Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Christian Becher Clausen, Mette Rønne Nielsen
Hold
2022 MU/m (
1m MU
,
2m MU
,
3m MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sang og SDS
Titel 2
Sammenspil 1 - korworkshop
Titel 3
Formanalyse og Grunge som periode og genre --> FF1
Titel 4
Grundlæggende musikteori
Titel 5
Sammenspil 2 - "Vi kan ikke leve alene"
Titel 6
Sammenspil 3 - forårskoncert 1g
Titel 7
Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie
Titel 8
Sang i 2g
Titel 9
M1 discipliner
Titel 10
Sammenspil 1 - 2g
Titel 11
Synthesizere, musikalsk analyse og matematik (SRO)
Titel 12
Sammenspil 2 - 2g
Titel 13
Pop/Rock arrangement
Titel 14
Sammenspil 3 - 2g
Titel 15
Forløb#15 Sang, kor og sammenspil
Titel 16
Forløb#16 Skriftlig musik: M1 og M2
Titel 17
Forløb#17 Wienerklassik
Titel 18
Forløb#18 Sang, kor og sammenspil
Titel 19
Forløb#19 Skriftlig musik - M1 og M2
Titel 20
Forløb#20 Rytmisk forløb - soul
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sang og SDS
Sungne sange:
"Alle skuffer over tid" - firstemmig
"Christmas Lullaby" - firstemmig
"Ding dong! Merrily on high" - firstemmig
"Søren Banjomus" (enstemmig)
"Vi kan ikke leve alene" (trestemmig)
"Tourdion" (firstemmig)
SDS - i forbindelse med rytmelærer blev der lavet en række rytmiske klappe og SDS øvelser
Indhold
Kernestof:
1. sammenspil i 1m 2022
Forbered en ultra kort præsentation af dig selv, hvor du kommer ind på følgende:
23 - Sammenspil 1 - Korworkshop.pdf
Black Hole Sun_node.pdf
Form-analyse skema.docx
07 Black Hole Sun.m4a
Form og Formanalyse kompendium.pdf
Uddrag af bogen _Rebel & Remix - 70 ÅRS ROCK POP OG HIPHOP_ 3. udgave..pdf
Black Hole Sun_mp3.m4a
Formanalyse og FF1.key.pdf
Form-analyse skema_med svar på lectien + lidt mere .docx
Form og repetition - sådan følger du med i en laaaaang node.pdf
FF1 Musik & Engelsk - opgaveformulering_2022.pdf
Samskrivning. FF1 .pdf
Taksonomi og gruppearbejde.pdf
Musikipedia
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 7-18, 25-32, 71-80, 82-87
Bogøvelser, samlet .pdf
Øvelser » Toner | Musikipedia
Øvelser » Intervaller | Musikipedia
Tone og interval øvelser.pdf
Som lektie til dette modul skal du øve dig på tonenavne/nodelæsning og intervaller uden fortegn, så du er klar til testen vi skal lave i modulet. Øv dig ved at:
Tøsedrengene - Vi Kan Ikke Leve Alene [Live]
DAGENS TEORI-OPGAVE_1.pdf
Akkord kompendium.pdf
Vi Kan Ikke Leve Alene.pdf
Vi Kan Ikke Leve Alene
MEDBRING PAPIRUDGAVEN AF "AKKORD KOMPENDIET" SAMT "NØGLE TIL MUSIKKEN"!!! :)
Tre- og firklange PowerPoint.pdf
Sammenspil til forårskoncert
Dur- og molskala opgaver til print.pdf
Medbring "Nøgle til Musikken"
Skalaer og tonearter.key.pdf
Musescore Download
Opgave til sammenspilsgrupperne
Skala-opgave.mscz
Opgaveformulering_Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie.pdf
Hey Joe_Materiale
Surfin' U.S.A._Materiale
Den vestlige kulturs klassiske musik No 1.pdf
Den vestlige kulturs klassiske musik No 2.pdf
She's not there
Son of a Preacher Man_Materiale
De grupper som ikke lavede sammenspil i sidste modul:
Opgave 1
Medbring "Aflevering 4", som skal afleveres i dette modul!
Rytmeopgave_1.pdf
I dette modul skal i øve og lydoptage rytmerne i opgave 2-5, i rytmekompendiet.
Medbring dit rytmekompendie!
Medbring dit rytmekompendium!
