Titel
2
|
Danmark og havet
Dette forløb er optakt til DHO, som har dansk slaveri i Dansk Vestindien som overordnet tema.
Forløbet er bygget op med havet som omdrejningspunkt, hvorfor vi først arbejder med vikingetid, middelalder, renæssance, og så fordyber vi os i den periode med fokus på slaveriet.
Eleverne skal først reflektere over og diskutere, hvad der kendetegner Danmark som en søfartsnation, og hvilken rolle havet har spillet for Danmark gennem tiden.
Derefter arbejder vi med vikingetiden i grove træk og havets rolle i denne periode. Der er fokus på skibe, togter og angrebet på Lindisfarne. Herunder ser vi også på brug og misbrug af vikingetiden efterfølgende, og eleverne skal også finde deres egne forskellige eksempler på, hvordan vikingerne er blevet fremstillet.
Under middelalderen vil der tages udgangspunkt i et læreroplæg om perioden med havet som fokus. Der tales om Margrethe I, sildemarkedet, Øresundstolden og den danske flådes tilblivelse.
Næste punkt er renæssancen med fokus på de store opdagelser, og vi starter med at se det ud fra et sydeuropæisk perspektiv og herefter det danske. Eleverne skal arbejde med gamle verdenskort som kilder og på den måde få et indtryk af europæernes verdenssyn og -opfattelse.
For at få et godt indblik i den danske vinkel skal eleverne høre podcasten Kongerækken, appendiks 7 om tropekolonierne, og denne viden skal kobles med det youtube-klip, som vi brugte i sidste forløb.
Dernæst læser vi om dansk slavehandel generelt, tropekolonierne og merkantilisme for at få en dybere forståelse og viden.
Eleverne skal også lave små filmklip om emnet i grupper, hvor de selv skal vælge en vinkel og vælge det stof ud, der er mest relevant. Det er selvfølgelig øvelse i forhold til den kommende DHO.
Under næste nedslag i undervisningen zoomer vi ind på Dansk Vestindien med en relativt lang lektie, der skal læses, og eleverne sal så udvælge tre vigtige pointer. De placeres i nye grupper, hvor de skal se på deres pointer til sammen og ud fra disse skrive en redegørelse om Dansk Vestindien. De er også blevet præsenteret for sætningskoblere og for hvordan man skaber sammenhæng i en tekst / redegørelse, og eleverne skal få disse sætningskoblere med i redegørelsen.
Derefter arbejder vi med behandlingen af de sorte slaver på øerne og deres levevilkår. Dette undersøger v ud fra skriftlige kilder fra perioden, hvor der er meget fokus på afsender, formål og tendens.
Vi dykker dernæst ned i, hvordan Danmark først afskaffede slavehandlen og senere hen selve slaveriet, hvor vi fokuserer på Peter von Scholten og han rolle i sammenhængen.
På trods af slaveriets afskaffelse ændrede man ikke lige straks opfattelsen af de sorte, og dette skal eleverne også have en forståelsefor. I denne sammenhæng arbejder vi med den hvides syn på den sorte ved at se på udstillingen i Tivoli i 1905, hvor bl.a. to sorte børn fra Dansk Vestindien blev udstillet i bur. Vi ser også dokumentaren Kald mig bare brun, afsnit 2 og diskuterer herefter, hvad fx racisme er.
Vi afslutter forløbet med at se på debatten om en mulig undskyldning til Dansk Vestindien; hvilke for- og modargumenter er der, hvilken betydning il det have for Dansk Vestindien og for Danmark? Vi skal både læse om emnet og se en dokumentar. Eleverne skal herefter komme med en begrundet diskussion og vurdering af emnet.
Som overordnet afslutning på forløbet ser vi filmen Viften, 2023
Forløbet afrundes med en generel opsamling på forløbet og med fokus på den kommende DHO, materialesøgning, forberedelse på skriveprocessen og det mundtlige forsvar af opgaven.
Materialer:
Det maritime Danmark, artikel af Henrik Harnow: http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/theme/det-maritime-danmark/article
Danmark i verden af Lotte Schou m.fl. s. 21-26 om vikingerne
danmarkshistorien.dk om brug og misbrug af vikingetiden
Kildekritisk analysemodel
Læreroplæg om middelalderen og havets rolle i perioden, fokus på flåden
Overblik - verdenshistorie i korte træk kap. 7 s. 80-85 med fokus på europæerne i verden
Podcast: Kongerækken, appendiks 7: Tropekolonierne
Fra danmarkshistorien.dk: Den danske slavehandel ca. 1660-1848, danske tropekolonier ca. 1600-1917 og merkantilisme
Rostgaard, Marianne og Schou, Lotte: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010: Dansk Vestindien kap. 4
Historielab: Da Danmark var en slavenation s. 16-21
Bag den gule mur. Fortællinger fra Assistens kirkegård om Peter von Scholten (youtube-klip)
Materiale om informationssøgning, formalia m.m. i forbindelse med DHO
danmarkshistorien.dk Debatten om en officiel undskyldning for slaveriet i Dansk Vestindien, 1998-2017
Dokumentar: Danmarks sorte samvittighed - undskyld eller...?, 2017 (fra cfu)
Kilder:
Angrebet på Lindisfarne
Kartografiopgave: Gamle verdenskort fra 1466, 1493 og 1529
Derfor skal de sorte være slaver, Richard Haagensen, 1758
Behandling fa slaverne på øen, brev af læge Paul Isert, 1783-1787
Forordning om negerhandlen, 1792
Oprøret på Skt. Croix 1848, uddrag af Frederik von Scholtens erindringer
Sorte børn i København, 1905
Kald mig bare brun, sæson 1 episode 2, drtv: https://www.dr.dk/drtv/se/kald-mig-bare-brun_197647
Film: Viften, 2023
|