Holdet 2022 id/ce2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Moesby Andersen
Hold 2022 id/ce2 (1ce2 id, 2ce2 id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball
Titel 2 Opvarmning og bevægelse til musik
Titel 3 Ultimate (Opgives ikke til eksamen)
Titel 4 Fodbold: Verdens mest populære sport – hvorfor?
Titel 5 Pardans (jive)
Titel 6 X-fit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball

Faglige mål

- At beherske grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball-spillet, herunder:
- Driblinger (kunne drible kontrolleret, med lavt tyngdepunkt og med retningsskift)  
- Finter (gennem ben, bagom ryggen, cross-step, pumpfake)
- Afleveringer (bryst aflevering, studs aflevering, en-hånds push
        aflevering, skip)
- Lay-up
- Skud
- Standsninger (jump stop og et-to-standsning
- Fastbreaks
- Give and Go, løb i det tomme rum og forskellige cut-bevægelser

• At beherske de centrale taktikker med hensyn til at placere sig rigtigt på banen, sammenspil, spilforståelse og kommunikation – både defensivt og offensivt

• Kendskab til de mest centrale regler

Kernestof:
Teori i forløbet:
”Yubio C+B (2022)”, s.

Supplerende materiale:
(”Yubio C+B (2022)”, s.  -øvelser og inspiration)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jive video 20-12-2022
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og bevægelse til musik

Formålet med forløbet er først og fremmest, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Endvidere skal du lære nogle basale principper og begreber inden for bevægelse til musik i form af Labans BESS-koncept og kunne anvende disse til sammen med andre at udvikle en lille koreografi.

Særlige fokuspunkter:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Sætte bevægelser og dansetrin til musik som en lille koreografi
- Udnytte koreografiske virkemidler fra BESS-konceptet til at gøre koreografien spændende
- Fremføre koreografien som del af en gruppe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate (Opgives ikke til eksamen)

: Praktiske læringsmål/faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for ultimate.


Teknisk
- Beherske grundstilling i baghåndskast, forhåndskast, upsidedownkast. Beherske forhåndskast og baghåndskast samt stifte bekendtskab med upsidedownkast, samt forstå hvornår de forskellige kast benyttes. Skal kunne udføre kast i isolerede øvelser, under pres og i det endelige spil. Skal kunne kaste præcist.
-Beherske høje og lave gribninger samt sandwichgribning og forstå, hvornår de enkelte gribninger benyttes
-Beherske pivotering og finter.
- Har kendskab til øvelser der øver ovenstående

Taktisk
-Forstå spillets taktik herunder spilbarhed, dybde/bredde, mandsopdækning og cuts. Kendskab til angrebstaktik.
- Har kendskab til øvelser der træner ovenstående.

Teoretisk
- kendskab til basale regler og spillets ånd, kast og gribeteknik, taktik. Herudover adgang til opvarmningsøvelser samt teknik og taktik øvelser og lege.

Pensum:
Yubio 2023 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold: Verdens mest populære sport – hvorfor?

Formål:
Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.
Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold. Se i øvrigt s. 523 i Yubio (2022).
Der er fokus på at dyrke fællesskabet og spilleglæden med andre på samme niveau. Det skal være socialt og sjovt. Der reflekteres over, hvorfor fodbols formår at samle og engagere flere mennesker over hele verden end nogen anden sport.
Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.
Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.

Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fodbold-video 01-10-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pardans (jive)

Eleverne skal kunne udføre grundtrin og variationer i takt til musikken og kunne indgå i pardansene sammen med en partner med dansefatning.

Eleverne har modtaget undervisning i Jive og skal kunne forevise grundtrin, variationer og sammensatte rutiner.  
Dansene skal udføres med fokus på de enkelte danses karakteristika og udtryk.
Enkle variationer og grundtrin skal sættes sammen til en lille rutine i hver dans.

Eleverne skal kunne forevise:
Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for latindansen Jive
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om bevægelseskvaliteten i latindansen Jive.
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Jive: Grundtrin, damedrejning, chassé v. siden af hinanden, kick I & II, vindmøllen, stop & go, bytte hånd bag ryg, American spin.

Kernestof:
Yubio Idræt C+B (2022): s. 1231-1233, 1241-1247
(Omfang af tekstmateriale: ca.  sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 X-fit

Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter
Faglige mål:

• Opnå kendskab til funktionel træning og centrale tekniske øvelser.

• At kunne udføre grundlæggende øvelser teknisk korrekt og på den måde forebygge skader.

• At kunne vise øvelser både med egen kropsvægt og øvelser med udstyr i form af fx kettlebells, medicin bolde, sjippetov ect.

• At kunne sammensætte øvelser i forskellige typer af WODs (workouts) der tilsvarer elevens tekniske niveau og træner fysisk alsidighed gennem varierede øvelser.
(WOD = Workout Of the Day).

• At opnå viden om hvordan man kan differentiere (skalere) øvelserne.

• At kunne sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde.

• At være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer.

X-Fit: I forbindelse med X-Fit forløbet har eleverne været på besøg i Crossfit center Køge og modtaget instruktion og træning.

Kernestof:
Teori i forløbet:
• ”Yubio C+B (2022)”, s. 963-969

Supplerende materiale:• (”Yubio C+B (2022)”, s. 969-987 øvelser og inspiration)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer