Holdet 2022 id/jw1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lasse Karlo Birch Svedborg, Magnus Ask Røgilds, Martin Heyde Lawaetz
Hold 2022 id/jw1 (2jw1 id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#6 Fodbold
Titel 2 Pardans
Titel 3 Badminton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#6 Fodbold

Fodbold
Faglige mål:
Vi arbejder med
1) De tekniske elementer i spillet med fokus på mestring/forbedring af indersidespark, halvt liggende vristspark, tæmninger og retningsbestemte tæmninger, førstegangsafleveringer. Overlap, bandespil og afslutninger
2) Spilelementer og taktik såsom: overblik, placering,  angrebsprincipper og forsvarsprincipper og generel spilforståelse.

Eleven skal beherske ovenstående basale tekniske færdigheder og kunne demonstrere forståelse for spillet taktiske dimension.

Teori:
Fodbold: Yubio Idræt C + B (2022) s. 492-530

Træningslære: Yubio Idræt C+B (2022) s. 67-84
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pardans

Vi danser løs med fokus på Jive,
Krydret med enkelte afstikkere som opvarmning, til bl.a. stomp, jumpstyle, salsa.

Fokus i forløbet er på pulsfornemmelse, bevægelsesudtryk, taktarter og musikforståelse

Eleven skal kunne danse grundtrinnet og de forskellige variationer, og være i stand til at sammensætte koreografier ud fra disse, mens de er opmærksomme på dansens udtryk og bevægelseskvaliteter.

Teori:
Yubio 2022 s. 1291 - 1309
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Badminton

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en badmintonbane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spil på hele og halve baner. Grunden til, at der ikke altid spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt på idræt C-niveau.

Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder inden for nogle isolerede øvelser og færdigheder filmes.

Hvad skal eleven kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer