Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Køge Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Gry Schäfer
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rites of passage
Titel 2 American culture, values, and beliefs EKSAMEN
Titel 3 Literary Minimalism - værklæsning  EKSAMEN
Titel 4 Hjælpemidler til eksamen
Titel 5 Sex, gender, and Identity EKSAMEN
Titel 6 Science Fiction: Dirty Sci-fi EKSAMEN
Titel 7 British Empire - India EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rites of passage

I forløbet arbejder eleverne med forskellige aspekter af ”Rite of passage’’ med særligt fokus på ”loss of innocence”, herunder bekendtskab med død og grusomhed. Derudover fokuserer forløbet på translokation (universitet) og modgangshåndtering. Elevere analyserer forskellige typer af tekster, primært fiktionstekster (noveller og digte), men også non-fiktion i form af en tale. Der arbejdes med ordforråd samt basal tekstanalyse- og fortolkning med særlig fokus på personkarakteristik og billedsprog (symboler og metaforer)

Fokuspunkter : growing up, rite of passage, loss of innocence; death, violence, and crualty commencement/graduation, metaphors, extended metaphor, symbols


Kernemateriale:
"Indian Camp" (1921), short story by Ernest Hemingway
"The Flowers" (1973), short story by Alice Walker
"Mother to Son" (1922), poem by Langston Hughes
" Stanford Commencement Address " (2005), speech by Steve Jobs
"Invictus" (1875) , poem by by Wiliam Ernest Henley

Film:
Easy A (2010) by Will Gluck

Estimeret antal normal sider: ca. 43

Hjælpemidler til eksamen:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://app.minlaering.dk
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American culture, values, and beliefs EKSAMEN

Dette forløb har til formål at præsentere eleverne for fundamentale amerikanske værdier. Eleverne startede med at blive sat ind i, hvordan Amerika opstod og udvidede sig med fokus på årsagerne til den Amerikanske Revolution, The Declaration of Independence, the Bill of Rights og Manifest Destiny. I forlængelse af dette lærer eleverne, hvordan det typisk er lettere at kæmpe for sine principper, end det er at leve op til dem, samt hvordan den amerikanske drøm og dens enorme fascinationskraft fik (og stadig får) millioner af indvandre til at prøve lykken i USA. Forløbet bygger hovedsageligt på at sætte eleverne ind i, hvordan USA er et land, der består af immigranter, og hvordan det påvirker dets kultur og værdisæt. Eleverne får i indsigt i, hvordan racekonflikter forsat skaber splittelse i USA, og at man stadig leder efter svar på, hvordan de skal løses. I gennem hele forløbet får eleverne indblik i historiske, nutidige, politiske og samfundsmæssige forhold i USA, som også viser, at den amerikanske drøm desværre ikke gælder for alle. Eleverne arbejder med, hvilken betydningen omstødelsen af Roe v Wade har haft for USA med særligt fokus på Arizonas lignende abortforbud, Trumps skiftende holdning til abort og Bidens reklameangreb mod Trump. Eleverne diskuterer, hvad der kan betragtes som nyhedsværdigt, og hvor vigtigt det er for demokratiet, at vælgerne er velinformerede. I forbindelse med det kommende præsidentvalg i november 2024 introduceres eleverne afslutningsvis for og arbejder med Trump og Bidens politiske mærkesager ud fra deres kampagnevideoer og selvfundet materiale (tweets, Facebookopslag, citater mm.).

Fokuspunkter og kernebegreber:
-The causes of the American Revolution (Acts = laws): No taxation without representation.
-The Declaration of Independence (the four truths)
-The American Dream
-The Constitution (preamble, the Bill of Rights = preamble and the first 10 amendments), equality and freedom.
-Manifest Destiny; the New World, the Old World, White supremacy, Providence, missionary.
- America as a nation of immigrants; The Statue of Liberty  
-Multiculturalism: diversity, the melting pot and the salad bowl
-Race; Reverend Wright’s remarks; inflammatory, division/devisive, race issues, need for unity,
-abortion: Roe v. Wade (pro-life or pro-choice)
- Democratic Party vs. Republican Party; Trump and Biden’s political views and key issues: immigration and border control, abortion, climate change, and healthcare.

Toulmin’s Model of Argumentation (basic model): claim, grounds, and warrant

Rhetorical Pentagram and Rhetorical devices: modes of persuasion/appeal (logos, ethos, pathos), alliteration, allusion, anaphora, anecdote, antithesis/contrast, connotation, denotation, irony/humor, personal experiences, rhetorical questions, hypophara etc.

Poetry analysis – form and content

Film analysis - basic terms

Kernemateriale:
-       Causes of the Revolutionary War (1775-1783), History.com:
https://www.history.com/topics/american-revolution/american-revolution-history#causes-of-the-revolutionary-war
-       “The Declaration of Independence”, Excerpt: second paragraph of the preamble, Thomas Jefferson et al., July 4th, 1776 (Historic document):: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript  
-       The Constitution, Preamble (Law text):: https://www.senate.gov/civics/constitution_item/constitution.htm#preamble   
-       “The Bill of Rights – preamble” Rights (Law text):
https://www.archives.gov/founding-docs/bill-of-rights
“The Bill of Rights” (the first 10 amendments) (Law text):
https://www.senate.gov/civics/constitution_item/constitution.htm#amendments  
-  The Last Resort (1976), by Eagles (Song): https://www.youtube.com/watch?v=p4zR9r9olOg ,  Lyrics: https://www.lyrics.com/lyric/26359763/Eagles/The+Last+Resort  
-  “The New Colossus” (1883), by Emma Lazarus (Poem): https://poets.org/poem/new-colossus   
- “ Is America a Melting Pot or a Salad Bowl?”, by Stephen Morin (Blog post): https://www.blog.voicetube.com/archives/56485  
-   Reverend Jeremiah Wright’s remarks “America’s chickens are coming home to roost”(Sept. 16, 2001) (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=Vy6lFFaX0nQ    
-   Reverend Jeremiah Wright’s remarks “Not God bless America, God damn America” (April 2003) (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=Ix-AMYos0Js    
-      “A More Perfect Union”, speech by Barack Obama (18th March 2008) (Speech -Excerpt): https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=88478467  
-     Alexandria Ocasio-Cortez on overturning Roe v Wade, “Rep. AOC on the Supreme Court overturning Roe v. Wade” (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=SwrA6ySZpvI
-  Student research on Roe v. Wade
-  Student texts or quotes on views against abortion (mostly republican views)
-   CBC News, Trump on abortion: “Trump says abortion legislation should be left to the states”, April 9th, 2024 (News segment):
https://www.cbsnews.com/video/donald-trump-says-abortion-legislation-should-be-left-to-the-states/
-   MSNBC coverage, “ 'Donald Trump did this': Biden ad blames Trump for state-level abortion bans”, April 9th 2024 (News segment):
https://www.youtube.com/watch?v=XthszGiEm0w&t=14s
-   MSNBC coverage of the near-abortion ban in Arizona: “Watch Morning Joe Highlights: April 10 | MSNBC”, April 10th, 2024 (News segment -excerpt) :
https://www.youtube.com/watch?v=WU6tpTL891U
-   TV-show: The Newsroom (2012) by Aaron Sorkin– season one, episode one “We Just Decided to” and season one, episode two “News Night 2.0” (TV series)    
-   Student quotes from Trump and Biden on border control, immigration, healthcare, crime, and gun laws
-   Trump’s campaign video, “Make America Great For Us Again!”, April 26th 2023 (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=9zwy05u6ncg               
-   Biden’s campaign video, ”For You | Biden-Harris 2024”, March 9th 2024 (Youtube):  https://www.youtube.com/watch?v=R6e4ruziZBI

Supplerende materiale:
-    The American Revolution, Britannica: https://www.britannica.com/event/American-Revolution
-   Video clip from the Newsroom: “Caution! Pudding will get hot when heated” (Youtube):
https://www.youtube.com/watch?v=yzsL6epNrk0&t=4s
-   “No excuses” (2019) by NF and Lyrics  (Song) :
https://www.youtube.com/watch?v=3tBGO_RulfM
lyrics: https://genius.com/Nf-no-excuses-lyrics
- "Trump says immigrants are 'poisoning the blood of our country'", uploaded by Politico : https://www.youtube.com/watch?v=RKPFjAhd3KQ  (Youtube)
-  Democrats vs. Republicans – comparison chart (Article):
https://www.diffen.com/difference/Democrat_vs_Republican
-   US election 2024: Where Biden and Trump stand on key issues, BBC, May 20th, 2024 (Article): https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68790777


Estimeret antal normalsider : ca. 105

Hjælpemidler til eksamen:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://app.minlaering.dk
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.ordbogen.com/da/#/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar Mistakes 05-02-2024
Analytical Essay - non-fiction 18-03-2024
Analytical Essay Fiction 20-05-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Literary Minimalism - værklæsning EKSAMEN

Forløbsbeskrivelse:
Vi undersøger den litterære strømning literary minimalism med fokus på skrivestilen. Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i kunsten i at udtrykke meget med få ord (less is more), og hvordan indholdet hentydes og vises, men ikke fortælles. I forløbet lærer eleverne, hvordan de bygger videre på sparsom information, så de selv kan udfylde de tomme pladser. Forløbet tager udgangspunkt i noveller af Ernest Hemingway og Raymond Carver. I forbindelse med Hemingway sættes der primært fokus på the iceberg principle, begyndelsen på hans noveller,  miljøbeskrivelse, dialoger og gentagelser (ord, fraser og indhold). Under arbejdet med Carver læser eleverne novellesamlingen What We Talk About When We Talk About Love. Her bliver der primært lagt vægt på temaer, personkarakteristik, budskab og sidst men ikke mindst fortolkninger af åbne slutninger, hvor eleverne arbejder med mulige fortolkninger typisk ud fra hovedpersonens/hovedpersonernes handlinger og/eller ytringer.

Fokuspunkter:  Hemingway’s style of writing; the iceberg principle, layering, the beginning, repetition, words with more than one meaning, and dialogues. Carver:  themes, characterization, narrator, point of view, and especially open endings.

Kernemateriale:
•  Hemingway, Ernest (1927), Hills Like White Elephatns
•  Hemingway, Ernest (1931), The Sea Change
• Carver, Raymond (1981), What We Talk About When We Talk About Love, Alfred A. Knopf, New York, published in London by Vintage in 2009

Supplerende materiale:  
• "Literary Minimalism: 3 Characteristics of Literary Minimalism", article written by  Masterclass, June 7th,  2021: https://www.masterclass.com/articles/literary-minimalism-explained  
• “Like Two Ships” (1995) af Charles Macy (introtekst)
•  Rumored Six Word Short Story af Ernest Hemingway: “For sale: baby shoes, never worn”. (introtekst

Estimeret antal normal sider: ca. 113

Hjælpemidler til eksamen:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/login
Dansk- engelsk/ engelsk-dansk ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/#/
Engelsk - Engelskordbøger:
Cambridge English  Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hjælpemidler til eksamen

Følgende hjælpemidler er tilladte til eksamen:

Minlæring: https://app.minlaering.dk/login

Dansk- engelsk/ engelsk-dansk ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/#/

Engelsk - Engelsk ordbøger:
Cambridge English  Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Oxford Learner's Dictionaries:  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sex, gender, and Identity EKSAMEN

I dette forløb starter vi med at på forskellen mellem sex og gender. Der sættes fokus hvilken betydning kønsstereotyper kan have for en persons forståelse af sin egen identitet og for samfundet generelt. Eleverne får indblik i og diskuterer kønsneutral børneopdragelse, kønsroller, transkøn og homoseksualitet i en verden, hvor heteronormativitet stadig er normen. I denne forbindelse arbejder eleverne med lighed mellem kønnene, feminisme, og hvad det vil sige at være feminist i dag, samt hvorfor denne term også har negative konnotationer. Derudover diskuterer eleverne, hvilke køns- og samfundsnormer, der forfordeler kvinder frem for mænd. De taler også om mandlige og kvindelige roller i film, og hvordan kvinder typisk har mere passive roller end mænd, og hvordan det påvirker vores og især børns syn på kønsroller og på samfundet generelt. Eleverne får derudover indsigt i, hvordan lige rettigheder desværre ikke kan garantere retfærdig behandling – diskrimination og intolerance er forsat et problem. Gennem hele forløbet kigger vi på, hvordan de ord, vi bruger påvirker vores syn på både os selv og verden omkring os. Eleverne analyserer flere forskellige tekstgenre, herunder artikler, taler, kampagnevideoer, TED Talks, digte og et serieafsnit.   

Fokuspunkter: sex, gender, sissy, tomboy, gender neutrality, gender neutral parenting, gender stereotypes, gender norms, gender binary, feminism, gender equality, gender gap, equal pay, misconception, hetero, patriarchy, Bechdel test, mansplaning, gender differences, equality - equity, intolerance, discrimination, sexuality, LGTBQIA2S+; especially transgender and gay, Gay Pride, free verse, poems as statements  

Toulmin’s Model of Argumentation: claim, ground, warrant, backing, rebuttal and qualifier

Rhetorical Pentagram and Rhetorical devices: modes of persuasion/appeal (logos, ethos, pathos), alliteration, allusion, anaphora, anecdote, antithesis/contrast, connotation, denotation, irony/humor, personal experiences, rhetorical questions, hypophara etc.

Poetry analysis – form and content

Film analysis – basic terms – focus on non-diegetic sound, and editing (Powderpuff episode)

Hovedmateriale:
- “How to Throw Like a Boy If You Are a Girl”, website manual from Unsex Me by Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2016, pp. 9-10   
- “#LikeAGirl”, campaign video by Always (2014), Youtube clip version (2020):     https://www.youtube.com/watch?v=5yLXrWLvwAo
- “Why not human-made or people-made?”, Facebook Reel, by Caroline Codsi:  https://www.facebook.com/reel/470031855941548   
-  “The standard of what women can achieve continues to shatter limits and redefine greatness every single day…” (31/11/2024), Facebook clip by The Female Quotient: https://www.facebook.com/FemaleQuotient/videos/1118039533383802/?rdid=0Zk4zoZ58WSsY18l#
- “Baby Storm’s Mom on gender, parenting and the media”, article by Kathy Witterick, The Ottowa Citizen, May 28, 2011
- “Gender Equality Is Your Issue Too”, speech by Emma Watson, UN, New York, 2014, in Unsex Me by Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2016, pp. 29 – 33  
- “How movies teach manhood” (nov. 2012), Ted Talk by Colin Stokes:  https://www.ted.com/talks/colin_stokes_how_movies_teach_manhood  
- “I’ve lived as a man and a woman – here’s what I learned” (19/11/2017), TED talk by Paula Williams https://www.youtube.com/watch?v=lrYx7HaUlMY     
- “The Hope Speech” (excerpt), speech by Harvey Milk (1978) in Unsex Me by Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2016, pp. 163- 167
- 8 poems from the collection of poems Milk and Honey (2014) by Rupi Kaur (Worddokument fra modullet d. 23/1)  ( 2,8 NS)
- “Powderpuff”, episode two from the series English Teacher (2024) by Brian Jordan Alvarez

Supplerende materiale
- ”Sex VS. Gender – What Is the Difference?”, in Unsex Me by Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2016 p. 8  
- “The Universal Declaration of Human Rights” (1948) (document) in Unsex Me by Mette Brynaa Hansen and Anne Louise Haugaard Christiansen, Lindhardt og Ringhof, 2016, p. 168    
- “Finansforbundet on Equal pay What do these kids understand that your boss doesn’t” (2019) by Finansforbundet: https://www.youtube.com/watch?v=7n3Sov7Zctk   (Youtube)  

Estimeret antal normalsider: ca. 37 NS

Hjælpemidler til eksamen:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/login
Dansk- engelsk/ engelsk-dansk ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/#/
Engelsk - Engelskordbøger:
Cambridge English  Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Science Fiction: Dirty Sci-fi EKSAMEN

I dette forløb introduceres eleverne først for science fiction-genren (sci-fi), dens undergenre og dens karaktertræk. Efter det tager forløbet udgangspunkt i filmen Arrival (2016) af Denis Villeneuve og uddrag af novellen Story of Your Life, som filmen er baseret på. Formålet med emnet er at give eleverne indblik i, hvordan science fiction-genren kan bruges til at forstå og dykke ned i større sociale og globale problematikker og ikke mindst ned i menneskelig adfærd og den menneskelige tilstand. I den sammenhæng sættes eleverne ind i undergenren Dirty Sci-fi, og hvordan den afviger fra den konventionelle science fiction-genre, samt leger med vores forventninger til sci-fi. Ud fra de to kernetekster får de også kendskab til sprogets mange muligheder, herunder opfattelser af tid og dets betydning for vores måde at se verden på. I arbejdet med disse tekster sættes der fokus på vigtigheden i ikke at dømme, hvad man ikke forstår eller ikke kender, at kommunikere med sin samtalepartners erfaringer i mente og at samarbejde i og på tværs af landegrænser. I forlængelse af dette får eleverne forståelse for engelsk som ”globalt lingua franca” og dets anvendelse i internationale sammenhænge. Dette gøres med henblik på at skærpe opmærksomheden på kommunikationssituationen og med formålet om at ”skabe grundlag for, at eleverne kan kommunikere på tværs af kulturer i almene så vel som faglige sammenhænge” (jf. bekendtgørelsen for engelsk B– stx august 2017).

Fokuspunkter: Hard sci-fi, Soft sci-fi, Dirty sci-fi, the importance of communication; to consider the interlocutor, and what their experiences are, national and global cooperation (cooperation/collaboration between nations), the power of language and how it affects us, Sapir-Whorf-hypothesis, the fear of the unknown, the unknown as a gift or an insight,  preconceptions, humanity, the human condition, Heptapods, logogram, non-linear orthography, perception of time; non-linear, circular, and determinism vs. free will. English as a lingua franca - third language – simplified grammar).

Estimeret antal normalsider: ca. 59 ns

Introducerende/supplerende materiale:
What is Science Fiction, article by MasterClass, sep. 1, 2021: https://www.masterclass.com/articles/what-is-science-fiction-writing-definition-and-characteristics-of-science-fiction-literature

Hovedmateriale:
- Arrival (2016) by Denis Villeneuve. (film)
- Arrivel’s “Dirty Sci-fi” remixing the genre: https://the-take.com/watch/arrivals-dirty-sci-fi-remixing-the-genre    (Youtube)
- Chiang, Ted, “Story of your life” (2002), in Stories of Your Life and Others, pp. 1-4, 7-10, 13-15, 32-34, and 38-39. (kortroman)
- Clark, C., Arthur, “Reunion” (1971), in Science Fiction Stories (1991), Goodwyn, Andrew, New York, Oxford University Press. (novelle)
- English as lingua franca i The English Handbook (2017),  Trine Østergaard, Systime, pp. 153-157

Hjælpemidler til eksamen:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/login
Dansk- engelsk/ engelsk-dansk ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/#/
Engelsk - Engelskordbøger:
Cambridge English  Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 British Empire - India EKSAMEN

Dette forløb giver eleverne indblik i historiske, kulturelle og sociale forhold under det britiske imperium med særligt fokus på Indien. Eleverne bliver først introduceret til højdepunktet i det britiske imperium, hvor de læser ”God Save the Queen”, ”Rule Britannia” og ”The White Man’s Burden” og lærer om imperiets værdier, og hvordan det dominerede og koloniserede en enorm del af verden. Herefter får eleverne indsigt i Indiens deling efter deres uafhængighed og hvilke sociale, kulturelle og humanitære konsekvenser det havde for befolkningen. Derefter arbejder eleverne med det post-koloniale Indien, og hvordan det britiske imperiums arv har sat sit præg. Afslutningsvis taler vi om, hvordan kolonialisme kan relateres til udenrigspolitik. I den forbindelse kigger vi på i, hvor stor grad det moderne Storbritannien er post-kolonial. Emnet igennem analyserer eleverne forskellige fiktions- og notifikationsgenre herunder to sange, et digt, et essay, en novelle, et romanuddrag, en film, og to artikler.

Fokuspunkter:  
patriotism, nationalism, supremacy, oppression, White Man’s Burden, the imperialist mindset, colony, colonialism, imperialism, the legacy of colonialism, the Partition of India (1947); division, abduction, rape, destruction, suicide, madness, religion: Hindu, Sikh, and Muslim, The Rooster Coop, white tiger, Slumdog Millionaire; characterization, the setting (portrayal of Mumbai), composition, editing, framing, an non-diegetic sound, Indian-Pakistan feud and conflict(s), foreign policy, post-colonialism, neo-colonialism

Materiale:
- Engberg-Pedersen, Jonna, Grønvold, Mette, Ohland-Andersen, 2014, Wider Contexts – Basisbog til engelsk A, 1.udgave, 3.opsalg, Gyldendal:
o National Anthem(s) – form and content analysis of lyrics:
            - God Save the Queen (official anthem), 1745
            - Rule Britannia! (unofficial anthem), 1740    
o Kipling, Rudyard (1899), “The White Man’s Burden”. Poem, pp.261-263   
o Butalia, Urvashi, 1997, “Blood”. Excerpt. Essay, pp. 276-277   
o Hasan Manto Saadat, “The Dutiful Daughter”. 1990. Short Story, pp. 278- 282   
o Adiga, Aravind, 2008, “The White Tiger”. Excerpt. Novel, pp. 290- 296   
o Chamberlain, Gethin, 2010, “How a Tale of Superstar Love Fuelled The Bitter Feud Bewteen India and Parkistan”. Article, pp. 309-312   
-Slumdog Millionaire (2008), movie by Danny Boyle and Loveleen Tandan  
-“To What Extent is Britain Post-colonial?” (2012), Article by Hakim Adi: https://www.e-ir.info/2012/10/03/to-what-extent-is-britain-post-colonial/      


Supplerende material:
- Engberg-Pedersen, Jonna, Grønvold, Mette, Ohland-Andersen, 2014, Wider Contexts – Basisbog til engelsk A, 1.udgave, 3.opsalg, Gyldendal:
o Introductory pages (pp. 253-256): quotes and own research and exercises 1-3  
- The British Raj: Background, the Sepoy Mutiny of 1847, Aftermath of the mutiny, British rule: Establishment of direct British governance, Government of India Act of 1858, Social policy:   https://www.britannica.com/event/British-raj        

Estimeret antal normalsider:  ca.  69 NS

Hjælpemidler til eksamen:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/login
Dansk- engelsk/ engelsk-dansk ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/#/
Engelsk - Engelskordbøger:
Cambridge English  Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer