Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Christian Becher Clausen, Mette Rønne Nielsen
Hold 2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sang og SDS
Titel 2 Sammenspil 1 - korworkshop
Titel 3 Formanalyse og Grunge som periode og genre --> FF1
Titel 4 Grundlæggende musikteori
Titel 5 Sammenspil 2 - "Vi kan ikke leve alene"
Titel 6 Sammenspil 3 - forårskoncert 1g
Titel 7 Den vestlige kulturs klassiske musikhistorie
Titel 8 Sang i 2g
Titel 9 M1 discipliner
Titel 10 Sammenspil 1 - 2g
Titel 11 Synthesizere, musikalsk analyse og matematik (SRO)
Titel 12 Sammenspil 2 - 2g
Titel 13 Pop/Rock arrangement
Titel 14 Sammenspil 3 - 2g
Titel 15 Forløb#15 Sang, kor og sammenspil
Titel 16 Forløb#16 Skriftlig musik: M1 og M2
Titel 17 Forløb#17 Wienerklassik
Titel 18 Forløb#18 Sang, kor og sammenspil
Titel 19 Forløb#19 Skriftlig musik - M1 og M2
Titel 20 Forløb#20 Rytmisk forløb - soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sang og SDS

Sungne sange:
"Alle skuffer over tid" - firstemmig
"Christmas Lullaby" - firstemmig
"Ding dong! Merrily on high" - firstemmig
"Søren Banjomus" (enstemmig)
"Vi kan ikke leve alene" (trestemmig)
"Tourdion" (firstemmig)

SDS - i forbindelse med rytmelærer blev der lavet en række rytmiske klappe og SDS øvelser


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sammenspil 1 - korworkshop

Sammenspil i tre grupper

Numre
"Creep" - Radiohead
"Everybody wants to rule the world" - Tears for Fears
"Seven Nation Army" - Ben L'Oncle Soul
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Formanalyse og Grunge som periode og genre --> FF1

Forberedende til FF1 (sammenspil mellem Musik og Engelsk)

- Teori omkring musikkens form og struktur
- Fokus på Grunge genrens musikalske karakteristika og de dertilhørende musikkulturelle forhold
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Grundlæggende musikteori

Indhold
- Toner
- Nodesystemet + G-, F- og C-Nøgle
- Intervaller
- Skalaer (dur, mol, harmonisk og melodisk mol, kirketonearter, pentatone, blues, kromatisk og heltone skalaer)
- Kvintcirklen
- Akkorder (tre-, fir- og femklange)
- Akkordanalyse
- Tonalitet
- Trinanalyse
- Funktionsharmonisk analyse (indenfor gymnasie pensum)
- Rytmelærer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Sammenspil 2 - "Vi kan ikke leve alene"

- Indøvelse af nummeret "Vi kan ikke leve alene" af Tøsedrengene
- Band + 3-stemmigt kor
- Optræden til Åbenthus og rektors afskedsreception
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Sammenspil 3 - forårskoncert 1g

Sammenspil i 4 grupper/bandkonstallationer

Benspænd: Nummerert skal være fra 1960'erne

1) Hey Joe - Jimi Hendrix
2) She's not there - The Zombies
3) Son of a preacher man - Dusty Springfield
4) Surfin' USA - The Beach Boys
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Sang i 2g

1-stemmige sange - fælles sange
- Krummes sang
- Livstræet
- Jeg så julemanden kysse mor
- Sommer og Sol
- Når Lyset bryder frem

1-stemmige sange - hver elev har sunget en af nedenstående solo
- Midt om Natten
- Vem kan Segla

3-stemmige sange
- Side By Side

4-stemmige sange
- Fred hviler over land og by
- Love is the seventh wave
- Maria gennem torne går
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 73 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 M1 discipliner

I dette forløb har vi arbejdet med teori og opgaveløsning til samtlige opgaver i M1, og klassen har løbende lavet afleveringer med M1 indhold.

- Klassen har læst det nødvendige teoretiske stof i Nøgle til musikken, på musikipedia.dk, div. pdf'er og ikke mindst benyttet en række kompendier til hver af de 5 M1 discipliner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
5 klassekamerater du vil samarbejde med 31-08-2023
Ønsker til værelseskamerater på studietur 07-09-2023
Aflevering 1 14-09-2023
Aflevering 2 12-10-2023
Aflevering 3 21-11-2023
SRO problemformulering 12-12-2023
SRO problemformuleringer 14-12-2023
Test i M1 13-02-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Synthesizere, musikalsk analyse og matematik (SRO)

- I dette forløb har klassen arbejdet frem mod SRO med matematik.
- Forløbet har fokuseret på en musikalsk og matematisk forståelse af hvordan synthesizere virker og hvordan de bruges kunstnerisk.
- Klassen har arbejdet med software synthesizereren HELM og dennes parametre.
- Klassen har lavet musikalske analyser af numrene "Das Model" og "Radioactivity" af Kraftwerk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sammenspil 2 - 2g

- I dette sammenspilsforløb var fokus på at have en ny rolle i sammenspil end den eleverne plejede at have.
- Man skulle altså prøve kræfter med at synge/spille instrument som man ikke havde stiftet bekendtskab med før.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Pop/Rock arrangement

- I dette forløb har vi beskæftiget os med arrangementsdisciplinerne i kapitel 1-6 i Bastarden, af Thomas Hammer.

- Klassen har løbende lavet opgaver, øvelser og afleveringer med dette indhold.

- Klassen har arbejdet i Musescore
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 - Flydekor med lifts 01-03-2024
Aflevering 5 24-03-2024
Aflevering 6 07-04-2024
Aflevering 7 05-05-2024
Aflevering 8 20-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sammenspil 3 - 2g

- Sammenspil i 5 grupper
Numre
1) selv-skrevet instrumentalt rock
2) How Do I Let A Good Man Down?
3) Penitentiary Philosophy
4) Venter paa Vin
5) Cantaloupe island
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15 Sang, kor og sammenspil

Enstemmige sange:
-Den danske sang
-Lullaby of Birdland
-The Girl from Ipanema
-Summertime
-Scarborough Fair
-Hvad tænker Ingrid på
-Happy Christmas
-Let love be love
-O Come, all ye faithful
-Long time ago
-Last Christmas
-Romeo
-Fortabt er jeg stadig
-Halleluja
-In my life
-Tit er jeg glad
-Let it be

Kor:
Vem kan segla (svensk folkevise, SATB)
Maria gennem torne går (SATB)
Christmas Lulleby (John Rutter, SATB)
Justin Bieber: Mistletoe (SATB)

Sammenspil:
Runde 1: Bossa nova
Gruppe 1: Bo Kaspers orkester: "Undantag"
Gruppe 2: Lisa Ekdahl og Lars HUG: "Backwards"
Gruppe 3: Sade: "Smooth Operator"
Gruppe 4: Caroline Henderson: "Made in Europe"

Runde 2:
Gruppe 1: Stevie Wonder: "Sir Duke"
Gruppe 2: Ken Allen: "Keep on Walking"
Gruppe 3: Florence and the Machine: "Girl With One Eye"
Gruppe 4: Benjamin Hav-mash up
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#16 Skriftlig musik: M1 og M2

M1:
Repetition af:
-Funktionsharmonisk analyse med modulation
-Funktionsharmonik vs. modalharmonik
-Melodisk analyse
-Rytmisk analyse

Materiale: Lærerproduceret kompendium

M2:
Kor:
-Flydekor med lifts
-Melodirytmefordobling
-Tekst på lange toner
-Korsvar
-Treklangsmedstemmer (med vippeakkorder)

Bas og trommer:
-Bas med diverse teknikker
-Trommer: Grundrytmer og fills + understøttende rytmer
-Fire slags grooves - strukturelle lifts og ostinater

Materiale:
Thomas Hammer: "Bastarden" + lærerproduceret materiale

Sider brugt på Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/trommerytmer
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/akkordopslag  
https://www.musikipedia.dk/skalaopslag

Desuden:
Lærerens hæfte 2022:
https://emu.dk/sites/default/files/2022-06/L%C3%A6rerens%20h%C3%A6fte%20%20Evalueringskriterier%20for%20skriftlig%20musik%20A%202022_tilgaengelig.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#17 Wienerklassik

Forløbet omhandler den musikhistoriske periode Wienerklassik i slutningen af det 18. århundrede. Forløbet sætter fokus på den borgerlige musikkultur og wienerklassikkens musikalske stiltræk. Alle gennemgåede satser er i sonatesatsform.

Materiale:

Om Wienerklassik:
https://nodeportalen.dk/wienerklassikken/
https://www.youtube.com/watch?v=FcbBXGrVw3w

-Om sonatesatsform:
-https://da.wikipedia.org/wiki/Sonateform
-https://tartelet.dk/music_analysis_classical-sonatesats.html

Lærerproducerede ark om Wienerklassik og sonateform - baseret på:
-Orla Winther: "Musikhistorien. Bind 5. Wienerklassik"
-Finn Gravesen: "Komponisten som embedsmand og som købmand - to dokumenter" in: "Musikken har ordet", Gads forlag, 1993
-Peter Ryom: "Musikkens stilarter", Gyldendal 1992 (pp. 125-134 og 145-151)

Analyserede satser (alle i sonatesatsform):
Beethoven: Klaversonate i G-dur, opus 49, nr. 2, 1. sats
Mozart: Klaversonate i F-dur, KV. 332, 1. sats
Mozart: Klaversonate i C-dur, KV. 545, 1. sats
Beethoven: Strygekvartet, opus 18, nr. 6, 1. sats  
Mozart: Serenade nr.13 i G-dur, KV. 525 ("Eine kleine Nachtmusik")
Mozart: Klaversonate, KV. 309, 1. sats (brugt til prøveeksamen)


Desuden:
Beethoven, 5, symfoni, 1. sats - grafisk: https://www.youtube.com/watch?v=rRgXUFnfKIY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#18 Sang, kor og sammenspil

Sammenspil og kor
(Enstemmige sange: Se efterårshalvåret)

Kor:
Eurythmics: "I saved the World Today"

Sammenspilsrunde 1
RHCP: "Under the Bridge"
Coldplay: "Fix You"
Joey Moe: "Klar på mig nu"
Lukas Graham: "Ordinary Things"

Sammenspilsrunde 2:
Absurd: "Danser alene"
Jamiroquai: "Virtual Insanity"
Peter Sommer: "Vi kender ikke hinanden mere"
Toto: "Rosanna"

Fælles sammenspil og kor (til dimission):
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Benjamin Hav-medley

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#19 Skriftlig musik - M1 og M2

Repetition, vedligehold og forfinelse af teknikkerne beskrevet i efterårets forløb gennem diverse afleveringer + terminsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#20 Rytmisk forløb - soul

Forløbet handler om soulmusikken i 1960'ernes USA - såvel sydstatssoul, Motown som James Brown. Forløbet sætter fokus på såvel musikkens politiske potentiale i forbindelse med Borgerrettighedsbevægelsen som de musikalske stiltræk, der kendetegner soulmusik. Forløbet har trukket linjer til nutidig neo-soul, der bygger på den tidlige soul - de nye sange er analyseret auditivt.


Om soul:
Thomas Hammer og Jacob Jensen: "Soulbogen", s. 23-30 og 82 + 88-95
Lærerproduceret PP (bl.a. om James Brown)

Analyserede numre (med noder - grundig analyse):

STAX/Sydstatssoul:
Sam and Dave: "Soul Man" (1967)
Aretha Franklin: "Respect" (1967)
Wilson Pickett: "Mustang Sally" (1966)

James Brown:
"Papa's got a brand new bag" (1965)
"Say it loud, I'm black and I'm proud" (1968)

Motown:
The Supremes: "You Can't Hurry Love" (1966)
The Four Tops: "It's the Same Old Song" (1965)


Neosoul - auditiv (og ekstensiv) analyse:
Jill Scott: "Golden" (2004)
Anthony Hamilton: "Mama knew love" (2003)
Angie Stone: "Wish I didn't Miss You" (2001)
Amy Winehouse: "Rehab" (2006)
Erykah Badu: "Next Lifetime" (1997)
D'angelo: "Brown Sugar" (1995)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer