Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Helena Telling Lund, Katrine Brøndsted
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Selvvalgt værk
Dette forløb har som formål, at introducere eleverne til at låne bøger på biblioteket samt det at læse et værk med et analytisk fokus. Fokus i læsningen har været at lave en personkarakteristik af hovedpersonen i elevernes selvvalgte roman.
Eleverne er blevet introduceret til at skrive PEELLL-afsnit samt bruge STEAL til at lave personkarakteristik.
Elevernes selvvalgte romaner (1. VÆRK):
Anders: Camilla Läckbergs selvbiografisk roman "Nattens børn"
Andrea: Jogvan Isaksens roman, "Prædikeren" fra år 2017
Anna: Fjodor Dostojevskijs roman "Hvide nætter" fra år 1848
Christian: Rick Riordans roman "Magnus Chase Sommersværdet" fra 2015
Eda: "Ronja røverdatter" af Astrid Lindgren
Emma: Astrid Heise Fjeldgrens roman “SOS under jorden” fra 2008
Freja: Alfred Hayes roman "Forelsket" fra 1953
Ingrid: "Skildpadder hele vejen ned" af John Green
Isabella: Harper Collins roman "Du må aldrig glemme mig"
Lucas: "Så mange liv" af Elsebeth Egholm
Maia: "Pigerne" af Emma Cline
Malte: Vibeke Manniches “Den Sidste Vilje” fra 2012
Marcus: "Så Mange Liv" af Elsebeth Egholm
Nadja: "Søde røde sommerdrømme" af Christoffer Holst, 17. august 2018
Oliver Petersen: "Den Vilde" af Kirsten Sonne
Oliver Mortensen: "Så mange liv" af Elsebeth Egholm
Signe Kristoffersen
Signe Rasmussen: Liliana Colanis roman "Den døde verden" fra 2020
Saadoon: Trine Lykke Loughrans spændingsroman "Det utilgivelige" fra 2021
Tessa: "Nattens helt" af Nora Roberts, 2018
Valdemar: "Det Utilgivelige" af Trine Loughran
Antal sider: ca. 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skam
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med følelsen skam udtrykt i forskellige genrer. Vi har arbejdet med norsk (Knausgård og “SKAM”), vi har læst et værk (“Nye Balancer” af Caspar Eric) samt arbejdet med undskyldningsretorik.
Forløbet har arbejdet med ord som skam, udskamning, normer, anerkendelse, refleksiv, skyld, pinligt, synd (substantiv) samt begreber som “traditionel skam”, “moderne skam”, “skandinavisk skam”, “primitiv skam” og “privilegie-skam”. Derudover har vi beskæftiget os med Goffmans teori om facework samt sproghandlinger og transaktionsanalyse samt lidt filmanalyse. Derudover har vi arbejdet med analyse af lyrik inkl. stilistiske virkmidler.
I forbindelse med undskyldningsretorik har vi arbejdet grundigt med Lloyd Bitzers retoriske situation samt William Benoits image genoprettelsesstrategier (Benægtelse, Unddragelse af ansvar, Reduktion af angrebets omfang, Korrigering, Bøn om tilgivelse).
Litteraturliste:
-“Den brune hale” af Karl Ove Kanusgård fra Sjelens Amerika: tekster 1996-2013, 2013 – uddrag på både dansk og norsk
-Syndefaldet fra 1. Mosebog
-”Drivhuset” af Anders Bodelsen
-”Den der lever stille” af Leonora Christina Skov – uddrag
-Dennis Knudsen-interview fra “Det, vi taler om” d.
-Christian Bitz ytring på facebook fra d.
-”Børnehjems-børnenes sidste kamp” fra DR (17. okt. 2017)
https://www.youtube.com/watch?v=Z1NszDqIni8&ab_channel=P3Essensen
-Mette Frederiksens tale til Godhavnsdrengene
-Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021
-"SKAM" sæson 1, afsnit 1
-”Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med” Forfatterstafetten, 3. maj, 2023
-https://www.youtube.com/watch?v=FXHkGJg7A1k&ab_channel=Forfatterstafetten
-”Nye balancer” af Caspar Eric (2. VÆRK – LYRIK)
Antal sider: ca. 300 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk jeres roman samt læselog, så I kan bruge hele modulet på at komme godt i gang med jeres roman.
-
I husker selvfølgelig jeres danskmapper samt penalhuse med mangefarvede kuglepenne og blyanter.
-
Minlæring – lektier
-
Husk sammensatte ord i minlæring
-
I skal have læst mindst halvdelen af jeres roman medbring romanen, jeres læselog, skriveredskaber inkl. overstregningstus og computer.
-
Alle skal have læst og forstået Bibel-uddraget (1. Mosebog) samt besvaret arb.spg. – kig I jeres drivemappe ("Syndefaldet"), hvis ikke I var til timen.
-
Alle skal have læst og forstået "Drivhuset" samt besvaret spg. 1-4 (inkl. 4) – I skal skrive noter på computeren OG på selve den udskrevede tekst.
-
Medbring computer.
-
I har selvfølgelig læst jeres roman færdig og afleveret den på biblioteket.
-
Undersøg, hvem Dennis Knudsen er. I skal bruge 15 min. og skrive ned, hvad I finder ud af.
-
Læs jeres dokument igennem, hvor I har skrevet om den retoriske situation i Mette Frederiksens undskyldning til Godhavnsdrengene, og tilføj detaljer eller ret jeres sprog, hvis det er nødvendigt.
-
Børnehjems-børnenes sidste kamp
-
Medbring jeres danskmappe inkl. Mette Frederiksens tale.
-
Find en YouTube-undskyldning/YouTube-apologi, som du vil arbejde med i timen (ytringen kan også komme fra andre sociale medier).
-
Analyseguide
-
Husk Mette Frederiksens tale til Godhavnsdrengene samt arbejdsspørgsmålene. Ja og selvfølgelig hele jeres danskmappe og skriveredskaber. DETTE ER JERES LEKTIE.
-
Medbring en lille saks.
-
Husk de vendekort, I lavede i forrige modul – vi skal træne igen.
-
Medbring selvfølgelig jeres danskmappe med Frederiksens tale og jeres computer, så I kan komme igang med at skrive jeres opgave.
-
Undskyldning til Godhavnsdrengene
-
I skal have skrevet et udkast af jeres opgave, så I kan bruge 45 min. i modulet på at læse korrektur på jeres egen og hinandens opgaver.
-
DRTV - Skam
-
Opgaver til SKAM og om filmsprog
-
I skal gennemføre ETU i modulet.
-
Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med
-
15.a Caspar Eric_ Nye balancer - arb.spg. til video samt de første digte.docx
-
I husker selvfølgelig jeres danskmapper og digtsamlinger.
-
Alle medbringer selvfølgelig skriveredskaber, papir, arb.spg. og digtsamlingen.
-
Var I ikke til modulet i går, skal I have læst de første seks digte og skrevet, hvilke følelser der bliver udtrykt i digtene.
-
Alle skal have besvaret alle arb.spg. til digtsamlingen grundigt.
-
Caspar Eric – arb.spg.
-
Alle skal have lavet en analyse af et selvvalgt digt (også jer, der ikke var til modulet). I skal medbringe noter til jeres analyse.
-
Faglige termer til digtanalyse.pdf
-
Stilistisk analyse.docx
-
Medbring jeres A game!
-
I skal have kigget alle jeres noter til vores forløb om skam igennem. Der vil være en lille prøve i timen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dronning Margrethes nytårstale
I to moduler har vi beskæftiget os med nytårstalen som genre med særligt fokus på Dronning Margrethes nytårstale 2024.
Vi har arbejdet med den retoriske situation, retorisk analyse inkl. stilistik samt talt om, hvorfor dronningens abdikation kommer så sent i talen.
Antal sider: ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lykke
Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb har vi arbejdet med lykke i forskellige tider og tekster. Udover at eleverne selv har tænkt over og talt om, hvad der gør dem lykkelige, har vi kigget på lidt lykketeori, hvor vi har arbejdet med hhv. Aristóteles’ lykkebegreb ‘eudaimonia’ og Epikur’s ‘hedonisme’. Derudover har vi inddraget Maslows behovspyramide og kigget på lykke i middelalderen, renæssancen, romantikken samt i det 21. århundrede. Vi har arbejdet med en tryllevise og en salme vha. stilistisk analyse og en kompositionsanalyse. Eleverne er også blevet introduceret til romantikken med særligt fokus på biedermeier. Derudover har eleverne skrevet deres eget CV og vi har arbejdet med arbejdsliv og plagiat i forbindelse med Kathrine Diez’ plagiatsag. Vi har arbejdet med to film – en dokumentar og en spillefilm, hvor vi har arbejdet med dokumentarfilmsanalyse ifm. “The Good Life” og filmanalyse med fokus på hero’s journey og intertekstuelle referencer i “The Matrix”. Derudover har vi brugt “The Good Life” til at fokusere på elevernes egen karrierelæring og CV-produktion.
Litteraturliste
“Germand Gladensvend”
“Sorrig og glæde” af Kingo
“Diez Kapital” Genstart fra 29. januar 2024
“The Good Life” instr. Eva Mulvad, 2010 (3. VÆRK – dokumentarfilm)
“Hyrdinden og skorstensfejeren” af H.C. Andersen (kanonforfatter)
“The Matrix” instr. Wachowski-søstrene, 1999
Antal sider: ca. 300 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Magt og afmagt – Diskurs og diskrimination
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med følelser af hhv. magt og afmagt. Forløbet har haft et sprogligt fokus, hvor vi har arbejdet med ord betydning for vores forståelse af verden. Vi har læst uddrag fra “LTi” af Victor Klemperer samt et kort uddrag fra “Mein Kampf” med fokus på den diskurs Hitler har, når han beskriver jøderne. Derudover har vi kigget på de pseudo-videnskabelige illustrationer af menneskets udvikling og “menneskeracernes” hierarki. Vi har læst og analyseret Præsident Putins tale ved annekteringen af Krim, 2014 som træning i at lave en retorisk analyse. Vi har yderligere analyseret Dansk Folkepartis valgvideo fra 2015 med fokus på opbyggelsen af et forestillet dansk fællesskab bl.a. vha. referencer til dansk historie samt digtanalyse. Til sidst har vi arbejdet med Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds litteraturpris, 2021 samt læst et uddrag fra “Relationer fra Grønland”, 1721-36 (1741) af Hans Egede.
Vi har trænet retorisk analyse (inkl. den retoriske situation) samt fået en lille introduktion til diskursanalyse. Derudover har vi arbejdet med Orientalisme (Edward W. Said) og forestillede fællesskaber (Benedict Anderson).
Litteraturliste
uddrag af “LTi” af Victor Klemperer, s. 44
uddrag af “Mein Kampf” af Adolf Hitler
illustrationerne:
- “The Family Group of the Katarrhinen”,
-“Morphological Tree of the Human Race”
-“Æstethic Tree of the Human Race”
uddrag af “Hvid mands byrde” af Rudyard Kipling (1899, oversat af Tom Kristensen 1942)
uddrag af “Relationer fra Grønland”, 1721-36 (1741) af Hans Egede
uddrag af Præsident Putins tale ved annekteringen af Krim, 2014
“Tryghed og tillid” af Kim Christiansen, 2015 (valgsang)
https://www.youtube.com/watch?v=VsrnSzG1vH8&ab_channel=Dansk Folkeparti 1
Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds litteraturpris, 2021
Bonustekst uden for emne:
"Græshoppen" af Kjell Askildsen fra novellesamlingen "Hundene i Thessaloniki" (2002).
Antal sider: ca. 175
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlig årsprøve
Undervisningsbeskrivelse:
Denne årsprøve har fokuseret på hhv. at lave en analyse af en novelle og en retorisk analyse af to takketaler. Eleverne har trænet skriftlighed, genrekendskab og faglig analyse.
Litteraturliste:
"Springer" af Sissel Bergfjord
Teksten er fra novellesamlingen "Midlertidig opvartning" (2020).
Thomas Korsgaard: Takketale ved
overrækkelsen af De Gyldne Laurbær 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af litteraturprisen De Gyldne Laurbær
d. 28. maj 2022 og siden uploadet til dansketaler.dk.
Anders Matthesen: Takketale ved modtagelsen
af prisen Bedste Mandlige Hovedrolle 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af en Bodil for Bedste Mandlige Hovedrolle i
animationsfilmen Ternet Ninja 2 d. 19. marts 2022 og siden transskriberet og uploadet til
dansketaler.dk.
Antal sider: ca. 25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlige eksamensgenrer
Undervisningsbeskrivelse:
Her er vi dykket dybere ned i de skriftlige eksamensgenrer og har genlæst og gennemarbejdet et udvalg af elevbesvarelser fra prøvesættet. Denne årsprøve har fokuseret på hhv. at lave en analyse af en novelle og en retorisk analyse af to takketaler. Eleverne har trænet skriftlighed, genrekendskab og faglig analyse.
Litteraturliste:
"Springer" af Sissel Bergfjord
Teksten er fra novellesamlingen "Midlertidig opvartning" (2020).
Thomas Korsgaard: Takketale ved
overrækkelsen af De Gyldne Laurbær 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af litteraturprisen De Gyldne Laurbær
d. 28. maj 2022 og siden uploadet til dansketaler.dk.
Anders Matthesen: Takketale ved modtagelsen
af prisen Bedste Mandlige Hovedrolle 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af en Bodil for Bedste Mandlige Hovedrolle i
animationsfilmen Ternet Ninja 2 d. 19. marts 2022 og siden transskriberet og uploadet til
dansketaler.dk.
Antal sider: ca. 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Frihed
Undervisningsbeskrivelse – frihed
Med udgangspunkt i det moderne gennembrud har vi arbejdet med følelsen frihed.
Vi har læst “Det røde gardin” samt læst “Et dukkehjem”, hvor eleverne har trænet læsning af tekster via forskellige litterære analysemetoder. Vi har arbejdet med nykritik, ideologikritik samt kønskritik.
Som perspektiv til Nora har vi arbejdet med økonomisk frihed og set afsnit 1 af Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling. Desuden har vi arbejdet med klasseaspektet fra det folkelige gennembrud ifm. “Lønningsdag”. Et andet aspekt af frihed er diskuteret i forbindelse med et uddrag fra Lone Franks “Størst af alt”, hvor vi har diskuteret livet med eller uden børn. I forbindelse med Franks tekst har vi arbejdet lidt med fortællende journalistik.
Sidst i forløbet arbejdede vi med drømmen om økonomisk frihed via MLMs gennem podcasten “Millionærcoachen” og DR-programmet “Kontant: Hjernevasket til succes”. I den forbindelse arbejdede vi med retoriske virkemidler og logiske fejlslutninger.
Litteraturliste
“Det røde gardin” af Amalie Skram
“Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (4. VÆRK – drama)
“Lønningsdag” af Martin Andersen Nexø, 1900
“Det moderne gennembrud” fra Lex.dk
https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud
“Det folkelige gennembrud”
af Professor emeritus Johannes Nørregaard Frandsen
https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Det_folkelige_gennembrud
Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling (DR:
Størst af alt – om kærlighedens natur af Lone Frank (Politiken: 2020)
“Millionærcoachen: Afsnit 1: “Jeg elsker penge, og penge elsker mig.” af Theis Ehler Molin og Helle Fuusager (Zetland: 2024)
Kontant: Hjernevasket til succes (DR: 14. november, 2024)
"Persepolis" af Marjane Satrapi (2000) – (5. VÆRK – verdenslitteratur)
Antal læste sider: ca. 300
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ubehag
Undervisningsbeskrivelse:
I forløbet har vi arbejdet med følelsen ubehag. Med “Biller” og “Vild” har vi trænet hhv. litterær analyse og filmanalyse med udgangspunkt i, hvad der skræmmer både karaktererne og læser/seeren. Med “Glasskabet” og “Undtagelsen” har vi arbejdet lidt litteraturhistorisk og særligt kigget på, hvad der skræmte læseren i romantismen.
Dernæst har vi arbejdet med nordic noir ved at se første afsnit af “Forbrydelsen” samt læst de to noir-noveller “Sleipners opgave” og “Elefantens stødtænder”.
Afslutningsvis har eleverne læst Institutionaliseret af Haidar Ansari, hvor de har arbejdet med digtanalyse.
Litteraturliste:
“Biller” af Charlotte Weitze, 1996
“Vildt” instr. Julie Bille: 2004
“Glasskabet” af B.S. Ingemann (1847)
“Undtagelsen” – uddrag af Christian Jungersen, 2004
“USA’s sorte samvittighed” af Tonny Vorm, Information, 2007
“Vrangen af det moderne (noget om noir)” af Bo Tao Michaëlis
“Forbrydelsen”, sæson 1, afsnit 1, instr. Birger Larsen, skabt af Søren Sveistrup (2007)
“Sleipners opgave” af Georg Ursin fra Copenhagen Noir
“Elefantens stødtænder” af Kristina Stoltz fra Copenhagen Noir
Institutionaliseret af Haidar Ansari (6. VÆRK – LYRIK)
Antal sider: ca. 250
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alle har selvfølgelig skriveredskaber og papir med.
-
1.a Biller - arbejdsspørgsmål.docx
-
1. Biller m. linjetal og intro.docx
-
Raskins 7 parametre.pdf
-
Om filmsprog.pdf
-
2. Arb. spg. til Vildt.docx
-
Vildt
-
3.a Glasskabet - arbejdsspørgsmål.docx
-
3. Glasskabet m. linjetal og intro.docx
-
4.a Undtagelsen - arbejdsspørgsmål.docx
-
4. Undtagelsen - uddrag Anne-Lise m. linjetal.docx
-
Fagbegreber og faglige pointer til tekster om ubehag indtil videre.docx
-
Alle skal være up to date med teksterne fra det nye forløb om "Ubehag". I skal have læst dem og besvaret alle arbejdsspørgsmål.
-
Vrangen af det moderne - m. noter.pdf
-
Afsnit
-
usas sorte samvittighed.docx
-
Ordforråd: lakonisk, nostalgi, nøgtern, spleen, senmoderne,
-
DRTV - Forbrydelsen, sæson 1, afsnit 1
-
Why the World's Happiest Countries Make the Darkest Films | Beyond Hollywood Episode 2
-
Forbrydelsen arb.spg..docx
-
_Sleipners opgave_ - arbejdsspørgsmål.docx
-
sleipners opgave - ursin copy.pdf
-
Elefantens stødtænder - Kristina Stoltz.pdf
-
_Elefantens stødtænder_ - arbejdsspørgsmål.docx
-
Sisyfosmyten - Albert Camus.pdf
-
LOST HIGHWAY Clip - "Party" (1997) David Lynch
-
PERSPEKTIVERINGSHJÆLP_Referencekartotek og kanonforfattere.docx
-
Læs jeres løvfaldsprøver igennem, så I kan huske, hvad I syntes var svært, og hvad I gerne vil have styr på inden terminsprøven.
-
institutionaliseret del 1.pdf institutionaliseret del 2.pdf institutionaliseret del 3.pdf
-
Vi skal arbejde med digtsamlingen: "Institutionaliseret" af Haidar Ansari.
-
haidar ansari.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kanonforfattere og opsummering af alle forløb
Undervisningsbeskrivelse:
Dette forløb har fungeret som en opsummering af forskellige teksttyper og litterære perioder gennem læsning af kanonforfatterne. Vi har arbejdet med opbygning i tekster, lyrik, skrivestil som impressionisme og perioder som romantikken, det moderne gennembrud samt med eksistentialisme. Yderligere har vi genbesøgt både fiktion og nonfiktion.
Litteraturliste:
“Naaede de færgen?” af Johannes V. Jensen (1925)
“Ouverture” af St. St. Blicher (1883)
“Impressionisme. En lille Replik” af Herman Bang (1890)
“Den sidste Balkjole” af Herman Bang (1887)
“Der er et Yndigt Land” af Adam Oehlenschläger (1819)
“En stor dag” af Henrik Pontoppidan (1891)
“Angst” af Tom Kristensen (1930)
“Det er blevet os pålagt” af Klaus Rifbjerg (Konfrontation, Digte 1960)
“De Levendes Land” af N.F.S. Grundtvig (1824)
“Triumf att finnas till …” af Edith Södergran (1918)
“Patienten” af Peter Seeberg (fra Eftersøgningen og andre noveller, Gyldendal: 1962)
uddrag af “Babettes gæstebud” (Kapitel X) af Karen Blixen (1958)
uddrag af “Babettes Gæstebud med Brdr. Price” afsnit 1 (DR: 2020)
“Censur” af Ludvig Holberg (1749)
Antal sider: ca. 75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511701689",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511701689",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511701689"
}