Køge Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Køge Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Anne Mette Kragh Nygaard, Sofie Cathrine Lihme
Hold
2023 En/q (
1q En
,
2q En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Choices and Consequences EXAM
Titel 2
American Values EXAM
Titel 3
Fables and Fairy Tales
Titel 4
Fokus på skriftlighed
Titel 5
Homelessness & Poverty in the UK (værklæsn.) EXAM
Titel 6
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 7
Ireland and NI - a History of Conflict EXAM
Titel 8
Twisted Minds - Thrills and Chills EXAM
Titel 9
Recap - klar til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Choices and Consequences EXAM
Dette forløb bygger på bogen "Choices Grundbog til HF" (Mette Herman, Columbus, 2022)
Forløbet handler om at træffe valg i livet - belyst gennem en række forskellige tekster (digt, artikel, novelle og film). Vi har arbejdet introducerende med fagets grundelementer: grammatik (særligt ordklasser), ordforrådstilegnelse, tekstlæsning (lytte, læse), tekstanalyse, samt en række mundtlige og skriftlige aktiviteter. Vi har desuden haft fokus på tekstanalyse og hvordan man bruger de korrekte analytiske begreber.
Udgangspunktet for forløbet er valg, moralske valg, dilemmaer og motivationen bag valg. På dette grundlag udforsker eleverne, hvorfor man vælger, som man gør. De undersøger bevæggrunde bag egne valg, som de har gjort tidligere, men også dem, som de står overfor i uddannelses-, undervisnings- og hverdagssituationer.
Tekstmateriale:
Jojoba Mansell: "Hard Choices" (digt), 2012.
Phil Daoust: "Choice, choice everywhere. How do I opt out?" (artikel), 2016.
Sonya Dodd: "New Beginnings" (novelle), 2013.
Film:
Sean Penn: "Into the Wild", 2007.
Supplerende:
- Marc Mitchell: The New Girl, fra True Tales of American Life, ed. by Paul Auster 2001
Anslået omfang af læst stof: 30 sider
Indhold
Kernestof:
opstartsmodul Dig og engelsk - 1q 2022.docx
Kære 1q, Jeg glæder mig til at se jer igen. Jeg har været sygemeldt, og vi har derfor måtte skubbe vores engelskmoduler frem i skemaet. Nu starter vi op igen, og vi skal bruge modulet på bl.a. introduktion til jeres nye forløb "Choices and consequenc
Ordbogen.com
Kære 1q, de af jer, der har brug for oplæsningsværktøjer (som f.eks appwriter) bedes tage høretelefoner med til timen. I skal arbejde med en opgave, der skal løses i timen
Screening til ordblinde ELEVVERSION 2022.docx
We will be reading our first text today in class - please bring your books "Choices and Consequences.
Hard choices.pdf
We will be working on our first text in class today - please bring your books "Choices and Consequences"
Minlæring
1q, write yourown poem.docx
Medbring computer og jeres UniLogin - vi skal logge på jeres elektroniske grammatikbog, som vi kommer til at arbejde med i timerne fremover
The rhetorical pentagon(1).docx
Don't Let Hillary Clinton Leave You Defenseless
Intention, translation exercise.docx
How to read non-fiction texts 1q.docx
What type of text is it?
Meebook - Danmarks førende læringsplatform
Opgave 1 plagiat.docx
Titel
Opgave 3, plagiat.docx
The British Empire is a worldwide system of dependencies such as colonies, protectorates and other territories. Over a span of some three centuries, the Empire was brought under the sovereignty of the crown of Great Britain and the administration of
Dear 1q, please read the text "Choice, choice everywhere. How do I opt out?" p.p. 16 - 18 in your book (Choices).
choice, choice study questions.docx
We will continue our work on the article "Choice, choice everywhere. How do I opt out?" p.p. 16 - 18 in your book (Choices). Bring your notes from last time.
Phil Daoust begins his article with mentioning Mark Zuckerberg and Barack Obama in the first two paragraphs. What information do we get about the two men? What is the purpose of these two opening paragraphs.?Does Daoust agree with Zuckerberg and Obam
Lexical chunks for non-fiction summaries.docx
1q summary assignment.docx
Husk jeres grundbog (Choices). Vær obs på, at jeg har booket to lokaler, så I kan fordele jer, mens I arbejder på jeres skriftlige aflevering. Vi mødes i lokale 93, hvor jeg fører fravær, og vi snakker om status på afleveringen sammen.
Remember your book "Choices"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
American Values EXAM
Forløbet har fokus på amerikansk identitet og amerikanske kerneværdier og introducerer eleverne for historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
Tekster og film berører bl.a. emner som
- American Patriotism
- A nation of immigrants and "the great American melting pot"
- The can-do-spirit
- The pursuit of happiness
- Social mobility ('from rags to riches')
Forløbet er gennemført i to dele; første del i 1HF med SOL og anden del i 2HF med AM.
American values - part 1:
Tekstmateriale:
- Excerpt from the Declaration of Independence, second paragraph
- Call Me Arnold, Interview by Studs Terkel, American Dreams, 1980
- Blog: Is America a Melting pot or a Salad Bowl?"
https://www.blog.voicetube.com/archives/56485
'
- A More Perfect Union, Barack Obama, 2008
- Michael Oher alleges 'Blind Side' family deceived him into conservatorship for financial gain, Chris Bumbaca, USA TODAY, 2023
Film:
- TV-serie, American High School,Season 1, ep. 1, "The Quest to be the Best", 2016
Supplerende:
- Traditional American Beliefs and Values,
https://vintageamericanways.com/american-values/
- Various internet sources on Amr. history, Amr. symbols and values.
American values - part 2:
Tekstmateriale:
- Emma Lazarus: The New Colossus, 1883 (fra Finderup & Fog, “Worlds of English”,
Systime 2010)
- Obama's inaugural speech 2009 (excerpt)
- Trump's Inaugural Address 2025 (excerpt)
Film:
- Gabriele Muccino: The Pursuit of Happyness (2006)
Anslået omfang af læst stof: 60 sider (40 + 20 sider).
Indhold
Kernestof:
The Flag of The United States of America.docx
American Bison, text.docx
statue of liberty, text.docx
Uncle Sam, text.docx
Bald eagle, text.docx
The great seal, text.docx
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=247458
America_National+Symbols 1q.docx
Kongruen og oversættelse 1q.docx
The United States, Brief history.docx
Please read pp. 1 - 2 in the text The United States, Brief History (uploaded here: The United States, Brief history.docx
The Declaration of Independence, 1q.docx
American values, komp. 1q.pdf
American values, study q.docx
Please read the Interview with Arnold Schwarzenegger "Call me Arnold" - before you read, find a picture of him online - what is your impression of him based on the picture? As you red, think about which American values he represents.
Call Me Arnold, study q.docx
Melting Pot vs. Salad Bowl Cultural Analogy Differences U.S. https://www.blog.voicetube.com/archives/56485
Modes of appeal.pptx
Study questions, salad bowl.docx
Melting Pot vs. Salad Bowl Cultural Analogy Differences U.S.
Vi arbejder med første del af jeres engelskaflevering: Summary af New Nomads in AmericaI. I skal vælge "Assignment 6b - non-fiction, new nomads in America" - I skal se videoen “America’s ‘modern nomads’ give up their homes for life on the road in RVs
Link til teksten
American High School, study q.docx
CFU-login
Please, bring your notes from our work on American High School.
Modes of Persuasion øve.docx
A More Perfect Union transcript.docx
Ferdinand the Bull - full short film
The Blind Side, study sheet 1q.docx
You must have filled in the two tables with adjectives describing Michael and Leigh Ann from The Blind Side (on the study sheet from last lesson).
www.wordreference.com
Michael Oher sues family.docx
Eksamensopgave
Afsnit
The blind side, real life, study q.docx
Non-fiction - lexical chunks til 1q.docx
indledende og afsluttende sætninger, discussion.docx
Vær obs på, at vi mødes i lokale 91 :-)
Om at skrive en discussion, 1q.pptx
Vocabulary task _American values and ideals.docx
Finish the tasks on the handout from last week: Vocabulary task _American values and ideals.docx. Remember to bring your copy to class. ...AND:
2q_Fællesnoter til filmen 'The Pursuit of Happyness'.pdf
Husk at medbringe jeres noter fra i går.
The New Colossus, The Am.Dream and Immigration.pdf
Mini-SSO til elever.pdf
SSO formalia og opbygning_lang_version.pdf
Note model - Fiction (1).docx
Eksamenssæt (delprøve-træning)
American values - 8 keywords
I skal hjemme træne bøjning af verber (udsagnsord) med fokus på tempus (tid) og kongruens (X og O skal passe sammen). I skal kunne bøje verberne 'to do", "to watch" og "to live" i present tense (nutid), past tense (datid), perfect tense (førnutid) og
image.png
2q_Rhetoric + Obama excerpt (student tasks).pptx
Obama inaugural address excerpt 2009 (m. markeringer).pdf
Følg linket nedenfor og afsæt 15-20 min. til at træne begreber (retoriske virkemidler).
Lektien til i dag er at se mit løsningsforslag igennem til tekstarbejdet fra i onsdags, hvor vi arbejdede med retoriske virkemidler + deres betydning og effekt. Kan I forstå og er I enige i løsningsforslaget? Notér meget gerne spørgsmål eller komment
Plan for engelskmodulet d.21.jan..docx
SSO - kort præsentation 2025 (engelsk).pptx
Fælles oversigt over forløb
I skal læse og analysere det vedhæftede uddrag fra Trumps indsættelsestale d.20/1 2025. Opgaveformuleringen svarer til introduktionen til en autentisk eksamenstekst. Til at hjælpe jer i gang med analysearbejdet kan I evt. bruge skemaet "How to analys
Trump's Inaugural Address 2025 (excerpt)_mdt. eksamenstræning.pdf (Obs. i tv-klippet svarer det til de første godt og vel 10 minutter af talen + de sidste ca.2 min.).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fables and Fairy Tales
Three fables by Aosop:
- The Fox and the Grapes
- The Fox and the Crow
- The Owl and the Grasshopper
Fairy Tales:
- The Well at The World's End
- Little Red Cap
Film:
Frozen, 2013
Indhold
Kernestof:
Fables.pdf
Traditional Literature and Fables Genre Introduction.pptx
We will continue our work on the three fables from last time. Bring your notes on characters, language and theme.
Write your own fable 1q.docx
playtaboo.com
Afsnit
WORKSHEET_Open Up Fairy Tales 1q.docx
WORKSHEET Well, 1q.docx
Please read the folktale The Well of the World's End
Bring your notes from your analysis of The Well at the World's End from last time
Titel
WORKSHEET_Little Red Cap 1q.docx
TEXT_Little Red Cap.docx
Little Red Cap Worksheet 2.docx
1q Disney presentations.docx
Vi ser Disney's Frozen i lokale 42
WORKSHEET_Frozen.docx
http://kgopg.dk/Engelsk/HF/2014oktEngelskBHFvejlopgave2/#
1q vejledning til skriftlig årsprøve.docx
HF digital vejled opg 2 - DT instruks og rettelser.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fokus på skriftlighed
Vi skal lære hinanden at kende, og her i begyndelsen af skoleåret arbejder vi med skiftlighed og grammatik.
Indhold
Kernestof:
Reading Log.docx
Assignment 6_template.docx
How to structure your English essay (Gruppeaflevering_'The New Girl').docx
2q's quotation hunt ("The New Girl")
Kære 2q,
Assignment 6 (essay_The New Girl).pdf (m. fokus på pitfall 1: description without analysis).
Read the text again. This time, try to look for symbols which support the themes of the story.
Inden modulet bedes hver gruppe flytte jeres delte skrive-dokument med The New Girl-essay til vores fælles engelsk-mappe (se link nedenfor). Skriv en Lectio-besked inden modulet, hvis I har problemer med at tilføje jeres gruppes dokument.
2q_Fælles engelsk-mappe Placér jeres gruppes dokument under "Skriftlighed" > "The New Girl" > "Gruppebesvarelser".
Forsøg at bruge PEEL-farvekoderne i jeres analyseafsnit i essayet, som I er i gang med at skrive (point: grøn, example: blå, explanation: rød og link: lilla). OG: husk at medbringe "Getting Started" (grammatikbogen).
Afsnit
Se listen (vedhæftet) med ordklasser igennem og giv selv ét eksempel på hver ordklasse (in English, please!). I må gerne bruge ordbogen som hjælp.
Remember to bring “Getting Started”!
Ingen lektie til i dag, men husk at lave grammatik-lektien til i morgen :)
Min læring: Tillægsord (adj.) og biord (adv.)
Løs opgave 1 og 2 (+ 4 og 5 hvis du var fraværende i mandags) i den udleverede kopiøvelse. Opgaven er også vedhæftet her.
Grammatikøvelser fra 'Fejlstøvsugeren' (ordklasser, verbaltider, aktiv og passiv, adj. og adv.).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Homelessness & Poverty in the UK (værklæsn.) EXAM
Forløbet har fokus på social ulighed og hjemløshed i Storbritannien.
Vi har set på det britiske velfærdssystem, herunder konsekvenserne af gradvist at skære ned på offentlig støtte og forringelse af det sociale sikkerhedsnet.
Vi har set på den voksende forskel på rig og fattig, og hvilke forhold fattige familier lever under.
Klassen har ifm. forløbet også læst romanen, "Stone Cold", som handler om en hjemløs ung mand i 1990'ernes London, og endelig har eleverne orienteret sig om forskellige organisationer, som arbejder for at bekæmpe ulighed og hjemløshed i Storbritannien.
Litterære tekster:
"Stone Cold" af Robert Swindell, 1993. (roman)
Medietekster:
"I, Daniel Blake", Dir: Ken Loach, 2016.
Dokumentarfilm: "Poor Kids: Below the Poverty Line", Real Stories, 2016 (https://www.youtube.com/watch?
v=i9aSp9bFmMg)
”What’s it like living on universal credit?”:
https://www.channel4.com/news/whats-it-like-living-on-universal-credit.
Supplerende materiale:
"The Great British Class Calculator":
http://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm
Diverse hjælpeorganisationers hjemmesider, bl.a.
-
https://www.bigissue.com/
-
https://foodfoundation.org.uk/initiatives/endchildfoodpoverty-campaign
samt
https://www.youtube.com/watch?v=vyHZ8rbJQUQ
-
https://england.shelter.org.uk/what_we_do
-
https://www.homelessworldcup.org/our-history
Informativ tekst:
Kapitel 3: "Stripping Away the Welfare State" fra "Being British", Mustad, Sevaldsen og Vadmand, Gyldendal, 2014.
Desuden arbejde med skriftlige eksamensopgavesæt, hvor novellen "Waiting for spring" og kortfilmen "Owen" indgår.
Anslået omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
2q's fælles tavlenoter til dokumentaren 'Britain's poorest children.docx
Følg linket nedenfor til Min læring og færdiggør øvelserne, som vi arbejdede med i fredags (der er i alt 4 øvelser + 1 video). Obs. Øvelserne skal være lavet inden kl.8.05 i dag:
Remember to bring your grammar books ("Getting Started").
Links til ordbøger m. sætningseksempler, synonymer m.m.(eng.-eng.):
Text: Stripping Away the Welfare State.pdf
"The Great British Class Calculator"
Questions: Stripping away the welfare state Questions.docx
Ingen lektie til i dag... MEN: bemærk grammatiklektien til torsdag. OG: Hvis du var fraværende i fredags, skal du læse de første to sider i den vedhæftede tekst. Forklar med egne ord, hvad teksten siger om inclusion vs. exclusion, om The Scandinavian
Afsæt ca. 20 minutter til at opsummere nogle hovedpointer og nøglebegreber fra den svære tekst om afvikling af velfærdsstaten og dens konsekvenser, som vi læste dele af i mandags ("Stripping away the Welfare State"). Følg linket nedenfor til Quizlet'
WORKSHEET_I, Daniel Blake (pre-reading).docx
Inden kl.8.00 skal du logge på Min Læring og løse de 3 øvelser om genitiv (se link nedenfor):
I, Daniel Blake WORKSHEET (while watching).docx
Go to https://www.oxfordlearnersdictionaries.com and Ordbogen.com to look up these 4 words. Translate the words into Danish AND write an English definition of the words:
HUSK at medbringe jeres kopi med noter til filmen fra onsdags!
Hvis I var fraværende i sidste modul, skal I logge på www.mitcfu.dk og se filmen "I, Daniel Blake" (Ken Loach, 2016). Filmen tager ca. 1t. og 40 min. Skriv en Lectio-besked, hvis I har problemer med CFU-adgangen.
Som forberedelse til dagens modul, skal du kigge den vedhæftede pdf igennem og overveje, hvordan DU gerne vil arbejde med Creative writing.
Please, remember to bring your grammar books ("Getting Started").
Tuning in to Stone Cold (describe the pictures).pdf
Stone Cold - the novel OCR.pdf
Afsæt ca.15 min. til lektien. I skal lave øvelse 3 (Find adverbierne) og øvelse 4 (Adjektiv eller adverbium). Begge øvelser finder I på side 64 i "Getting Started". Husk at I ikke må skrive i bogen; skriv jeres svar i et Word-dokument og medbring bog
OCR-version of the novel + audio:
Hvis I var fraværende i fredags, bedes I læse side 1+2 i romanen, som I fik udleveret i torsdags. Ellers ingen lektie til dagens modul, men HUSK at medbringe "Stone Cold"!
Stone Cold_questions (pp.22-39).docx
Please, read pages 8-21 and answer the questions in the document below. Keywords will do - you don't have to write your answers in whole sentences. Also, please write down comments or questions to the text, if you are puzzled about something or find
Stone Cold WORKSHEET (characters + theme).docx
Please, read pages 22-39 and answer the questions in the document below. Keywords will do - you don't have to write your answers in whole sentences.
Stone Cold WORKSHEET (characters theme).docx
Stone Cold WORKSHEET (characters + theme).docx (TIP: Skriv videre i jeres dokument fra i mandags).
Read pages 40-50 at home and be ready to give a short summary in class. Furthermore, you must find out:
Stone Cold Grammar (pp.52-61).docx
Homework: Be ready to present your quotations and observations about Link & Shelter + the theme "homelessness" (based on what you have read so far, i.e. pages 1-61).
Nyttige dokumenter til Løvfaldsprøven i engelsk.zip
Non-fiction-analysemodel (fra Wider Contexts).pdf
How to read a novel or a short story (fra Wider Contexts).pdf
Filmanalyse.pdf
Alle skal have læst til og med side 74 i romanen. Vælg og kommentér mindst 2 af citaterne fra teksten (se og udvælg i det vedhæftede dokument). God arbejdslyst!
Please, comment on 2-3 quotations (pp.62-74).docx
FACIT_Stone Cold Grammar (pp.52-61).pdf
FACIT_Warm-up (vocab. + picture).pdf
OCR-version of the novel + audiobook:
Afsnit
I skal have læst bogen færdig og aflevere en opgave om romanens sidste del i dag. I får dette modul til at færdiggøre jeres læsning og udfyldning af afleveringsdokumentet, men det er VIGTIGT, at I inden i dag har læst videre hjemme, så I som minimum
Minlæring: eksamensopgave 1-5 (træning)
Omskriv uddraget til præsens (ending of the novel).docx
Oversigt over ordklasserne + udsagnsordenes tider (danske og latinske betegnelser + eksempler på engelsk).pdf
Adjektivernes gradbøjning
Husk at vælge forløbs-emner ved at besvare spørgeskemaet på Lectio-forsiden. OG: Afsæt ca.10 min. til dagens lektie. Følg linket nedenfor og løs opgave 1: omskriv fra datid til nutid. Forsøg gerne at bruge nogle af de strategier, vi talte om i mandag
Der er stadig enkelte af jer, som ikke har besvaret spørgeskemaet vedr. valg af forløbsemner. Det er VIGTIGT, at I får stemt - for lige nu står det lige i valget om Australia og Ireland. Det andet forløb er allerede afgjort: det er endt med Twisted m
Delprøve-træning_Word classes, Insta Comment, Listening task and Job application.pdf
Ingen lektie til i dag.
6C Essay_Owen (skriveskabelon).docx
Fællesmappe: Essay on the short film 'Owen'
Minlæring: opgave 6C - short film analysis
Som forberedelse til i dag skal du hjemme læse om hvordan opgave 6 ser ud - og du skal fokusere på 'Short analytical essay' - og særligt opg. 6C - den med kortfilmen (fra midten af side 64 til og med side 69).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Alle udleverede fysiske bøger og kopier.
Dokumenter gemt lokalt på din computer
Det er IKKE tilladt at bruge internet til eksamen og kommunikation med omverdenen er strengt forbudt!
Følgende links må gerne benyttes, men de skal tilgås via bogmærke (og ikke søgefeltet):
GRAMMATIK
- MInLæring:
https://minlaering.dk/login
ORDBØGER
- Gyldendals røde ordbog
http://ordbog.gyldendal.dk/
- Oxford Advanced Learner's Dictionary
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Synonymordbog:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
- Urban dictionary:
https://www.urbandictionary.com/
- Ordbog over det danske sprog:
https://ordnet.dk/ddo
- Ordbog over det danske sprog:
https://sproget.dk/
OBS! OBS!
Husk at Google docs, Quizlets og musiktjenester KUN må bruges offline!
Indhold
Kernestof:
Nyttige dokumenter til Løvfaldsprøven i engelsk.zip
Non-fiction-analysemodel (fra Wider Contexts).pdf
How to read a novel or a short story (fra Wider Contexts).pdf
Filmanalyse.pdf
Alle skal have læst til og med side 74 i romanen. Vælg og kommentér mindst 2 af citaterne fra teksten (se og udvælg i det vedhæftede dokument). God arbejdslyst!
Please, comment on 2-3 quotations (pp.62-74).docx
FACIT_Stone Cold Grammar (pp.52-61).pdf
FACIT_Warm-up (vocab. + picture).pdf
Eksamen i mdt. engelsk B (krav og gode råd).pdf
Undervisningsbeskrivelse 2q En (eksamen, juni 2025).pdf
2q_Fælles oversigt over forløb i engelsk
Student task_Fiction and non-fiction terms.docx
Skr. eksamenssæt (træning opg.1-5)
Recap: Grammar (Quizlet-spørgsmål)
Recap: themes and texts (Picker Wheel)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ireland and NI - a History of Conflict EXAM
Forløbet har fokus på Irland og Nordirland. Efter en kort introduktion, der opridser historiske forhold ml. Irland og England, har forløbet i høj grad fokus på ’Irish partition’, herunder historiske, religiøse og samfundsmæssige problemstillinger og forhold i Nordirland.
Undervisningen har taget udgangspunkt i følgende underemner:
• Partition
• Sectarianism
• The Troubles
• Paramilitary groups (hovedsagligt fokus på the IRA)
• Miscarriage of justice (fighting terrorism)
• The peace process
• Northern Ireland today (end of conflict?)
I forløbet har eleverne arbejdet med film, fiktion og non-fiktion.
Der har været særligt fokus på splittelsen i befolkningen og hvordan forskellige syns-punkter udtrykkes i teksterne.
Anvendt tekstmateriale:
- Marita Conlon-McKenna: Good Girl (novelle fra Pedersen et.al.: Contexts, Gyldendal 2004).
- Gerry Adams: Our struggle has reached a defining moment, 6 April 2005 (politisk tale fra
"Speeches that changed the world", Quercus 2010).
- Richard Holt: The Guildford Four: In the name of justice (artikel fra The Telegraph, 2010):
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/7795117/The-Guildford-Four-in-the-name-of-justice.html
- Interview, NPR November 28, 2014: For Northern Ireland, Wounds From 'The Troubles' Are Still Raw (podcast + transcript):
http://www.npr.org/templates/transcript/transcript.php?storyId=367183005
Film:
- The Wind that shakes the Barley, 2006
- In the Name of the Father, 1993
Supplerende materiale:
- Historical and Political Background on Northern Ireland – a brief outline (kort introduk-tionstekst i “The Lift – basisbog for hf og gymnasiet”, Alsing-Børgesen m.fl., Gyldendal 1993).
- Orangemen rule the North (diagram fra “The Lift – basisbog for hf og gymnasiet”, Alsing-Børgesen m.fl., Gyldendal 1993).
- The Orange and the Green (sangtekst fra “The Lift – basisbog for hf og gymnasiet”, Alsing-Børgesen m.fl., Gylden-dal 1993).
- Informationssøgning om paramilitære grupper
- Video-klip: Good Friday Agreement 25th anniversary: The issues still facing Northern Ireland - BBC News, April 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=qf_HeTaHf60
Anslået omfang af læst stof: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Fælles oversigt over forløb
I skal læse og analysere det vedhæftede uddrag fra Trumps indsættelsestale d.20/1 2025. Opgaveformuleringen svarer til introduktionen til en autentisk eksamenstekst. Til at hjælpe jer i gang med analysearbejdet kan I evt. bruge skemaet "How to analys
Trump's Inaugural Address 2025 (excerpt)_mdt. eksamenstræning.pdf (Obs. i tv-klippet svarer det til de første godt og vel 10 minutter af talen + de sidste ca.2 min.).
Dette er IKKE lektie:
Homework: Follow the link to the dictionary and do the vocabulary task in the document (detached file).
Fælles noter: characterisation of Damien and Teddy
Fællesnoter 2q_Teddy and Damien - Indirect Characterization in 'The wind that shakes the barley'.pdf
Cambridge Thesaurus | Synonyms, antonyms and examples
Jeres lektie til i dag er at løse opgave A, spørgsmål 1-4 i det vedhæftede dokument:
Der er ingen lektie til i dag, men husk - som altid - at medbringe "Getting Started".
Orangemen rule the North.pdf
The Orange and the Green.pdf (song lyrics)
Følg linket og afsæt ca.15 min. til at løse opgave 4 på Min læring. Opgaven svarer til 'jumbled sentences' i eksamenssættene:
2q Træningsopgaver_Jumbled sentences (Northern Ireland) + Kongruens-træning.pptx
The Good Girl (short story) OCR.pdf
Afsnit
Worksheet_Good Girl.doc
Please, read pages 68-70 in the short story "The Good Girl" (download the attached document). While reading, write down the words and paragraphs which you find difficult to understand. Then, we'll look at the difficult passages, when we meet in class
Minlæring: eksamensopgave 4, øvelse 1-4
Be ready to present your analysis and interpretation of "Good Girl". Make sure that you have answered all the questions on the worksheet (attached document).
Please, be ready to recap! What do the following terms refer to?
While watching In the name of the father (points for discussion).doc
The Guildford Four_ in the name of justice - Telegraph.pdf
Ingen lektie til modulet - men husk at medbringe dine noter til filmen fra sidste uge, og bemærk deadline for vlog/lydsfils-aflevering senere i dag.
2q_Student task + historical background (2 short texts).pdf
Good Friday Agreement 25th anniversary: The issues still facing Northern Ireland - BBC News
Læs/genlæs Gerry Adams tale fra 2005 (vedhæftet), og notér mindst et retorisk virkemiddel, som han benytter til at styrke sit budskab og overbevise sine modtagere.
2q_Gerry Adam - Address to the IRA 2005.pdf
Link til eksamensopgave-sæt
Finish the quiz linked to Gerry Adam's speech from last week by doing tasks 1-5 below:
Gerry Adams (Speech 6 April 2005, full transcript).pdf
For Northern Ireland, Wounds From 'The Troubles' Are Still Raw
Link til fælles forløbsoversigt
2q_Eksamen i mdt. engelsk HF B (krav og gode råd).pdf
Følg linket nedenfor og se klippet fra markeringen af 25-året for Belfast-aftalen (The Good Friday Agreement, 1998). Notér 3 hovedpointer, som du hæfter dig ved og medbring dit lektiesvar til dagens modul. Notér stikord, så du kan præsentere dine obs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Twisted Minds - Thrills and Chills EXAM
Forløbet sætter fokus på temaet ”Twisted Minds” og giver samtidigt anledning til at diskutere, hvad der skræmmer os som mennesker og hvorfor vi drages af frygt og horror. I tekstlæsningen lægges der særligt vægt på, hvordan teksternes komposition og spændingsopbygning, og eleverne stifter bekendtskab med begreberne ”foreshadowing” og ”foreboding”. Teksterne udfordrer vores etik- og moralforståelse og viser os mørke sider af den menneskelige natur, idet tema og tekster bl.a. præsenterer os for 'the psychopath'/'the borderline cases'.
Anvendt materiale:
- Reasoner, James M.: Graveyard Shift (fra Open Wide)
- King, Stephen: 'The Man Who Loved Flowers' (The Lift, Gyldendal 1993)
- Poe, Edgar Allan “The Tell-Tale Heart” (fra Mortensen og D.Erbst: 'The Gothic Universe', Gyldendal 2003).
Supplerende materiale:
- Videoklip fra BBC, What lies beneath our attraction to fear?
https://www.bbc.com/reel/video/p0b0kms2/what-lies-beneath-our-attraction-to-fear-
- ”Lights out” (short horror film):
http://www.mirror.co.uk/news/weird-news/watch-terrifying-short-horror-film-3280333
- “Lisa’s Rival” from The Simpsons:
https://www.youtube.com/watch?v=xvADdNkIhmI
Anslået omfang af læst stof: 25 sider
Indhold
Kernestof:
What lies beneath our attraction to fear?
Short horror film: Lights Out
Tekst: Graveyard Shift_OCR.pdf
Modul 1 + 2_Graveyard shift (focus on suspense, narration and characterisation).pptx
(Gen)læs novellen "Graveyard Shift" (tekst + lydfil er vedhæftet). Husk at medbringe kopien af teksten, som I fik udleveret i går. Vel mødt, 2q!
2q_Eksamen i mdt. engelsk HF B (krav og gode råd).pdf
The Man Who Loved Flowers (text).pdf
"The Man Who Loved Flowers" by Stephen King (audio)
Link til opgaveaflevering d.7.maj
Twisted Minds, Thrills and Chills - on screen (opgaveoplæg).pdf
Please, re-read the attached text, Poe's "The Tell-Tale Heart", and answer questions 1, 2, 4 and 5 on the last page of the text + the following question: What is the story about? (Please, list a few themes) and what is the moral of the story?
The Tell-Tale Heart (Text).pdf
Filmanalyse.pdf
Hvis I var fraværende i går, skal I inden modulet være i gang med at løse 'Option 1' i det vedhæftede dokument: Twisted Minds, Thrills and Chills - on screen (opgaveoplæg).pdf
Husk deadline for skriftlig aflevering allersenest d.13/5 - gerne før! Overvej desuden, om I har særlige ønsker til næste uge, hvor vi skal repetere.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Recap - klar til eksamen
Indhold
Kernestof:
2q_Eksamen i mdt. engelsk HF B (krav og gode råd).pdf
Filmanalyse.pdf
Hvis I var fraværende i går, skal I inden modulet være i gang med at løse 'Option 1' i det vedhæftede dokument: Twisted Minds, Thrills and Chills - on screen (opgaveoplæg).pdf
Husk deadline for skriftlig aflevering allersenest d.13/5 - gerne før! Overvej desuden, om I har særlige ønsker til næste uge, hvor vi skal repetere.
Eksamen i mdt. engelsk B (krav og gode råd).pdf
Undervisningsbeskrivelse 2q En (eksamen, juni 2025).pdf
2q_Fælles oversigt over forløb i engelsk
Student task_Fiction and non-fiction terms.docx
Skr. eksamenssæt (træning opg.1-5)
Recap: Grammar (Quizlet-spørgsmål)
Recap: themes and texts (Picker Wheel)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58559123125", "T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58559123125", "H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58559123125" }