Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Sandahl Danielsen, Torben Karlshøj
|
Hold
|
2022 id/iu1 (1iu1 id, 2iu1 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 intro til akrobatik - bold spil og dans
Grundlæggende intro til akrobatik og danse bevægelser samt spilhjulet med opfindelse af nyt spil. De tre moduler blev afviklet på 1g intro hytteturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 opvarmningsprogram og kreativ dans
Efter en grundig indføring i de grundlæggende principper i opvarmnings programmer og kreativ dans - udfærdigede eleverne i grupper selv eksempler på disse - hvorefter de blev fremført sammen med holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Basketball
Indføring i de basale teknikker i spillet - såsom lay- up og skud udefra - driblinger - finter m.v.
Desuden er eleverne indført i spillets regler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 softball
Intro til spillet med gennemgang af regler og grundlæggende teknik og taktik.
Træning i grundlæggende slag med efterfølgende holdspil.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Fodbold
Formål:
Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.
Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold. Se i øvrigt s. 523 i Yubio (2022).
Der er fokus på at dyrke fællesskabet og spilleglæden med andre på samme niveau. Det skal være socialt og sjovt. Der reflekteres over, hvorfor fodbols formår at samle og engagere flere mennesker over hele verden end nogen anden sport.
Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.
Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.
Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
Hvad skal eleven kunne?:
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden - Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pardans (jive)
Jive (Latin) (Musik og bevægelse)
Læringsmål i Jive
Eleverne vil blive vurderet på deres evne til at:
• Udføre grundtrin og trinvariationer
• Bevæge sig i takt til et stykke musik
• Koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
• Give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
• Arbejde med sammenhængende serier af forskellige trinvariation
Undervejs i forløbet har eleverne er eleverne blevet undervist i følgende trin som løbende er sat sammen til en serie:
•,Grundtrin
• Damedrejning
• Chasse ved siden af hinanden (harmonika)
• Vindmøllen
• Stop and Go
• Bytte hånd bag herrens ryg
• American spin
• Moch step
• New Yorker
• Spark ml. ben
• Spark diagonalt
Der er både arbejdet med musik med langsommere tempo (slow Jive) i form af Kim Larsen "Nostalgi".
Men eleverne har danset til musik i hurtigere tempo som fx. "Dear Furture Husband", "Happy", "Dance with Me Tonight", "Marilyn" ect.
Materiale:
Yubio - Idræt C+B (2022) s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304856674",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304856674",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51304856674"
}