Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Susanne Meyersahm
Hold
2022 DA/w (
1w DA
,
2w DA
,
3w DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb i dansk
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Politisk kommunikation
Titel 4
DHO De Dansk-Vestindiske øer og slavehandel
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
Lyrikforløb
Titel 7
Kriminalitet
Titel 8
Journalistik
Titel 9
Dokumentar
Titel 10
Udkantsdanmark og provinsen
Titel 11
Den islandske saga
Titel 12
Nye balancer - crip og queer
Titel 13
Den reflekterende artikel
Titel 14
Romantik og romantisme
Titel 15
Humor og kampagnefilm
Titel 16
Modernisme og realisme - mennesket i fokus
Titel 17
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb i dansk
Tema: At fortælle mennesker / Fortællinger om mennesket
Antal moduler: 14
4 moduler til læsekursus
8 moduler til introduktion til dansk, herunder skriftlighed
2 moduler fra STK (annotering i digitale tekster + tekstbehandling), der integreres i forløbet
Læste tekster:
Morten Pape: "Planen" (uddrag)
Christina Hesselholdt:
Katrine Marie Guldager: En skilsmissehistorie
Naja Maria Aidt: Lus
Anvendte begreber:
fortællere: alvidende, registrerende, personbundne, herunder 1. - og 3. personsfortællere
fremstillingsformer: scenisk og panoramisk + beretning, beskrivelse, dialog, refleksion og kommentar
synsvinkel; psykologisk synsvinkel (ydre, indre og skiftende) og tidsmæssig synsvinkel (medsyn, bagudsyn, fremadsyn)
Kendskab til fakta og fiktion (som kontrakter) og viden om forskelle mellem de to typer tekst
Kendskab til de tre “storgenrer”, epik, drama og lyrik, og identifikation af genretræk
Procesorienteret skrivning
skriveprocessens tre faser: idé-, skrive- og redigeringsfasen
tænkeskrivning vs formidlingsskrivning
Individuelt værk:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-UXF0pNuxxWDAIyDGltZax6jzvO3M50T5-z3OiGdkyw/edit?usp=sharing
Skriftligt analysearbejde med PEEL-modellen.
Indhold
Kernestof:
Værklæsning DA Grundforløb KG 2022
Medbring et ord, som I synes er godt, spændende, klinger godt, er frygteligt osv.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
Introduktion til retorik, talegenrer og argumentation
Teori
Håndbog til dansk
Analyse/tekstarbejde:
Øvelser om praktisk argumentation - bl.a. med udgangspunkt i VM i Qatar
Jelva Illeris Schultz: tale til folkemøde (2021)
Jens Stoltenberg: tale efter angrebet på Utøya (norsk)
Klip fra taler:
Sofie Linde: tale til Zulu Comedy Galla (2019?)
Dolphs nytårstale (2005?)
Skriftligt arbejde med den argumenterende artikel.
Praktisk arbejde med at skulle skrive og holde en tale.
Anvendte begreber: Toulmins udvidede argumentationsmodel, argumenttyper og ordvalgsargumenter, appelformer, det retoriske pentagram, talegenrer, stilistik
Indhold
Kernestof:
Retorik
Talegenrer
Det retoriske pentagram
Noter retorik, retorisk pentagram,appelformer.docx
Læs hjemme om talers disposition og om appelformer (de to links til Håndbog til dansk) Talers disposition I timen skal du kunne forklare, hvad der kendetegner indledningen, midterdelen og afslutningen.
Appelformer I timen skal du kunne definere de tre begreber: logos, etos og patos.
Øvelse appelformer.docx
Læs afsnittet om Toulmins argumentationsmodel i Håndbog til dansk. I skal stoppe læsningen, når I når ned til opgaverne.
I timen analyserer vi et debatindlæg og finder hovedsynspunkt, påstande, belæg, argumenttyper og ordvalgsargumenter. Denne del er ikke hjemmelektie men arbejde i timen. Debatindlæg om Qatar.docx
Argumenttyper og kneb.docx
Analysemodel: Retorisk analyse af taler
Læs hjemme Jelva Illeris Schultz' tale. Overvej, hvem afsender er, hvad afsender vil med talen og hvem modtager er.
I dag arbejder vi med at skrive en analyse af en tale. Medbring noter fra mandagsmodulet og computer.
Skriveskabelon analyserende artikel.docx
Skr.aflevering.docx
Stoltenberg.pdf
Introduktion til stilistik.docx
Analyse Stoltenbergs tale.docx
Responsgivning.docx
Medbring et udkast til din stil.
Grupperne har skrevet deres taler færdig til modulet. I holder talerne i modulet. Derudover skal vi julehygge med begreber og opsamling på forløbet. Vel mødt!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politisk kommunikation
Politisk kommunikation, sociale medier
FF2 med samfundsfag
Teori:
sociale medier
front stage, back stage, middle region
målgruppeanalyse og minervamodellen
multimodale produktioner
influencers
At skrive en debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Leder fra Politiken 4.1.23.docx
Skriveskabelon debatterende artikel del 1.docx
Kompendium til politisk kommunikation.docx
Spgsm til sociale medier.docx
Undersøgelse
Sociale medier og målgrupper.pptx
Sociale medier og målgrupper - gruppearbejde
Undersøg hjemme hvornår jeres forældre fik deres første email.
Læs s. 13 i kompendiet om face og selvfremstilling samt artiklen s. 17-18 i kompendiet
Valget 2019 og 2022.docx
Journalistik, valg, klima, sociale medier 24.1.23.pptx
Læs hjemme om Faglighed og tværfaglighed som optakt til FF2. I timen gennemgår vi de forskellige hovedområder.
PP til FF2
Arbejdsseddel Influencere.docx
Eksempelstil debatterende artikel.pdf
I modulet gennemgår vi ppt. om den debatterende artikel. I må gerne skimme både ppt og skriveskabelonen hjemmefra.
Skriveskabelon debatterende artikel.docx
Opgaveformulering stilesæt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO De Dansk-Vestindiske øer og slavehandel
FF3 DHO - samarbejde med historie om de dansk vestindiske øer
Materialerne findes på klassens DHO-site:
https://sites.google.com/koegegym.org/1w-dho-2023/start
Værklæsning: Mich Vraa: "Haabet" (2016) (roman)
Johs. V. Jensen: "Negren" (1907) (essay)
"Viften" (2023) biografforestilling (fiktionsfilm)
Podcasts om "Viften":
A Seat At The Table: VIFTEN feat. FREDERIKKE ASPÖCK & CAROLINE HENDERSON x live i Empire Bio on Apple Podcasts, april 23
Genstart | Traumet fra Sankt Croix | DR LYD 27.4.23
Anmelderne | Kan vi vores danmarkshistorie? | DR LYD 27.4.23
Om litteraturhistoriske perioder: oplysningstid og romantikken
fra Anne Mette Finderup mfl.: Danske kolonihistorier fra sukkerrør til skippermix, Dlf, 2019, s. 32-37
Anvendte begreber: semantiske skemaer, fiktionskoder og autenticitetsmarkører, Freuds personlighedsmodel, postkolonialt blik, dokumentarroman
Indhold
Kernestof:
1w DHO site
Læs s. 11-27 i Mich Vraa Haabet. Undervejs i læsninge/lytningen skal I fokusere på tidslinjen og fremstillingen af slaver og skibsfolk. I finder siderne og de spørgsmål vi arbejder med timen på1w DHO-site (scroll ned på siden)
Ingen lektie. Medbring høretelefoner og mobiltelefon, så du kan lytte til lydbog :-) Du skal have strøm på mobilen - vi skal ud at gå, mens vi lytter til lydbog.
1w DHO site - undersiden: kolonitidens litteratur
I har lyttet/læst Mich Vraa "Haabet" færdig til i dag. Vi bruger modulerne på at arbejde med romanen.
Site
Mikkel Eide og dokumentarromanen
Afsnit
Læs hjemmefra uddraget fra Habet om Mikkel Eide - uddrag s. 91-100.pdf. Understreg under læsningen, hvad vi hører om Mikkel Eide og hvad hans forhold er til Afi. Arbejdet bruges til næste skriftlige aflevering, så I må gerne allerede nu gå i gang med
Dokumentarroman, tematik
Lektie til fredag d. 28.4. Johs. V. Jensen Negren.pdf
Læs hjemme om dokumentarromanen og undersøg hjemmefra hvor vi kan finde autenticitetsmarkører (faktategn) og hvor vi finder fiktionstegn. I modulet skal vi også tale om bogens tematik og hvilket postkolonialt blik bogen giver.
Viften og 1900-tallet
I dag kigger vi på fremstillingen af det sorte menneske i litteraturen i 1900-tallet. I læser hjemme: Johannes V. Jensen: Negrene og undersøger, hvordan Johs V. Jensen omtaler negeren. I modulet sammenligner vi med fremstillingen i Vraas roman og med
Johs. V. Jensen Negren (1).pdf
DHO site
Nutidige perspektiver på det sorte menneske - opsamling på Viften. Introduktion til DHO skrivning, præsentation af opgaveformuleringer og grupper.
Som lektie til i dag skal I lytte til podcasts om Viften. Se seddel.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Teori:
Den artistoteliske dramamodel
Transaktionsanalyse (Håndbog til dansk)
Om perioden fra Litteraturen på langs og på tværs s. 116-137
Forfatterportrætter af Pontoppidan, Bang (fra Liiteraturens Veje)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1871) - værklæsning, drama
Uddrag af værket er læst på norsk og anvendt til transaktionsanalyse
Charles Darwin: Uddrag af Arternes Oprindelse (1859)
Georg Brandes: Uddrag af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhunderedes Litteratur (1871)
Overby: Snart dages det brødre (1871)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1885)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Centrale begreber: naturalisme, impressionisme, de fire k'er
Indhold
Kernestof:
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880. Vi ser uddrag af udsendelsen i modulet.
Hej 2w. Velkommen tilbage efter en velfortjent ferie. Vi begynder nyt emne 'Det moderne gennembrud'. Som lektie til modulet skal du hjemmefra læse s. 116-119 i bogen 'Litterturhistorien - på langs og på tværs', som I fik udleveret inden sommerferien
Ingen lektie. Brug i stedet tid på lektien til tirsdag. Medbring "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", som vi bl.a. læser lidt i i modulet.
I har læst 1. akt af Ibsen: Et Dukkehjem færdig til modulet.
Den aristoteliske dramamodel.pdf
Ibsen akt 1.pptx
Læsespgsm s.124-128.docx
I har til modulet læst 2. akt færdig. Medbring også bogen Litteraturhistorien på langs og på tværs. Vel mødt!
Ibsen akt 2.pptx
I dag har I alle læst 3. akt færdig. Vi færdiggør karakteristikkerne og tematikker i timen.Under læsningen skal du høste 2 centrale citater, som vi kan drøfte i klassen. Du skal naturligvis også selv kunne begrunde hvorfor de citater er valgt.
Gruppearbejde om 3. akt
Begrebskasse DMG.docx
Ibsen akt 3.pptx
Afsluttende skriveopgave Ibsen.docx
Afslutning på 'Et Dukkehjem'. Medbring bogen og Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Skim hjemmefra teorien om transaktionsanalyse. I timen får I et uddrag af 'Et Dukkehjem' (på norsk), som I afprøver analysemetoden på. I skal ikke løse opgaverne.
Naadsensbrød.pptx
Lektie: Læs hjemme resten af Pontoppidans novelle 'Naadsensbrød'. Læs efter kritik af religion og klassesamfundet.
Læs Pontoppidan: Ane-Mette til i dag. Vi skal både arbejde med teksten, men også bruge tid på at skrive på stilen. Hvis du ønsker at få feedback på din stil, så tag dit udkast med til modulet.Afsnit
Pontoppidan Ane Mette - fællesnoter
Fremstillingsformer i Ane-Mette.docx
At skrive en god indledning.pptx
Læs hjemme Overby: Snart dages det brødre. Teksten er inden for temaet: Klasse. Understreg passager i teksten, hvor du kan se, at klassesamfundet tematiseres. Vi arbejder i delehold med teksten
Læs hjemmefra: Herman Bang: Den sidste Balkjole. Overvej under læsningen, hvorfor jeg mon har understreget de udvalgte teksteksempler. Der er både tale om indholdsunderstregninger og sproglige detaljer. (jeg beklager, jeg ikke kan tegne lige) I kan m
Lidt ekstra viden om impressionisme og Herman Bang - primært til oplægsholderne
Vi runder forløbet om det moderne gennembrud af. Der kommer en lille quiz om begreber. Brug vedhæftede fil. Vi bruger også tid på elev-elev-respons på jeres stile.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lyrikforløb
Introduktion til lyrik:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 248-252
Håndbog til dansk om digte, stilistik
Litteraturhistorisk indsigt med udgangspunkt i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Om folkeviser fra Litteraturens Veje og lærerproduceret handout
Analyserede tekster:
Harpens Kraft (folkevise, middelalderen)
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad (1855)
Tom Kristensen: Det blomsterende slagsmål (1920)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Vita Andersen: Søndag (1977)
Kirsten Hamann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1992)
Lone Hørslev: Dagene er data (2018) (uddrag)
Bjørn Rasmussen: Forgabt (2021) (uddrag)
Frit Palæstina: 'Jeg er vred' - langdigt som debatindlæg i Information XX.10.2023
Elevproducerede digte med afsæt i studieture
Indhold
Kernestof:
I skal medbringe et billede fra jeres studietur. Det skal fange en stemning fra turen.
Musikquiz
Digt Sproglige billeder
I skal i modulet vise jeres billeder og læse gruppens digt højt. Lektien til i dag er derfor at have digtet færdigskrevet.
Lyrikkompendium.pdf
Studieturslyrik
2. Litterær analyse af digte
Sproglige billeder
Hørslev og Rasmussen.docx
Lyrikforløb i drev - I uploader jeres lydfiler i denne mappe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kriminalitet
Samarbejde med samfundsfag og emne for studieretningsopgave
Teori:
Diskursanalyse
Filmisk analyse
Journalistik
Aristoteles' 4 begreber: mythos, peripeti, anagnorisis, katharsis
Vi har arbejdet i dette ppt i hele forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1Q2T2WAPXWzOUoCwUBBWcI3rCPy7g9mCMu8t-zC65cQc/edit?usp=sharing
Tekster:
Analyse af musikvideo: 'Mask på' med Shooter gang
Film: Underverden (værk)
Sprogbrug om bander og fanger: uddrag af radioudsendelsen Klog på sprog:
https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2023/klog-paa-sprog-sproget-bag-tremmer-11032307405
Drøftelse af DRs rolle ifm dramaserien 'Huset' (2023) - fællesnoter i forløbets ppt.
Haider Ansari: uddrag af digtsamling 'Institutionaliseret' (2022)
Uddrag af podcast: Fængslet - afsnittet om Ali (DR, 2023) -
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/faengsel/faengsel-2023/faengsel-ali-16122393331
Artikler
Frank Hvilsom: 17-årig dreng stukket ned på Nørrebro, Politiken, 4/3-2023
Derudover rubrikker fra artikler - se ppt fra forløbet
Anvendte begreber: diskursanalyse, nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegnere, hegemoni og antagonisme, nyhedsjournalistik, DR public service, prime time
Indhold
Kernestof:
Eksamensstil analyserende 10.pdf
Eksempelstil opgaveformulering.docx
Jeg er vred fællesnoter
Opgaveformulering Jeg er vred.docx
Medbring udkast til dansk stil. Vi bruger noget af modulet på respons.
Lektie til dagens forløb finder I i den linkede ppt. Lektien er på slide 2.
Læs hjemme om diskursanalyse. I skal fokusere på begreberne 'nodalpunkt' og ækvivalenskæde. I timen analyserer vi udvalgte tekster. Vi er nået til slide nr. 13 Kriminalitet - samlet ppt.
Oversigt til film
5.4 Spillefilm
12. Medieanalyse af spillefilm
Underverden - link til SUS 1:10
Kriminalitetsslide - slide 33
Kriminalitet samlet ppt - vi er nået til slide 41
Lyt hjemme fra til Klog på Sprog | Sproget bag tremmer | DR LYD - kun minuttal: 0:00-17:30.
Lyttespørgsmål:
Haider Ansari digte.pdf
I skal gennemføre ETU i modulet.
I dag skal vi gennemføre ETU. Vi skal også tale om SRO. Der skal også arbejdes med mediernes dækning af bandekriminalitet. Da I har stil for, er der ingen lektie til i dag.
Kriminalitet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Journalistik
Introduktion til journalistik og fortællende journalistik, herunder
- avistyper (omnibus, tabloid, regional- og lokalaviser)
- stofområder
- nyhedstrekant
- nyhedskriterier
- lay out
- click bait
- det journalistiske sprog.
Teori fra Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/?id=218
Fællesnoter fra teorien:
https://docs.google.com/document/d/1rUN3nhIEY30PvB9OV8INFy1qxiZQ_cAbjTcRfSawwUs/edit?usp=sharing
Påbegyndt under kriminalitetsforløbet, hvor vi har kigget på avisernes dækning af kriminalitet
Frank Hvilsom: 17-årig dreng stukket ned på Nørrebro, Politiken, 4/3-2023 (nyhedsjournalistik)
Sammenligning mellem nyhedsjournalistik og fortællende journalistik:
Lærke Kjær: Voldsom brand i Brugsen: Nu nedbrændt, Ekstra Bladet, 18.5.14 (nyhedsjournalistik)
Morten Sabroe: ”Ildkuglen i fjernsynet”, Politiken 21.10.94 (fortællende journalistik)
Skriftligt arbejde med stileopgaven: De etablerede mediers ansvar for den offentlige debat -
https://kgopg.dk/dansk/stx21052021/#
- herunder begrebet: konstruktive nyheder
Indhold
Kernestof:
Kriminalitet
SRO refleksion i portfolio
nr. 4 Sabroe spgsm.docx
Nyhedsjournalistik vs. fortællende journalistik + artikler.pdf
Læs hjemmefra Fortællende journalistik Noter under læsningen, hvad der kendetegner New journalism og Featuren. (Slut læsningen når I når til afsnittet 'Servicejournalistik')
Journalistiske autenticitetsmarkører
Introduktion til næste stil - opgave 4
I er klar til at fremlægge arbejdet fra sidste gang om nyhedsjournalistik og fortællende journalistik.
Lektie: Læs hjemmefra teksterne til næste stil - tryk jer ind på opgave 4 i linket. Husk at notere stikord i teksterne under læsningen.
Dokument til stil
SRO feedback og feedforward.docx Kopier dokumentet ind i din SRP portfolio, så du er klar til at udfylde umiddelbart efter årsprøven.
I dag skal I holde jeres SRO oplæg for hinanden og give respons. Læs mere i vedhæftede dokument.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentar
Introduktion til dokumentargenren
- Link til site:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/dokumentar
Teori:
Om fakta og fiktion, genreforventninger og kontrakter
Om autenticitetsmarkører, etik og dramaturgi (bølgemodel som kompositionsprincip
Om dokumentartyper i Håndbog til dansk -
https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
Om filmisk i analyse i Håndbog til dansk -
https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Om frontstage, backstage og middle region - Goffmann og Meyrowitz - i Håndbog til dansk
https://hbdansk.systime.dk/?id=226#c785
Tekster:
Eksempler på tv-formater: tv-avisen og Armadillo til at tydeliggøre genretræk fra hhv journalistiske nyhedsmedier og dokumentarfilm
Eksempler på dokumentarforsider for at illustrere dokumentartyper og spændvidden i genren.
Det store adoptionstyveri, DR, 22.1.24 - et eksempel på en sagsorienteret og dagsordenssættende dokumentar og drøftelse af dokumentarens potentiale - fællesnoter:
https://docs.google.com/document/d/1eG_KQba0rhi2yIaOmbFRiQgTSX-rG-mt3AylYIoC6YY/edit?usp=sharing
Hvorfor lige Jonas? (2023)
Kandis for livet ( 2020 ) værklæsning - fællesnoter på sitet (se link øverst)
Før Stormen (2024) - CPH:DOX (læst sammen med forløbet om Udkantsdanmark)
Artikel om dokumentarer, iscenesættelse af virkeligheden:
ANNA RAABY RAVN: Virkelighedskunst, Weekendavisen d. 25. februar 2022
Fællesppt til forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1qDEnpOQNFVQONC65KunapxKwoz6pgyq7mqqoK94s3Zc/edit?usp=sharing
Anvendte begreber: dokumentartyper, autenticitetsmarkører, iscenesættelse / kreativ bearbejdning af virkeligheden, genrekontrakter, filmiske virkemidler, bølgemodel
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med forløb om dokumentargenren. DR har en dokumentarserie der hedder “Det store adoptionstyveri”. Første afsnit blev sendt/kunne streames d. 21.1.24. Lektien til modulet er, at du skal finde minimum tre steder hvor programmet har afsted
Dokumentar
Dokumentar PPT
Læs hjemme om dokumentar, autenticitet og etik. I timen skal du kunne udlede definere dokumentargenren, definere autenticitetsmarkører og udlede centrale pointer om etiske problemstillinger ifm dokumentargenren.
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Personkarakteristik repetition af Goffmann stage-begreber og Meyrowitz middle region Tilværelsen som teater
Lektie til modulet: Se de første 32 minutter af dokumenteren Kandis for livet (værk). DRTV - Kandis for livet
Opgaver ifm. personkarakteristik (Kandis for livet).docx
Opgaver ifm. analyse af Kandis for livet.docx
Dokumentar ppt
Til modulet har I set dokumentaren Kandis for livet færdig, samt udfyldt jeres arbejdsark om personen og filmen.DRTV - Kandis for livet I ser fra minut 57 til slut.
Læs hjemmefra artiklen: Virkelighedskunst (artikel fra Weekendavisen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Udkantsdanmark og provinsen
Danskfaglig rundrejse i Danmark med fokus på udkantsområder og provinsen. Fokus på, hvordan steder og mennesker gensidigt smitter af på hinanden.
"Ditte Hansen har en plan: Det delte Danmark", DR, 21.10. 2023,
https://www.dr.dk/drtv/se/ditte-hansen-har-en-plan_-det-delte-danmark_410524
Søren Jacobsen Damm: "Hvis jeg var jyde, ville jeg hade alt ved dette program", Berlingske, 24.10.23
Faktalink om Udkantsdanmark (fra toppen og til og med afsnittet 'Hvilke problemer er der i omtalen af 'Udkantsdanmark').
https://faktalink.dk/titelliste/udkantsdanmark
Johannes V. Jensen: Cecil (1898)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) (1900) (det folkelige gennembrud/hjemstavnslitteratur)
Før stormen - CPH:DOX (2024)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953) (eksistentialisme)
Helle Helle: Rødby-Puttgarden (uddrag) (minimalisme)
Sange fra forløbet - der er blevet analyseret:
Hej Matematik: Party i provinsen
Peter Sommer: 8660
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (det folkelige gennembrud/hjemstavnslitteratur)
Ibens: Ølstykke i november
Elevproducerede digte ud fra titlen "Uden for myldretid"
Introduktion til litteraturhistoriske perioder:
Hjemstavnslitteratur/det folkelige gennembrud (lærernoter i ppt)
Eksistentialisme (lærernoter i ppt)
Minimalisme/ hverdagsrealisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs: s. 195 nederst til 197 midt + lærernoter i ppt)
Repetition af diskursanalyse, semantiske skemaer, dokumentargenrer
Hjemmeside:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/udkantsdanmark-og-provins
Fællesppt:
https://docs.google.com/presentation/d/1_owd2yTBRd4D-S9rNhTjn3H4U_SmgmiYZb2CEzw3jrM/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Mens der er karaktersamtaler, skal I se udsendelsen: "Ditte Hansen har en plan: Det delte Danmark".
Lektie til i dag:
Dansk-site
Læs Johs. V. Jensen Cecil.docx Understreg centrale citater om personerne, så du kan give en karakteristik i timen.
Læs hjemme: Martin Andersen Nexø Lønningsdag (1900). Der er en række fokusspørgsmål bag teksten, som vi arbejder med i modulet.
Før stormen | CPH:DOX 2024
Før stormen
Arbejdsspørgsmål
I dag skal vi kigge på, hvordan en ung dreng skal finde vej hjem (men også vej i livet). Han påvirkes af sin mormor, af en skytte, der bor i et anneks hos mormoren og af naturen.
Eksistentialisme opsamling.pptx
I dag rejser vi til Næstved og Rødbyhavn med et uddrag af Helle Helles roman Rødby-Puttgarden. Vi følger søstrene Jane og Tine som forsøger at finde deres egne veje. Vi undersøger, hvordan steder påvirker personer. Læs romanuddraget og besvar læsespø
Måske når du at se denne besked: Medbring gerne Litteraturhistorien på langs og på tværs :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den islandske saga
Introduktion til den islandske saga
Litteraturhistorisk indføring fra Litteraturens Veje
Kort over Island
Tekst:
Ravnkel Frøjgodes saga (værklæsning)
Trailer til filmen 'En familie'
https://www.youtube.com/watch?v=n2uWEQFmd-Y
Reklame med Lars Larsen: Et godt tilbud -
https://www.youtube.com/watch?v=YLwl2n5lsP4
Klip fra Game of Thrones -
https://www.youtube.com/watch?v=gcTkNV5Vg1E&t=26s
Link til hjemmeside:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/den-islandske-saga
Fællesppt:
https://docs.google.com/presentation/d/1zL9erqfHTzzoe2oF0rkZm4TqjnkCuZoo/edit?usp=sharing&ouid=117786607070995220231&rtpof=true&sd=true
Centrale begreber:
genealogi, autenticitetsmarkører, de 4 Æ'er: ære, blodhævn, slægt, skæbne, bogprosateori vs. friprosateori, mandighedsideal
Indhold
Kernestof:
Oskar Hansen: Naar jeg ser et rødt Flag smælde
Dansk site
Arbejdsspørgsmål til hele sagaen.docx
I dag skal I have et udkast med til jeres stil, som I arbejder med i modulet. Husk bogen "Eksamensgenrerne i dansk".
Opsamling stile.pptx
I dag gør vi Ravnkels saga færdig. Alle har læst hele sagaen til modulet!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Nye balancer - crip og queer
Introduktion til Judith Butler og kønnet som social konstruktion.
Drøftelse af kønsdiskurser og kønskonstruktioner
Introduktion til Crip-teori og queer-teori
Introduktion til hate-speech
Introduktion til autofiktion og paratekst
Repetition af lyrikanalyse og oplysningstid
Uro: Bare en dreng (2024)
Video med Caspar Eric: »Det fineste er, hvis folk ikke opdager, at man har et handicap«, Gyldendal
Caspar Eric 'Nye balancer' (2023) (værk)
Caspar Eric artikel fra PL: Caspar Eric blæst bagover ved paralympiske lege: »Rimelig heftig start at turde gøre grin med den inspirationsporno«, Politiken 29.8.24
Ludvig Holberg: uddrag af Niels Klim (1741) (kanon)
Åsa Maria Kraft: Självpornografi (uddrag) (2012) (svensk)
Artikel om svensk kønspolitik og kønsneutrale tiltag:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-verden-kan-laere-af-sveriges-koensneutrale-tiltag/
, Videnskab, 11/5-2017
Glenn Bech: uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Glenn Bech: Nytårstale: Er jeg bare en pauseklovn fra proletariatet (2023)
https://www.facebook.com/DR2Deadline/videos/er-jeg-bare-en-pauseklovn-fra-proletariatet%C3%A5rets-nyt%C3%A5rstaler-glenn-bechdkpol/714833670170188/
Debatterende artikel om nedsættende sprog
Materiale på hjemmesiden:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/nye-balancer-crip-queer
Fællesppt fra forløbet:
https://docs.google.com/presentation/d/1KsdpV-PtTIOUeeOl67TYAM851ZkaJf6Q/edit?usp=sharing&ouid=117786607070995220231&rtpof=true&sd=true
Ekskursion d. 21/10: Teaterforestillingen 'Simili'. Drøftelse af teater som formidler af politisk budskab om handicappede, om grænsen mellem menneske og teknologi.
Anvendte begreber: hate speech (intentionel vs. uintentionel), socialkonstruktivisme, boying, girling, kønskritisk læsning, semantiske felter, politisk digtning, autofiktion, paratekst, handicapdigte, genreblanding, crip-teori
Indhold
Kernestof:
3w DA - site
Årsprøvesæt
Genlæs jeres årsprøvestil og mine kommentarer. I timen skal vi arbejde med feedback og skriftlig dansk
Link til DA-site
Husk bogen 'Nye balancer' af Casper Eric. Til i dag skal du have læst fra forsiden til s. 21. Udfyld arket under eller efter læsninger, så du har dugfriske pointer med til modulet. (det er nok med nogle stikord pr. digt)
Hjemmeopgave s. 1-21.docx
Dansk Site
Husk bogen 'Nye balancer'. Vi arbejder videre med digtsamlingen.
I arbejder med del III i dag :-) I har aftalt i jeres grupper, hvad der lektien til modulet.
I dag skal du hjemmefra have læst del IV - CRAWL.
Rugbrødsarbejde 5.9..docx
Artikel CE PL åbningsceremoni.docx
Gruppefremlæggelser
Vi samler op på jeres arbejde fra torsdagsmodulerne. Hvis I ikke nåede det i torsdags, er det lektie til i dag.Den sidste gruppe fremlægger.
Dansk-site - Nye balancer - crip & queer
Se hjemme fra videoen med Judith Butler samt ppt.
Læs hjemme om kønskritisk læsemetode (queerteori)
Dansk-site
Vi bruger modulet i dag på, at I kan skrive/drøfte/rette jeres danske stil, som skal afleveres i grupper.
Besvar kun opgave 4 i stilesættet: Nedsættende ord
I dag undersøger vi svensk kønspolitik.
Lektie: Læs hjemme uddrag af Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022). Vedhæftet er også spørgsmål til teksten. I skal hjemmefra skrive noter til spørgsmål 1 + 2. De øvrige spørgsmål arbejder vi med i modulet.
PPT fra forløbet
Vi gør arbejdet med Glenn Bech færdigt og afslutter forløbet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Den reflekterende artikel
Introduktion til den reflekterende artikel som skrivegenre
Refleksionsmøllen og trin-for-trin modellen
Arbejde med eksempelstil.
Træne egen besvarelse med udgangspunkt i stileopgaven: Den gode fortælling.
Indhold
Kernestof:
den-reflekterende-artikel-trin-for-trin.pdf
Den reflekterende artikel ppt
refleksionsmoellen.pdf
Læs hjemmefra teksterne til den reflekterende artikel - Opgave 5 i linket.
Tilbagemelding fra censorer på eksempelstil.docx
I læser hjemme eksempelstilen, som I forsøger at give en kort feedback på i rettearket efter stilen. Giv også et bud på en karakter.
Den reflekterende artikel eksempelstil 3w.docx
Ekskursion 21.10.24.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Romantik og romantisme
Forløb om romantikken
Formålet med forløbet er at give et litteraturhistorisk indblik i nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeider og romantisme.
Vi skal læse tekster af kanonforfattere og se overgangen på overgangen fra oplysningstid til romantikken og videre til det moderne gennembrud.
Samlet ppt fra forløbet -
https://docs.google.com/presentation/d/1slJM0ioBdWyMbRujCSzkKFtBiHKeUQT6DfyouNcSRlY/edit?usp=sharing
Hjemmeside:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/romantikken
Litteraturhistorisk indføring i:
Romantikken, nyplatonisme og universalromantik
Nationalromantik og biedermeier - Litteraturhistorien på lang og på tværs s. 96-104
Poetisk realisme
Om eventyrgenren (folkeeventyr vs. kunsteventyr)
Romantisme, dobbeltgængermotivet og skrækromantik - Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 108-109
Repetition af Freuds psykoanalyse
Introduktion til skrækromantik og gotik
Læste tekster:
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804) (nyplatonisme)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802) (universalromantik) (kanon)
Høre analyse af Grundtvig "Det er så yndigt at følges ad" (fra 2g) (kanon)
Arbejde med malerier (nationalromantik og biedermeier)
H. C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850) (nationalromantik) (kanon)
Perspektivering: Isam B: Danmark, mit Fædreland” (2007) -
https://www.youtube.com/watch?v=DwRlHPtRghs
Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen (1828) (poetisk realisme) (kanon)
H. C. Andersen: Skyggen (1847) (romantisme) (kanon)
Edgar Allan Poe: Hjertet, der røbede (1843) (skrækromantik og gotik) (verdenslitteratur i oversættelse)
Anvendte begreber: det romantiske digtergeni, dualisme vs. sammensmeltning, idéerne verden og fænomenernes verden, orienteringsmetaforer, besjælet natur, Schelling om ånden, idealisme, panteisme, idyl og hygge
upålidelig fortæller hos Blicher
den dæmoniske natur i romantismen
Indhold
Kernestof:
Barokhaven og den romantiske have.pdf
Læs hjemmefra i bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs":
Læs hjemmefra om universalromantik s. 94-97 i 'Litteraturen på langs og på tværs'. Vi skal have styr på begreberne panteisme og organismetanken.
Læsespgsm til Guldhornene.docx
Medbring jeres bog: Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Arbejdsseddel nationalromantik.docx
Romantikken
Vi samler op på arbejdet med nationalromantik fra i tirsdags.
Arbejdsspørgsmål Blicher Sildig opvågnen.docx
Læs hjemmefra Blicher: Sildig opvågnen (det er en lang tekst, så I skal afsætte god tid til læsning)
Blicher Sildig opvågnen.pdf
Det er ikke lektie at udfylde denne læseguide til Blicher 'Sildig opvågnen' - men måske kan den hjælpe dig undervejs i læsningen.
Dobbeltgængermotivet.pdf (supplerende læsning)
Læs hjemme s. 108-109 til og med HCA i Litteraturen på langs og på tværs.
Læs H.C. Andersen: Skyggen (1847). Under læsningen skal du understrege, hvad der karakteriserer 'den lærde mand' og 'skyggen.
Oversigt romantik og romantisme.pdf
I skal gennemføre den årlige elevtrivselsundersøgelse (ETU) i dette modul.
Fremlæggelser af arbejdet med novellen af Edgar Allan Poe Hjertet der røbede.pdf
Vi spiller jeres repetitionsspil og afslutter forløbet om romantikken.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Humor og kampagnefilm
Vi har i forløbet kigget på humorteori og analyseret en række kampagnefilm
Teori:
Humorteori - Humorens hensigt og væsen:
https://drive.google.com/file/d/1Sc1XNm2-Ht4nLS8JahQCSlfiTp5EuO6w/view
Kampagnefilmens genretræk, kommercielle og ikke-kommercielle reklamer, AIDA, dramaturgi, setup og pay-off -
https://drive.google.com/file/d/16-i8MS9V7T1X0XNQDlZoVp-F4oVW29jb/view
Laswells kommunikationsmodel
Minervamodellen og segmenter
Sproghandlinger
Næranalyser af kampagnefilm og reklamer:
Sonofon: Happy Dolphin -
https://www.tiktok.com/
@danskereklamer/video/7323013831230278944
HM Home: Fall in love with HM -
https://www.youtube.com/watch?v=fsXKz1ahfms
Carlsberg: The Danish Way Mads Mikkelsen -
https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs
Volvo
Rådet for sikkertrafik
Kræftens Bekæmpelse
Miljørigtig løsning
Fællesdokument med noter og links til film:
https://docs.google.com/document/d/1z8PvFyDOxnyGtmYi2DlVq21kAnc6SuapJ_Ri9q98p3U/edit?usp=sharing
Repetition af videoer fra FF1:
Danske spil: ”Kom ind i kampen - sluk vandet” af
Oddset.dk
(Danske Spil) 2019 -
http://kgopg.dk/dansk/stx03062020/#
Zulu Comedy: Polen smelter, 2017, Comedy Galla:
https://www.youtube.com/watch?v=FKn6cMg3Vpk
Link til hjemmeside:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/humor-og-kampagnefilm
Fællesppt:
https://docs.google.com/presentation/d/1LCh0brIMSmrGF2xyJUeKnxwYTd38yv8v/edit?usp=sharing&ouid=117786607070995220231&rtpof=true&sd=true
Indhold
Kernestof:
https://kgopg.dk/dansk/stx18052022/#
Humor i kampagner og reklamer
Arbejdsseddel
Kampagnevideoens genretræk.pdf
PPT
Ingen lektie.
Vi hører fremlæggelser fra de sidste grupper - 2, 3, 5, 7 I har jeres første udkast til stil med til modulet. I giver respons i modulet og så afleverer I endelig version om aftenen.
Vi gør forløbet om kampagnefilm færdigt og begynder på næste forløb. Vel mødt!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Modernisme og realisme - mennesket i fokus
Introduktion til realisme og modernismestrømninger i 1900-tallet
Ekspressionisme og futurisme i 1920'erne:
Giacomo Balla: Hund i snor (futuristisk billede)
Edvard Munch: Skriget (ekspressionistisk maleri)
Repetition af Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (kanon)
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen (1922)
Tove Ditlevsen: En morgen i et villakvarter (1952)
Karen Blixen: Ringen (kanon)
Eksistentialisme:
Repetition af Martin A. Hansen: Paradisæblerne (kristen eksistentialisme) (kanon)
Peter Seeberg: Hullet (ateistisk eksistentialisme) (kanon)
Postmodernisme - realisme og magisk realisme - i en periode, hvor der også er minimalisme og avantgarde litteratur:
Jan Sonnergaard: Radiator (1997) - værklæsning
Fællesnoter fra Radiator -
https://drive.google.com/drive/folders/1EaBT5RGjKpZzxyeHRMtfmFoto3iXDkXZ
Anvendte begreber:
Modernisme: fremmedgørelse af individet i den moderne verden
Eksempel: ekspressionisme, eksistentialisme
Realisme: virkelighedsefterlignende kunst/skrivestil
Eksempel: hverdagsrealisme, minimalisme, magisk realisme
Indhold
Kernestof:
Lyt hjemmefra til dette videooplæg af Tom Kristensen "Det blomstrende slagsmål" Hvad kendetegner ekspressionisme
Vi samler op på Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen (1922). I har jeres færdige analyse og fortolkning med til modulet.
Realisme og modernisme i 1900-tallet
Fagbegreber til analyse af epik.docx
Læs hjemmefra: Tove Ditlevsen En morgen i et villakvarter.pdf
Huskeseddel til skriftlig dansk
I dag skal vi arbejde med Karen Blixen, som er den eneste kvinde på kanonlisten. I læser hjemmefra teksten 'Ringen' og udfylder med citater i filen 'Læsespgsm ...'.
Læsespgsm til Blixen Ringen.docx
I dag skal I arbejde med akademisk skrivning og formalia til SRP. I skal medbringe bogen "Sådan skriver du SRP". Derudover skal I læse vedhæftede materiale om 'Henvisninger, afsmitning og plagiat' hjemmefra.
Arbejdsseddel til modulet
Litteraturhistorisk indføring i eksistentialisme
Peter Seeberg 'Hullet' (1962)
Hip hurra - vi skal genbesøge eksistentialismen. Nu er det tid til de store spørgsmål: Hvad er egentligt meningen med vores eksistens? Hvem træffer valgene i dit liv? dig selv? andre? er der plads til refleksion i det moderne præstationssamfund?
Vi samler op på jeres arbejde med Peter Seeberg: Hullet (fra i fredags). Vi arbejder i delehold i dag.
Einstieg til værklæsning af Jan Sonnergaards novellesamling Radiator'
Om Sonnergaard: Alt for lidt litteratur... + realisme.pptx
Vi kører med programmet fra i tirsdags:
Udehold
Oversigtsark over litteraturen i 1980'er + 1990'erne
Vi går i gang med vores sidste værklæsning. Til modulet har alle læst novellen 'Polterabend' og orienteret sig i arbejdsspørgsmålene.
Læs litteraturhistorisk indføring i 90'ernes litteratur
Arbejdsspørgsmål til Polterabend.docx
Alle læser hjemmefra novellen: Sex
I har læst alle novellerne fra Jan Sonnergaard: Radiator færdige til dette modul.
Novelleoverblik.docx
Elevoplæg:
Jan Sonnergaard Radiator
I moduler arbejder vi med den sidste danske stil inden studentereksamen. Til modulet har du som minimum:
Stilesæt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Gennemgang af tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen. Se dokument på site:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start/skriftlig-dansk
Til eksamen må I bruge:
Hele vores dansksite:
https://sites.google.com/koegegym.org/dansk-site/start
Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/ordnetdk
Litteraturhistorien på langs og på tværs /fysisk bog)
Skrivegenrerne i dansk (fysisk bog)
Egne arbejder, egne notater og egne opgaver.
Indhold
Kernestof:
Repetition
Vi fortsætter gennemgangen af undervisningsbeskrivelsen.
Dansk site
Klassegennemgang.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53286627861", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53286627861", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53286627861" }