Holdet 2022 id/ak3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Line Cramon
Hold 2022 id/ak3 (1ak3 id, 2ak3 id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Opvarmningsprogrammer
Titel 2 Forløb#2  Basketball
Titel 3 Forløb#3 Ultimate
Titel 4 Forløb#4 Fodbold
Titel 5 Forløb#5 Jive
Titel 6 Forløb#6 Yoga & sundhed
Titel 7 Forløb#7 Volleyball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Opvarmningsprogrammer

Rytmisk opvarmning

Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter

Rytmisk opvarmning - faglige mål:

• At være i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram
        til musik på ca. 15 min.

• At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.

• Kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag
        i musikken

• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.

• Kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser
        teknisk korrekt.

• Have en forståelse for Labans Bevægelseslære (BESS)

Teoristof i forløbet:
”Yubio C+B (2022)”, Rytmisk opvarmning: s. 1240-1258.
”Yubio C+B (2022)”, BESS s.1262-1264
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Basketball

Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter

Faglige mål

• At beherske grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball-spillet, herunder:

- Driblinger  
- Finter (gennem ben, bagom ryggen, cross-step, pumpfake)
- Afleveringer (bryst aflevering, studs aflevering, en-hånds push
        aflevering, skip)
- Lay-up
- Skud
- Standsninger (jump stop og et-to-standsning
- Fastbreaks
- Give and Go, løb i det tomme rum og forskellige cut-bevægelser

• At beherske de centrale taktikker med hensyn til at placere sig rigtigt på banen, sammenspil, spilforståelse og kommunikation – både defensivt og offensivt

• Kendskab til de mest centrale regler

Teoristof i forløbet:
”Yubio C+B (2022)”, s.534-560
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Ultimate

Praktiske læringsmål/faglige mål:
At beherske grundlæggende tekniske elementer og udvalgte taktiske elementer inden for ultimate.


Teknisk
- Beherske grundstilling i baghåndskast, forhåndskast, upsidedownkast. Beherske forhåndskast og baghåndskast samt stifte bekendtskab med upsidedownkast, samt forstå hvornår de forskellige kast benyttes. Skal kunne udføre kast i isolerede øvelser, under pres og i det endelige spil. Skal kunne kaste præcist.
-Beherske høje og lave gribninger samt sandwichgribning og forstå, hvornår de enkelte gribninger benyttes
-Beherske pivotering og finter.
- Har kendskab til øvelser der øver ovenstående

Taktisk
-Forstå spillets taktik herunder spilbarhed, dybde/bredde, mandsopdækning og cuts. Kendskab til angrebstaktik.
- Har kendskab til øvelser der træner ovenstående.

Teoretisk
- Ultimatekompendium; basale regler, kast og gribeteknik, taktik. Herudover adgang til opvarmningsøvelser samt teknik og taktik øvelser og lege. Dokumenter findes i de forskellige moduler.
-Kende spillets regler og ånd

Pensum:
Yubio 2023 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Fodbold

Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter

Faglige mål:

• At kunne beherske grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder inden for fodboldspillet.
- De tekniske færdigheder falder i hovedområderne driblinger, tæmninger, afleveringer, afslutninger og finter.
- De taktiske færdigheder dækker generel spilforståelse med fokus på spilbarhed, udnyttelse af det frie rum
        samt defensiv spilforståelse.

Teoristof i forløbet:

• ”Yubio C+B (2022)”, s.472-501

Fodboldforløb og formål

Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.

Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold. Se i øvrigt s. 492 i Yubio (2020).

Der er fokus på at dyrke fællesskabet og spilleglæden med andre på samme niveau. Det skal være socialt og sjovt. Der reflekteres over, hvorfor fodbols formår at samle og engagere flere mennesker over hele verden end nogen anden sport.

Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.

Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Jive

Vi arbejder med jive, hvor eleverne skal ende ud med deres eget lille danseprodukt. -En rutine indenfor hver dans.

Her er eleverne blevet introduceret til Labans bevægelseslære (BESS)

Læringsmål:
- evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
- evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
- evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
- evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
- evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter

Læringsmål:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
-  Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
-  Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
-  Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser.

Yubio (2022): s. 1302-1308 (Jive)  samt s. 1262-1264 (BESS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Yoga & sundhed

Læringsmål i dette forløb:

Formålet er at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen. Målet er også, at elevens kropsbevidsthed skærpes og det samme gælder evnen til fordybelse og til at mærke egne behov
Eleven skal vide, hvad yoga er og sætte det i forbindelse med sundhed (med henblik på den fysiske og psykiske sundhedsdimension)
Eleven skal have kendskab til det brede sundhedsbegreb og de faktorer, der har indflydelse på vores sundhed (KRAM, søvn, stress)
Eleven skal præsenteres for forskellige former for yoga (Yin yoga og Vinyasa)
Eleven skal kunne udføre en solhilsen, månehilsen, de 5 tibetanere samt et simpel vinyasa-flow
Eleven skal kunne indgå i en serie med krigeren, løberen, planken og kobraen som de som individ og gruppe har lært at instruere i
Eleven skal til sidst selv kunne sammensætte en koreografi på 5 minutter ud fra stillingerne fra solhilsen, månehilsen og de forskellige serier, de har arbejdet med (koreografien skal filmes og afleveres som slutprodukt)
Eleven bedømmes ud fra følgende: Lige linjer, styrke, balance og koncentration (og fokus)
Der er ikke lagt vægt på smidighed, men på korrekt udførelse af stillingerne


Pensum: Yubio (2022): s. 13-24

Supplerende materiale:
Flow Yoga Mark Ray (PDF)
TED TALK: Sleep is your Superpower (https://youtu.be/5MuIMqhT8DM?si=U4gKIKZZCtk1wvIJ)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Volleyball

Læringsmål:

Tekniske elementer af volleyball – korrekt udførelse af:

• Serv – underhånd og overhånd
• Baggerslag
• Fingerslag
• Hævninger
• Smash

Taktiske elementer af volleyball med udgangspunkt i 3- mod 3 spil – at kunne:
• Opbygge angrebsspil (modtagning, hævning, smash)
• De enkelte spillerpositioners opgaver/roller i spil
• Regler (herunder bl.a. rotationsorden, forskel på bagspillere og netspillere, mv)
• Udvise kommunikations-og samarbejdsevne under spil

Materiale og supplerende teori
Yubio (2022): s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer