Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Helena Telling Lund, Katrine Brøndsted
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvvalgt værk
Titel 2 Skam
Titel 3 Dronning Margrethes nytårstale
Titel 4 Lykke
Titel 5 Magt og afmagt – Diskurs og diskrimination
Titel 6 Skriftlig årsprøve
Titel 7 Skriftlige eksamensgenrer
Titel 8 Frihed
Titel 9 Ubehag
Titel 10 Kanonforfattere og opsummering af alle forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvvalgt værk

Dette forløb har som formål, at introducere eleverne til at låne bøger på biblioteket samt det at læse et værk med et analytisk fokus. Fokus i læsningen har været at lave en personkarakteristik af hovedpersonen i elevernes selvvalgte roman.

Eleverne er blevet introduceret til at skrive PEELLL-afsnit samt bruge STEAL til at lave personkarakteristik.

Elevernes selvvalgte romaner (1. VÆRK):

Anders: Camilla Läckbergs selvbiografisk roman "Nattens børn"
Andrea: Jogvan Isaksens roman, "Prædikeren" fra år 2017
Anna: Fjodor Dostojevskijs roman "Hvide nætter" fra år 1848
Christian: Rick Riordans roman "Magnus Chase Sommersværdet" fra 2015
Eda: "Ronja røverdatter" af Astrid Lindgren
Emma: Astrid Heise Fjeldgrens roman “SOS under jorden” fra 2008
Freja: Alfred Hayes roman "Forelsket" fra 1953
Ingrid: "Skildpadder hele vejen ned" af John Green
Isabella: Harper Collins roman "Du må aldrig glemme mig"
Lucas: "Så mange liv" af Elsebeth Egholm
Maia: "Pigerne" af Emma Cline
Malte: Vibeke Manniches “Den Sidste Vilje” fra 2012
Marcus: "Så Mange Liv" af Elsebeth Egholm
Nadja: "Søde røde sommerdrømme" af Christoffer Holst, 17. august 2018
Oliver Petersen: "Den Vilde" af Kirsten Sonne
Oliver Mortensen: "Så mange liv" af Elsebeth Egholm
Signe Kristoffersen
Signe Rasmussen: Liliana Colanis roman "Den døde verden" fra 2020
Saadoon: Trine Lykke Loughrans spændingsroman "Det utilgivelige" fra 2021
Tessa: "Nattens helt" af Nora Roberts, 2018
Valdemar: "Det Utilgivelige" af Trine Loughran

Antal sider: ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skam

Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med følelsen skam udtrykt i forskellige genrer. Vi har arbejdet med norsk (Knausgård og “SKAM”), vi har læst et værk (“Nye Balancer” af Caspar Eric) samt arbejdet med undskyldningsretorik.

Forløbet har arbejdet med ord som skam, udskamning, normer, anerkendelse, refleksiv, skyld, pinligt, synd (substantiv) samt begreber som “traditionel skam”, “moderne skam”, “skandinavisk skam”, “primitiv skam” og “privilegie-skam”. Derudover har vi beskæftiget os med Goffmans teori om facework samt sproghandlinger og transaktionsanalyse samt lidt filmanalyse. Derudover har vi arbejdet med analyse af lyrik inkl. stilistiske virkmidler.

I forbindelse med undskyldningsretorik har vi arbejdet grundigt med Lloyd Bitzers retoriske situation samt William Benoits image genoprettelsesstrategier (Benægtelse, Unddragelse af ansvar, Reduktion af angrebets omfang, Korrigering, Bøn om tilgivelse).

Litteraturliste:
-“Den brune hale” af Karl Ove Kanusgård fra Sjelens Amerika: tekster 1996-2013, 2013 – uddrag på både dansk og norsk

-Syndefaldet fra 1. Mosebog

-”Drivhuset” af Anders Bodelsen

-”Den der lever stille” af Leonora Christina Skov – uddrag

-Dennis Knudsen-interview fra “Det, vi taler om” d.

-Christian Bitz ytring på facebook fra d.

-”Børnehjems-børnenes sidste kamp” fra DR (17. okt. 2017)
https://www.youtube.com/watch?v=Z1NszDqIni8&ab_channel=P3Essensen

-Mette Frederiksens tale til Godhavnsdrengene

-Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021

-"SKAM" sæson 1, afsnit 1

-”Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med” Forfatterstafetten, 3. maj, 2023
-https://www.youtube.com/watch?v=FXHkGJg7A1k&ab_channel=Forfatterstafetten

-”Nye balancer” af Caspar Eric (2. VÆRK – LYRIK)

Antal sider: ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dronning Margrethes nytårstale

I to moduler har vi beskæftiget os med nytårstalen som genre med særligt fokus på Dronning Margrethes nytårstale 2024.
Vi har arbejdet med den retoriske situation, retorisk analyse inkl. stilistik samt talt om, hvorfor dronningens abdikation kommer så sent i talen.

Antal sider: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lykke

Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb har vi arbejdet med lykke i forskellige tider og tekster. Udover at eleverne selv har tænkt over og talt om, hvad der gør dem lykkelige, har vi kigget på lidt lykketeori, hvor vi har arbejdet med hhv. Aristóteles’ lykkebegreb ‘eudaimonia’ og Epikur’s ‘hedonisme’. Derudover har vi inddraget Maslows behovspyramide og kigget på lykke i middelalderen, renæssancen, romantikken samt i det 21. århundrede. Vi har arbejdet med en tryllevise og en salme vha. stilistisk analyse og en kompositionsanalyse. Eleverne er også blevet introduceret til romantikken med særligt fokus på biedermeier. Derudover har eleverne skrevet deres eget CV og vi har arbejdet med arbejdsliv og plagiat i forbindelse med Kathrine Diez’ plagiatsag. Vi har arbejdet med to film – en dokumentar og en spillefilm, hvor vi har arbejdet med dokumentarfilmsanalyse ifm. “The Good Life” og filmanalyse med fokus på hero’s journey og intertekstuelle referencer i “The Matrix”. Derudover har vi brugt “The Good Life” til at fokusere på elevernes egen karrierelæring og CV-produktion.

Litteraturliste
“Germand Gladensvend”

“Sorrig og glæde” af Kingo

“Diez Kapital” Genstart fra 29. januar 2024

“The Good Life” instr. Eva Mulvad, 2010 (3. VÆRK – dokumentarfilm)

“Hyrdinden og skorstensfejeren” af H.C. Andersen (kanonforfatter)

“The Matrix” instr. Wachowski-søstrene, 1999

Antal sider: ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Magt og afmagt – Diskurs og diskrimination

Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med følelser af hhv. magt og afmagt. Forløbet har haft et sprogligt fokus, hvor vi har arbejdet med ord betydning for vores forståelse af verden. Vi har læst uddrag fra “LTi” af Victor Klemperer samt et kort uddrag fra “Mein Kampf” med fokus på den diskurs Hitler har, når han beskriver jøderne. Derudover har vi kigget på de pseudo-videnskabelige illustrationer af menneskets udvikling og “menneskeracernes” hierarki. Vi har læst og analyseret Præsident Putins tale ved annekteringen af Krim, 2014 som træning i at lave en retorisk analyse. Vi har yderligere analyseret Dansk Folkepartis valgvideo fra 2015 med fokus på opbyggelsen af et forestillet dansk fællesskab bl.a. vha. referencer til dansk historie samt digtanalyse. Til sidst har vi arbejdet med Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds litteraturpris, 2021 samt læst et uddrag fra “Relationer fra Grønland”, 1721-36 (1741) af Hans Egede.

Vi har trænet retorisk analyse (inkl. den retoriske situation) samt fået en lille introduktion til diskursanalyse. Derudover har vi arbejdet med Orientalisme (Edward W. Said) og forestillede fællesskaber (Benedict Anderson).


Litteraturliste
uddrag af “LTi” af Victor Klemperer, s. 44

uddrag af “Mein Kampf” af Adolf Hitler

illustrationerne:
- “The Family Group of the Katarrhinen”,
-“Morphological Tree of the Human Race”
-“Æstethic Tree of the Human Race”

uddrag af “Hvid mands byrde” af Rudyard Kipling (1899, oversat af Tom Kristensen 1942)

uddrag af “Relationer fra Grønland”, 1721-36 (1741) af Hans Egede

uddrag af Præsident Putins tale ved annekteringen af Krim, 2014

“Tryghed og tillid” af Kim Christiansen, 2015 (valgsang)
https://www.youtube.com/watch?v=VsrnSzG1vH8&ab_channel=Dansk Folkeparti 1

Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds litteraturpris, 2021

Bonustekst uden for emne:
"Græshoppen" af Kjell Askildsen fra novellesamlingen "Hundene i Thessaloniki" (2002).

Antal sider: ca. 175
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skriftlig årsprøve

Undervisningsbeskrivelse:
Denne årsprøve har fokuseret på hhv. at lave en analyse af en novelle og en retorisk analyse af to takketaler. Eleverne har trænet skriftlighed, genrekendskab og faglig analyse.


Litteraturliste:
"Springer" af Sissel Bergfjord
Teksten er fra novellesamlingen "Midlertidig opvartning" (2020).

Thomas Korsgaard: Takketale ved
overrækkelsen af De Gyldne Laurbær 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af litteraturprisen De Gyldne Laurbær
d. 28. maj 2022 og siden uploadet til dansketaler.dk.

Anders Matthesen: Takketale ved modtagelsen
af prisen Bedste Mandlige Hovedrolle 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af en Bodil for Bedste Mandlige Hovedrolle i
animationsfilmen Ternet Ninja 2 d. 19. marts 2022 og siden transskriberet og uploadet til
dansketaler.dk.

Antal sider: ca. 25 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriftlige eksamensgenrer

Undervisningsbeskrivelse:
Her er vi dykket dybere ned i de skriftlige eksamensgenrer og har genlæst og gennemarbejdet et udvalg af elevbesvarelser fra prøvesættet. Denne årsprøve har fokuseret på hhv. at lave en analyse af en novelle og en retorisk analyse af to takketaler. Eleverne har trænet skriftlighed, genrekendskab og faglig analyse.


Litteraturliste:
"Springer" af Sissel Bergfjord
Teksten er fra novellesamlingen "Midlertidig opvartning" (2020).

Thomas Korsgaard: Takketale ved
overrækkelsen af De Gyldne Laurbær 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af litteraturprisen De Gyldne Laurbær
d. 28. maj 2022 og siden uploadet til dansketaler.dk.

Anders Matthesen: Takketale ved modtagelsen
af prisen Bedste Mandlige Hovedrolle 2022
Talen blev fremført ved overrækkelsen af en Bodil for Bedste Mandlige Hovedrolle i
animationsfilmen Ternet Ninja 2 d. 19. marts 2022 og siden transskriberet og uploadet til
dansketaler.dk.

Antal sider: ca. 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Frihed

Undervisningsbeskrivelse – frihed

Med udgangspunkt i det moderne gennembrud har vi arbejdet med følelsen frihed.
Vi har læst “Det røde gardin” samt læst “Et dukkehjem”, hvor eleverne har trænet læsning af tekster via forskellige litterære analysemetoder. Vi har arbejdet med nykritik, ideologikritik samt kønskritik.

Som perspektiv til Nora har vi arbejdet med økonomisk frihed og set afsnit 1 af Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling. Desuden har vi arbejdet med klasseaspektet fra det folkelige gennembrud ifm. “Lønningsdag”. Et andet aspekt af frihed er diskuteret i forbindelse med et uddrag fra Lone Franks “Størst af alt”, hvor vi har diskuteret livet med eller uden børn. I forbindelse med Franks tekst har vi arbejdet lidt med fortællende journalistik.
Sidst i forløbet arbejdede vi med drømmen om økonomisk frihed via MLMs gennem podcasten  “Millionærcoachen” og DR-programmet “Kontant: Hjernevasket til succes”. I den forbindelse arbejdede vi med retoriske virkemidler og logiske fejlslutninger.

Litteraturliste
“Det røde gardin” af Amalie Skram

“Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (4. VÆRK – drama)

“Lønningsdag” af Martin Andersen Nexø, 1900

“Det moderne gennembrud” fra Lex.dk
https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud

“Det folkelige gennembrud”
af Professor emeritus Johannes Nørregaard Frandsen
https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Det_folkelige_gennembrud

Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling (DR:

Størst af alt – om kærlighedens natur  af Lone Frank (Politiken: 2020)

“Millionærcoachen: Afsnit 1: “Jeg elsker penge, og penge elsker mig.” af Theis Ehler Molin og Helle Fuusager (Zetland: 2024)

Kontant: Hjernevasket til succes (DR: 14. november, 2024)

"Persepolis" af Marjane Satrapi (2000) – (5. VÆRK – verdenslitteratur)

Antal læste sider: ca. 300
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ubehag

Undervisningsbeskrivelse:
I forløbet har vi arbejdet med følelsen ubehag. Med “Biller” og “Vild” har vi trænet hhv. litterær analyse og filmanalyse med udgangspunkt i, hvad der skræmmer både karaktererne og læser/seeren. Med “Glasskabet” og “Undtagelsen” har vi arbejdet lidt litteraturhistorisk og særligt kigget på, hvad der skræmte læseren i romantismen.

Dernæst har vi arbejdet med nordic noir ved at se første afsnit af “Forbrydelsen” samt læst de to noir-noveller “Sleipners opgave” og “Elefantens stødtænder”.

Afslutningsvis har eleverne læst Institutionaliseret af Haidar Ansari, hvor de har arbejdet med digtanalyse.


Litteraturliste:
“Biller” af Charlotte Weitze, 1996

“Vildt” instr.  Julie Bille: 2004

“Glasskabet” af B.S. Ingemann (1847)

“Undtagelsen” – uddrag af Christian Jungersen, 2004

“USA’s sorte samvittighed” af Tonny Vorm, Information, 2007

“Vrangen af det moderne (noget om noir)” af Bo Tao Michaëlis

“Forbrydelsen”, sæson 1, afsnit 1, instr. Birger Larsen, skabt af Søren Sveistrup (2007)

“Sleipners opgave” af Georg Ursin fra Copenhagen Noir

“Elefantens stødtænder” af Kristina Stoltz  fra Copenhagen Noir

Institutionaliseret af Haidar Ansari (6. VÆRK – LYRIK)

Antal sider: ca. 250
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kanonforfattere og opsummering af alle forløb

Undervisningsbeskrivelse:
Dette forløb har fungeret som en opsummering af forskellige teksttyper og litterære perioder gennem læsning af kanonforfatterne. Vi har arbejdet med opbygning i tekster, lyrik, skrivestil som impressionisme og perioder som romantikken, det moderne gennembrud samt med eksistentialisme. Yderligere har vi genbesøgt både fiktion og nonfiktion.


Litteraturliste:
“Naaede de færgen?” af Johannes V. Jensen (1925)

“Ouverture” af St. St. Blicher (1883)

“Impressionisme. En lille Replik” af Herman Bang (1890)
“Den sidste Balkjole” af Herman Bang (1887)

“Der er et Yndigt Land” af Adam Oehlenschläger (1819)

“En stor dag” af Henrik Pontoppidan (1891)

“Angst” af Tom Kristensen (1930)
“Det er blevet os pålagt” af Klaus Rifbjerg (Konfrontation, Digte 1960)
“De Levendes Land” af N.F.S.  Grundtvig (1824)
“Triumf att finnas till …” af Edith Södergran (1918)

“Patienten” af Peter Seeberg (fra Eftersøgningen og andre noveller, Gyldendal: 1962)

uddrag af “Babettes gæstebud” (Kapitel X) af Karen Blixen (1958)
uddrag af “Babettes Gæstebud med Brdr. Price” afsnit 1 (DR: 2020)

“Censur” af Ludvig Holberg (1749)

Antal sider: ca. 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer