Holdet 2022 id/jw2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Line Cramon, Torben Karlshøj
Hold 2022 id/jw2 (1jw2 id, 2jw2 id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 intro til akrobatik - dans og boldspil
Titel 2 Forløb#2 opvarmningsprogram og kreativ dans
Titel 3 Forløb#3 Basketball
Titel 4 Forløb#4 softball
Titel 5 Forløb#5 fodbold
Titel 6 Forløb#6 Fodbold
Titel 7 Forløb#6 bordtennis
Titel 8 Forløb#7 Jive
Titel 9 Forløb#8 Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 intro til akrobatik - dans og boldspil

Grundlæggende intro til akrobatik og danse bevægelser samt spilhjulet med opfindelse af nyt spil. De tre moduler blev afviklet på 1g intro hytteturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 opvarmningsprogram og kreativ dans

Efter en grundig indføring i de grundlæggende principper i opvarmnings programmer og kreativ dans - udfærdigede eleverne  i grupper selv eksempler på disse - hvorefter de blev fremført sammen med holdet.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Basketball

Indføring i de basale teknikker i spillet - såsom lay- up og skud udefra - driblinger - finter m.v.
Desuden er eleverne indført i spillets regler.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 softball

Intro til spillet med gennemgang af regler og grundlæggende teknik og taktik.
Træning i grundlæggende slag med efterfølgende holdspil.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 fodbold

Eleverne blev indført i de grundlæggende tekniske og taktiske elementer i fodbold.
Modulerne blev afsluttet med alm. spil til to mål med kønsopdelte hold.

Endelig blev eleverne konditionstestet med en Cooper test og et 5 km. løb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Fodbold

Fodbold
Faglige mål:
Vi arbejder med
1) De tekniske elementer i spillet med fokus på mestring/forbedring af indersidespark, halvt liggende vristspark, tæmninger og retningsbestemte tæmninger, førstegangsafleveringer. Overlap, bandespil og afslutninger
2) Spilelementer og taktik såsom: overblik, placering,  angrebsprincipper og forsvarsprincipper og generel spilforståelse.

Eleven skal beherske ovenstående basale tekniske færdigheder og kunne demonstrere forståelse for spillet taktiske dimension.

Teori:
Fodbold: Yubio Idræt C + B (2022) s. 492-530

Træningslære: Yubio Idræt C+B (2022) s. 67-84
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6 bordtennis

Eleverne blev indført i spillets historie og de grundlæggende spilleregler.
Der blev trænet i grundslagene - forhånd - og baghånd - og serven.
Taktiske grundelementer blev gennemgået.
Eleverne spillede såvel single - som doublekampe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Jive

Vi arbejder med jive, hvor eleverne skal ende ud med deres eget lille danseprodukt. -En rutine indenfor hver dans.

Her er eleverne blevet introduceret til Labans bevægelseslære (BESS)

Læringsmål:
- evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
- evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
- evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
- evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
- evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter

Læringsmål:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
-  Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
-  Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
-  Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser.

Yubio (2022): s. 1302-1308 (Jive)  samt s. 1262-1264 (BESS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 Ultimate

Praktiske læringsmål/faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for ultimate.


Teknisk
- Beherske grundstilling i baghåndskast, forhåndskast, upsidedownkast. Beherske forhåndskast og baghåndskast samt stifte bekendtskab med upsidedownkast, samt forstå hvornår de forskellige kast benyttes. Skal kunne udføre kast i isolerede øvelser, under pres og i det endelige spil. Skal kunne kaste præcist.
-Beherske høje og lave gribninger samt sandwichgribning og forstå, hvornår de enkelte gribninger benyttes
-Beherske pivotering og finter.
- Har kendskab til øvelser der øver ovenstående

Taktisk
-Forstå spillets taktik herunder spilbarhed, dybde/bredde, mandsopdækning og cuts. Kendskab til angrebstaktik.
- Har kendskab til øvelser der træner ovenstående.

Teoretisk
- Ultimatekompendium; basale regler, kast og gribeteknik, taktik. Herudover adgang til opvarmningsøvelser samt teknik og taktik øvelser og lege. Dokumenter findes i de forskellige moduler.
-Kende spillets regler og ånd

Pensum:
Yubio 2022: S. 652-658

Supplerende materiale:
Yubio 2022: S. 659-674
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer