Holdet 2022 id/fm3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jens Mortensen Østergaard
Hold 2022 id/fm3 (1fm3 id, 2fm3 id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Volleyball
Titel 2 Forløb#2 Basketball
Titel 3 Forløb#3 Opvarmningsprogrammer og kreativ bevægels
Titel 4 Forløb#6 Fodbold
Titel 5 Løb
Titel 6 Pardans
Titel 7 Bordtennis
Titel 8 Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikske og taktiske færdigheder i volleyball. Elementer af kidsvolley er anvendt for at få et mere flydende spil. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.

Faglige mål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv der rammer modstanderens bane
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Forståelse for regler og rotationssystem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Basketball

Vi arbejder med holdboldspil.
Vi skal se på grundlæggende elementer indenfor basketball og arbejder med tekniske færdigheder, spilprincipper og spilforståelse.
De tekniske færdigheder er:
afslutning, aflevering, dribling, standsning og pivotering.
spilprincipper: tripple threat, give and go, fastbreak, lay-up, samt basale regler herunder skridtreglen.
Vi spiller basket på både 3:3 på én kurv og 5:5 på fuld bane.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Opvarmningsprogrammer og kreativ bevægels

Læringsmål:
- evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
- evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
- evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
- evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
- evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter

Opvarmning:

Eleverne skal i forløbet udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik.

- Opvarmningsprogrammet laves i mindre grupper af 3-4 personer.
- Opvarmningsprogrammet skal foregå til musik og have en varighed på ca. 15 minutter
- Alle i gruppen skal deltage
- Alle i gruppen skal være ansvarlig for at forevise en del af programmet

Læringsmål:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
-  Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
-  Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
-  Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#6 Fodbold

Fodbold
Faglige mål:
Vi arbejder med
1) de tekniske elementer i spillet med fokus på mestring/forbedring af indersidespark, halvt liggende vristspark, tæmninger og retningsbestemte tæmninger, førstegangsafleveringer. Overlap og bandespil
2) Spilelementer og taktik såsom: overblik, placering,  angrebsprincipper og forsvarsprincipper og generel spilforståelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Løb

Coopertest og 5K løb og et enkelt løbetræningsmodul
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardans

Vi danser løs med fokus på Jive,
Krydret med enkelte afstikkere som opvarmning, til bl.a. stomp, jumpstyle, salsa.

Fokus i forløbet er på pulsfornemmelse, bevægelsesudtryk, taktarter og musikforståelse

Eleven skal kunne danse grundtrinnet og de forskellige variationer, og være i stand til at sammensætte koreografier ud fra disse, mens de er opmærksomme på dansens udtryk og bevægelseskvaliteter.

Teori:
Yubio 2022 s. 1291 - 1309
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Bordtennis

Fokus på slagtekniske elementer i verdens hurtigste spil.
Vi vil også tale taktik undervejs

Serv, kort serv, for- og baghånds kontra, for- og baghånds prik, forhåndsloop og blokering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ultimate

Vi arbejder med det inkluderende discspil  og fokuserer på afleveringer, bevægelsesmønstre på banen, spilbarhed og opdækning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer