Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jens Mortensen Østergaard
|
Hold
|
2022 id/fm3 (1fm3 id, 2fm3 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Volleyball
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikske og taktiske færdigheder i volleyball. Elementer af kidsvolley er anvendt for at få et mere flydende spil. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Faglige mål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv der rammer modstanderens bane
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Forståelse for regler og rotationssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Basketball
Vi arbejder med holdboldspil.
Vi skal se på grundlæggende elementer indenfor basketball og arbejder med tekniske færdigheder, spilprincipper og spilforståelse.
De tekniske færdigheder er:
afslutning, aflevering, dribling, standsning og pivotering.
spilprincipper: tripple threat, give and go, fastbreak, lay-up, samt basale regler herunder skridtreglen.
Vi spiller basket på både 3:3 på én kurv og 5:5 på fuld bane.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Opvarmningsprogrammer og kreativ bevægels
Læringsmål:
- evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
- evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
- evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
- evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
- evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter
Opvarmning:
Eleverne skal i forløbet udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik.
- Opvarmningsprogrammet laves i mindre grupper af 3-4 personer.
- Opvarmningsprogrammet skal foregå til musik og have en varighed på ca. 15 minutter
- Alle i gruppen skal deltage
- Alle i gruppen skal være ansvarlig for at forevise en del af programmet
Læringsmål:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
- Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#6 Fodbold
Fodbold
Faglige mål:
Vi arbejder med
1) de tekniske elementer i spillet med fokus på mestring/forbedring af indersidespark, halvt liggende vristspark, tæmninger og retningsbestemte tæmninger, førstegangsafleveringer. Overlap og bandespil
2) Spilelementer og taktik såsom: overblik, placering, angrebsprincipper og forsvarsprincipper og generel spilforståelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Løb
Coopertest og 5K løb og et enkelt løbetræningsmodul
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
Vi danser løs med fokus på Jive,
Krydret med enkelte afstikkere som opvarmning, til bl.a. stomp, jumpstyle, salsa.
Fokus i forløbet er på pulsfornemmelse, bevægelsesudtryk, taktarter og musikforståelse
Eleven skal kunne danse grundtrinnet og de forskellige variationer, og være i stand til at sammensætte koreografier ud fra disse, mens de er opmærksomme på dansens udtryk og bevægelseskvaliteter.
Teori:
Yubio 2022 s. 1291 - 1309
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bordtennis
Fokus på slagtekniske elementer i verdens hurtigste spil.
Vi vil også tale taktik undervejs
Serv, kort serv, for- og baghånds kontra, for- og baghånds prik, forhåndsloop og blokering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate
Vi arbejder med det inkluderende discspil og fokuserer på afleveringer, bevægelsesmønstre på banen, spilbarhed og opdækning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304830807",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304830807",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304830807"
}