Rytmekompendium_2023.pdf
Supplerende stof:
Seven Nation Army_Videoer
Everybody wants to rule the world_videoer
Creep_videoer
Seven_Nation_kor.mscz
Everybody_Want's_To_Rule_The_World.mscz
Korstemmer_til_Creep.mscz
Google Forms: Sign-in
Screen Recorder
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sammenspil 1 - korworkshop
Sammenspil i tre grupper
Numre
"Creep" - Radiohead
"Everybody wants to rule the world" - Tears for Fears
"Seven Nation Army" - Ben L'Oncle Soul
Indhold
Kernestof:
23 - Sammenspil 1 - Korworkshop.pdf
Black Hole Sun_node.pdf
Form-analyse skema.docx
07 Black Hole Sun.m4a
Form og Formanalyse kompendium.pdf
Uddrag af bogen _Rebel & Remix - 70 ÅRS ROCK POP OG HIPHOP_ 3. udgave..pdf
Black Hole Sun_mp3.m4a
Formanalyse og FF1.key.pdf
Form-analyse skema_med svar på lectien + lidt mere .docx
Form og repetition - sådan følger du med i en laaaaang node.pdf
FF1 Musik & Engelsk - opgaveformulering_2022.pdf
Samskrivning. FF1 .pdf
Taksonomi og gruppearbejde.pdf
Supplerende stof:
Seven Nation Army_Videoer
Everybody wants to rule the world_videoer
Creep_videoer
Seven_Nation_kor.mscz
Everybody_Want's_To_Rule_The_World.mscz
Korstemmer_til_Creep.mscz
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Formanalyse og Grunge som periode og genre --> FF1
Forberedende til FF1 (sammenspil mellem Musik og Engelsk)
- Teori omkring musikkens form og struktur
- Fokus på Grunge genrens musikalske karakteristika og de dertilhørende musikkulturelle forhold
Indhold
Kernestof:
Black Hole Sun_node.pdf
Form-analyse skema.docx
07 Black Hole Sun.m4a
Form og Formanalyse kompendium.pdf
Uddrag af bogen _Rebel & Remix - 70 ÅRS ROCK POP OG HIPHOP_ 3. udgave..pdf
Black Hole Sun_mp3.m4a
Formanalyse og FF1.key.pdf
Form-analyse skema_med svar på lectien + lidt mere .docx
Form og repetition - sådan følger du med i en laaaaang node.pdf
FF1 Musik & Engelsk - opgaveformulering_2022.pdf
Samskrivning. FF1 .pdf
Taksonomi og gruppearbejde.pdf
Supplerende stof:
Seven_Nation_kor.mscz
Everybody_Want's_To_Rule_The_World.mscz
Korstemmer_til_Creep.mscz
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 4
Grundlæggende musikteori
Indhold
- Toner
- Nodesystemet + G-, F- og C-Nøgle
- Intervaller
- Skalaer (dur, mol, harmonisk og melodisk mol, kirketonearter, pentatone, blues, kromatisk og heltone skalaer)
- Kvintcirklen
- Akkorder (tre-, fir- og femklange)
- Akkordanalyse
- Tonalitet
- Trinanalyse
- Funktionsharmonisk analyse (indenfor gymnasie pensum)
- Rytmelærer
Indhold
Kernestof:
Musikipedia
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 7-18, 25-32, 71-80, 82-87
Bogøvelser, samlet .pdf
Øvelser » Toner | Musikipedia
Øvelser » Intervaller | Musikipedia
Tone og interval øvelser.pdf
Som lektie til dette modul skal du øve dig på tonenavne/nodelæsning og intervaller uden fortegn, så du er klar til testen vi skal lave i modulet. Øv dig ved at:
Tøsedrengene - Vi Kan Ikke Leve Alene [Live]
DAGENS TEORI-OPGAVE_1.pdf
Akkord kompendium.pdf
Vi Kan Ikke Leve Alene.pdf
Vi Kan Ikke Leve Alene
MEDBRING PAPIRUDGAVEN AF "AKKORD KOMPENDIET" SAMT "NØGLE TIL MUSIKKEN"!!! :)
Tre- og firklange PowerPoint.pdf
Sammenspil til forårskoncert
Dur- og molskala opgaver til print.pdf
Medbring "Nøgle til Musikken"
Skalaer og tonearter.key.pdf
Musescore Download
Opgave til sammenspilsgrupperne
Skala-opgave.mscz
Opgaveformulering_Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie.pdf
Hey Joe_Materiale
Surfin' U.S.A._Materiale
Den vestlige kulturs klassiske musik No 1.pdf
Den vestlige kulturs klassiske musik No 2.pdf
She's not there
Son of a Preacher Man_Materiale
De grupper som ikke lavede sammenspil i sidste modul:
Opgave 1
Medbring "Aflevering 4", som skal afleveres i dette modul!
Rytmeopgave_1.pdf
I dette modul skal i øve og lydoptage rytmerne i opgave 2-5, i rytmekompendiet.
Medbring dit rytmekompendie!
Medbring dit rytmekompendium!
Rytmekompendium_2023.pdf
Supplerende stof:
Google Forms: Sign-in
Screen Recorder
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Sammenspil 2 - "Vi kan ikke leve alene"
- Indøvelse af nummeret "Vi kan ikke leve alene" af Tøsedrengene
- Band + 3-stemmigt kor
- Optræden til Åbenthus og rektors afskedsreception
Indhold
Kernestof:
Akkord kompendium.pdf
Vi Kan Ikke Leve Alene.pdf
Vi Kan Ikke Leve Alene
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 6
Sammenspil 3 - forårskoncert 1g
Sammenspil i 4 grupper/bandkonstallationer
Benspænd: Nummerert skal være fra 1960'erne
1) Hey Joe - Jimi Hendrix
2) She's not there - The Zombies
3) Son of a preacher man - Dusty Springfield
4) Surfin' USA - The Beach Boys
Indhold
Kernestof:
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 28-32, 71-80, 82-87
Musescore Download
Opgave til sammenspilsgrupperne
Skala-opgave.mscz
Medbring "Nøgle til Musikken"
Opgaveformulering_Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie.pdf
Hey Joe_Materiale
Surfin' U.S.A._Materiale
Den vestlige kulturs klassiske musik No 1.pdf
Den vestlige kulturs klassiske musik No 2.pdf
She's not there
Son of a Preacher Man_Materiale
De grupper som ikke lavede sammenspil i sidste modul:
Opgave 1
Vi Kan Ikke Leve Alene
Medbring "Aflevering 4", som skal afleveres i dette modul!
Rytmeopgave_1.pdf
I dette modul skal i øve og lydoptage rytmerne i opgave 2-5, i rytmekompendiet.
Medbring dit rytmekompendie!
Medbring dit rytmekompendium!
Rytmekompendium_2023.pdf
Supplerende stof:
Screen Recorder
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 7
Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie
Indhold
Kernestof:
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 28-32
Musescore Download
Opgave til sammenspilsgrupperne
Skala-opgave.mscz
Medbring "Nøgle til Musikken"
Opgaveformulering_Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie.pdf
Hey Joe_Materiale
Surfin' U.S.A._Materiale
Den vestlige kulturs klassiske musik No 1.pdf
Den vestlige kulturs klassiske musik No 2.pdf
She's not there
Son of a Preacher Man_Materiale
De grupper som ikke lavede sammenspil i sidste modul:
Supplerende stof:
Screen Recorder
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sang i 2g
1-stemmige sange - fælles sange
- Krummes sang
- Livstræet
- Jeg så julemanden kysse mor
- Sommer og Sol
- Når Lyset bryder frem
1-stemmige sange - hver elev har sunget en af nedenstående solo
- Midt om Natten
- Vem kan Segla
3-stemmige sange
- Side By Side
4-stemmige sange
- Fred hviler over land og by
- Love is the seventh wave
- Maria gennem torne går
Indhold
Kernestof:
krumme sangen
Akkordlæsning.pdf
Find-tonearten.pdf
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 47-55, 60-61
Trin-analyse, tonalitet og akkordlæsning.pdf
Funktionsharmonisk analyse af Rivers of Babylon og Sancta Lucia.pdf
Akkordlæsning og trin-analyse opgave.pdf
1. kompendium til funktionsharmonisk analyse.pdf
2. kompendium til funktionsharmonisk analyse.pdf
Medbring 2. kompendium til funktionsharmonisk analyse, som der skal laves opgaver i, i modulet.
Harmonisk analyse | Musikipedia
Kompendium til B2 (M1).pdf
Modulation_Uddrag af bogen_Musik - metoder til analyse.pdf
Harmonisk analyse_PowerPoint.pdf
Akkord kompendium.pdf
Aflevering 2, 2m 2023.pdf
Musikipedia
Melodisk Analyse_uddrag af Musik - metoder til analyse.pdf
PP_Melodisk Analyse.key.pdf
Kompendium til Melodisk Analyse - opgave c i M1.pdf
Intervaller - Navne og størrelser.pdf
Akkordoversigt og opbygning.pdf
Node og tekst til solo-sang.pdf
Arbejdsopgaver i grupper.pdf
helm_manual.pdf
Helm - Free Synth by Matt Tytel
Synthesizer Basics: Amplitude, Oscillators, Timbre | Music Production | Berklee Online
Synthesizers Explained for Beginners (Sound Design Tutorial)
Teori om synthesizere
Radioactivity (2009 Remaster)
The Model (2009 Remaster)
Kompendium til Rytmisk analyse_M1_D.pdf
Rebel & Remix_uddrag_kap. 10.pdf
Kraftwerk - The Model (official video)
KRAFTWERK - Radioaktivität/Radioactivity (Official Video 1975)
Noder og grooveskemaer til The Model og Radioaktivity
Das Model (2009 Remaster)
Beginnners Guide to Synthesizers
Stikord til musikanalyse | Musikipedia
Elevrefleksion efter SRO-skrivedag.docx
M1 kompendier
Den videnskabelige basismodel.pdf
Den mundtlige prøve. Talepapir til SRO.pdf
Download og installation - Musescore
Opgave 1 - Voicing.mscz
Thomes Hammer: BASTARDEN, Lindhardt & Ringhof; sider: 3-19
MuseScore in Minutes: The Basics of Score Writing
Opgave 1 - Voicing 2.mscz
Banker på_C-styk
Vejledende besvarelse.docx
Vejledende besvarelse.pdf
Rettekode til Aflevering 4.pdf
2. Melodirytmefordobling 1_Tears In Heaven.mscz
Melodirytmefordobling_Don't Go Breaking My Heart.mscz
Medbring derudover Bastarden!
Love Is The Seventh Wave
Funktionsfont.zip
4. Melodirytmefordobling og flydekor_As Long As You Love Me.mscz
5. Betoning og lift.mscz
Eksempel på årsprøve 2m MU
Supplerende stof:
Aflevering 1_Svar
Aflevering 1_Svar.pdf
Arbejdsopgaver i grupper.pdf
Sammenspil_Gør noget du ikke plejer.pdf
Test - lyd til opgaverne
Test - Opgave C, D og B2.docx
Test mp3'er
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 73
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
M1 discipliner
I dette forløb har vi arbejdet med teori og opgaveløsning til samtlige opgaver i M1, og klassen har løbende lavet afleveringer med M1 indhold.
- Klassen har læst det nødvendige teoretiske stof i Nøgle til musikken, på
musikipedia.dk
, div. pdf'er og ikke mindst benyttet en række kompendier til hver af de 5 M1 discipliner.
Indhold
Kernestof:
krumme sangen
Akkordlæsning.pdf
Find-tonearten.pdf
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 47-55, 60-61
Trin-analyse, tonalitet og akkordlæsning.pdf
Funktionsharmonisk analyse af Rivers of Babylon og Sancta Lucia.pdf
Akkordlæsning og trin-analyse opgave.pdf
1. kompendium til funktionsharmonisk analyse.pdf
2. kompendium til funktionsharmonisk analyse.pdf
Medbring 2. kompendium til funktionsharmonisk analyse, som der skal laves opgaver i, i modulet.
Harmonisk analyse | Musikipedia
Kompendium til B2 (M1).pdf
Modulation_Uddrag af bogen_Musik - metoder til analyse.pdf
Harmonisk analyse_PowerPoint.pdf
Akkord kompendium.pdf
Aflevering 2, 2m 2023.pdf
Musikipedia
Melodisk Analyse_uddrag af Musik - metoder til analyse.pdf
PP_Melodisk Analyse.key.pdf
Kompendium til Melodisk Analyse - opgave c i M1.pdf
Intervaller - Navne og størrelser.pdf
Akkordoversigt og opbygning.pdf
Node og tekst til solo-sang.pdf
Arbejdsopgaver i grupper.pdf
helm_manual.pdf
Helm - Free Synth by Matt Tytel
Synthesizer Basics: Amplitude, Oscillators, Timbre | Music Production | Berklee Online
Synthesizers Explained for Beginners (Sound Design Tutorial)
Teori om synthesizere
Radioactivity (2009 Remaster)
The Model (2009 Remaster)
Kompendium til Rytmisk analyse_M1_D.pdf
Rebel & Remix_uddrag_kap. 10.pdf
Kraftwerk - The Model (official video)
KRAFTWERK - Radioaktivität/Radioactivity (Official Video 1975)
Noder og grooveskemaer til The Model og Radioaktivity
Das Model (2009 Remaster)
Beginnners Guide to Synthesizers
Stikord til musikanalyse | Musikipedia
Elevrefleksion efter SRO-skrivedag.docx
M1 kompendier
Den videnskabelige basismodel.pdf
Den mundtlige prøve. Talepapir til SRO.pdf
Download og installation - Musescore
Opgave 1 - Voicing.mscz
Thomes Hammer: BASTARDEN, Lindhardt & Ringhof; sider: 3-6
MuseScore in Minutes: The Basics of Score Writing
Opgave 1 - Voicing 2.mscz
Supplerende stof:
Aflevering 1_Svar
Aflevering 1_Svar.pdf
Arbejdsopgaver i grupper.pdf
Sammenspil_Gør noget du ikke plejer.pdf
Test - lyd til opgaverne
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
5 klassekamerater du vil samarbejde med
31-08-2023
Ønsker til værelseskamerater på studietur
07-09-2023
Aflevering 1
14-09-2023
Aflevering 2
12-10-2023
Aflevering 3
21-11-2023
SRO problemformulering
12-12-2023
SRO problemformuleringer
14-12-2023
Test i M1
13-02-2024
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sammenspil 1 - 2g
- 4 sammenspilsgrupper
Numre:
- The Man Who Sold The World
- Sådan Må Det Være (uhhhh)
- Labour
- Fancy
Indhold
Kernestof:
Harmonisk analyse | Musikipedia
2. kompendium til funktionsharmonisk analyse.pdf
Kompendium til B2 (M1).pdf
Modulation_Uddrag af bogen_Musik - metoder til analyse.pdf
Johannes Grønager: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 61
Harmonisk analyse_PowerPoint.pdf
Akkord kompendium.pdf
Aflevering 2, 2m 2023.pdf
Musikipedia
Melodisk Analyse_uddrag af Musik - metoder til analyse.pdf
PP_Melodisk Analyse.key.pdf
Kompendium til Melodisk Analyse - opgave c i M1.pdf
Intervaller - Navne og størrelser.pdf
Akkordoversigt og opbygning.pdf
Node og tekst til solo-sang.pdf
Arbejdsopgaver i grupper.pdf
helm_manual.pdf
Helm - Free Synth by Matt Tytel
Synthesizer Basics: Amplitude, Oscillators, Timbre | Music Production | Berklee Online
Synthesizers Explained for Beginners (Sound Design Tutorial)
Teori om synthesizere
Supplerende stof:
Aflevering 1_Svar
Aflevering 1_Svar.pdf
Arbejdsopgaver i grupper.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Synthesizere, musikalsk analyse og matematik (SRO)
- I dette forløb har klassen arbejdet frem mod SRO med matematik.
- Forløbet har fokuseret på en musikalsk og matematisk forståelse af hvordan synthesizere virker og hvordan de bruges kunstnerisk.
- Klassen har arbejdet med software synthesizereren HELM og dennes parametre.
- Klassen har lavet musikalske analyser af numrene "Das Model" og "Radioactivity" af Kraftwerk.
Indhold
Kernestof:
helm_manual.pdf
Helm - Free Synth by Matt Tytel
Synthesizer Basics: Amplitude, Oscillators, Timbre | Music Production | Berklee Online
Synthesizers Explained for Beginners (Sound Design Tutorial)
Teori om synthesizere
Radioactivity (2009 Remaster)
The Model (2009 Remaster)
Kompendium til Rytmisk analyse_M1_D.pdf
Rebel & Remix_uddrag_kap. 10.pdf
Kraftwerk - The Model (official video)
KRAFTWERK - Radioaktivität/Radioactivity (Official Video 1975)
Noder og grooveskemaer til The Model og Radioaktivity
Das Model (2009 Remaster)
Kompendium til Melodisk Analyse - opgave c i M1.pdf
Beginnners Guide to Synthesizers
Stikord til musikanalyse | Musikipedia
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sammenspil 2 - 2g
- I dette sammenspilsforløb var fokus på at have en ny rolle i sammenspil end den eleverne plejede at have.
- Man skulle altså prøve kræfter med at synge/spille instrument som man ikke havde stiftet bekendtskab med før.
Indhold
Kernestof:
M1 kompendier
Kompendium til Rytmisk analyse_M1_D.pdf
Den videnskabelige basismodel.pdf
Den mundtlige prøve. Talepapir til SRO.pdf
Download og installation - Musescore
Opgave 1 - Voicing.mscz
Thomes Hammer: BASTARDEN, Lindhardt & Ringhof; sider: 3-7
MuseScore in Minutes: The Basics of Score Writing
Opgave 1 - Voicing 2.mscz
Banker på_C-styk
Supplerende stof:
Sammenspil_Gør noget du ikke plejer.pdf
Test - lyd til opgaverne
Test - Opgave C, D og B2.docx
Test mp3'er
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Pop/Rock arrangement
- I dette forløb har vi beskæftiget os med arrangementsdisciplinerne i kapitel 1-6 i Bastarden, af Thomas Hammer.
- Klassen har løbende lavet opgaver, øvelser og afleveringer med dette indhold.
- Klassen har arbejdet i Musescore
Indhold
Kernestof:
Opgave 1 - Voicing.mscz
Thomes Hammer: BASTARDEN, Lindhardt & Ringhof; sider: 7-19
Banker på_C-styk
Vejledende besvarelse.docx
Vejledende besvarelse.pdf
Rettekode til Aflevering 4.pdf
2. Melodirytmefordobling 1_Tears In Heaven.mscz
Melodirytmefordobling_Don't Go Breaking My Heart.mscz
Medbring derudover Bastarden!
Love Is The Seventh Wave
Funktionsfont.zip
4. Melodirytmefordobling og flydekor_As Long As You Love Me.mscz
5. Betoning og lift.mscz
Eksempel på årsprøve 2m MU
Supplerende stof:
Test - Opgave C, D og B2.docx
Test mp3'er
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 4 - Flydekor med lifts
01-03-2024
Aflevering 5
24-03-2024
Aflevering 6
07-04-2024
Aflevering 7
05-05-2024
Aflevering 8
20-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Sammenspil 3 - 2g
- Sammenspil i 5 grupper
Numre
1) selv-skrevet instrumentalt rock
2) How Do I Let A Good Man Down?
3) Penitentiary Philosophy
4) Venter paa Vin
5) Cantaloupe island
Indhold
Kernestof:
Melodirytmefordobling_Don't Go Breaking My Heart.mscz
2. Melodirytmefordobling 1_Tears In Heaven.mscz
Medbring derudover Bastarden!
Love Is The Seventh Wave
Funktionsfont.zip
4. Melodirytmefordobling og flydekor_As Long As You Love Me.mscz
5. Betoning og lift.mscz
Thomes Hammer: BASTARDEN, Lindhardt & Ringhof; sider: 11-19
Eksempel på årsprøve 2m MU
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#15 Sang, kor og sammenspil
Enstemmige sange:
-Den danske sang
-Lullaby of Birdland
-The Girl from Ipanema
-Summertime
-Scarborough Fair
-Hvad tænker Ingrid på
-Happy Christmas
-Let love be love
-O Come, all ye faithful
-Long time ago
-Last Christmas
-Romeo
-Fortabt er jeg stadig
-Halleluja
-In my life
-Tit er jeg glad
-Let it be
Kor:
Vem kan segla (svensk folkevise, SATB)
Maria gennem torne går (SATB)
Christmas Lulleby (John Rutter, SATB)
Justin Bieber: Mistletoe (SATB)
Sammenspil:
Runde 1: Bossa nova
Gruppe 1: Bo Kaspers orkester: "Undantag"
Gruppe 2: Lisa Ekdahl og Lars HUG: "Backwards"
Gruppe 3: Sade: "Smooth Operator"
Gruppe 4: Caroline Henderson: "Made in Europe"
Runde 2:
Gruppe 1: Stevie Wonder: "Sir Duke"
Gruppe 2: Ken Allen: "Keep on Walking"
Gruppe 3: Florence and the Machine: "Girl With One Eye"
Gruppe 4: Benjamin Hav-mash up
Indhold
Kernestof:
Hej 3.mVelkommen til 3.g! Jeg glæder mig til at møde jer. Dagens modul vil gå med sang, kor, rytmer og snak om årets forløb. Vi ses 🎶/Mette
Kære 3.m
Plan for modulet
Plan for modulet:
Dem, der ikke kan deres roller i sammenspillet, skal øve godt på dem derhjemme - jeg vil meeeeget gerne afslutte bossa-sammenspillet i dette modul, hvis det kan lade sig gøre? I så fald slutter modulet med, at vi spiller for hinanden!
Hej 3.m
Fuld fart på sammenspil til korworkshoppen i dette modul :-)
Keep on Walking. Understemme. Omkvæd.m4a
Vi bliver klar til korworkshop og spiller for hinanden sidst i modulet
Arbejdsspørgsmål. Beethoven sonatine G-dur, op. 49.docx
Lektier til Mozarts sonate i F-dur: 1) Find takttal til ekspositionsdel, gennemføringsdel og modulationsdel2) Find takttal til hovedtema1, hovedtema 2, overledning1, sidetema, overledning 2 og epilogtema 3) Find toneart på hovedtema og sidetema--> Do
1) Vi synger forskelligt julekor - bl.a "Maria gennem torne går" efter ønske af Elias2) Vi ser film - ca. 45 min. fra filmen "Amadeus", der er en fiktionsfilm om Mozarts liv og musik
Lektie: Aflæs følgende akkorder fra Mozarts klaversonate:
Haydn String Quartet No. 62, Op. 76 No. 3 "Emperor" (2nd mov) Veridis Quartet (Live performance)
Julesang og jule-kahoot 🎄🧑🎄
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#16 Skriftlig musik: M1 og M2
M1:
Repetition af:
-Funktionsharmonisk analyse med modulation
-Funktionsharmonik vs. modalharmonik
-Melodisk analyse
-Rytmisk analyse
Materiale: Lærerproduceret kompendium
M2:
Kor:
-Flydekor med lifts
-Melodirytmefordobling
-Tekst på lange toner
-Korsvar
-Treklangsmedstemmer (med vippeakkorder)
Bas og trommer:
-Bas med diverse teknikker
-Trommer: Grundrytmer og fills + understøttende rytmer
-Fire slags grooves - strukturelle lifts og ostinater
Materiale:
Thomas Hammer: "Bastarden" + lærerproduceret materiale
Sider brugt på Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/trommerytmer
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/akkordopslag
https://www.musikipedia.dk/skalaopslag
Desuden:
Lærerens hæfte 2022:
https://emu.dk/sites/default/files/2022-06/L%C3%A6rerens%20h%C3%A6fte%20%20Evalueringskriterier%20for%20skriftlig%20musik%20A%202022_tilgaengelig.pdf
Indhold
Kernestof:
Hej 3.mVelkommen til 3.g! Jeg glæder mig til at møde jer. Dagens modul vil gå med sang, kor, rytmer og snak om årets forløb. Vi ses 🎶/Mette
Kære 3.m
Plan for modulet
Plan for modulet:
Dem, der ikke kan deres roller i sammenspillet, skal øve godt på dem derhjemme - jeg vil meeeeget gerne afslutte bossa-sammenspillet i dette modul, hvis det kan lade sig gøre? I så fald slutter modulet med, at vi spiller for hinanden!
Hej 3.m
Fuld fart på sammenspil til korworkshoppen i dette modul :-)
Keep on Walking. Understemme. Omkvæd.m4a
Vi bliver klar til korworkshop og spiller for hinanden sidst i modulet
Arbejdsspørgsmål. Beethoven sonatine G-dur, op. 49.docx
Lektier til Mozarts sonate i F-dur: 1) Find takttal til ekspositionsdel, gennemføringsdel og modulationsdel2) Find takttal til hovedtema1, hovedtema 2, overledning1, sidetema, overledning 2 og epilogtema 3) Find toneart på hovedtema og sidetema--> Do
1) Vi synger forskelligt julekor - bl.a "Maria gennem torne går" efter ønske af Elias2) Vi ser film - ca. 45 min. fra filmen "Amadeus", der er en fiktionsfilm om Mozarts liv og musik
Lektie: Aflæs følgende akkorder fra Mozarts klaversonate:
Haydn String Quartet No. 62, Op. 76 No. 3 "Emperor" (2nd mov) Veridis Quartet (Live performance)
Julesang og jule-kahoot 🎄🧑🎄
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#17 Wienerklassik
Forløbet omhandler den musikhistoriske periode Wienerklassik i slutningen af det 18. århundrede. Forløbet sætter fokus på den borgerlige musikkultur og wienerklassikkens musikalske stiltræk. Alle gennemgåede satser er i sonatesatsform.
Materiale:
Om Wienerklassik:
https://nodeportalen.dk/wienerklassikken/
https://www.youtube.com/watch?v=FcbBXGrVw3w
-Om sonatesatsform:
-https://da.wikipedia.org/wiki/Sonateform
-https://tartelet.dk/music_analysis_classical-sonatesats.html
Lærerproducerede ark om Wienerklassik og sonateform - baseret på:
-Orla Winther: "Musikhistorien. Bind 5. Wienerklassik"
-Finn Gravesen: "Komponisten som embedsmand og som købmand - to dokumenter" in: "Musikken har ordet", Gads forlag, 1993
-Peter Ryom: "Musikkens stilarter", Gyldendal 1992 (pp. 125-134 og 145-151)
Analyserede satser (alle i sonatesatsform):
Beethoven: Klaversonate i G-dur, opus 49, nr. 2, 1. sats
Mozart: Klaversonate i F-dur, KV. 332, 1. sats
Mozart: Klaversonate i C-dur, KV. 545, 1. sats
Beethoven: Strygekvartet, opus 18, nr. 6, 1. sats
Mozart: Serenade nr.13 i G-dur, KV. 525 ("Eine kleine Nachtmusik")
Mozart: Klaversonate, KV. 309, 1. sats (brugt til prøveeksamen)
Desuden:
Beethoven, 5, symfoni, 1. sats - grafisk:
https://www.youtube.com/watch?v=rRgXUFnfKIY
Indhold
Kernestof:
Fuld fart på sammenspil til korworkshoppen i dette modul :-)
Plan for modulet:
Keep on Walking. Understemme. Omkvæd.m4a
Kære 3.m
Vi bliver klar til korworkshop og spiller for hinanden sidst i modulet
Arbejdsspørgsmål. Beethoven sonatine G-dur, op. 49.docx
Lektier til Mozarts sonate i F-dur: 1) Find takttal til ekspositionsdel, gennemføringsdel og modulationsdel2) Find takttal til hovedtema1, hovedtema 2, overledning1, sidetema, overledning 2 og epilogtema 3) Find toneart på hovedtema og sidetema--> Do
1) Vi synger forskelligt julekor - bl.a "Maria gennem torne går" efter ønske af Elias2) Vi ser film - ca. 45 min. fra filmen "Amadeus", der er en fiktionsfilm om Mozarts liv og musik
Lektie: Aflæs følgende akkorder fra Mozarts klaversonate:
Haydn String Quartet No. 62, Op. 76 No. 3 "Emperor" (2nd mov) Veridis Quartet (Live performance)
Julesang og jule-kahoot 🎄🧑🎄
Vi gør "Soul Man" færdig og starter på Aretha Franklins "Respect", hvis vi kan nå det. Og måske synger vi en sang!
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#18 Sang, kor og sammenspil
Sammenspil og kor
(Enstemmige sange: Se efterårshalvåret)
Kor:
Eurythmics: "I saved the World Today"
Sammenspilsrunde 1
RHCP: "Under the Bridge"
Coldplay: "Fix You"
Joey Moe: "Klar på mig nu"
Lukas Graham: "Ordinary Things"
Sammenspilsrunde 2:
Absurd: "Danser alene"
Jamiroquai: "Virtual Insanity"
Peter Sommer: "Vi kender ikke hinanden mere"
Toto: "Rosanna"
Fælles sammenspil og kor (til dimission):
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Benjamin Hav-medley
Indhold
Kernestof:
Kære 3.m
Plan for modulet:
Vi gør "Soul Man" færdig og starter på Aretha Franklins "Respect", hvis vi kan nå det. Og måske synger vi en sang!
Lektier:
Mon I kan nå at blive færdige i grupperne i dette modul? :-D
Hej 3.m
Program for modulet
Titel
Lektie:OVERVEJ gode forårskoncertnumre/eksamensnumre! Send dem gerne til mig på forhånd, så jeg lige kan lytte dem igennemVi laver forårskoncertgrupper/eksamensgrupper. Det kræver åbenhed og kompromisser at få det til at gå op!
Afsnit
Lektie til dette modul:
Alle øver det, de kan hjemmefra, så vi når LANGT i dag :-)
I dette modul øver Jamiroquai-holdet og Peter Sommer-holdet - fx. 15.30-16.30. Det er frivilligt for de to andre grupper.
Vi bruger et halvt modul på at samle op på Beethovens strygekvartet, som I arbejdede med i grupper tirsdag. HUSK at medbringe jeres noter.Frivillig lektie: Færdiggør arbejdsspørgsmålene hjemmefra - og ellers hæng på: Vi gennemgår i fællesskab resten
Alle fire grupper spiller for hinanden sidst i modulet. Hvilken rækkefølge vil I optræde i?
10.00-10.20: Danser alene10.20-10.40: Rosanna10.40-11.00: Jamiroquai11.00-11.20: Peter Sommer
Stemmeopvarmning i 68 kl. 18:30
Studieplan 3.m 2025.docx
Fælles pointer omkring M1 Vi øver kor til vores dimissionsnumre (mens bandet også øver). Måske bliver der mulighed for at øve jeres sammenspilsnumre i de rigtige konstellationer - det er vist mest Jamiroquai og Rosanna, hvor der skal skiftes sangere/
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#19 Skriftlig musik - M1 og M2
Repetition, vedligehold og forfinelse af teknikkerne beskrevet i efterårets forløb gennem diverse afleveringer + terminsprøve.
Indhold
Kernestof:
Kære 3.m
Plan for modulet:
Vi gør "Soul Man" færdig og starter på Aretha Franklins "Respect", hvis vi kan nå det. Og måske synger vi en sang!
Lektier:
Mon I kan nå at blive færdige i grupperne i dette modul? :-D
Hej 3.m
Program for modulet
Titel
Lektie:OVERVEJ gode forårskoncertnumre/eksamensnumre! Send dem gerne til mig på forhånd, så jeg lige kan lytte dem igennemVi laver forårskoncertgrupper/eksamensgrupper. Det kræver åbenhed og kompromisser at få det til at gå op!
Afsnit
Lektie til dette modul:
Alle øver det, de kan hjemmefra, så vi når LANGT i dag :-)
I dette modul øver Jamiroquai-holdet og Peter Sommer-holdet - fx. 15.30-16.30. Det er frivilligt for de to andre grupper.
Vi bruger et halvt modul på at samle op på Beethovens strygekvartet, som I arbejdede med i grupper tirsdag. HUSK at medbringe jeres noter.Frivillig lektie: Færdiggør arbejdsspørgsmålene hjemmefra - og ellers hæng på: Vi gennemgår i fællesskab resten
Alle fire grupper spiller for hinanden sidst i modulet. Hvilken rækkefølge vil I optræde i?
10.00-10.20: Danser alene10.20-10.40: Rosanna10.40-11.00: Jamiroquai11.00-11.20: Peter Sommer
Stemmeopvarmning i 68 kl. 18:30
Studieplan 3.m 2025.docx
Fælles pointer omkring M1 Vi øver kor til vores dimissionsnumre (mens bandet også øver). Måske bliver der mulighed for at øve jeres sammenspilsnumre i de rigtige konstellationer - det er vist mest Jamiroquai og Rosanna, hvor der skal skiftes sangere/
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#20 Rytmisk forløb - soul
Forløbet handler om soulmusikken i 1960'ernes USA - såvel sydstatssoul, Motown som James Brown. Forløbet sætter fokus på såvel musikkens politiske potentiale i forbindelse med Borgerrettighedsbevægelsen som de musikalske stiltræk, der kendetegner soulmusik. Forløbet har trukket linjer til nutidig neo-soul, der bygger på den tidlige soul - de nye sange er analyseret auditivt.
Om soul:
Thomas Hammer og Jacob Jensen: "Soulbogen", s. 23-30 og 82 + 88-95
Lærerproduceret PP (bl.a. om James Brown)
Analyserede numre (med noder - grundig analyse):
STAX/Sydstatssoul:
Sam and Dave: "Soul Man" (1967)
Aretha Franklin: "Respect" (1967)
Wilson Pickett: "Mustang Sally" (1966)
James Brown:
"Papa's got a brand new bag" (1965)
"Say it loud, I'm black and I'm proud" (1968)
Motown:
The Supremes: "You Can't Hurry Love" (1966)
The Four Tops: "It's the Same Old Song" (1965)
Neosoul - auditiv (og ekstensiv) analyse:
Jill Scott: "Golden" (2004)
Anthony Hamilton: "Mama knew love" (2003)
Angie Stone: "Wish I didn't Miss You" (2001)
Amy Winehouse: "Rehab" (2006)
Erykah Badu: "Next Lifetime" (1997)
D'angelo: "Brown Sugar" (1995)
Indhold
Kernestof:
Lektier:
Mon I kan nå at blive færdige i grupperne i dette modul? :-D
Kære 3.m
Hej 3.m
Program for modulet
Titel
Plan for modulet:
Lektie:OVERVEJ gode forårskoncertnumre/eksamensnumre! Send dem gerne til mig på forhånd, så jeg lige kan lytte dem igennemVi laver forårskoncertgrupper/eksamensgrupper. Det kræver åbenhed og kompromisser at få det til at gå op!
Afsnit
Lektie til dette modul:
Alle øver det, de kan hjemmefra, så vi når LANGT i dag :-)
I dette modul øver Jamiroquai-holdet og Peter Sommer-holdet - fx. 15.30-16.30. Det er frivilligt for de to andre grupper.
Vi bruger et halvt modul på at samle op på Beethovens strygekvartet, som I arbejdede med i grupper tirsdag. HUSK at medbringe jeres noter.Frivillig lektie: Færdiggør arbejdsspørgsmålene hjemmefra - og ellers hæng på: Vi gennemgår i fællesskab resten
Alle fire grupper spiller for hinanden sidst i modulet. Hvilken rækkefølge vil I optræde i?
10.00-10.20: Danser alene10.20-10.40: Rosanna10.40-11.00: Jamiroquai11.00-11.20: Peter Sommer
Stemmeopvarmning i 68 kl. 18:30
Studieplan 3.m 2025.docx
Fælles pointer omkring M1 Vi øver kor til vores dimissionsnumre (mens bandet også øver). Måske bliver der mulighed for at øve jeres sammenspilsnumre i de rigtige konstellationer - det er vist mest Jamiroquai og Rosanna, hvor der skal skiftes sangere/
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314126951", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314126951", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314126951" }