Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anne Mette Kragh Nygaard, Sofie Cathrine Lihme
Hold 2023 En/q (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Choices and Consequences EXAM
Titel 2 American Values EXAM
Titel 3 Fables and Fairy Tales
Titel 4 Fokus på skriftlighed
Titel 5 Homelessness & Poverty in the UK (værklæsn.) EXAM
Titel 6 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 7 Ireland and NI - a History of Conflict EXAM
Titel 8 Twisted Minds - Thrills and Chills EXAM
Titel 9 Recap - klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Choices and Consequences EXAM

Dette forløb bygger på bogen "Choices Grundbog til HF" (Mette Herman, Columbus, 2022)
Forløbet handler om at træffe valg i livet - belyst gennem en række forskellige tekster (digt, artikel, novelle og film). Vi har arbejdet introducerende med fagets grundelementer: grammatik (særligt ordklasser), ordforrådstilegnelse, tekstlæsning (lytte, læse), tekstanalyse, samt en række mundtlige og skriftlige aktiviteter. Vi har desuden haft fokus på tekstanalyse og hvordan man bruger de korrekte analytiske begreber.

Udgangspunktet for forløbet er valg, moralske valg, dilemmaer og motivationen bag valg. På dette grundlag udforsker eleverne, hvorfor man vælger, som man gør. De undersøger bevæggrunde bag egne valg, som de har gjort tidligere, men også dem, som de står overfor i uddannelses-, undervisnings- og hverdagssituationer.


Tekstmateriale:
Jojoba Mansell: "Hard Choices" (digt), 2012.
Phil Daoust: "Choice, choice everywhere. How do I opt out?" (artikel), 2016.
Sonya Dodd: "New Beginnings" (novelle), 2013.

Film:
Sean Penn: "Into the Wild", 2007.

Supplerende:
- Marc Mitchell: The New Girl, fra True Tales of American Life, ed. by Paul Auster 2001


Anslået omfang af læst stof: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Values EXAM

Forløbet har fokus på amerikansk identitet og amerikanske kerneværdier og introducerer eleverne for historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
Tekster og film berører bl.a. emner som
- American Patriotism
- A nation of immigrants and "the great American melting pot"
- The can-do-spirit
- The pursuit of happiness
- Social mobility ('from rags to riches')


Forløbet er gennemført i to dele; første del i 1HF med SOL og anden del i 2HF med AM.

American values - part 1:

Tekstmateriale:
- Excerpt from the Declaration of Independence, second paragraph
- Call Me Arnold, Interview by Studs Terkel, American Dreams, 1980
- Blog: Is America a Melting pot or a Salad Bowl?" https://www.blog.voicetube.com/archives/56485'
- A More Perfect Union, Barack Obama, 2008
- Michael Oher alleges 'Blind Side' family deceived him into conservatorship for financial gain, Chris Bumbaca, USA TODAY, 2023

Film:
- TV-serie, American High School,Season 1, ep. 1, "The Quest to be the Best", 2016

Supplerende:
- Traditional American Beliefs and Values, https://vintageamericanways.com/american-values/
- Various internet sources on Amr. history, Amr. symbols and values.


American values - part 2:

Tekstmateriale:
- Emma Lazarus: The New Colossus, 1883 (fra Finderup & Fog, “Worlds of English”,
Systime 2010)
- Obama's inaugural speech 2009 (excerpt)
- Trump's Inaugural Address 2025 (excerpt)

Film:
- Gabriele Muccino: The Pursuit of Happyness (2006)


Anslået omfang af læst stof: 60 sider (40 + 20 sider).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fokus på skriftlighed

Vi skal lære hinanden at kende, og her i begyndelsen af skoleåret arbejder vi med skiftlighed og grammatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Homelessness & Poverty in the UK (værklæsn.) EXAM

Forløbet har fokus på social ulighed og hjemløshed i Storbritannien.
Vi har set på det britiske velfærdssystem, herunder konsekvenserne af gradvist at skære ned på offentlig støtte og forringelse af det sociale sikkerhedsnet.
Vi har set på den voksende forskel på rig og fattig, og hvilke forhold fattige familier lever under.
Klassen har ifm. forløbet også læst romanen, "Stone Cold", som handler om en hjemløs ung mand i 1990'ernes London, og endelig har eleverne orienteret sig om forskellige organisationer, som arbejder for at bekæmpe ulighed og hjemløshed i Storbritannien.

Litterære tekster:
"Stone Cold" af Robert Swindell, 1993. (roman)

Medietekster:
"I, Daniel Blake", Dir: Ken Loach, 2016.

Dokumentarfilm: "Poor Kids: Below the Poverty Line", Real Stories, 2016 (https://www.youtube.com/watch?
v=i9aSp9bFmMg)

”What’s it like living on universal credit?”: https://www.channel4.com/news/whats-it-like-living-on-universal-credit.


Supplerende materiale:

"The Great British Class Calculator": http://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm

Diverse hjælpeorganisationers hjemmesider, bl.a.
- https://www.bigissue.com/
- https://foodfoundation.org.uk/initiatives/endchildfoodpoverty-campaign samt https://www.youtube.com/watch?v=vyHZ8rbJQUQ
- https://england.shelter.org.uk/what_we_do
- https://www.homelessworldcup.org/our-history

Informativ tekst:
Kapitel 3: "Stripping Away the Welfare State" fra "Being British", Mustad, Sevaldsen og Vadmand, Gyldendal, 2014.

