFU.
Kilder:
Friedrich Engels: Arbejderklassens situation i England (1845)
Andrew Ure: Fabrikssystemet gør tempo og disciplin nødvendigt (1835)
Indhold
Kernestof:
Kort gensyn med DHO.pptx
Indledning.docx
Konklusion.docx
Pixton
Verden før 1914 s. 241-245 om industrialisering 1760-1850
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 241-260, 267-280
Det er lektie at have skrevet noter (max. 1 side!) til s. 241-245 og have lagt dem op i elevfeedback inden modulet starter.
Læs teksten og tag noter til, som du gjorde sidst, men læg dem ikke i elevfeedback.
Dokumentaren "Den industrielle revolution" på CFU.
Industrialisering og ideologier
Industrialiseringens anden fase 1850-1900
metode i historiefaget v2.ppt
Engells kilde.pdf
Andrew Ure.pdf
Industrialisering: arbejderbevægelse og socialisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Menneskerettigheden ytringsfrihed (SRO)
Begrebet menneskerettigheder.
Universelle rettigheder.
Erklæring, konvention, national lovgivning.
"Menneskerettigheder" i Jyske lov fra 1241.
Renæssancens syn på menneskets rettigheder.
Oplysningstidens filosofi om menneskerettigheder.
Den amerikanske uafhængighedserklæring.
Den franske revolutions menneskerettighedserklæring.
FN's Verdenserklæring om menneskerettigheder fra 1948.
Typer af rettigheder: borgerlige, politiske, sociale, økonomiske, kulturelle, kollektive rettigheder.
Minoritetsbeskyttelse.
Den europæiske menneskerettighedskonvention.
Faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Som afslutning på forløbet udarbejder I problemformuleringer og underspørgsmål, der udgør rammen for jeres SRO i fagene historie og samfundsfag med emnet: menneskerettigheder, ytringsfrihed og koranafbrændingsforbud.
Materialer:
Verden før 1914 s. 273-280.
Fokus 3 s. 107-121.
Kilder:
Kilder om Renæssancen: Fokus 1 s. 173-180.
Den franske erklæring om menneskets og borgerens rettigheder: Fokus 3 s. 123-24.
Verdenserklæringen om menneskerettighederne: Fokus 3 s. 124-127.
Havel om Verdenserklæringen: Fokus 3 s. 127.
Morten Kjærum om menneskerettighedernes universalitet:
https://docs.google.com/document/d/1Kn0vx6zXhV1x0roxIZr8D9eiFjZqaOK2c-YsnpdTV9I/edit?tab=t.0
Det afrikanske charter om Menneskers og Folks Rettigheder:
https://docs.google.com/document/d/1Kn0vx6zXhV1x0roxIZr8D9eiFjZqaOK2c-YsnpdTV9I/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Hvad er menneskerettigheder arbejdsark til s 107-110.docx
Fokus 3 menneskerettigheder.pdf
Industrialisering: arbejderbevægelse og socialisme
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 273-280
Fokus 3 renæssancens menneskesyn og rettigheder.pdf
kilder om renæssancen.pdf
Gruppefremlæggelser om renæssancens menneskesyn og menneskerettighederne (4).docx
Det er lektie at have besvaret spørgsmålene til teksten fra sidst. Ligger her på modulet.
Fokus 3 Oplysningstidens menneskesyn og rettigheder.pdf
Menneskerettigheder og oplysningstid.docx
Typer af rettigheder.pdf
FN Menneskerettighedserklæring.pdf
Verdenserklæringen og frem
Verdenserklæringen og dens efterfølgere.pdf
Det er lektie at læse teksten her på modulet igennem.
Kildekritisk analyse
Sign in - Google Accounts
Overblik om 2. verdenskrig.pdf
2. verdenskrig. Spørgsmål til Overblik s. 150-156.docx
Overblik om 1. verdenskrig og mellemkrigstiden.pdf
mellemkrigstiden og anden verdenskrig s 86-92.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Verdenskrig og Holocaust (Tæt på eleverne, krea)
Første verdenskrig
Mellemkrigstiden.
Anden verdenskrig og Holocaust.
Krigens udbrud: årsagsforklaringer.
Anden verdenskrig: kreativt formidlingsforløb hvor klassen producerede historiske brætspil og brugte dem til at undervise en 8.klasse på naboskolen med. Posteløb og kahoots.
Dokumentaren "Børnene i Bergen-Belsen".
Materialer:
Overblik s. 146-156.
Faktalink om 2. Verdenskrig:
https://faktalink.dk/emner/2-verdenskrig
Nazisme - og nynazisme s. 8-12, 21-24.
Dokumentaren "Børnene i Bergen-Belsen" - ligger på CFU
Lex-opslag:
https://lex.dk/Bergen-Belsen
Kilder:
Mellemkrigstiden og anden verdenskrig s. 86-92.
Nazistiske propagandaplakater fra http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/posters1.htm
Nazisme - og nynazisme s. 56-57, 61-64.
Indhold
Kernestof:
Sign in - Google Accounts
Titel
Overblik om 1. verdenskrig og mellemkrigstiden.pdf
metode i historiefaget v2.ppt
mellemkrigstiden og anden verdenskrig s 86-92.pdf
Det er lektie for hele klassen at læse de to kilder i filen "Mellemkrigstiden og anden verdenskrig s. 86-92". Vi arbejder med spørgsmålene til kilderne i modulet.
Overblik om 2. verdenskrig.pdf
spilleplade-ternet.pdf
spilleplade-cirkler.pdf
spilleplade-ludo.pdf
spilleplade-tern.pdf
Anden verdenskrig som brætspil
Det er lektie at medbringe ting, I kan bruge til at lave spillene af: har I nogle gamle spillebrikker, kort, terninger mv. derhjemme, I kan tage med?
2. Verdenskrig
HUSK terninger osv. hvis I skal bruge det til jeres spil, så spillet bliver 100% spilleklart i dag.
Nazistiske propaganda-plakater.pptx
nazisme s 8-12.pdf
arbejdsark til Nazisme - og nynazisme s 8-12.docx
nazisme s 21-24.pdf
racelærens konsekvenser.pdf
Læs den vedhæftede tekst om racelærens konsekvenser, vi skal arbejde med den i modulet.
Børnene i Bergen-Belsen-lejren
Bergen-Belsen | lex.dk – Den Store Danske
Læs lektien om Bergen-Belsen-lejren. Vi ser en dokumentar om lejren i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krig
Historiefaglige problemstillinger.
Kildekritisk analyse. Afsender, modtager, synsvinkel, tendens.
Jaltaaftalen - fortidsfortolkning, nutidsforståelse, fremtidsforventning.
NATO, Warszawa-pagt, Marshall-hjælp, Berlinmur, raketkløft, stedfortræderkrige, Cubakrisen.
Velfærdsstater.
Afkolonisering.
Murens fald.
Materialer:
Lille Youtube-film: Churcill, Roosevelt and Stalin meet at Yalta (1945):
https://www.youtube.com/watch?v=sGalZTP1sT8
Historiens Kernestof s. 150-169, 187-195.
https://www.the-map-as-history.com/login
Kilder:
Kilder itl den nye verden s. 11-13.
Historiens Kernestof s. 152-155.
Indhold
Kernestof:
Churchill, Roosevelt and Stalin meet at Yalta (1945)
Jalta-aftalen
Jalta-aftalen.pdf
metode i historiefaget v3.ppt
Børnene i Bergen-Belsen-lejren
Titel
Den kolde krig organiseres
Torben Peter Andersen: HISTORIENS KERNESTOF, Columbus; sider: 156-169, 187-195
I skal kun læse til og med "...frihed for alle." øverst s. 165.
https://docs.google.com/document/d/1WpPQIzPPHjNAHiyxiydra_ABENVhlfJoEomZTZIcu-w/edit#heading=h.r3iwpcrlh9qv
Lektien er kun til øverst s. 195, og I skal springe de beige-farvede tekstbokse over.
Opsummering af den kolde krig på et animeret kort: https://www.the-map-as-history.com/kiosque/map/566-a-bipolar-world-1947-1991
Husk den blå bog ("Historiens kernestof") :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den kolde krig fortsat - kildesæt og prøveeksamen
Indhold
Kernestof:
metode i historiefaget v3.ppt
Kold krig prøveeksamen.pdf
Gruppe 1: Karin, Mira, Godley
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Antikken
De græske bystater, kolonisering, demokrati og andre styreformer, Perserkrigene, Peloponnesiske krige, fjendebilleder.
Det romerske imperium - statsdannelse, imperialisme, slavesamfund, panem et circenses, årsagsforklaringer til Romerrigets fald.
Historiebrug, filmen Gladiator
Kronologi og periodisering
Historiebevidsthed
Historiebrug
Årsagsforklaringer
Problemstillinger formuleret til kilder. Kildekritisk analyse.
Materiale:
Lille Youtube-film: The Roman Empire
https://www.youtube.com/watch?v=oPf27gAup9U&t=64s
Lille Youtube-film: The Persians and Greeks
https://www.youtube.com/watch?v=Q-mkVSasZIM&t=1s
Historiens Kernestof s. 22-31.
Vores Verdenshistorie 1 s. 22-41, 50-76, 81-84 inkl. de KILDER der står på disse sider.
Filmen Gladiator (instr. Ridley Scott, 2000).
Indhold
Kernestof:
The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
The Persians & Greeks: Crash Course World History #5
Antikken - geografiske kort
Antikken arbejdsark.docx
Vores Vedenshistorie s 22-29 Den græske kolonitid.pdf
Torben Peter Andersen: HISTORIENS KERNESTOF, Columbus; sider: 22-31
Det er lektie at have læst s. 22-31, som vi arbejdede med sidst, igennem, hvis man ikke har nået det.
Perserne og demokratiet
Vores Verdenshistorie s 30-34 Krigen mod perserne Demokratiets vugge.pdf
Det er lektie at læse pdf'en på modulet igennem. Brug allerhøjest 15 min. på at læse, og hvis du evt. ikke når det hele kan det nås i modulet.
Vores Verdenshistorie s 35-41 Demokratiets vugge.pdf
https://docs.google.com/document/d/1_fZlHkLBqXQFmJG19-AFWRyWYhwXQIh2aS5xdKGhW-o/edit
https://docs.google.com/document/d/1_fZlHkLBqXQFmJG19-AFWRyWYhwXQIh2aS5xdKGhW-o/edit#heading=h.mx8qx4n7d6tk
Romerriget
Vore Verdenshistorie s 56-61 Romerriget.pdf
Vores Verdenshistorie s 50-55 Romerriget.pdf
Det er lektie at SKIMME den vedhæftede pdf om Romerriget. Altså bare kigge den hurtigt igennem.
hvad-er-en-redegoerelse.pdf
Romerriget - imperialisme
Vore Verdenshistorie s 62-67 Romerriget imperialisme.pdf
Det er lektie at have besvaret spørgsmålene til s. 56-61.
Romerriget - Det romerske kejserdømme
Vores Verdenshistorie s 68-71 Det romerske kejserdømme.pdf
Romerriget - Dagligliv og underholdning
Vores Verdenshistorie s 72-76 Dagligliv og underholdning.pdf
Det er lektie at have besvaret de to spørgsmål om det romerske kejserdømme fra i går. Tekst og spørgsmål ligger også her på modulet.
Vores Verdenshistorie s 81-84 Romerrigets fald.pdf
Opstart af filmprojekt Gladiator.docx
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Middelalderen
Kernebegreber:
Feudalisme, lensherrer, vasaller, fæstesystem, livegenskab, samfundspyramide
Naturalieøkonomi
Vikingetid og kristendom
Kirkemagt og pavemagt, klostre og munkeordener
Bykulturer
Pest og konsekvensforklaringer
Materialer:
Verden før 1914 s. 69-100 inkl. de KILDER der står på disse sider.
Lille Youtube-film: the Middle Ages in 3 1/2 Minutes
https://www.youtube.com/watch?v=6EAMqKUimr8
Kilden Benedikts Regel fra Knudsen og Davidsen:: Middelalderen (s. 31-32).
Indhold
Kernestof:
Europa i tidlig middelalder s 69-74 fra bogen Verden før 1914.pdf
The Middle Ages in 3 1/2 minutes
Europa i tidlig middelalder arbejdsark.docx
Feudalismen side 74-80.docx
Medbring bogen "Verden før 1914". Det er den, I skal have med til historie hver gang fra nu af og til jul.
Kirken og pavemagten
Carl-Johan Bryld: VERDEN FØR 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 80-83, 91-100
Titel
Højmiddelalder.docx
Det er også lektie at have besvaret de grønne spørgsmål til s. 87-91 i dokumentet i linket.
den sorte død - Læs om pestens udbredelse i Europa - Lex
Linket: samtidige billedkilder til Den sorte død.
Benedikts regel.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Områdestudium: Nordkorea
Dette er 3k's selvvalgte forløb: Områdestudium Nord- og Sydkorea. Klassen formulerede den overordnede problemstilling, som forløbet tager udgangspunkt i:
Hvad kan der gøres for at skabe en demokratisk og fredelig fremtid på Korea-halvøen?
Eleverne har undersøgt Nord- og Sydkoreas historie, tilbage til Morgenstilhedens Land (ca. 100 fvt.) og op til nu, men med fokus på tiden efter 2. verdenskrig.
Eleverne har bl.a. fabrikeret TV-nyhedsindslag fra tiden lige op til Koreakrigen med fokus på historiebevidsthed (fortidsfortolkning, nutidsforståelse, fremtidsforventning), arbejdet med formulering af og besvarelse på problemstillinger, med kildekritisk analyse og produceret film.
Materiale:
Artiklen "Frustreret Generalmajor: Vesten er helt paralyseret over Nordkoreas deltagelse i krigen" (Politiken, 10/11-2024)
Artiklen "Nærmest time for time siver nye, uhyggelige anklager ud om kupforsøget i Sydkorea" (Politiken, 12/12-2024).
Korea - i konflikt og forandring s. 11-18, 32-35, 41-47, 76-92, 142-154, 176-184.
TV2 om Sydkorea:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-01-06-afsat-sydkoreansk-praesident-bruger-trump-metoder-i-storpolitisk-komplot
Kilder:
Hendrik Hamel om Korea i 1600-tallet (Korea - i konflikt og forandring s. 19-22)
Syngman Rhee om Forandringens vind (Korea - i konflikt og forandring s. 36-37)
Mette Frederiksens Nytårstale 2025:
https://stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2025/
Trumans tale 27. juni 1950 (Korea - i konflikt og forandring s. 93)
Chou En-Lai om situationen (Korea - i konflikt og forandring s. 93-94)
Vi overvurderer atomtruslen (Korea - i konflikt og forandring s. 161-63)
Sydkorea en ny velfærdsstat (Korea - i konflikt og forandring s. 192-94)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne Korea.docx
Korea Nord artikel.docx
Korea Syd artikel.docx
Det er lektie at finde en aktuel nyhed om Nord- eller Sydkorea i dit eget nyhedsfeed og lægge link op i elevfeedback.
Korea kilde Hamel.pdf
Korea s 11-18.pdf
Det er lektie at skimme teksten på modulet igennem. Vi går mere i dybden med teksten i selve modulet. Det er også lektie at orientere sig i kortet - hvilke nabolande har Korea i dag?
political-map-of-japan-north-korea-and-south-korea-with-the-capitals-DXC0GP.jpg
Korea s 32-35.pdf
Korea kilde Syngman Rhee.pdf
Den japanske kolonisering.docx
Korea s 41-47.pdf
tv2 nyhedsindslag om Sydkorea
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Lektien er at orientere sig i de to links, hav fokus på disse to spørgsmål:
Den japanske kolonisering med navne.docx
Informationssøgning SRP
Det er lektie at læse teksten s. 41-47. Gruppefremlæggelserne er ikke lektie, dem forbereder I færdigt i modulet.
Brittanica-artikel med kort mv.
Korea s 61-69.pdf
metode i historiefaget v3.ppt
Korea s 76-85.pdf
Titel
Korea tekst 11 og 12.pdf
Koreakrigens 2 og 3 fase.docx
Korea s 85-92.pdf
hvad-er-en-redegoerelse.pdf
Nordkorea efter Koreakrigen.docx
Nordkorea.pdf
Sydkorea efter krigen.docx
Korea s 176-184.pdf
Nord og Sydkorea omkring årtusindskiftet.docx
Nord og Syd kilder.pdf
Koreaforløb paneldebat.docx
Koreaforløb paneldebat med navne.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologiforløb
Kronologi og repetition.
Problemstillinger og eksamensøvelser.
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag belyst vha. de forløb, vi har haft i historie i gymnasiet.
Kronologi og periodisering.
Brud og kontinuitet.
Historie som fortælling (humaniora) og som systematisk videnskabelig fremstilling (samfundsfag).
Historiebrug.
Historiebevidsthed (fortidsfortolkning – nutidsforståelse – fremtidsforventning).
Historiesyn (progressivt – regressivt – kritisk).
Kronologi og periodisering.
Historiens drivkræfter.
Kilder og fremstillinger.
Kildekritisk analyse.
Kildetyper – indefra, udefra, arkæologiske, skriftlige.
Den lille historie og den store historie.
Diakron og synkron.
Indhold
Kernestof:
Kronologiforløb 3k.docx
Kronologi og overblik.docx
Læs om begreberne Brud og Kontinuitet her: https://historiskmetode.weebly.com/brud-eller-kontinuitet.html
metode i historiefaget v3.ppt
Kronologiforløb 3k med navne.docx
Læreplanen om historieeksamen.docx
Jalta-aftalen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51300247842", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51300247842", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51300247842" }