Holdet 2022 SA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jacob Hinge Carlsson
Hold 2022 SA/i (1i SA, 2i SA, 3i SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik: Folketingsvalg og ny regering 1
Titel 2 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 3 Grundforløb: Klima
Titel 4 Ulighed i Danmark og Storbritannien
Titel 5 Medier og politisk kommunikation
Titel 6 Dansk økonomi i en krisetid
Titel 7 Kriminalitet og straf
Titel 8 EU og arbejdskraftens fri bevægelighed
Titel 9 Globalisering og kulturmøder (FF4: SA/re)
Titel 10 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 11 Skriftlig samfundsfag
Titel 12 Mini-projekt Pension og politik
Titel 13 International politik
Titel 14 USA valg 2024
Titel 15 Politik: Folketingsvalg og ny regering 2
Titel 16 Repetition og faglig opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Tilladte hjælpemidler til eksamen

https://sites.google.com/gg-drev.dk/skr-samf/forside?authuser=0 (Skriftlighed i samfundsfag)

https://samfundsfag.dk/ (Elevernes fagportal til samfundsfag)

https://forlagetcolumbus.dk/boeger/statistik-og-metode/metodebogen/instruktionsfilm (Instruktionsfilm: Indekstal, Procent-andele, vækst i procent, lineær regression, statistisk usikkerhed & konfidensintervaller)

https://forlagetcolumbus.dk/boeger/statistik-og-metode/saadan-skriver-du-i-samfundsfag/flere-film (Instruktionsfilm: Indekstal, Procent-andele, vækst i procent)
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grundforløb: Klima

Forløbets formål:

Forløbet dækker over en række politologiske, sociologiske og økonomiske aspekter, der bindes sammen til et perspektiv ift. klima.

Eleverne skal lære at anvende forløbets politologiske, sociologiske og økonomiske teorier og begreber på alle taksonomiske niveauer. Følgende vil blive lært:
- Socialisering (primær, sekundær, dobbelt)
- Minervamodellen (det blå, grønne, rosa og violette felt)
- Bourdieu (habitus, økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital)
- Interpersonelle forklaringer (normativ social påvirkning, Lemminge-effekten, flertalsmisforståelser)
- Samfundstyper (det traditionelle, moderne samfund og senmoderne samfund)
- Maslow (behovspyramiden)
- Forbrugskultur (transaktionsøkonomi, oplevelsesøkonomi, transformativ økonomi)
- Identitetsformer (jeg, personlig, social og kollektiv identitet)
- Styreformer (demokrati, autokrati, teokrati)
- Demokratiformer (direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, parlamentarisme, præsidentielt styre)
- Eastons model (input, det politiske system, output og feedback)
- Ideologier (socialisme, liberalisme, konservatisme, socialliberalisme)
- Danske partier (Socialdemokratiet (A), Venstre (V), Moderaterne (M), Socialistisk Folkeparti (F), Danmarksdemokraterne (Æ), Liberal Alliance (I), Konservative (C), Enhedslisten (Ø), Radikale Venstre (B), Dansk Folkeparti (O), Alternativet (Å), Nye Borgerlige (D))
- Fordelings- og værdipolitik
- Molins model (Interessefaktor, opinionsfaktor, parlamentarisk faktor, personfaktor)
- Vælgeradfærd (kernevælger, marginalvælger, issue-voter, class-voter)
- Økonomiske mål (BNP, lav arbejdsløshed, lav inflation, ligevægt på betalingsbalancen, balance i den offentlige sektors budget, bæredygtig vækst og omfordeling)
- Markedsmekanismen (udbud, efterspørgsel, ligevægt)
- Det økonomiske kredsløb (husholdninger, virksomheder, offentlig sektor, finansiel sektor, ud-landet)
- Velfærdsaktører (stat, marked og civilsamfund)
- Klimapolitiske instrumenter (afgifter, kvoter)
-       Medier: danskernes medieforbrug og politisk kommunikation.

Kernestof:

Brøndum & Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 4. UDGAVE, Columbus: side 29-34, 83-89, 100-106, 112-127, 129-130, 171-186

Morten Hasselbach og Michael Helt Knudsen, Klima og bæredygtighed, Forlaget Columbus, s. 65-68, 74-81, 136-142

Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup og Tobias Matthiesen (2020): Samf på B. Vælgeradfærd. Forlaget Columbus.

Beyer, Frederiksen og Kureer: Samfundsfag C (2020). Vælgeradfærd. Systime.

Henrik Kureer: ØkonomiNU (2018). Klimapolitiske instrumenter. Systime.

Supplerende stof:
Klimaloven L117.
Rockwool Fonden (2017). Den usynlige tråd. Youtube.dk.
DR (2018). Manipulator: Lemmingeeffekt. DR.
DR (2019). Shop Amok: De unge modebæster. DR.
Folketinget (2017). Dit Demokrati: Styreformer, Dit Demokrati: Demokratiformer. Folketinget.dk. Youtube.dk.

Omfang af fagligt stof: ca. 75 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ulighed i Danmark og Storbritannien

Eleverne skal kunne redegøre for forskellige teoretiske tilgange til begrebet klasse og kende til forskellige måder at undersøge klasser.
Der arbejdes med klassebegrebet i forhold til både Danmark og Storbritannien, og eleverne skal kunne sammenligne klassesamfundet i de to lande og diskutere, om der er klasser i dagens samfund i hhv. Storbritannien og Danmark.
Eleverne skal kunne anvende faglige begreber som klasser, stratifikation, ulighed, kapitaler og habitus, social arv og social mobilitet til at undersøge og diskutere klasser i de to lande.
Metodisk skal eleverne kunne anvende kvantitative og kvalitative data til at belyse betydningen af klasser i dagens samfund.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF1 06-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Medier og politisk kommunikation

Formål:
Eleverne skal kunne anvende viden om medier og politisk kommunikation til at undersøge partier og politikeres politiske kommunikation i et ændret medielandskab og diskutere betydningen for den demokratiske debat.
Kernestof og vigtige begreber:
Mediernes rolle i demokratiet, medialisering, kommunikationsmodeller, nyhedskriterier, kampen om den politiske dagsorden, den demokratiske dialog, politisk spin, politisk deltagelse på sociale medier, digitale bobler, ekkokamre, shitstorme og hadefulde ytringer, fake news.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Interviewopgave 15-03-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dansk økonomi i en krisetid

Formål:
Eleverne skal kunne anvende viden om økonomiske sammenhænge til at undersøge og karakterisere den aktuelle økonomiske situation i Danmark og diskutere hvilken økonomisk politik, der vil være hensigtsmæssig at føre i den aktuelle situation.
De centrale faglige begreber skal kunne anvendes i undersøgelse og diskussion af dansk økonomi og økonomisk politik.
Kernestof og centrale faglige begreber:
Økonomi og knappe ressourcer, markedsmekanisme, udbud og efterspørgsel, Det økonomiske Kredsløb og sammenhængen mellem de økonomiske sektorer, økonomiske mål (økonomisk vækst, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalancen, den offentlige balance, bæredygtig udvikling samt lige fordeling af goderne), økonomiske konjunkturer, økonomisk politik (finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kriminalitet og straf

Forløbet omhandler kriminalitet og straf med det overordnede spørgsmål: Hvorfor straffer vi kriminalitet og virker straf?

Vi skal definere, hvad der er kriminelt, og undersøge udviklingen i kriminalitet og hvem der er kriminelle.
Der introduceres forskellige sociologiske forklaringer på kriminalitet fra risikofaktorer over strukturelle forklaringer, kulturelle forklaringer og individuelle forklaringer.
Vi skal have et overblik over retssystemet i Danmark og forskellige årsager til at straffe kriminelle handlinger.
I skal selv reflektere over strafudmålingen i en række cases og diskutere forskellige syn på straf.

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
• socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre (kriminalitetsteori)
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur (kriminalitetsteori)
• politiske ideologier, skillelinjer (retspolitik)
• rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (retsvæsnet og grundloven)
• kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udvikling i kriminalitet i Danmark 30-08-2023
Årsager til kriminalitet 06-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EU og arbejdskraftens fri bevægelighed

Formål:
Eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse for beslutningsprocesser i EU og kunne anvende viden om EU til at undersøge muligheder og begrænsninger i forhold til at gennemføre politiske beslutninger med virkning i EU's medlemsstater.
Fokus er på reglerne for arbejdskraftens fri bevægelighed, hvor eleverne skal opnå forståelse for de interesser og syn på den fri bevægelighed, der er på spil hos forskellige aktører (lande, interesseorganisationer mm.) og kunne anvende denne viden til at undersøge forhandlinger om politiske beslutninger på dette område i EU.
Eleverne har først sat sig ind i hovedtræk i EU's historie, EU's forskellige institutioner og deres rolle beslutningsprocesserne, hvorefter eleverne har medvirket i et rollespil på tværs af alle samfundsfag A-hold på 2.g årgangen (Europe at Work).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Østeuropæisk arbejdskraft i Danmark 06-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Globalisering og kulturmøder (FF4: SA/re)

Flerfagligt forløb med samfundsfag og religion. Forløbet leder frem mod SRO i de to fag.
Efter fælles gennemgang og arbejde med forskellige faglige tilgange til emnet skal eleverne udarbejde deres egen problemformulering til SRO med mundtlig prøve.

Eleverne skal kende til de tre elementer i globaliseringen (den politiske, økonomiske og kulturelle globalisering) med fokus på den kulturelle, men forståelse for, hvordan de to andre elementer spiller ind på den kulturelle globalisering. Endvidere introduceres til begrebet kulturmøder med fokus på kulturmødet mellem indvandrere og majoriteten i Danmark.
Eleverne skal opnå viden om kultur samt kende og kunne anvende begreber og modeller til beskrivelse af kultur. Faglig metode: At kende til kvantitative og kvalitative metoder til at undersøge kultur og kulturelle forskelle.
Eleverne skal opnå kendskab til begreberne etnocentrisme og kulturel blindhed, viden om forskellige integrationsstrategier (pluralistisk integration, smeltedigelintegration, segregering, assimilation) samt forskellige typer af identitetsdannelse hos indvandrere og efterkommere (kreolsk identitet, ren identitet og bindestregsidentitet). Viden og begreber skal kunne anvendes til at undersøge integration og kulturmøder i Danmark samt diskutere udfordringer og mulige løsninger.
Viden om ideologier, partier og deres syn på indvandrere skal bruges til at undersøge udlændingepolitik.
Informationssøgning på Infomedia til egen problemformulering og projekt.
Eleverne skal i projektet se på kvantitative undersøgelser af, hvordan det står til med integrationen. Herunder kigge på tal på 'Integrationsbarometeret'. Der skal anvendes tal og kvantitative undersøgelser samt forskningsrapporter i projektet.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Velfærdsstatens udfordringer

Formål:
Eleverne skal kende til grundlæggende træk ved den danske velfærdsstat og hvordan den adskiller sig fra andre velfærdsmodeller. På baggrund af viden om den danske velfærdsstats udfordringer skal eleverne kunne diskutere mulige tiltag og løsninger på disse udfordringer.
Eleverne skal kunne anvende grundlæggende økonomiske begreber og mekanismer til at vurdere den aktuelle økonomiske situation på baggrund af økonomiske nøgletal. Ud fra viden om forskellige former for økonomisk politik skal eleverne ved hjælp af det økonomiske kredsløb kunne forklare effekten af økonomisk politiske tiltag og reformer.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Begreber, teorier og modeller:
Maslows behovspyramide, velfærdstrekanten med stat, marked og civilsamfund, markedsøkonomi/planøkonomi/blandingsøkonomi, udbud/efterspørgsel.
Økonomiske mål med vægt på økonomisk vækst, lav arbejdsløshed, stabil lav inflation, betalingsbalance-ligevægt, bæredygtig økonomi, balance på statsbudgettet (den offentlige saldo).
Det økonomiske kredsløb, konjunkturer og økonomisk politik (finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik) og økonomiske reformer.
Velfærdsstatens udvikling, velfærdsmodeller og velfærdsstatens udfordringer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aktuel politik - 1 år efter valget 15-01-2024
Velfærdsmodeller 15-02-2024
Aktuel dansk økonomi 20-03-2024
Velfærdsstatens udfordringer B2+B3 05-05-2024
Skriftlig opgave - Fællesdel 08-05-2024
Fællesdel Hypoteser 14-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Mini-projekt Pension og politik

Formål:
Eleverne skal kunne opstille problemstillinger ud fra et bilagssæt og udarbejde en synopsis med besvarelse af problemstillingerne.
Temaet er Mette Frederiksens udmeldinger i sommeren 2024 i forhold til Velfærdsforliget med stigende pensionsalder.
Eleverne skal gennem arbejdet kunne anvende Molins model og viden om partierne og den aktuelle parlamentariske situation til at diskutere partiernes adfærd i forhold til spørgsmål om velfærdsstatens udfordringer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis Pensionsalder 09-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 International politik

Eleverne skal opnå viden om begreber, teorier og modeller omkring international politik og kunne anvende disse til at undersøge og diskutere aktuelle problemstillinger i en verden i forandring.
Teoretisk har hovedvægten været lagt på realismens og liberalismens syn på international politik, mens konstruktivismen har været behandlet kort som en tredje teori.
Eleverne skal have en forståelse af, at verden og international politik er i forandring efter en længere periode præget af 'den amerikanske verdensorden'.
Eleverne skal opnå viden om mål og muligheder i staters udenrigs- og sikkerhedspolitik, og kunne anvende denne viden til at undersøge og diskutere handlemulighederne for en småstat som Danmark. Den aktuelle udvikling med udmeldingerne om amerikansk interesse i Grønland har været inddraget.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ruslands invasion af Ukraine 11-12-2024
Notat USA's interesse i Grønland 26-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 USA valg 2024

Eleverne har haft et kortere tema i forbindelse med det amerikanske valg med henblik på en overordnet forståelse af, hvilke emner der er afgørende for de amerikanske vælgere samt, hvordan man kan forklare vælgeradfærden i USA.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer