Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Josephine Beatrice Alstrup, Mette Kemp, Niels Munch Christensen
Hold 2023 En/a (1a En, 2a En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Traditional literature and Disney
Titel 2 British empire
Titel 3 Euthanasia
Titel 4 Social Class UK
Titel 5 American Themes
Titel 6 Dystopian fiction (VÆRK: Animal Farm)
Titel 7 New Zealand
Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Traditional literature and Disney

For this theme, the students will work with various subgenres of traditional literature such as Fables, Folksongs, Folktales and Fairytales. The students will learn to identify these genres as well as how to analyse them. In working with traditional literature, the students will learn to relate the works to not only modern day but also the historical or cultural heritage which these works reflect.
In working with traditional literature, the students will be made familiar with the concept of “fair use” and the commodification of fair use works of art, especially traditional literature. As part of this focus, the students will learn to recognize differences in traditional versions of e.g. fairytales, and modern, commodified versions as well as analyse and interpret the cultural impact of these commodified versions produced, primarily, by the Walt Disney Company.
In this theme, the students will work with the following models of analysis:
- The rhetorical pentagram for non-fiction analysis
- The Hollywood model for fiction analysis
- The Actantial Model for analysing folktales
- The Contract Model (Home-Away-Home) for analysing folktales
- Lyrical Analysis
- Film analysis


Materiale:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 British empire

Forløbet har omhandlet udbredelse af det Britiske imperium og hvordan Briterne retfærdiggjorde koloniseringen gennem idéen om The White Man's burden. Forløbet har taget udgangspunkt i tekster, digte og billeder frem til WWII, hvor det Britiske imperium skrumpede betydeligt. Eleverne har ydermere beskæftiget sig med den historiske udvikling af imperiet og årsagerne til dets fald.

Tekster:
R. Kipling, White Man's Burden
J. Thomson, Rule Britannia
H. T. Johnson, The Black Man's Burden
G. Orwell, Burmese Days
R. Kipling, Lispeth


British produced pictures and pamphlets from WWI and WWII about a united front.

Key words:
White man's burden Mentality
Natives/Indigenous
Colonisation/Decolonisation
Superior/inferior
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Euthanasia

Et forløb om eutanasi i engelsktalende lande.
Hvad er holdningerne og argumenterne hos Pro-choice og Pro-life? Vi debatterer i klassen.
Analyserer to artikler fra henholdsvis pro-choice og pro-life med fokus på konnotationer og appelformer.
I grupper præsenteres et engelsktalende lands eutanasi-debat, historie, lovgivning og relevant artikel.
Kernebegreber: PAS, active/passive euthanasia, palliative care , terminal disease, Dignity in Death
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Social Class UK

Fokus i dette forløb: social ulighed og klasseskel i Storbritannien.
Vi har set på det britiske klassesystem, herunder hvilken betydning uddannelse spiller. Vi har undersøgt det britiske skolesystem, herunder  'public schools' vs 'state schools'.
Vi har set på sprog og social klasse, herunder: standard vs non-standard English, RP, sociolect, accent, dialect.
Skriftlig arbejde:
Vi har arbejdet med eksamensopgave 5b: Non-fiction essay.

Fiction:
Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life",1978 (short story)
"I, Daniel Blake", Dir: Ken Loach, 2016 (film)

Non-fiction:

"Poor Kids: Below the Poverty Line", Real Stories, 2016 (documentary)(https://www.youtube.com/watch? v=i9aSp9bFmMg)
"Boarding Schools - what are they like?" https://www.youtube.com/watch?v=sBOlVTSiOEs (Youtube-video)
"Should we abolish private schools?", The Guardian, August 22, 2019 https://www.youtube.com/watch?v=pN36jVSp1x0
"Children raised under UK austerity shorter than European peers, study finds", The Guardian, 21/6 2023 (article)
Rutger Bregman: Poverty Isn’t a Lack of Character; It’s a Lack of Cash", April 2017 (TED-Talk)

Om sprog og social klasse:
https://www.youtube.com/watch?v=_8OLWDOvJ9E om begrebet "accentism".


Om sprog:  https://www.bl.uk/british-accents-and-dialects (herunder artiklerne: “Regional voices: An introduction to language variation across the UK”, "Received pronunciation" og “Social variation across the UK”.

Supplerende materiale:
Kapitel 3: "Stripping Away the Welfare State" og kapitel 4: "Education Matters"  fra "Being British", Mustad, Sevaldsen og Vadmand, Gyldendal, 2014.
"The Great British Class Calculator": http://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Themes

Med udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg (5/11) har holdet arbejdet med "American themes". Vi har set på hvordan et amerikansk præsidentvalg fungerer (herunder de politiske partier - kerneværdier og kandidater, polarisering, valgprocessen, "the electoral college")
Vi har derefter arbejdet med en række centrale temaer samlet under det overordnede begreb: "The American Dream". Holdet har studeret begrebets rødder og dets betydning for amerikansk kultur og selvforståelse. Eleverne er blevet introduceret for forskellige opfattelser af den amerikanske drøm og identitet.
Vi har drøftet muligheden for at udleve den Amerikanske Drøm - set fra forskellige synsvinkler (fx immigranter der kom fra Europa til USA i 1800-tallet, nutidens almindelige middelklassefamilie, afroamerikanske borgeres udfordringer før og nu, og de mange (legale og illegale) immigranter der kommer til USA (push-og pull-faktorer). Vi har draget paralleller til centrale temaer i den amerikanske valgkamp (immigration, økonomi, arbejdsløshed, inflation og globalisering).


Kernestof:
James Truslow Adams: "The American Dream" (uddrag), fra: "The Epic of America", 1931.
"The Declaration of Independence" (uddrag), 1776.
Emma Lazarus: "The New Colossus", 1883 (digt)
Sangen "America" fra "West Side Story" af Leonard Bernstein, 1961.
Langston Hughes: "I, Too, Sing America" (digt, 1932) og "A Dream Deferred" (digt,1951).
"The Jaguar" (episode fra TV-serien "Little America", Apple TV, 2020).
"This America" (sangtekst + musikvideo) af Childish Gambino, 2018.
Kamala Harris: "Concession Speech" (Washington, Nov 6, 2024)
Dokumentarfilm: "American Factory" (dir: Steven Bognar and Julia Reichert, 2019, Netflix).

Suppl. materiale:
"Being American - identity, politics and contemporary society"", Kap, 1, Mette Holm, Gyldendal, 2016.
"A Country Divided" (fra: "Election Year", Columbus, 2024)
The American National Anthem (https://www.youtube.com/watch?v=Q6ineEP92cw).  
"Defining the American Dream" (New York Times,  https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo).
Trump's plan to fix immigration: https://edition.cnn.com/2024/11/16/politics/donald-trump-immigration-plans/index.html
"DACA explained" - Vox explainer om de såkaldte "DREAMERS", børn af illegale immigranter (https://www.youtube.com/watch?v=UzYDqQDNFzc)
Klip fra Trump rallies.


Anslået omfang:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dystopian fiction (VÆRK: Animal Farm)

Holdet har læst  "Animal Farm" som værk, og vi har i den forbindelse haft fokus på dystopisk fiktion, herunder genretræk.
Begreber: dystopia vs utopia, types of social control, the dystopian hero, dystopian conflicts, dystopian fiction as cautionary tales.

Animal Farm:  Vi har behandlet emner som ideologi, propaganda, Fake News og ordets magt, samt historiske og samfundsmæssige problematikker. Vi har desuden set på værkets relevans i dag.

Tekster:
George Orwell: "Animal Farm", 1945, (roman)
Ray Bradbury: "The Veldt", 1950 (novelle)

Medietekster:
Love, Death + Robots: “Automated Customer Service” (S2, 2019) og (Netflix-serie)
"Nosedive" (2016) fra Black Mirror, TV-serie.
Coldplay: "Trouble in Town", 2019 (sangtekst + video)
"Animal Farm", animeret film fra 1954 (uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=PIzLJ5LM29A

Supplerende materiale:
TED-Ed: "How to recognize a dystopia", Alex Gendler. https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
Diverse dystopiske kunstværker:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 New Zealand

Dette forløb har haft som formål at give eleverne et kendskab til en engelsktalende kultur, som ikke er britisk engelsk eller amerikansk, styrke elevernes tekstlæsning og tekstanalytiske kompetencer inden for såvel fiktion som nonfiktion, sproglig og grammatisk bevidsthed og udtryksevne.
Holdet har fået en kort introduktion til New Zealands historie, herunder den britiske kolonisering af NZ. Vi har derefter beskæftiget os med en bred vifte af moderne tekster (fiktion, artikler, film, interviews mm) for at belyse hvilken type samfund New Zealand er i dag, forholdet til den oprindelige befolkning, māorierne, og hvordan new zealænderne tænker og lever deres liv.

Centrale begreber:
The British Empire
The Commonwealth
The Treaty of Waitangi
Pakeha and Maori
Kiwi
New Zealand English and English as a lingua franca
National identity
Push- and Pull factors

Lingua Franca:
I forbindelse med dette forløb har vi arbejdet med engelsk som globalt lingua franca.

Materiale:
"Hunt for the Wilderpeople", dir. Taika Waititi, 2016 (film)
Ann French: "Pig Sticker", 2013 (short story)
Paula Morris: "Red Christmas", 2008 (short story)
Adelyn Cameron: "A Grandmother Remembers" (1975)  (eyewitness account)
Eleanor Ainge Roy, "We have to start talking about it": New Zealand suicide rates hit record high (article), The Guardian, 19 October 2015.
Interviews (taget fra Systime udgivelse: "New Zealand" af Kirsti Hogstad):
Tahi Takao, "The situation of Maori today" (2015)
New Zealand national anthems ("God Save the King" + "God Defend New Zealand")

Lingua Franca:
"Why Did English Become the Global Lingua Franca?", (video) https://www.youtube.com/watch
v=iqDFPU9YeQM&ab_channel=Langfocus

Supplerende materiale:
BBC-dokumentar: "Griff's Great Kiwi Road Trip", Episode 1, 2019.

Anslået omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Eleverne må under eksamen bruge alle de materialer der ligger på modulerne i Lectio, herunder links brugt i undervisningen.

Desuden må eleverne anvende følgende hjælpemidler:
- ordbogen.com
- websitet 'Min Læring' inklusive grammatikbogen Engram basis og bogen DoitWrite.  

Online ordbøger:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.merriam-webster.com/


Desuden må Appwriter anvendes af elever med forlænget prøvetid.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer