Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Alberte Ploug Steengaard, Victoria Madsen
|
Hold
|
2022 SP/adi (2adi SP, 3adi SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Un mes en Málaga
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hispanos en EE.UU
Introduktion:
I dette forløb har vi arbejdet med immigration til USA fra Latinamerika, hvor vi både har set på årsagerne til den store immigration fra Latinamerika til USA. Vi har også arbejdet med de udfordringer, der møder mange Latinos i USA og den kultur, der er opstået som konsekvens af den voksende latinobefolkning i USA.
Materiale:
Testimonios de migrantes
https://docs.google.com/document/d/1Oxp3rV_gA67D5GZcG0uXGMP8g9zLh0cN1iysjMWvOIQ/edit?tab=t.0
El don de lenguaje
https://podcast.duolingo.com/episode-102-el-don-del-lenguaje-the-gift-of-language
Entrevista con Camilla Cabello
https://docs.google.com/document/d/1PPnzrVPDuSu_gN5zJ1K3u9GXcpr4BSn0/edit
Sin Nombre, película (2009).
Faglige mål fra lærerplanen i spansk.
Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
At forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
At behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof fra lærerplanen i spansk som eleverne har arbejdet med i forløbet:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Los jóvenes en España
I dette forløb har vi arbejdet temaet unge i Spanien. Vi ser på almindelig ungdomsliv i Spanien, men også på de problemer unge spanier står i ift. arbejde, uddannelse og boligsituation.
Materiale:
Elena un joven española
https://docs.google.com/document/d/1AhaNaIRzV0QjBl2betSj9nlo2mHhj0k_xbXN2hz99u8/edit
Mileuristas y ninis
https://docs.google.com/document/d/1Ez2KYdr6EO5Fcozw-SzHA3jRe9AYqCMXgY9zEZpOEEI/edit?tab=t.0#heading=h.9bt8og527a5u
La vida me va con retraso
https://docs.google.com/document/d/1DTqQdruM_eooMKT7IF3v3OJYgOSBVU6hFvzI1wK2ytg/edit?tab=t.0#heading=h.of4ga29ahpn6
Faglige mål fra læreplanen i spansk:
Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål.
At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof fra læreplanen i spansk som eleverne har arbejdet med i forløbet:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mileuristas y ninis
-
Tekst + spørgsmål om "la generation perdida" er lektie til i dag.
-
Freja T, Karl, Robin, MinaAlma, Freja B, Josefine, NatalieAmélie, Freja V, Nina, Albert, Andrea, Sohannah Kasper, Astrid, Ida, Lara, SebastianEsben, Imelda, Magnus,Frej,Jacob, Malik, Silje, Mia, Sille, Milo, Noor
-
Elena – una joven española
-
Presentaciones
-
Posteløb
-
Afsnit
-
Nærfremtid
-
Genlæs jeres noter om nærfremtid til i dag. Vi starter med en (meget) lille prøve.
-
La vida me va con retraso
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
El deporte
I dette forløb har vi arbejdet med emnet sport. Vi har talt om elevernes egne oplevelser med sport og læst om forholdet til sport og fankultur den spansktalende verden.
Materiale:
Un partido de fútbol
Hinchas, ultras. y barras bravas fra Deporte.
El fútbol para niños
https://docs.google.com/document/d/10cC8-EWF5M7FBtRR4A1MTAcoOEgSai4MDqLnCAbfz6Q/edit?tab=t.0#heading=h.cy258pjerczt
Dokumentar, El fútbol es dios,2010.
Faglige mål fra læreplanen i spansk: Eleverne har undervejs i forløbet arbejde. med følgende faglige mål.
At analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
At benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof fra lærerplanen i spansk:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regionalismo en España
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med regionalisme i Spanien. Eleverne har gruppevis arbejdet med forskellige regioner og deres særpræg og kultur. De har især arbejdet med Catalonien og debatten om selvstændighed fra resten af Spanien. Forløbet fungerede som optakt til sprogtur til Barcelona.
Materiale:
España y las autonomias (tekst fra bogen, España)
¿Quién es Ares?"Voces de Berga, Praxis.
Gloria y Berta, "Nos sentimos muy catalanas", fra Voces de Berga, Praxis.
"La Patum" fra Voces de Berga, Praxis.
Cataloniens kamp for selvstyre, dokumentar, Horisont 2017.
España y la corrida de toros, artikel:
https://docs.google.com/document/d/1nM-WfwAC3OIt8jtmLBLS-E0VCn1q3NB_7uHL4YleO8o/edit
Faglige mål fra læreplanen i spansk:
Eleverne har undervejs i forløbet arbejdet med følgende faglige mål:
At forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier æse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster.
At deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.
At analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogedeområder til andre samfunds- og kulturforhold
Kernestof fra lærerplanen i spansk, som eleverne har arbejdet med i forløbet:
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La religión en el mundo hispánico
I dette forløb har vi arbejdet med religion i den spansktalende verden, herunder katolicismens betydning i det moderne Spanien og i Latinamerika. V i har haft særlig fokus på udfordringerne ved at være praktiserende katolik og ungt menneske, samt diskuteret forholdet til prævention og abort i katolske lande.
Materiale:
El Pecado, artikel.
El crimen de Padre Amaro, película mexicana de 2002. Herunder læste vi udvalgte scener fra filmen.
El aborto en América Latina y el reto de que ninguna se quede atrás
https://docs.google.com/document/d/1XAObhI2aqKfugKdQ0O1nBpP5VHHsrEM7bDZX76iDPd8/edit?tab=t.0#heading=h.ze7td8m68dnv
Faglige mål fra lærerplanen i spansk. Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål:
At præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
At udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
At præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
Kernestof fra lærerplanen i spansk, som eleverne har arbejdet med i forløbet:
historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Machismo en el mundo hispánico
I dette forløb har vi arbejdet med begrebet "Machismo" i Mexico. Vi har set på de historiske årsager til den machistiske kultur, samt hvordan kulturen lever videre i det mexicanske samfund. Derudover har vi kigger på, hvilke tiltag der er gjort for at ændre på kønsstereotyper i Mexico.
Materiale:
Artikel: ¿Sabes que es el #Machismo?
https://www.gob.mx/conavim/articulos/sabes-que-es-el-machismo?idiom=es
Sang: Si te agarro con otro te mato, Cacho Castaña.
https://www.youtube.com/watch?v=J-Dnk37b5do
Interview: ¿Qué es un macho? https://docs.google.com/document/d/1ctRJLXorKu1yWJTm_TKpoUQbIYyCD0ZQdBPtSZ7GnQA/edit?tab=t.0#heading=h.tty33tgi4kxj
Dokumentar: ¿Sabes que mi vida. aquí el que manda, soy yo".
https://mexico.systime.dk/?id=174
Faglige mål fra lærerplanen i spansk. Undervejs i forløbet har eleverne arbejdet med følgende faglige mål.
At deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.
At analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
At behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof fra lærerplanen i spansk som eleverne har arbejdet med i forløbet:
et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La guerra civil española
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314179666",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314179666",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51314179666"
}