Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Cramon
|
Hold
|
2022 id/l (1l id, 2l id, 3l id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Opvarmningsprogram
Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter
Rytmisk opvarmning - faglige mål:
• At være i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram
til musik på ca. 15 min.
• At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
• Kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag
i musikken
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
• Kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser
teknisk korrekt.
Teoristof i forløbet:
”Yubio C+B (2022)”, Rytmisk opvarmning: s. 1241-1247
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1A Grundforløb: Atletik
Atletik (nye og klassiske idrætter):
Atletik - hurtigere højere stærkere
Eleverne introduceres til et udvalg af atletikkens discipliner (100 m. sprint, længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast). Der arbejdes med basale idrætslige færdigheder som løb, kast og spring med fokus på eksplosiv kraftudvikling og forspænding. Eleverne skal gennem effektiv anvendelse af de tekniske færdigheder og deres fysiske kapacitet arbejde med at forbedre egne resultater i disciplinerne.
Endvidere arbejdes med løbetræning frem mod skolens 5 km.
Løb og elevernes kondition testes via Coopers løbetest eller Bib-test. Resultater fra atletik og løb gemmes, så udviklingen kan følges gennem gymnasietiden.
Læringsmål:
kuglestød - Kastevinkel, Chassé - og hinketeknik, timing og stødet
spydkast - kastevinkel, spydets bane, kraft, timing, koordination af tilløb og kast
højdespring - afsætsvinkler, svævefase, tilløb, timing, landing, koordination af tilløb, afsæt og landing
længdespring - afsætsvinkler, svævefase, tilløb, timing, landing, koordination af tilløb, afsæt og landing
sprint - vinkler i startboks, lavt tyngdepunkt, diagonaltræk, hastighed
Til en eksamen udvælger eleven selv to discipliner, som eleven vil eksamineres i.
Kernestof:
Yubio (2022) s. 885-907
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Badminton
Formål:
Forløbet tilrettelægges for at indføre grundlæggende tekniske og taktiske elementer i badminton. Alle elever uanset niveau skal have kendskab til og kunne udføre de mest basale slag i badminton i form af kort doubleserv, lang singleserv, clear, drop og smash med korrekt svingsløjfe. Desuden skal eleverne kunne de rigtige greb (forhånd- og baghåndsgreb) og udføre et korrekt benarbejde. Undervejs i forløbet skal eleverne kunne redegøre for de forskellige regler i henholdsvis single og double, ligesom der opnås viden om de taktiske elementer i spillet og hensigten ved de forskellige slag og benarbejde. Efterhånden bliver slagene sat sammen til sekvenser og kamplignende spil, hvorefter det hele afsluttes med en forløbsprøve.
Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop, lang forhåndsserv (lang singleserv) og kort baghåndsserv (kort doubleserv)
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Fodbold
Forløbslængde: 6 moduler à 90 minutter
Faglige mål:
• At kunne beherske grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder inden for fodboldspillet.
- De tekniske færdigheder falder i hovedområderne driblinger, tæmninger, afleveringer, afslutninger og finter.
- De taktiske færdigheder dækker generel spilforståelse med fokus på spilbarhed, udnyttelse af det frie rum.
Teoristof i forløbet:
”Yubio C+B (2022)”, s.492-499
Fodboldforløb og formål
Forløbet tilrettelægges niveaudifferentieret for at alle skal mærke glæden ved at spille med og mod ligeværdige.
Alle elever uanset forhåndskendskab og –niveau skal kende til og kunne udføre de vigtigste tekniske færdigheder i form af dribling, aflevering, tæmning og afslutning. Desuden skal der opnås viden om de vigtigste taktiske elementer for at kunne indgå i sammenspil på et hold.
Forløbet skal desuden forbedre elevernes fysiske kapacitet (særligt kondition) gennem intervaltræning med bold. Forhåbentlig vil mange opleve, at de ikke tænker det som konditionstræning, da bolden, spillet og den indre motivation er i fokus.
Eleverne skal selv parvis være ansvarlige for at sætte sig ind i og instruere tekniske og taktiske øvelser og spil for de andre elever på samme niveau. Dermed arbejdes der hen imod at kunne reflektere over formål og fokuspunkter, som senere skal bruges til at lave drejebøger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Yoga & sundhed
Læringsmål i dette forløb.
Formålet er at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen. Målet er også, at elevens kropsbevidsthed skærpes og det samme gælder evnen til fordybelse og til at mærke egne behov
Eleven skal vide, hvad yoga er og sætte det i forbindelse med sundhed (med henblik på den fysiske og psykiske sundhedsdimension)
Eleven skal have kendskab til det brede sundhedsbegreb og de faktorer, der har indflydelse på vores sundhed (KRAM, søvn, stress)
Eleven skal præsenteres for forskellige former for yoga (Yin yoga og Vinyasa)
Eleven skal kunne udføre en solhilsen, månehilsen, de 5 tibetanere samt et simpel vinyasa-flow
Eleven skal kunne indgå i en serie med krigeren, løberen, planken og kobraen som de som individ og gruppe har lært at instruere i
Eleven skal til sidst selv kunne sammensætte en koreografi på 5 minutter ud fra stillingerne fra solhilsen, månehilsen og de forskellige serier, de har arbejdet med (koreografien skal filmes og afleveres som slutprodukt)
Eleven bedømmes ud fra følgende: Lige linjer, styrke, balance og koncentration (og fokus)
Der er ikke lagt vægt på smidighed, men på korrekt udførelse af stillingerne
Teori:
Yubio (2022) s. 13-24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 Jive
Vi arbejder med jive, hvor eleverne skal ende ud med deres eget lille danseprodukt. -En rutine indenfor hver dans.
Læringsmål:
- evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
- evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
- evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
- evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
- evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter
Læringsmål:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
- Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser.
Yubio (2022): s. 1302-1308 (Jive)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Håndbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#1 Træningsprojekt
Eleverne skal gennemføre et løbetræningsforløb med henblik på at forbedre deres kondition.
Overordnede formål: Eleverne skal opnå god fysisk kapacitet og præsenteres for aerob og anaerob intervaltræning, samt kontinuerligt løb for at opnå en forståelse for, hvorledes ens kondition kan forbedres. Eleverne skal opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet.
Faglige mål:
Fokusområde fysisk aktivitet og træning:
Forbedring/vedligeholdelse af den aerobe effekt og kapacitet. Eleverne skal arbejde med deres aerobe effekt og kapacitet og forbedre eller vedligeholde deres kondition udtrykt i konditallet. Elevernes kondition testes via en Coopers løbetest og/eller en yo-yo test både ved forløbets start og slut, så en eventuel fremgang kan dokumenteres.
Derudover har de løbet 5 km til skolens motionsløb. Resultatet skal give eleverne et indblik i hvilken fysisk tilstand de er i og hvorledes de er placeret i forhold til deres egen aldersgruppe. Forløbet har en varighed over en periode på ca. 8 uger.
Læringsmål
- at eleverne opnår en god/forbedret kondition, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for
- at eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske trænings påvirkning på kroppen
- at eleverne opnår viden om betydningen af at være i god fysisk træningstilstand for deres sundhed på en række områder
- at eleverne opnår indsigt i, hvordan man arbejder med programlægning og herunder begreberne intensitet, volumen, progression, restitution
- at eleverne udfærdiger, gennemfører og evaluerer deres eget fysiske træningsprogram
Teori:
Eleven introduceres til Træningslære; herunder superkompensation, arbejdets tre faser, opvarmning/nedvarmning, aerob træning, kontinuerlig træning, intervaltræning, test af kondition, hvordan man tester, principper for programlægning
Materiale: [Yubio Idræt C+B, side 67-77] samt powerpoint præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#2 Floorball
Praktiske læringsmål:
Eleverne skal opnå forståelse for de tekniske og taktiske færdigheder inden for floorball.
Teknisk
- Eleven skal være bevidst om hvilken fatning de har på staven: Right fatning, left fatning.
- Skal have det rigtig greb. Rigtige kropsposition i forskellige situationer.
- Skal være fortrolige med bold og stav
- Skal kunne drible med forside/bagside af stav stående i forskellige tempi og bevare boldkontrol. Skal kunne
drible zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bold..
- Beherske forskellige pasninger, modtagning af pasninger
- Beherske forskellige skudformer (trækskud og slagskud)
- Skal kunne ovenstående i isolerede øvelser uden pres, under pres og i det endelige spil.
- Har kendskab til øvelser der træner ovenstående.
Taktisk
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Generelt sammenspil
- Løbemønstre som fx V-cut, overlap og bagom målet
- Bredde/dybde
- Personligt forsvar
- Angrebsmønstre
Vi har primært spillet 3 mod 3 på mindre baner pga elevantallet.
Teori:
- Har kendskab til basale regler.
Yubio s. 616-625
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#3 Lanciers
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene. Forløbet er bygget op med en introduktion og tilvænning til lanciers trin, opbygning og forskellige dansefatninger. I det 3.-5. modul er fokus på de 5 ture i Les Lanciers samt evt. på indmarchen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Læringsmål:
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
Lanicers (Køge versionen -se link):
-første tur: Broturen
-anden tur: Komplimentturen
-tredje tur: Damemøllen
-fjerde tur: Visitturen
-femte tur: Herremøllen
Materiale: Yubio (2021) s. 1214-1218
Link til Køge versionen:
https://www.youtube.com/watch?v=ILbq57J0yig&list=PLePJf9Qb5IPrsArvtYmjDfLQK9HFW4Ewi&index=5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53286644192",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53286644192",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53286644192"
}