Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Køge Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Miriam Kruse, Sofie Cathrine Lihme
|
Hold
|
2023 En/e (1e En, 2e En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Twisted Minds (aka "The KG Grundforløb")
Forløbet fungerer som et forberedende grundforløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiktion og non fiction. Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt - twisted minds - og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller (summary), hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan ting kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction. I arbejdet med levende billeder arbejdes der med, hvordan de filmiske virkemidler underbygger en personkarakteristik. Når der arbejdes med non fiction, er fokus på elevernes evne til at kunne forholde sig kritisk til den fremlagte information og til at udpege sproglige elementer, der angiver bl.a. vinkling og tone i teksterne.
Tekster:
- James M. Reasoner, 'Graveyard Shift' (1978) (short story)
- Zdravka Evttimova, 'Blood' (2005) (short story)
- Lee Toland Krieger, 'Riverdale' (S1:E1) (2017) (TV series)
- NRA, 'Don't Leave Hillary Clinton Leave You Defenseless' (2017) (campaign)
- New York Times, 'Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate' (2012) (article)
Omfang: (ca.) 30 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Beliefs and Values
Eleverne opnår en forståelse af grundlæggende værdier, der har præget Amerika gennem historien og reflekterer over, hvordan disse værdier manifesterer sig i det moderne amerikanske samfund. Forløbet er særligt rettet mod oparbejdelse af kompentencer og begreber inden for non-fiction analyse.
Materiale:
- Letters Home From an American Farmer, Letter III, J. Hector St. John de Crèvecœur, 1782
- Excerpt from the Declaration of Independence, second paragraph
- Traditional American Beliefs and Values, https://vintageamericanways.com/american-values/
- Call Me Arnold, Interview by Studs Terkel, American Dreams, 1980
- A More Perfect Union, Barack Obama, 2008
J.D. Vance, 'Hillbilly Elegy',
- Film: Precious
- TV-serie, American High School,Season 1, ep. 1, "The Quest to be the Best", 2016
- Various internet sources on Amr. history, Amr. symbols and values.
Omfang: (ca.) 45 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fairytales and Folk tales
Eleverne arbejder med genretræk og temaer i folkeeventyr og kunsteventyr. Vi arbejder med at udvide kendskabet til analytiske begrber inden for litterær analyse. Eleverne introduceres til flere litterære læsemetoder ud over genrelæsninger for at give eleverne en begyndende forståelse af historiske læsninger, psykoanalytiske læsninger og strukturalistiske læsninger. Forløbet dækker både centrale europæiske folkeeventyr, der er velkendte i den engelsktalende verden, såvel som specifikt engelske folkeeventyr.
Materiale:
- About Folk Tales, Jeemy Watts, 2004
- The Well at The World's End
- Little Red Cap
- Bluebeard
- A New Ariel Inspires Joy for Young Black Girls: ‘She Looks Like Me’,
The New York Times, 2022
Film:
Frozen, 2013
Omfang: (ca.) 35 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multicultural Britain (EXAM)
Eleverne opnår en forståelse af Storbritanniens multikulturelle samfund med nedslag i landets historie med indvandring (særligt fra de tidligere kolonilande), kulturel mangfoldighed, og hvordan disse faktorer påvirker det moderne britiske samfund.
I forløbet indgår også værklæsning af romanen "Assembly" af Natasha Brown. Bemærk: Romanen er læst i 2g som et isoleret appendix til dette forløb, men den er noteres her i undervisningsbeskrivelsen, da den geografisk og tematisk hører til her.
Tekster:
- John Agard, 'Checking Out Me History' (2019) (poem)
- Hanif Kuereishi, 'My Son the Fanatic' (1994) (short story)
- Damien O'Donnell, 'East Is East' (1999) (film)
- Natasha Brown, "Assembly" (2021) (novel/VÆRK)
Baggrundstekster:
- Sten Pultz Moslund, (from) 'Everyone is Here - New Shapes of Diversity and Belonging in Britain', (background text)
- BBC/British Council, 'Multicultural Britain' (educational film)
- BBC World, 'Am I British', (2021) (news report)
- Diverse elevfundne tekster og videoer til The Windrush Generation web-quest
- Diverse elevfundne tekster og videoer til The Grenfell Tower research
Omfang: (ca.) 100 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fiction and Non-fiction Analysis
Forløbet, som er det første forløb i 2g, har til formål at repetere og skærpe engelskfaglig metode samt centrale begreber inden for hhv. fiction og non-fiction - og at træne disciplinen 'the analytical essay'.
Den første rigtige eksamenslignende opgave stilladseres med fælles gennemgang af tekster samt formativ feedback i skriveprocessen.
Tekster:
- Mary Fitzpatrick: "Murdo's Journey", 2018 (short story)
- Lindsay Crouse: "For Teen Girls, Instagram Is a Cesspool", 2021 (opinion piece)
Baggrundstekster:
- MinLæring: "Do It, Write!"
- Reedsy: "7 Types of Conflict in Literature", 2014
- Matrix: "Literary techniques: contrast"
- Matrix: "Literary techniques: symbolism"
Omfang: (ca.) 20 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
English in a Global World (EXAM)
Forløbet fungerer som et bredt kulturelt og historisk blik på det engelske sprog, dets udvikling og position i verden i dag.
Vi starter med en historisk og grammatisk/fonologisk introduktion til Old English, Middle English and Modern English som udgangspunkt for et nutidigt blik på Global English
... to be continued ;-)
Tekster:
- John Agard, 'Mr Oxford Don' (1885) (poem)
- Ocean Vuong, (excerpt from) 'On Earth We're Briefly Gorgeous' (2019) (novel)
- Gina Tonic, 'The Welsh Language Isn't Dead, but Your Opinion of It Is' (2018) (opinion piece)
Baggrundstekster:
- Anne Mette Finderup & Agnete Fog, (excerpt from) 'Worlds of English' (bckground text)
-
|
Indhold
|
Kernestof:
-
As homework, write some more on your essay in your Google doc (suggestion: the summary + 1 analytical paragraph?)✍️ You'll write -> I'll give you some feedback in the proces ❤️
-
BACKGROUND TEXT_Old English before 1066.docx
-
BACKGROUND TEXT_Middle English, 1066-1470.docx
-
BACKGROUND TEXT_Early Modern English, 1476-1800.docx
-
Netherlands. EF English Proficiency Index
-
Program for studierejsen til Amsterdam
-
POSTERS BY 2e_The Early History of the English Language.pdf
-
GOOGLE SLIDE_English as a Global Language
-
British vs. American pronunciation.docx
-
Evaluering
-
Feedback on essays (Murdo's Journey + Instagram)
-
GOOGLE SLIDE_English in a Global World
-
MAKE AN AUDIO FILE_British and American.docx
-
speech accent archive: browse
-
SKRIVEØVELSE_Miscommunication in the workplace.docx
-
communication | meaning of communication in Longman Dictionary of Contemporary English | LDOCE
-
English around the world.pdf
-
Questions for English around the world.docx
-
Please read the text and answer the questions.
-
SLIDES_English as a Global Language
-
Conduct your interview(s) with (e.g.) your mother/father/grandparent. Make sure you have their answers documented in some form or another that is "quotable" (text message, notes, audio file?).
-
De 7 dødssynder i engelsk grammatik.doc
-
LØSNINGSFORSLAG
-
Relative pronominer. MinLæring
-
Be ready to present your empirical study on 'English as a Global Language' ;-)
-
Verbernes tid.docx
-
Hvis I ikke blev færdige med arbejdsarket om verbernes form og tider i tirsdags, så er det lektie til i dag :-)
-
Shared doc, adjectives (Characterization)
-
Shared doc, adjectives (tone and style)
-
Excerpt from On Earth Were Briefly Gorgeous.pdf
-
Please read the short excerpt from the novel "On Earth We're Briefly Gorgeous" (you might want to read the summary on the first page first for a quick overview of who, what, where, etc.). Pick a quotation or a short extract that you find particularly
-
TEXT_The Welsh Language Isn't Dead.docx
-
Nation.Cymru
-
For homework, you have just two simple google tasks: a) Locate Wales on a map, b) Find out what "The Welsh Not" is!
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Opioid Crisis in the US (EXAM)
Forløbet er et tværfagligt forløb med Biologi A (klassens studieretningsfag) inkl. SRO. I biologi lærer eleverne om opioiders virkning i hjernen, og hvordan mennesket nemt kan vlive afhængig af opioider. I engelsk opbygger vi indledningsvist et (delvist biologi)fagligt emnespecifikt ordforråd, som gør os i stand til at læse fagtekster på engelsk.
Vi arbejder dog også metodisk engelskfagligt (jf. SRO-mål), idet vi analyserer og vurderer forskellige fremstillinger af opioidkrisen med særlig fokus på begrebet 'vinkling' (purpose, slant, intention). Desuden undersøger vi årsager til og konsekvenser af opioidkrisen i USA - samt hvad krisen fortæller os om USA i dag - måske som en bagside til de værdier og idealer, USA hylder (jf. forløbet om American Values fra 1g)?
Tekster:
- Micah Fitzerman-Blue & Noah Harpster: 'Painkiller' (E1) (2023) (Netflix drama documentary)
- Olga Khazan/The Atlantic, 'The True Cause of the Opioid Epidemic' (2020) (article/opinion piece)
- The Guardian: ''The jobs went, the drugs moved in': America's addiction nightmare - in pictures' (2021) (press photos)
Omfang: (ca.) 40 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Truly Sorry (EXAM)
Dette forløb kredser om undskyldningsretorik som genre - apologies and apologia. Hvad er en undskyldning? Hvorfor undskylder vi? Hvad skal der til, før vi bliver tilgivet? Hvad betyder den retoriske situation for, hvordan vi bør undskylde? Hvorfor ser vi undskyldninger alle vegne i denne tid - hvadenten det er influencere, der gerne vil undgå at havne i en shitstorm, og som en nødvendig del af, at regeringer skal forholde sig til og råde bod på fortidens synder, fx ift. kolonialisme. Disse er spørgsmål, vi undersøger sammen i forløbet.
Metodisk bygger vi videre på non-fiction analysen 1g (den retoriske situation, argumentation, appelformer, sproglige virkemidler) og bygger videre i form af sproglig (nær)analyse og Benoits fem undskyldningsstrategier.
Indledningsvis reflekterer eleverne skriftligt selv over tidligere fejl, de har begået, og/eller uretfærdigheder, som andre har begået mod dem. Disse erfaringer fungerer som anker, som vi vender tilbage til flere gange i løbet af forløbet, som vi bliver klogere på undskyldningen som genre.
Eleverne vælger individuelt en undskyldning på de sociale medier (YouTuber el.lign.), som de analyserer og vurderer med det nye begrebsapparat og fremlægger (eksamenstræning).
I forløbet indgår også et delfokus på Canadas behandling af den oprindelige befolkning, bl.a. gennem systematisk brug af 'residential schools'. Vi undersøger den officielle undskyldning til efterkommerne som en del af en større tendens til at undskylde (eller kræve undskyldning) som en del af en 'colonial reckoning', som vi også ser i Danmark i dag.
Centrale begreber i forløbet er bl.a.: apology, apologia, misconduct, perpetrator, victim, facework, to evade, image repair, constraints.
Tekster:
- Kevin Spacey, 'Tweet in Response to Accusations of Sexual Assault' (2017) (tweet)
- Nikki Glaser, 'Instagram post to Taylor Swift' (2020) (Instagram post)
- PM Justin Trudeau, 'Apology on Behalf of Canada for Newfoundland Residential Schools' (2017) (speech)
Baggrundstekster:
- Katrine Brøndsted, 'Truly Sorry - on Apologies and Apologia' (background text)
- Katrine Brøndsted, 'Canadian Indian Residential Schools' (background text)
- Lana Wilson/Netflix, 'Miss Americana' (2020) (trailer for the documentarty)
- Talk Stoop with Nessa, 'Nikki Glaser Addresses Taylor Swift Controversy & Past Struggles with Eating Disorders' (2020) (interview/talkshow)
Omfang: (ca.) 30 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - fra læreplanen: 1) et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere [...] ikke-fiktive tekster, [...], 2) tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af [...] ikke-fiktive tekster, 3) væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA, 4) hisoriske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58562527031",
"T": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58562527031",
"H": "/lectio/72/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58562527031"
}