Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Cramon, Torben Karlshøj
|
Hold
|
2022 id/fm2 (1fm2 id, 2fm2 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 intro til akrobatik - dans og boldspil
Grundlæggende intro til akrobatik og danse bevægelser samt spilhjulet med opfindelse af nyt spil. De tre moduler blev afviklet på 1g intro hytteturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 opvarmningsprogram og kreativ dans
Efter en grundig indføring i de grundlæggende principper i opvarmnings programmer og kreativ dans - udfærdigede eleverne i grupper selv eksempler på disse - hvorefter de blev fremført sammen med holdet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Basketball
Indføring i de basale teknikker i spillet - såsom lay- up og skud udefra - driblinger - finter m.v.
Desuden er eleverne indført i spillets regler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 softball
Intro til spillet med gennemgang af regler og grundlæggende teknik og taktik.
Træning i grundlæggende slag med efterfølgende holdspil.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Fodbold
Formål:
Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.
Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold. Se i øvrigt s. 523 i Yubio (2022).
Der er fokus på at dyrke fællesskabet og spilleglæden med andre på samme niveau. Det skal være socialt og sjovt. Der reflekteres over, hvorfor fodbols formår at samle og engagere flere mennesker over hele verden end nogen anden sport.
Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.
Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.
Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 bordtennis
Eleverne blev indført i spillets historie og de grundlæggende spilleregler.
Der blev trænet i grundslagene - forhånd - og baghånd - og serven.
Taktiske grundelementer blev gennemgået.
Eleverne spillede såvel single - som doublekampe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Jive
Vi arbejder med jive, hvor eleverne skal ende ud med deres eget lille danseprodukt. -En rutine indenfor hver dans.
Her er eleverne blevet introduceret til Labans bevægelseslære (BESS)
Læringsmål:
- evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
- evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
- evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
- evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
- evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter
Læringsmål:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
- Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser.
Yubio (2022): s. 1302-1308 (Jive) samt s. 1262-1264 (BESS)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Ultimate
Praktiske læringsmål/faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for ultimate.
Teknisk
- Beherske grundstilling i baghåndskast, forhåndskast, upsidedownkast. Beherske forhåndskast og baghåndskast samt stifte bekendtskab med upsidedownkast, samt forstå hvornår de forskellige kast benyttes. Skal kunne udføre kast i isolerede øvelser, under pres og i det endelige spil. Skal kunne kaste præcist.
-Beherske høje og lave gribninger samt sandwichgribning og forstå, hvornår de enkelte gribninger benyttes
-Beherske pivotering og finter.
- Har kendskab til øvelser der øver ovenstående
Taktisk
-Forstå spillets taktik herunder spilbarhed, dybde/bredde, mandsopdækning og cuts. Kendskab til angrebstaktik.
- Har kendskab til øvelser der træner ovenstående.
Teoretisk
- Ultimatekompendium; basale regler, kast og gribeteknik, taktik. Herudover adgang til opvarmningsøvelser samt teknik og taktik øvelser og lege. Dokumenter findes i de forskellige moduler.
-Kende spillets regler og ånd
Pensum:
Yubio 2022: S. 652-658
Supplerende materiale:
Yubio 2022: S. 659-674
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304824877",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304824877",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304824877"
}