Desuden arbejde med skriftlige eksamensopgavesæt, hvor novellen "Waiting for spring" og kortfilmen "Owen" indgår.


Anslået omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Alle udleverede fysiske bøger og kopier.
Dokumenter gemt lokalt på din computer

Det er IKKE tilladt at bruge internet til eksamen og kommunikation med omverdenen er strengt forbudt!

Følgende links må gerne benyttes, men de skal tilgås via bogmærke (og ikke søgefeltet):

GRAMMATIK
- MInLæring: https://minlaering.dk/login

ORDBØGER
- Gyldendals røde ordbog http://ordbog.gyldendal.dk/
- Oxford Advanced Learner's Dictionary https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Urban dictionary: https://www.urbandictionary.com/
- Ordbog over det danske sprog: https://ordnet.dk/ddo
- Ordbog over det danske sprog: https://sproget.dk/

OBS! OBS!
Husk at Google docs, Quizlets og musiktjenester KUN må bruges offline!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ireland and NI - a History of Conflict EXAM

Forløbet har fokus på Irland og Nordirland. Efter en kort introduktion, der opridser historiske forhold ml. Irland og England, har forløbet i høj grad fokus på ’Irish partition’, herunder historiske, religiøse og samfundsmæssige problemstillinger og forhold i Nordirland.

Undervisningen har taget udgangspunkt i følgende underemner:
• Partition
• Sectarianism
• The Troubles
• Paramilitary groups (hovedsagligt fokus på the IRA)
• Miscarriage of justice (fighting terrorism)
• The peace process
• Northern Ireland today (end of conflict?)

I forløbet har eleverne arbejdet med film, fiktion og non-fiktion.
Der har været særligt fokus på splittelsen i befolkningen og hvordan forskellige syns-punkter udtrykkes i teksterne.



Anvendt tekstmateriale:

- Marita Conlon-McKenna: Good Girl (novelle fra Pedersen et.al.: Contexts, Gyldendal 2004).

- Gerry Adams: Our struggle has reached a defining moment, 6 April 2005 (politisk tale fra
"Speeches that changed the world", Quercus 2010).

- Richard Holt: The Guildford Four: In the name of justice (artikel fra The Telegraph, 2010): https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/7795117/The-Guildford-Four-in-the-name-of-justice.html

- Interview, NPR November 28, 2014: For Northern Ireland, Wounds From 'The Troubles' Are Still Raw (podcast + transcript): http://www.npr.org/templates/transcript/transcript.php?storyId=367183005


Film:
- The Wind that shakes the Barley, 2006
- In the Name of the Father, 1993

Supplerende materiale:
- Historical and Political Background on Northern Ireland – a brief outline (kort introduk-tionstekst i “The Lift – basisbog for hf og gymnasiet”, Alsing-Børgesen m.fl., Gyldendal 1993).
- Orangemen rule the North (diagram fra “The Lift – basisbog for hf og gymnasiet”, Alsing-Børgesen m.fl., Gyldendal 1993).
- The Orange and the Green (sangtekst fra “The Lift – basisbog for hf og gymnasiet”, Alsing-Børgesen m.fl., Gylden-dal 1993).
- Informationssøgning om paramilitære grupper
- Video-klip: Good Friday Agreement 25th anniversary: The issues still facing Northern Ireland - BBC News, April 2023: https://www.youtube.com/watch?v=qf_HeTaHf60


Anslået omfang af læst stof: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Twisted Minds - Thrills and Chills EXAM

Forløbet sætter fokus på temaet ”Twisted Minds” og giver samtidigt anledning til at diskutere, hvad der skræmmer os som mennesker og hvorfor vi drages af frygt og horror. I tekstlæsningen lægges der særligt vægt på, hvordan teksternes komposition og spændingsopbygning, og eleverne stifter bekendtskab med begreberne ”foreshadowing” og ”foreboding”.  Teksterne udfordrer vores etik- og moralforståelse og viser os mørke sider af den menneskelige natur, idet tema og tekster bl.a. præsenterer os for 'the psychopath'/'the borderline cases'.

Anvendt materiale:
- Reasoner, James M.: Graveyard Shift (fra Open Wide)
- King, Stephen: 'The Man Who Loved Flowers' (The Lift, Gyldendal 1993)
- Poe, Edgar Allan “The Tell-Tale Heart” (fra Mortensen og D.Erbst: 'The Gothic Universe', Gyldendal 2003).


Supplerende materiale:
- Videoklip fra BBC, What lies beneath our attraction to fear?
https://www.bbc.com/reel/video/p0b0kms2/what-lies-beneath-our-attraction-to-fear-
- ”Lights out” (short horror film): http://www.mirror.co.uk/news/weird-news/watch-terrifying-short-horror-film-3280333
- “Lisa’s Rival” from The Simpsons: https://www.youtube.com/watch?v=xvADdNkIhmI


Anslået omfang af læst stof: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer