Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Josephine Beatrice Alstrup, Nana Baungaard Harden
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Choices and consequences
Titel 2 British Empire
Titel 3 Den skriftlige eksamensopgave
Titel 4 'Growing Up'
Titel 5 American Beliefs and Values
Titel 6 Fantasy as a genre
Titel 7 Childhood in Ireland
Titel 8 Non-fiction + repetition + eksamenstræning
Titel 9 Links til brug ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Choices and consequences

Dette forløb bygger på bogen "Choices Grundbog til HF" (Mette Herman, Columbus, 2022)
Forløbet handler om at træffe valg i livet - belyst gennem en række forskellige tekster (digt, artikel og novelle). Vi skal arbejde introducerende med fagets grundelementer: grammatik (særligt ordklasser) ordforrådstilegnelse, tekstlæsning (lytte, læse), tekstanalyse, samt en række mundtlige og skriftlige aktiviteter.
Vi skal desuden have fokus på tekstanalyse og hvordan man bruger de korrekte analytiske begreber.

Udgangspunktet for forløbet er valg, moralske valg, dilemmaer og motivationen bag valg. På dette grundlag udforsker eleverne, hvorfor man vælger, som man gør. De undersøger bevæggrunde bag egne valg, som de har gjort tidligere, men også dem, som de står overfor i uddannelses-, undervisnings- og hverdagssituationer.

MATERIALER:
Teksterne er alle fra antologien “Choices, Grundbog til HF”, Mette Hermann, Columbus 2022
Jojoba Mansell: "Hard Choices" 2012.
Sonya Dodd: "New Beginnings"  2013.
Phill Daoust: "Choice Choice everywhere, how do I opt out?" 2016
Rachale Seamands: 'Why I Left College Twice'
McCandless: 'Into the Wild'

Anslået omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary assignment 26-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 British Empire

British Empire

Forløbet har omhandlet udbredelse af det Britiske imperium og hvordan Briterne retfærdiggjorde koloniseringen gennem idéen om the "white saviour".   Forløbet har taget udgangspunkt i artikler, tekster, digte og billeder frem til WWII, hvor det Britiske imperium skrumpede betydeligt. Eleverne har ydermere beskæftiget sig med synet på samt behandlingen af den indfødte befolkninger både dengang og nu ved hjælp af analyse af sprogbrug og appelformer.

material:
'History of the British Empire'
Background text on 'Indigenous People'

'A Savior no One Needs'

'Rabbit Proof Fence' (film)
T. JOHNSTON, Australia Says ‘Sorry’ to Aborigines for Mistreatment, FEB. 13, 2008

Excerpts and quotes from:
'Pocahontas' (Disney, 1995)
'Victoria and Abdul' (Frear, 2017)

Key words:
White Saviour Syndrome
Natives/Indigenous
Colonisation/Decolonisation
Superior/inferior

Anslået omfang: 60 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den skriftlige eksamensopgave

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 'Growing Up'


The course explores the theme 'Growing Up' with special focus on text and film analysis and on how to write the essay for the written exam.

Kernestof:

Texts:
- Emma Sloley: 'We Can't Be Good at Everything'
- Ron Carlson: 'The Splinter'
- Barbara Summers: 'The Cottage'
- Auster et.al.: True tales of American Life ('The Cake', 'Being There', 'Rainout')
- Victoria Patterson: 'How to Lose' (ikke alle elever har arbejdet med denne)

Film:
- 'Mud' (feature film, Jeff Nichols, 2013)
- 'On Another Note' (short film, Brandon Hill, 2022)
- 'Prom' (short film, Imram Khan, 2016) (ikke alle elever har arbejdet med denne)

Supplerende stof:
- 'Glass Slipper' (short film, Eve Krogman, 2016)
- NPR: 'Anthony Christian Ocampo's latest book is 'Brown and Gay i LA''
- Christy DeGallerie: 'Out of the Closet and Into the Garden'


Anslået omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
'The Cottage' (opgave 6a) 29-08-2024
Version 2 of 'The Cottage' 03-09-2024
Summary + intro 'On Another Note' 04-10-2024
Eksamensopgave 6a ELLER 6c 11-10-2024
Your own childhood memory 23-10-2024
Løvfaldsprøve 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Beliefs and Values

This course explores American Beliefs and Values. We look into the origins of the beliefs and values and how they can be seen in different cultural products (texts, songs, films, photographs, paintings etc).

Kernestof:
- 'The Declaration of Independence' (excerpt)
-  Mette Holm.: 'Being American' p.1-18
- 'The Story of Us' (documentary, the first 30 minutes)

- 'American Progress' (painting by John Gast, 1872)
- The Pledge of Alligiance

- Barack Obama: 'A More Perfect Union' (speech)

- Ron Rash: 'Hard Times' (short story)

- 'Forrest Gump' (Zemeckis, 1994)



Supplerende materiale:

A number of American songs (elever har arbejdet med udvalgte af disse (og forskellige)):
- 'America' (from 'West Side Story)
- 'Dirty Boulevard' (Reed, (1988)
- 'Americanos' (Holly Johnson, 1989)
- 'Only in America' (Brooks and Dunn, 2001)
- U2: -'The Hands That Bulit America', 2002
- Black Eyed Peas: 'Where is the Love'. 2003
- Marina and the Diamonds: 'Hollywood', 2010
- 'Made in America' (Jay-Z and Kanye West, 2011)
- Panic at the Disco!: 'High Hopes'
- Rihanna: 'American Oxygen'

- Lester and Irene David: 'America's National Symbols'

A number of photographs by American photographers such as Jacob A. Riis, Sally Mann, Jakob Holdt, Lauren Greenfield etc.

Anslået omfang: 80 sider





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Recorded presentation American songs and symbols 29-11-2024
Mini-SSO engelsk 13-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fantasy as a genre

This course examines the genre Fantasy: its origins and its characteristics and its boundaries. .

Kernestof:
- 'Entering Worlds of Fantasy' from' Worlds of Fantasy', Systime

- Caroll: 'Alice in Wonderland', chapter 1
- Barrie: 'Peter Pan' , excerpt from chapter 1 + all of chapter 3
- Lewis: 'The Lion, The Witch and The Wardrobe', chapter 1

- J.K. Rowling: 'Harry Potter and the Philosopher's Stone' (the entire novel). Focus in our work has been on chapters 1-7.

Film:
- 'Harry Potter and the Philosopher's Stone' (0.00-38.00)
- 'Finding Neverland', Foster, 2005
- 'Game of Thrones' (tv-series), pilot-episode (first 40 minutes)
- 'Dune - part I', Villeneuve, 2021 (first 30 minutes)


---------------------------------
Der er anvendt Meebook i forløbet:

Anslået omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Group tasks on chapter 5 of 'Harry Potter' 27-01-2025
Essay on 'Harry Potter' 07-02-2025
Terminsprøve 24-02-2025
2p En skr. prøve 24-02-2025
Characterisation Peter OR Alice 17-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Childhood in Ireland

This course focuses on social class and childhood in Ireland .

Kernestof:
- 'Angela's Ashes' (film by Alan Parker, 1999)
- Claire Keegan: 'Foster' (2010) (the entire novel)
- 'The Quiet Girl' (film by Colm Bairéad, 2022)

Anslået omfang: 60 sider


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2p En skr. prøve#2 02-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer