Titel
4
|
Holocaust/Shoah
Forløbet om Holocaust (Som vi også har kaldt Shoah) koncentrerer sig om at undersøge, hvad Holocaust var, og hvordan Holocaust kunne opstå, herunder baggrunden i den nazistiske ideologi og krigsudbruddet.
Vi har således særligt arbejdet med at diskutere årsagerne til Holocaust og sat dem i forbindelse med de totalitære ideologier, situationen efter første verdenskrig og de forhold som gjorde sig gældende, da 2. verdenskrig brød ud.
Fokus ligger på:
- Nazisternes magtovertagelse
- Den nazistiske ideologi med særligt fokus på opfattelsen af racer
- De forskellige faser i Holocaust.
- Den endelige løsnings forskellige elementer, herunder Aktion Reinhardt
Tekst:
- Bjerre: Holocaust, Frydenlund, 2010, side: 13-38, 88-104,
- Bryld: Verden efter 1914, Systime, 2006, side 121-128
- Gehrt-Bendixen og Hansen, Tanker om ondskab, Systime, 2018, side 45-48 og 95-105
- Wille: Udryddelseslejren Chelmno, udgivet på POV.International, 6/4 2022
- Wille: Treblinka maler dig vinteren ind i sommerens hjerte, udgivet på POV.International, 14/10, 2021
- To selvskrevne tekster om Hannah Arendt og Kants ondskabsbegreber.
Kilder:
- Uddrag af Claude Lantzmann: Shoah, 1985 (dokumentar)
- Uddrag af Gerstein: Beretning fra Belzec, august 1942
- Uddrag af Kurt Werner fra Sonderkommando 4a, beskriver babi-Jar, 1941
- Uddrag fra Mein Kampf (1925)
- Uddrag af Ordrer fra den tyske hær om retningslinjer for tropperne i de østlige territorier, 10. oktober 1941
- Fotografier fra Babi Jar, Vinitsa, Chelmno (fra 1941 og i dag), Treblinka (i dag), fra ukendte steder i Ukraine, fra Majdanek i dag.
- Nazisternes 25-punkts-program (1920)
- Uddrag af Nürnberg-lovene
- SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec – “Vejen til Auschwitz”, Lammers, Karl Christian, Gyldendal Uddannelse, 2000
Kernestof
* hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
* forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
* kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
*nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
* politiske og sociale revolutioner
* demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
* politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
* globalisering
* historiebrug og -formidling
* historiefaglige teorier og metoder.
Hjemmesider anvendt løbende i undervisningen:
www.sproget.dk
www.meebook.dk
www.lectio.dk
www.lex.dk
www.his2rie.dk
|