Holdet 2022 SP/adi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Alberte Ploug Steengaard, Victoria Madsen
Hold 2022 SP/adi (2adi SP, 3adi SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Un mes en Málaga
Titel 2 Hispanos en EE.UU
Titel 3 Los jóvenes en España
Titel 4 El deporte
Titel 5 Regionalismo en España
Titel 6 La religión en el mundo hispánico
Titel 7 Machismo en el mundo hispánico
Titel 8 La guerra civil española
Titel 9 Hjælpemidler delprøve 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Hispanos en EE.UU

Introduktion:
I dette forløb har vi arbejdet med immigration til USA fra Latinamerika, hvor vi både har set på årsagerne til den store immigration fra Latinamerika til USA. Vi har også arbejdet med de udfordringer, der møder mange Latinos i USA og den kultur, der er opstået som konsekvens af den voksende latinobefolkning i USA.

Materiale:
Testimonios de migrantes
https://docs.google.com/document/d/1Oxp3rV_gA67D5GZcG0uXGMP8g9zLh0cN1iysjMWvOIQ/edit?tab=t.0

El don de lenguaje
https://podcast.duolingo.com/episode-102-el-don-del-lenguaje-the-gift-of-language

Entrevista con Camilla Cabello
https://docs.google.com/document/d/1PPnzrVPDuSu_gN5zJ1K3u9GXcpr4BSn0/edit

Sin Nombre, película (2009).

Faglige mål fra lærerplanen i spansk.
Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:

At forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster

At behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Kernestof fra lærerplanen i spansk som eleverne har arbejdet med i forløbet:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Los jóvenes en España

I dette forløb har vi arbejdet temaet unge i Spanien. Vi ser på almindelig ungdomsliv i Spanien, men også på de problemer unge spanier står i ift. arbejde, uddannelse og boligsituation.

Materiale:
Elena un joven española
https://docs.google.com/document/d/1AhaNaIRzV0QjBl2betSj9nlo2mHhj0k_xbXN2hz99u8/edit

Mileuristas y ninis
https://docs.google.com/document/d/1Ez2KYdr6EO5Fcozw-SzHA3jRe9AYqCMXgY9zEZpOEEI/edit?tab=t.0#heading=h.9bt8og527a5u

La vida me va con retraso
https://docs.google.com/document/d/1DTqQdruM_eooMKT7IF3v3OJYgOSBVU6hFvzI1wK2ytg/edit?tab=t.0#heading=h.of4ga29ahpn6


Faglige mål fra læreplanen i spansk:
Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål.

At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

At  demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof fra læreplanen i spansk som eleverne har arbejdet med i forløbet:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El deporte

I dette forløb har vi arbejdet med emnet sport. Vi har talt om elevernes egne oplevelser med sport og læst om forholdet til sport og fankultur den spansktalende verden.

Materiale:
Un partido de fútbol

Hinchas, ultras. y barras bravas fra Deporte.

El fútbol para niños
https://docs.google.com/document/d/10cC8-EWF5M7FBtRR4A1MTAcoOEgSai4MDqLnCAbfz6Q/edit?tab=t.0#heading=h.cy258pjerczt

Dokumentar, El fútbol es dios,2010.

Faglige mål fra læreplanen i spansk: Eleverne har undervejs i forløbet arbejde. med følgende faglige mål.
At analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

At benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof fra lærerplanen i spansk:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Regionalismo en España

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med regionalisme i Spanien. Eleverne har gruppevis arbejdet med forskellige regioner og deres særpræg og kultur. De har især arbejdet med Catalonien og debatten om selvstændighed fra resten af Spanien. Forløbet fungerede som optakt til sprogtur til Barcelona.

Materiale:
España y las autonomias  (tekst fra bogen, España)
¿Quién es Ares?"Voces de Berga, Praxis.
Gloria y Berta, "Nos sentimos muy catalanas", fra Voces de Berga, Praxis.
"La Patum" fra Voces de Berga, Praxis.
Cataloniens kamp for selvstyre, dokumentar, Horisont 2017.

España y la corrida de toros, artikel:
https://docs.google.com/document/d/1nM-WfwAC3OIt8jtmLBLS-E0VCn1q3NB_7uHL4YleO8o/edit

Faglige mål fra læreplanen i spansk:

Eleverne har undervejs i forløbet arbejdet med følgende faglige mål:
At forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier æse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster.

At deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.

At analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogedeområder til andre samfunds- og kulturforhold


Kernestof fra lærerplanen i spansk, som eleverne har arbejdet med i forløbet:

et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner

historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder

aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La religión en el mundo hispánico

I dette forløb har vi arbejdet med religion i den spansktalende verden, herunder katolicismens betydning i det moderne Spanien og i Latinamerika. V i har haft særlig fokus på udfordringerne ved at være praktiserende katolik og ungt menneske, samt diskuteret forholdet til prævention og abort i katolske lande.

Materiale:
El Pecado, artikel.

El crimen de Padre Amaro, película mexicana de 2002. Herunder læste vi udvalgte scener fra filmen.

El aborto en América Latina y el reto de que ninguna se quede atrás
https://docs.google.com/document/d/1XAObhI2aqKfugKdQ0O1nBpP5VHHsrEM7bDZX76iDPd8/edit?tab=t.0#heading=h.ze7td8m68dnv


Faglige mål fra lærerplanen i spansk. Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:

At præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk

At udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk

At præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk

At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

Kernestof fra lærerplanen i spansk, som eleverne har arbejdet med i forløbet:

historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder

aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder

moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Machismo en el mundo hispánico

I dette forløb har vi arbejdet med begrebet "Machismo" i Mexico. Vi har set på de historiske årsager til den machistiske kultur, samt hvordan kulturen lever videre i det mexicanske samfund. Derudover har vi kigger på, hvilke tiltag der er gjort for at ændre på kønsstereotyper i Mexico.

Materiale:
Artikel: ¿Sabes que es el #Machismo?
https://www.gob.mx/conavim/articulos/sabes-que-es-el-machismo?idiom=es

Sang: Si te agarro con otro te mato, Cacho Castaña.
https://www.youtube.com/watch?v=J-Dnk37b5do

Interview: ¿Qué es un macho? https://docs.google.com/document/d/1ctRJLXorKu1yWJTm_TKpoUQbIYyCD0ZQdBPtSZ7GnQA/edit?tab=t.0#heading=h.tty33tgi4kxj

Dokumentar: ¿Sabes que mi vida.  aquí el que manda, soy yo".
https://mexico.systime.dk/?id=174


Faglige mål fra lærerplanen i spansk. Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål.

At deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.

At analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

At behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof fra lærerplanen i spansk som eleverne har arbejdet med i forløbet:

et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner

grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik

historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder

aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hjælpemidler delprøve 2

Egne noter på computer
ordbogen.dk
minlæring.dk
wordreference.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer