Holdet 2022 SA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Anders Kjældgaard
Hold 2022 SA/w (1w SA, 2w SA, 3w SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medborgerskab og demokrati
Titel 2 Medier og politisk kommunikation
Titel 3 Politiske skillelinjer
Titel 4 Kriminalitet
Titel 5 Miniforløb om EU
Titel 6 Ulighed
Titel 7 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 8 Økonomiske politikker
Titel 9 Europa-Parlamentsvalg 2024 (skriftlighed)
Titel 10 IP: Verden i opbrud
Titel 11 Køn og ligestilling
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medborgerskab og demokrati

Mål i læreplanen:
Undervisningsforløbet et tematisk opbygget og bevæger sig dermed på tværs af bogens kapitler og fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducerer til politologi og politologiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- politiske ideologier
- de danske politiske partier
- politiske beslutningsprocesser
- politiske deltagelsesmuligheder
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Kort om didaktik:
Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes intuitioner. Det samme spørgeskema udfyldes af eleven i første og sidste modul. Idéen er, at foretage en selvevaluering over, hvorvidt der er sket en både personlig og faglig udvikling i løbet af de 10 moduler forløbet strækker sig over. Spørgsmålene drejer sig bl.a. om demokrati, ideologi og medborgerskab.
Selve forløbet vil tematisk begynde med en introduktion til demokrati og det danske politiske system, for derefter at bevæge sig over ideologier, danske politiske partier, politisk kommunikation og mediernes rolle i samfundet, for at slutte med politiske deltagelse og medborgerskab, der også samler op på demokratisk dannelse for ligesom at slutte cirklen.

Primært kernestof:
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Materialer:  
- Kapitel 5, 6 og 7 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.

Links til film fra Luksamfundetop.dk:
Hvad kendetegner det danske demokrati? https://vimeo.com/588248722/5e83ef349a

Partifilm: https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/partifilm-1-1-1-1

Debatfilmen: Tillid til politikere: https://vimeo.com/582936964/0e6d526779

Rettigheder og pligter: https://vimeo.com/588248804/ee44bd541e

Hvad betyder med- og modborgerskab? https://vimeo.com/539601464

Aydin Soei om modborgerskab: https://vimeo.com/582936793/17d76037ef

Demokrati og medborgerskab - på luksamfundetop.dk: https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/partifilm-1-1-1-1-1


Supplerende materialer og link:  

Freedom House. Hjemmeside. https://freedomhouse.org/countries/nations-transit/scores

”Klager afvist i Amager Fælled-sag - grønt lys til omstridt projekt, siger bygherre”. Artikel af Christian S. N. Therkildsen på TV2 Lorry 14. december 2021.
https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/klager-afvist-i-amager-faelled-sag-groent-lys-til-omstridt-projekt-siger-bygherre

DR’s hjemmeside. Meningsmåling: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

Folketingets hjemmeside. Mandatfordelingen: https://www.ft.dk/da/medlemmer/mandatfordelingen

Regeringens hjemmeside: https://www.regeringen.dk

”Nu er historisk og omstridt lov vedtaget: Her er de vigtigste punkter”. Artikel af Rasmus Bragh Schulz fra Berlingske 23. februar 2021. https://www.berlingske.dk/politik/nu-er-historisk-og-omstridt-lov-vedtaget-her-er-de-vigtigste-punkter

Altingets hjemmeside: https://www.altinget.dk/artikel/aeldre-og-sundhed-er-vaelgernes-vigtigste-emner-ved-kommunalvalget-se-hele-listen.

Statsministeriet. Statsministerens nytårstale: https://www.stm.dk/statsministeren/taler/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2022

Detektors hjemmeside: https://www.dr.dk/nyheder/detektor

Danmarks Statistiks hjemmeside, Kriminalitet: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/sociale-forhold/kriminalitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medier og politisk kommunikation

Formål:
Eleverne skal kunne anvende viden om medier og politisk kommunikation til at undersøge partier og politikeres politiske kommunikation i et ændret medielandskab og diskutere betydningen for den demokratiske debat.
Kernestof og vigtige begreber:
Mediernes rolle i demokratiet, medialisering, kommunikationsmodeller, nyhedskriterier, kampen om den politiske dagsorden, den demokratiske dialog, politisk spin, politisk deltagelse på sociale medier, digitale bobler, ekkokamre, shitstorme og hadefulde ytringer, fake news.

Brøndum & Banke Hansen: LUK SAMFUNDET OP. 4. UDGAVE, Columbus; sider: 31-32, 152-164
Faglighed og tværfaglighed. Gyldendals studiebog s.54-56.pdf
Allerup Petersen, Hassing & Henriksen: METODEBOGEN, Columbus; sider: 104-129

Supplerende stof:
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Hvem stemte på Moderaterne? Bliv klogere på Løkkes nye kernevælger
Hvem stemmer på Inger Støjberg og co.? Bliv klogere på Danmarksdemokraternes vælgere
Partiernes vælgerprofiler.pdf
Interviewguide
Det kvalitative interview
Interview - forberedelse og gennemførelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politiske skillelinjer

Politisk polarisering

Forløbet indledes med en repetition af ideologierne, hvorefter vi bevæger os over i arbejde med populisme, politiske skillelinjer og polarisering. Forløbet er centreret omkring USA og undersøger sociodemografiske faktorer i relation til den politiske polarisering. Vi ser ligeledes på demokratiopfattelser.

Vi undersøger årsagerne til Stormen på Kongressen og arbejder herudfra med pligter og rettigheder i et demokratisk samfund. Vi arbejder med det politiske system i USA, vælgertyper og vælgeradfærd samt mediernes rolle i polariseringen. Vi ser på Fukuyamas bud på en vej ud af polariseringen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kriminalitet

Forløbet omhandler kriminalitet og straf med det overordnede spørgsmål: Hvorfor straffer vi kriminalitet og virker straf?

Vi skal definere, hvad der er kriminelt, og undersøge udviklingen i kriminalitet.
Herefter introduceres forskellige sociologiske forklaringer på kriminalitet fra risikofaktorer over strukturelle forklaringer, kulturelle forklaringer og individuelle forklaringer.
Vi skal have et overblik over retssystemet i Danmark og forskellige årsager til at straffe kriminelle handlinger.
I skal selv reflektere over strafudmålingen i en række cases og efterfølgende undersøge retspolitik som politisk skillelinje i dansk politik.

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
• socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre (kriminalitetsteori)
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur (kriminalitetsteori)
• politiske ideologier, skillelinjer (retspolitik)
• rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (retsvæsnet og grundloven)
• kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Miniforløb om EU

Formål:
Eleverne skal opnå en grundlæggende forståelse for beslutningsprocesser i EU og kunne anvende viden om EU til at undersøge muligheder og begrænsninger i forhold til at gennemføre politiske beslutninger med virkning i EU's medlemsstater.
Fokus er på reglerne for arbejdskraftens fri bevægelighed, hvor eleverne skal opnå forståelse for de interesser og syn på den fri bevægelighed, der er på spil hos forskellige aktører (lande, interesseorganisationer mm.) og kunne anvende denne viden til at undersøge forhandlinger om politiske beslutninger på dette område i EU.
Eleverne har først sat sig ind i hovedtræk i EU's historie, EU's forskellige institutioner og deres rolle beslutningsprocesserne, hvorefter eleverne har medvirket i et rollespil på tværs af alle samfundsfag A-hold på 2.g årgangen (Europe at Work).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflever sammenligning 26-10-2023
Udled 07-05-2024
Hypoteser EU 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ulighed

Ulighed

Forløbet centrerer sig om temaerne ulighed og social ulighed. Vi arbejder i løbet af forløbet med:
- ulighed
- social ulighed
- chance- og resultatlighed
- gini-koefficient og forskellige ulighedsmål
- forklaringer på ulighed
- uddannelsessystemets betydning for uligheden
- livsvilkår og forskelle i levekår og livsvilkår for grupper i Danmark
- absolut og relativ fattigdom
- det danske skatte- og afgiftssystem og forskelle i indkomst og formuer
- Bourdieu og kapitalformerne
- forskellige stratifikationsprincipper, herunder SFI samt klassesamfund.dk
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Velfærdsstatens udfordringer

Eleverne skal kende til grundlæggende træk ved den danske velfærdsstat og hvordan den adskiller sig fra andre velfærdsmodeller. På baggrund af viden om den danske velfærdsstats udfordringer skal eleverne kunne diskutere mulige tiltag og løsninger på disse udfordringer.
Eleverne skal kunne anvende grundlæggende økonomiske begreber og mekanismer til at vurdere den aktuelle økonomiske situation på baggrund af økonomiske nøgletal. Ud fra viden om forskellige former for økonomisk politik skal eleverne ved hjælp af det økonomiske kredsløb kunne forklare effekten af økonomisk politiske tiltag og reformer.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Begreber, teorier og modeller:
Maslows behovspyramide, velfærdstrekanten med stat, marked og civilsamfund, markedsøkonomi/planøkonomi/blandingsøkonomi, udbud/efterspørgsel.
Økonomiske mål med vægt på økonomisk vækst, lav arbejdsløshed, stabil lav inflation, betalingsbalance-ligevægt, bæredygtig økonomi, balance på statsbudgettet (den offentlige saldo).
Det økonomiske kredsløb, konjunkturer og økonomisk politik (finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik) og økonomiske reformer.
Velfærdsstatens udvikling, velfærdsmodeller og velfærdsstatens udfordringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økonomiske politikker

Økonomiske politikker

Forløbet er centreret om følgende kernestofpunkter:
- Grundlæggende indføring i udbud, efterspørgsel og behov
- Ressourcer
- Grundlæggende behov
- Produktion
- Markeds- plan- og blandingsøkonomi
- Økonomiske modeller på mikro- og makroniveau
- Finans-, penge-, indkomst, struktur-, valutapolitik
- Økonomiske modeller
- Keynes
- Det økonomiske kredsløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 IP: Verden i opbrud

Eleverne skal opnå viden om begreber, teorier og modeller omkring international politik og kunne anvende disse til at undersøge og diskutere aktuelle problemstillinger i en verden i forandring.
Teoretisk har hovedvægten været lagt på realismens og liberalismens syn på international politik, mens konstruktivismen har været behandlet kort som en tredje teori.
Eleverne skal have en forståelse af, at verden og international politik er i forandring efter en længere periode præget af 'den amerikanske verdensorden'.
Eleverne skal opnå viden om mål og muligheder i staters udenrigs- og sikkerhedspolitik, og kunne anvende denne viden til at undersøge og diskutere handlemulighederne for en småstat som Danmark. Den aktuelle udvikling med udmeldingerne om amerikansk interesse i Grønland har været inddraget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Køn og ligestilling

Køn og ligestilling

Vi arbejde med kønssocialisering samt køn og arbejdsdeling. Derudover arbejder vi med ligestilling ud fra et magtperspektiv, hvor vi går i dybden med magtformerne og hvilke magtressourcer der gør sig gældende relateret til køn og ligestilling. Som en del af forløbet har vi arbejdet med Grundloven og grundlæggende pligter og rettigheder i et demokratisk samfund. Vi har abejder skriftligt med mænds og kvinders indkomst, uddannelse og jobvalg.

Vi arbejdet med statistikker til belysning af forskellene i køn, og eleverne har ud fra dette udarbejdet egne spørgeskemaer om ligestilling, som de har gennemført, analyseret og fremlagt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer