Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Tine Ramskov Olsen
|
Hold
|
2022 SP/ceu (1ceu SP, 2ceu SP, 3ceu SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem Caminando
Begyndersystem Caminando
Film: Arantxa Echevarría: 'Carmen y Lola', 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Clausen, Waldenström, Westerman & Wik-Bretz: CAMINANDO.GRUNDBOG, Gyldendal; sider: 11, 19, 21, 32, 35, 46-47, 51, 58, 64-65, 68, 72, 78, 171-172, 182, 184-185
-
Caminando unidad 1c España
-
Caminando Unidad 1c España
-
Unidad 2a Entrevista con Eloy
-
Gloser til Caminando unidad 2b
-
La ropa
-
Clausen, Waldenstrom, Westerman & Wik-Bretz: CAMINANDO.ØVEBOG, Gyldendal; sider: 23-25, 30, 36
-
Tidsudtryk
-
Udtryk med tener
-
Billedbeskrivelse og stedsangivelser
-
Husk at medbringe et (turist) kort over Køge: Mindst to kort pr. gruppe.
-
At spørge om vej og vise vej
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amigo/amiga por carta 1
|
23-11-2022
|
Traducción Caminando 2b øvebog p.19
|
12-01-2023
|
Amigo/amiga por carta 2
|
20-01-2023
|
Ny opgave
|
26-01-2023
|
Test Caminando Unidad 2
|
26-01-2023
|
Opgave 6. 'Traduce al español' Øvebog s.25
|
14-02-2023
|
Amigo/amiga por carta 3
|
28-02-2023
|
Test Caminando Unidad 3
|
23-03-2023
|
Amigo/-a por carta 4.
|
19-04-2023
|
Test Caminando Unidad 4
|
09-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Begyndersystem Caminando fortsat
Holdet arbejder videre med og afslutter begyndersystemet Caminando.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Día de los muertos
Vi arbejder med 'Día de los muertos'. Vi møder med den mexicanske tradition i et par kortfilm og i en dansksproget tekst. Vi arbejder med ordforråd og billedbeskrivelse og pynter vores eget alter i kantinen.
Hasta los huesos
Coco
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cuentos -fokus på aspekt
1. Grundig introduktion til og træning af de to datider.
2. Holdet arbejder med eventyr og andre korte tekster
El hombrecito vestido de gris
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Chico y Rita - Cuba
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Encuentros interculturales
Forløb med fokus på det interkulturelle møde mellem spansk og dansk kultur.
Historien om at sige farvel til det trygge og kendte og flytte sig geografisk for at skabe rammerne for det liv, man ønsker sig.
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen: Encuentros, Forlaget MitDigitaleGym 2021
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Los jóvenes en España
Med udgangspunkt i bogen "España mañana" af Kasper Kloch mfl. beskæftiger vi os med nutidens spanske unge, deres liv og deres drømme om fremtiden.
Fælles:
Alba
Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres unge spanier og har fremlagt deres person for resten af holdet. Vi har set de korte videoer om hver person umiddelbart før fremlæggelserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Cuba -El período especial
Med fokus på krisen i Cuba efter murens fald, kendt som 'El período especial, beskæftiger vi os med livet og hverdagen i Cuba.
"El período especial"
"Personajes de la crisis económica: macetas, jineteras y mantenidas"
"Entrevista con una madre soltera" (Adela)
"Carlos, el maceta"
(s.6-18 In: Cuba en cambio, Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016)
'En kameramand på Cuba', dokumentarfilm af Jon Alpert, 2017
(Jon Alpert beretter om tre cubanske familiers skæbne igennem fire årtier af landets historie)
https://quizlet.com/join/28kMCeuuu
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La cultura del fútbol
Med udgangspunkt i dokumentaren "El fútbol es Dios" ser vi på kulturen omkring fodbold i den spansktalende verden. Vi fokuserer især på fankultur og fodboldens betydning ift. identitet og tilhørsforhold for mange spansktalende mennesker verden over.
Materiale:
El fútbol es Dios (dr dokumentar af Ole Bendzen, 2010)
"Barca -el opio del pueblo" (Loumann: Retratos)
”Hinchas, ultras y barras bravas”, (Kristina Pilmark m.fl.: ”El deporte”, side 27-28, Gyldendal, 2011
”¡Hala Madrid!”, (Kristina Pilmark m.fl.: ”El deporte”, side 28, Gyldendal 2011)
”¡Canto del Barça!”, (Kristina Pilmark m.fl.: ”El deporte”, side 28, Gyldendal 2011)
”El fútbol es Dios”, (Kristina Pilmark m.fl.: ”El deporte”, side 33-36, Gyldendal 2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314175948",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314175948",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314175948"
}