Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Lotte Mosegaard
|
Hold
|
2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarks tilblivelse
Eleverne skal have kendskab til udviklingen i Danmarks tidligste historie i sammenhæng med en præsentation af fagets identitet og metoder. Eleverne introduceres til og anvender selv en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad er historie, og hvad kendetegner den kildekritiske metode?
- Hvornår og hvordan blev Danmark til Danmark?
- Hvorfor?
- Hvordan ved vi det?
- Hvilke argumenter er der for vores periodisering af vikingetiden?
- Hvad kendetegnede vikingetidens samfund?
- Hvilke årsager var der til kristendommens indførelse i DK?
- Hvordan indgår vikingetiden i forskellige former for historiebrug og med hvilken betydning?
- Hvilke muligheder og hvilke begrænsninger er der for fiktion som historieformidling?
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder.
Samlet omfang ca. 40 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den lille og den store Historie.docx
-
Sofie Reimick m.fl. Kultur og samfund. Systime 2009. Om historiefaget.pdf
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, s.22-26.
-
TV2 Lorry: Test din viden om vikingerne. Det er nok ikke helt som du tror
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, s.27-30
-
Kilde: Hedningernes hærgen på Lindisfarne. Fra Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie s.28
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, kilde 2, s.29: Ibn Fadlan om vikingerne
-
sproget.dk
-
ordnet.dk
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, s.31-37
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, s.38
-
Hipstervikinger med nutidsproblemer. Politiken 29. maj 2014
-
Vikings, 1. sæson, afsnit 2: “Wrath of the Northmen” (2019)
-
Vikingerne er tilbage: På disse punkter fejler serien. HerOgNu.dk 19. februar 2016
-
Vores Danmarkshistorie: Vikingetiden on Apple Podcasts
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, s.39-44
-
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. Columbus 2021, s.45-47
-
1000 års tro del 1: Danernes store religionsskifte (DR2 2016)
-
Jellingestenen
-
Åbykrucifikset (1100-tallet)
-
Kilde: Poppos jernbyrd. Fra Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie s.46
-
Kilde: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen. Fra Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie s.46
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk Vestindien (DHO-forløb)
Faglige mål:
- Hvilke årsager var der til opdagelserne?
- Hvordan forløb kulturmødet i forbindelse med opdagelserne?
- Hvad karakteriserede trekantshandelen?
- Hvilke årsager var der til den danske konges forbud mod den transatlantiske slavehandel?
- Hvordan var livet for de slavegjorte i Dansk Vestindien?
- Hvilket menneskesyn lå til grund for slaveriet, og hvorfor blev slaveriet ophævet?
- Hvilken betydning har Danmarks fortid som slavenation haft for Jomfruøerne og for Danmark?
- Hvilke muligheder og hvilke begrænsninger er der for fiktion som historieformidling?
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv - Globalisering
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
Inkl. ekskursion til København med fokus på sporene fra Danmarks tid som slavenation.
Skriftlig arbejde:
Redegørelsesøvelse: Trekantshandelen
I DHO'en arbejdede eleverne med forskellige vinkler på historieformidlingen i Mich Vraas roman Haabet (2016)
Samlet omfang ca. 65 sider.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stefan Emkjær (ed.) m.fl. Verdenshistorisk oversigt. Systime 2006. s.39-42. Kulturmøder - Opdagelsesrejser og kolonisering
-
Fokus. Kernestof i historie 2, s.9 og s.12. Den spanske erobring af Amerika
-
Rikke Lie Halberg & Bertha Rex Coley. Dansk Vestindien. Frydenlund 2019, s.21-22
-
Fokus 2. Kernestof i historie. Gyldendal, s.15-16
-
Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne. Munksgaard 1995, s.46-51
-
Rie Gravesen og Margen Ott. Film skal ses i historie. Gyldendal 2018, s.10-17
-
Film: Ridley Scott: 1492 Conquest of Paradise (de første ca. 30 min.)
-
Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley. Dansk Vestindien, Frydenlund 2019, s.22-28. Trekantshandelen
-
Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley. Dansk Vestindien, Frydenlund 2019, s.28-31. Slavetransporten
-
Biskop Erik Pontoppidans forord til Ludewig Ferdinand Rømers rejseberetning fra Guldkysten i Vestafrika: ”Tilforladelig efterretning om Kysten Guinea” (1760)
-
Christian den 7.’s ”Kongelige forordning om slavehandel” (1792)
-
Paul Iserts oplevelse af slaveriet på St. Croix (1787)
-
Rikke Lie Halberg & Bertha Rex Coley. Dansk Vestindien. Frydenlund 2019, s.49-50, s.52-53, s.60-62
-
Marianne Rostgaard og Lotte Schou. Kulturmøder i dansk kolonihistorie. Gyldendal 2010, s.94-100. Slaveoprør og slaveriets ophævelse
-
Sune Lægaard: En undskyldning for slaveriet giver mening (Politiken, 9. januar 2017)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Folkedrab i øst og vest
I forløbet introduceres eleverne for FN’s definition på folkedrab og arbejder med Holocaust og Stalins forbrydelser og Gulag som eksempler på folkedrab.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvordan definerer FN folkedrab?
- Hvilke årsager var der til at nazisterne kom til magten i Tyskland?
- Hvad var indholdet i nazisternes racetanke?
- Hvilke andre årsager var der til nazisternes jødeforfølgelser?
- Hvilke konsekvenser fik nazisternes jøderestriktioner for jødernes liv i Tyskland?
- Hvordan brugte nazisterne propaganda i udvidelsen af sin magt og i forfølgelsen af jøderne?
- Hvordan foregik udryddelsen af jøderne?
- Hvilke faktorer var afgørende for at Holocaust kunne foregå?
- Er Stalins forbrydelser et folkedrab?
I tilknytning til forløbet var klassen på studietur til Prag hvor vi bl.a. besøgte koncentrationslejren Theresienstadt.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skæbnefortællinger fra Auschwitz (Dokumentar, CFU)
-
FN's folkedrabskonvention
-
Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust. Columbus 2023, s.40-47
-
Læs teksten "Hvad er propaganda?" og "Propandaens virkemidler" i Meebook: Folkedrab i øst og vest kap. 4
-
Nazistiske propagandaplakater fra 1932-1943
-
Billede: Jødisk rigmand afviser forarmede tyskere. Antisemitisk billedbog 1936
-
Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust. Columbus 2023, s.66-75
-
FN's Menneskerettighedserklæring
-
Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust. Columbus 2023, s.104-111
-
Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust. Columbus 2023, s.113-123
-
Auschwitz: Drone video of Nazi concentration camp - BBC News
-
The Auschwitz Album- Visual Evidence of the Process Leading to the Mass Murder at Auschwitz-Birkenau
-
The Auschwitz Album
-
At følge føreren (erindring fra begyndelsen af 1990’erne). Fra fra Peter Frederiksen: Det tredje rige. Systime 2016, s.187
-
Kz-fangen Primo Levi om "Dem der går til og dem der overlever" i en kz-lejr. Fra https://folkedrab.dk/kilder/kilde-kz-fangen-primo-levi-om-dem-gaar-til-dem-overlever-kz-lejr
-
Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust. Columbus 2023, s.184-193
-
Carl-Johan Bryld. Verden efter 1914 i dansk perspektiv, Systime ibog, p565, p578, p579. Stalinisme, planøkonomi og kollektivisering
-
Karl-Johan Hemmersam m.fl. Verden i konflikt og forandring, Munksgaard 1994, s.136-138. Stalinismens Østeuropa
-
Terror under Stalin. Gulag. Fra Folkedrab.dk
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Europæisk middelalder
Efter en kort fælles intro består forløbet af projektarbejde med forskellige emner: Feudalisme/middelalderens samfundsopbygning, kongemagt og kirkemagt, det katolske middelalderliv, middelalderbyen, den sorte død, kulturmødet i Al Andalus, korstog
Forløbet skal give en viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie. Eleverne skal kunne analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund, forklare samfundsforandringer og måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår. Eleverne skal desuden diskutere periodiseringsprincipper, formulere historiske problemstillinger, bearbejde forskelligartet materiale og reflektere over forskellige historiske tolkninger og deres årsager.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvilke betydninger ligger der i middelalderbegrebet?
- Hvad er feudalisme, og hvilket forhold var der mellem de forskellige lag i feudalsamfundet?
- Hvordan var magtfordelingen mellem kirke og fyrstemagt igennem middelalderen? Hvad samarbejdede kirke og kongemagt om? Hvilke konflikter var der mellem kirke og kongemagt?
- Hvilken betydning havde den katolske kirke og tro for livet i middelalderen?
- Hvad kendetegnede livet i middelalderbyen?
- Hvilke konsekvenser fik den sorte død på kort og på længere sigt?
- Hvordan forløbet kulturmødet mellem kristne og muslimer i Al Andalus?
- Hvordan legitimerede kirken korstogene, og hvordan forløb kulturmødet mellem kristne og muslimer i forbindelse med korstogene?
Kernestof:
- Hovedlinjer i Europas historie
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Historiebrug- og formidling
- Historiefaglige metoder
Skriftligt arbejde:
En fælles hjemmeside med information om forskellige underemner, kildeanalyser og opgaver til de andre elever.
Samlet omfang ca. 115 s.
Størstedelen af forløbets materiale ligger i Meebook
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kvindernes historie
Forløbet skal give en forståelse af hvilke samfundsforhold der har haft dannet grundlag for forskellen på mænd og kvinders rettigheder, samt hvordan forandringer i samfundsforhold medførte af kvinderne på stadig flere områder fik ligestilling med mændene. Vi har samtidig undersøgt hvilke former for historiebrug der kan ligge i arbejdet med kvindernes historie.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad kendetegnede kvinders muligheder og rettigheder i begyndelsen af 1800-tallet, og hvordan blev de forandret i løbet af 1800-tallet?
- Hvilke argumenter var der i slutningen af 1800-tallet for og imod valgret til kvinder, og hvilke forhold førte til at kvinder i 1915 fik valgret til Rigsdagen?
- Hvad var rødstrømpebevægelsens mål, midler og resultater?
- På hvilken måde har MeToo bidraget til kvindekampen?
- Hvilken relevans har kvindehistorien (historiebrug), og hvorfor er der netop nu stor interesse for kvindernes historie?
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
Skriftligt arbejde: Skriftlig kildeanalyse
Samlet omfang ca. 60 s.
Størstedelen af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gry Jexen. Kvinde kend din historie. Spejl dig i fortiden. Gyldendal 2021, s.7-11 (uddrag af forordet)
-
Kvinderne på vej mod frigørelse. Carl-Johan Bryld. Danmark - Tider og temaer. Systime ibog p520
-
Kvinder i det moderne gennembruds litteratur. Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen. De danske kvinders historie. Systime ibog, p132 (uddrag) p135
-
Sædelighedsfejden. Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen. Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime ibog, c293
-
Ægteskab i ca. 1850. Fra Danske kvinders historie. Systime ibog p217
-
Det Hirschsprungske Familiebillede (1881)
-
Kampen for stemmeretten. Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen. De danske kvinders historie. Systime ibog, p140, p141, p143
-
Rødstrømperne og kvindekampen i 70'erne. Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen. De danske kvinders historie. Systime ibog, p158, p159, p161, p162
-
Postkort fra 1908: Klokken 4 kommer jeg fra Valget, saa maa Maden være færdig!
-
En historie om, hvordan rødstrømperne blev rødstrømper (uddrag). I: MAK nr. 6, 1. årgang 1970. Temanummer: Qak. Her fra https://kvinder.systime.dk/?id=200
-
Ligestillingsforsker: MeToo er det største siden kvindekampen i 70’erne. Videnskab.dk 8. marts 2021
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kina - fra Opiumskrige til kommunisme
Forløbet skal give eleverne en viden om den særlige historiske udvikling hos en af vor tids dominerende magter, og hvordan denne udvikling er foregået i skiftende forhold til den omgivende verden. Forløbet skal samtidig give viden om skiftende samfundsformer i Kina.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad var grundlaget for kejserens magt i det kinesiske kejserrige?
- Hvilke konsekvenser fik kinesernes selvopfattelse for kinesernes deltagelse i den øgede samhandel i den begyndende globalisering fra 1500-tallet og frem?
- Hvad var årsagen til den første opiumskrig, og hvilken betydning fik den for det kinesiske kejserrige?
- Hvilke årsager var der til det kinesiske kejserriges fald?
- Hvordan og hvorfor blev Kina kommunistisk?
- Hvad kendetegnede det kommunistiske styre i Kina efter 1949?
- Hvordan forsøgte kommunisterne at gennemføre "Det store spring fremad", og hvad blev konsekvenserne?
- Hvordan foregik "Kulturrevolutionen", og hvad var dens konsekvenser?
- Hvilke dilemmaer er der i den vestlige verdens forhold til Kina i dag?
Kernstof:
Hovedlinjer i verdens historie fra antikken til i dag
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser
Nationale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Samlet omfang ca. 50 s.
Størstedelen af forløbets materiale ligger i Meebook
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den amerikanske drøm
Gennem forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om centrale udviklingslinjer i amerikansk historie og verdenshistorien samt en viden om den amerikanske samfundsform. Eleverne skal arbejde med samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund og opleve hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå problemer i nutiden.
Forløbet fortætter arbejdet med at anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale og historiske problemstillinger samt relatere disse til elevernes egen tid.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvad er indholdet i den amerikanske drøm?
- Hvad er national identitet?
- Hvordan har forskellige begivenheder i USA’s historie været med til at forme den amerikanske identitet?
- Hvilken sammenhæng er der mellem den amerikanske drøm og den amerikanske samfundsform?
- Hvilken sammenhæng er der mellem den amerikanske identitet og USA’s rolle i verden?
- Hvordan bruger amerikanerne myter om USA’s fortid i deres selvforståelse?
- Hvilke former for historiebrug kan ses i forskellige præsidenters fremstillinger af fortiden?
Kernestof:
Hovedlinjer i verdens historie
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Stats- og nationsdannelser
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
Politiske ideologier
Historiebrug
Historiefaglig metode
Samlet omfang ca. 50 s.
En del af forløbets materiale ligger i Meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rihanna: American Oxygen (2015)
-
Rikke Mosegaard Dyring. Den amerikanske drøm. Systime ibog, p130: Den amerikanske drøm som begreb
-
Niels Bjerre-Poulsen: USA. HISTORIE OG IDENTITET, Systime; sider: 9-11, 14-18, 24-28, 33-36, 38-45, 93-99
-
Kilde: Langt fra Danmark (1855). Fra USA. Historie og identitet s.13-14
-
Kilde: Frederic Jackson Turner om civilisationsgrænsens betydning i amerikansk historie (1893). USA. Historie og identitet s.17-18
-
Thor Banke Hansen og Anders Bonne Sindberg: USA. Historie, samfund, religion. Systime ibog p162-164.
-
Thor Banke Hansen og Anders Bonne Sindberg: USA. Historie, samfund, religion. Systime ibog p165-166.
-
Kilde: USA's uafhængighedserklæring, 1776
-
Thor Banke Hansen og Anders Bonne Sindberg: USA.Historie, samfund og religion p167
-
Kilde: Pauli Murray om at vokse op med raceadskillelse (1956). Fra USA. Historie og identitet s.39
-
USA i det 20. århundrede s.81-85
-
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik. USA. Historie, samfund, religion p437
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Eleverne skal tilegne sig en viden om den politiske debat i forbindelse med velfærdsstatens opbygning for at kunne forholde sig til standpunkterne i den nuværende velfærdsdebat. I forløbet skal eleverne tilegne sig en viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund, forklare samfundsmæssige forandringer og bearbejde forskelligartet historisk materiale.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvordan har velfærdsstaten udviklet sig fra fattighjælpen og til i dag?
- Hvilke årsager har der været til denne udvikling?
- Hvilke vilkår kendetegner velfærdsstatens forskellige faser?
- Hvilke hovedstandpunkter har der været i debatten om velfærdsstaten?
Kernestof:
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug- og formidling
Historiefaglige teorier og metoder
Skriftligt arbejde:
Diskussion om udviklingen af velfærdsstaten
Samlet omfang ca. 35 s.
Størstedelen af forløbets materiale ligger i Meebook
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Demokratiets historie
Gennem en begrebshistorisk undersøgelse af demokratibegrebets udvikling med fokus på antikken og oplysningstiden skal eleverne blive bevidste om at demokratibegrebet ikke er entydigt. De skal kende forskellige fortidige og nutidige betydninger af begrebet og kunne forklare hvordan skiftende kontekster har været med til at bestemme forståelsen af begrebet.
Forløbets centrale problemstillinger:
- I hvilken historisk kontekst opstod det athenske demokrati?
- Hvilken demokratiforståelse lå der i det athenske demokrati?
- Hvilken kritik var der af det athenske demokrati?
- Hvilke årsager var der til den franske revolution?
- Hvilken demokratiopfattelse blev formuleret i oplysningstiden, og hvordan blev den begrundet?
- Hvilket historiesyn ligger til grund for forskellige tolkninger af den franske revolution?
- Hvilke væsentlige årsager var der til indførelsen af demokrati i Danmark, og hvem var de væsentligste drivkræfter?
- Hvordan har demokratibegrebet udviklet sig fra antikken til i dag og hvorfor?
Kernestof:
- Hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske ideologier
- Historiefaglige teorier og metoder
Samlet omfang ca. 60 s.
Størstedelen af forløbets materiale ligger i Meebook
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Andreas Bonne Sindberg m.fl. Kampen om det gode samfund. Den gode styreform - demokrati p148
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, s.22-25
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime ibog, p326 og p338. Bystater og kolonisering
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime ibog, p339, p340 og p328. Athen og Sparta
-
Kilde: Xenofon om opdragelse i Sparta. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 – i dansk perspektiv (Systime ibog), p293
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1. Columbus 2019, s.30-32. Perserkrigene
-
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1. Columbus 2019, s.33-42. Det athenske demokrati
-
Kilde: Perikles om Athens demokrati
-
Kilde: Den gamle oligarks kritik af Athens demokrati
-
Torben Peter Hansen: Historiens kernestof. Columbus 2007, s. 88-90
-
Thorkil Smith og Christian Vollmond: Verdenshistorie 2. Lindhardt og Ringhof 2015, s.34-36. Den franske revolution
-
Kilde: Menneskerettighedserklæringen (1789)
-
Billede: De tre franske stænder. Kobberstik fra 1790
-
Inge Adriansen m.fl.: Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til imperialisme. Gyldendal 2007, s.71-75
-
Billede: Joseph Siffred Duplessis: Portræt af Ludvig 16. Konge 1774-1792
-
Billede: Jean-Auguste-Dominique Ingres: Kejser Napoleon 1. i kroningsudstyr (1806)
-
Andreas Bonne Sindberg m.fl. Kampen om det gode samfund, p151. Fra enevælde til demokrati
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danmark i verden efter 1945
Forløbet skal give viden om den kolde krigs årsager og afslutning i forhold til dens definering af verdens magtforhold samt om Danmarks rolle under den kolde krig. Forløbet skal desuden give færdighed i at formulere historiske problemstillinger, systematisere informationer om og fra fortiden og at bearbejde forskelligartet historisk materiale. I forbindelse med en undersøgelse af globaliseringstendenser skal forløbet give et kronologisk overblik over det samlede historieforløb i 3.u.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvilke årsager var der til den kolde krig?
- Hvorfor sluttede den kolde krig?
- Hvordan er den kolde krig blevet tolket?
- Hvilke hovedlinjer har der været i Danmarks sikkerhedspolitiske udvikling fra 1864 og til tiden efter murens fald?
- Hvilken konflikt var der i dansk politik i fodnoteperioden i 1980'erne, og hvilke konsekvenser havde fodnoterne for Danmarks status som medlem af NATO?
- Hvad er globalisering, og hvad var dens historiske forudsætninger?
Kernestof:
Hovedlinjer i verdens historie fra antikken til i dag
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i national og globalt perspektiv
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Historiebrug- og formidling
Historiefaglige teorier og metoder
Samlet omfang ca. 70 s.
Størstedelen af forløbets materiale ligger i Meebook
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51300252732",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51300252732",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51300252732"
}