Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lasse Karlo Birch Svedborg, Magnus Ask Røgilds, Martin Heyde Lawaetz
|
Hold
|
2022 id/jw1 (2jw1 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#6 Fodbold
Fodbold
Faglige mål:
Vi arbejder med
1) De tekniske elementer i spillet med fokus på mestring/forbedring af indersidespark, halvt liggende vristspark, tæmninger og retningsbestemte tæmninger, førstegangsafleveringer. Overlap, bandespil og afslutninger
2) Spilelementer og taktik såsom: overblik, placering, angrebsprincipper og forsvarsprincipper og generel spilforståelse.
Eleven skal beherske ovenstående basale tekniske færdigheder og kunne demonstrere forståelse for spillet taktiske dimension.
Teori:
Fodbold: Yubio Idræt C + B (2022) s. 492-530
Træningslære: Yubio Idræt C+B (2022) s. 67-84
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi er udendørs, så husk sko, gerne fodboldstøvler, og tøj til at være ude og en vandflaske!
-
Fodboldforløb og formål
-
Skadhede, T.S. et. al: YUBIO IDRÆT C+B (2022); sider: 494-502, 508, 510, 518, 523-524
-
Læs om øvelse A2 s 500
-
Opvarmning: ved Fifa 11
-
Øvelse 1, Rækkespil (Ida og Benjamin)
-
Øvelse 2: Cirkelspil, husk at se video, se side 500
-
Øvelse 3: 3:1. Husk at se video, side 502
-
Øvelse 4: Parvise afleveringer
-
Øvelse 5: Inderside med retningsbestemt tæmning, husk at se video. side 508
-
Øvelse 6: Spilbarhedstrekant, husk at se video, side 507
-
Øvelse 7: Evt. Kamp
-
Opvarmning FIFA 11
-
Lektie til dagens modul:
-
HUSK RETTE PÅKLÆDNING!
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pardans
Vi danser løs med fokus på Jive,
Krydret med enkelte afstikkere som opvarmning, til bl.a. stomp, jumpstyle, salsa.
Fokus i forløbet er på pulsfornemmelse, bevægelsesudtryk, taktarter og musikforståelse
Eleven skal kunne danse grundtrinnet og de forskellige variationer, og være i stand til at sammensætte koreografier ud fra disse, mens de er opmærksomme på dansens udtryk og bevægelseskvaliteter.
Teori:
Yubio 2022 s. 1291 - 1309
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en badmintonbane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på hele og halve baner. Grunden til, at der ikke altid spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser og færdigheder filmes.
Hvad skal eleven kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304850507",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304850507",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304850507"
}